Recenze: Universal Combat – Battlecruiser v moderním kabátě?

Vývojářské studio soustředěné kolem Dereka Smarta, firma 3000AD, se nechvalně proslavilo titulem Battlecrusier. Jak však plyne čas, proplouvá herním světem i Smart se svým dítkem. Jedinou výraznější změnou oproti minulému dílu se tak stala změna názvu. Universal Combat je jinak se svými bratříčky na chlup stejný, ba co více - možná horší. Zaslouží si tedy alespoň nějaký bodík v konečném hodnocení?

Typ hry: Simulace
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta s VertexShader 1.1
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 1,1 GHz, 224 MB RAM, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: 3000AD (
Distributor hry: DreamCatcher (
Distribuce v Česku: ?

Ano, je to opravdu tak. Někomu by se tato slova mohla zdát být příliš krutými, ale opak je pravdou. Ne, nedělám si legraci. Battlecrusier sám o sobě hráče (a mě osobně také) příliš nenadchl a Universal Combat? Jestli jsem posledně „nebyl nadšený“, tak hledání výrazu pro mé pocity z několikahodinového hraní bude tvrdým oříškem. Své případné hráče navíc nový titul z dílny 3000AD odrazuje i na dnešek neuvěřitelnými hardwarovými nároky a špatnou, velmi špatnou hratelností. Pojďme se jí ale pořádně podívat na zoubek, ne vždy se totiž vyplatí dát na první dojmy.

P(b)itva začíná

Čeho si všimnete ihned (a konec konců je to i výrazně napsáno na krabici se hrou), jsou neuvěřitelné hardwarové nároky. I na dnešní dobu je myslím 3 GHz procesor a 1 GB RAM trošku moc. Tomu se však podrobně věnuje jeden z posledních odstavců. Takže pojďme dále. Nejprve by se jistě hodila zmínka, o čemže vlastně pojednává herní motiv Universal Combat. Hra si poměrně hrdě kráčí v již udupané cestičce svých předchůdců a dává jasně najevo, že nechystá nic převratného, ale pouze hodlá co nejvíce vytěžit z tématu neobvyklých simulací z budoucnosti. Upřímně řečeno, opět se to Dereku Smartovi nepovedlo.

Nejenže se UC stává po několika minutách naprosto nehratelným (řekněme po stisknutí tlačítka „play“, vlastně tedy ihned po skončení intra), zároveň však má v sobě skrytý potenciál. Dostat se do rukou pořádnému game-designerovi a programátorovi, mohlo by to být celkem dobré, zábavné a bůh ví, možná i skvělé. To bychom ale zbytečně snili, realita je neúprosná…

„Hratelnost“

Kdesi v úvodu jsem napsal, že se většinou nevyplácí dávat na první dojmy, ale v případě jménem Universal Combat bychom žádnou chybičku neudělali. Jednoduše je to tragédie, jen nevím, pro koho větší. Jestli pro vydavatele nebo pro hráče. Úmyslně jsou v nadpisu tohoto odstavce uvozovky, protože to, co lidé z 3000AD považují za hratelnost, nemá se zábavou nic společného. Pokud byste přeci jen riskli a uvažovali o pořízení tohoto skvostu, budete se trápit - a to rovnou celou herní dobu.

Ovládání takřka všeho je naprosto nepoužitelné a to prosím ještě nemluvím o nepřehledném prohrabování se různými tabulkami. Neustále jsou na vás chrleny stovky bezvýznamných čísel a statistik, v neposlední řadě se dostane i na ovládání samotných jednotek, to už ale nestojí za řeč. Jednak se k němu dostanete velmi zřídka a jednak se mu budete pokud možno vyhýbat. Nakonec si vyzkoušíte všechny dostupné dopravní i bitevní prostředky, od bitevního křižníku přes nadzvukovou stíhačku, na řadu samozřejmě přijde i role řadového vojáka.

Těžký bude ale i samotný pohyb s aktuálním vozítkem a ani po vlastních to není o mnoho lepší. Jen než se dostanete k nepříteli a naučíte se panáčka pořádně ovládat, uběhne pěkných pár desítek minut, které vás zajisté od dalšího hraní odradí. Co mě však zcela uzemnilo, byla situace, kdy jsem se svým hrdinou 10 (slovy „deset“!) minut nejprve nepřátele hledal a to bezvýsledně. Nakonec jsem dostal tušení, kde by mohli být a zjistil jsem, že jsem okolo nich celou dobu pobíhal – ani si mě nevšimli!

Grafika, zvuky a hudba

Pokud bych měl porovnávat grafickou úroveň Universal Combat s hratelností, tak bych musel hodnotit „deset z deseti“, že se to ale nehodí a budu porovnávat s jinými tituly, dopadne hodnocení podstatně hůře. A jestli je nejvýstižnější slovo pro hratelnost „otřesná“, tak grafiku nelze hodnotit jinak než jako „zastaralou“. Určitě bych za normálních podmínek tuto oblast nerozpitvával (pokud hra disponuje dobrou hratelností, leccos se jí dá v oblasti grafiky odpustit), ovšem právě u UC jsem byl obzvláště zvědavý na to, zda-li se povedlo alespoň zpracování. Naprosto „nečekaně“ jsem byl zklamán – vše, co ve hře vidíte a slyšíte, není hodno komerčního titulu. Navíc pak v době, když jsme doslova „namlsaní“ grafikou z her typu Far Cry – zkrátka a dobře, nemůžeme být loajální k ničemu a už vůbec ne k „výtvoru“, který nám pánové z 3000AD naservírovali. Zastaralá grafika jistě konečnému verdiktu nepomůže, stejně jako špatné audio zpracování. Co se týče hudby, není na tom nejhůře. Zvuky, to už je jiná. Naprosto nehodící se výkřiky, neuvěřitelné zvuky, které vydávají stroje a vozítka, ale i časté chyby, při nichž se ozve ječení naprosto odlišné zbraně. Pokud máte v ruce pistoli a ozve se „ratatata!“, neudělá to na vás zrovna dobrý dojem.

Grafika na tom není ohledně chyb o mnoho lépe a neustále vás zásobuje takřka učebnicovými příklady, jak se hra prostě dělat nemá. Při detailnějším zkoumání oblohy si jistě všimnete, že ptáci na ní se nepohybují, jsou to pouze statické rozmázlé textury, dalším úsměvným příkladem by mohla být jízda lodí. Nejenže je možné se s lodí i potápět, ale samotná voda vypadá otřesně a mé, přiznám se ne zrovna dokonalé, estetické cítění, dostalo pořádně zabrat. Představte si, že bych si naplival do dlaně a tvrdil, že je to pitná voda. Porovnání vody v Universal Combat s tou  „pravou“ by bylo stejně ješitné.

Vražedné hardwarové nároky

Je jen pramálo her, které si zaslouží vlastní odstavec plně věnovaný oblasti hardwarových nároků. Jen škoda, že u Universal Combat se na to dívám spíše opačně. Je totiž jasné, že v dobách DOOM 3 a Half-Life 2 porostou minimální hrací konfigurace tempem vražedným, ale je to pouze „malá“ daň za skvělou zábavu, kterou se vám tyto hry (snad) odmění. UC je ale trošku jiný. Grafika nepatří k té nejlepší a přesto si žádá grafický akcelerátor o minimální velikosti 32 MB s podporou vertexshederu 1.1. Minimální konfigurace se pohybuje někde kolem procesoru 1 GHz a paměti 256 MB RAM. Co zní ale naprosto šílen,  je doporučená konfigurace – uznejte, že CPU 3 GHz, 1 GB RAM a 64 MB 3D kartu s podporou DX 9.0 nemá doma zrovna každý.

Co si z toho máte vzít? Ponaučení. Ne vždy totiž kvalita vyžaduje gigantický výkon, ale v poslední době se stává častým faktem, že slabší hry silnější sestavy vyžadují. Já bych naopak uvítal jiný přístup: Co kdyby se vývojáři zaměřili více na hratelnost a věnovali méně času grafice? Pravda, ani ta se nedá opomenout, ale sama osobě nestačí.

• Snad jen ta hudbay
  • Vysoké hardwarové nároky
  • Nulová hratelnost (doslova)
  • Zastaralá grafika
  • Špatná Al nepřátel
  • Divné zvuky
  • Všechno ostatní

Dereku, nech už toho!

Pro někoho může být Derek Smart génius, udělat tak komplikovanou hru totiž není zrovna lehké, mé mínění o něm je však jasné. Myslím, že to vyplynulo z celého textu této recenze. Nepochybuji o nepatrném náznaku jeho geniálnosti, ovšem nemohu se zbavit pocitu, že by jistě vše šlo zjednodušit – konec konců, ke štěstí a dobrému zážitku ze hry přece nepotřebujete vědět, jak se jmenoval voják, který právě umřel. A už vůbec nikoho nezajímá, jak se jmenovaly jeho děti, zda-li byl ženatý a jak se mu dařilo (přehnané, ale v jisté podstatě i pravdivé - občas na vás hra skutečně chrlí taková fakta, že se vám bude točit hlava kolem). Rád bych tedy Derika tímto způsobem poprosil, ať již vývoje složitých a naprosto nepochopitelných titulů nechá a zkusí pro jednou vydat alespoň průměrný titul. Ne vždy musí totiž být mezi slovy hratelný a složitý rovnítko.

Grafika: 3/10
Zvuky: 4/10
Ovládání: 6/10