Recenze: World of Goo – nezbedné kuličky

Jaká je jedna z nejočekávanějších indie her letošního roku? Naplnily se všechny sliby a očekávání? Inu, přesvědčte se sami.

Léta páně 2005 se na freeware poli objevil nenápadný počin z dílny Experimental Gameplay (viz boxík) jménem Tower of Goo. Cílem hráče zde bylo doslova postavit věž až do nebe, a to z roztomilých černých kuliček, jež bylo třeba vzájemně spojovat a utvářet tak konstrukci stavby. Přestože se jednalo o vysoce nadprůměrné dílo, častokrát mu byl vytýkán fakt, že k dispozici je jen několik desítek kuliček, po jejichž vyčerpání je konec.

Právě krátká hrací doba byla Achillovou patou Tower of Goo. Nicméně tvůrce Kyle Gabler dal na připomínky a jen o několik měsíců později vydal novou verzi s podtitulem UNLIMITED, kde jste již nebyli ničím limitováni a mohli jste si stavět až do zničení myši. Netřeba dodávat, že úspěch této verze ještě předčil svého předchůdce a herní servery se předháněly v lepším hodnocení.

Experimental Gameplay

V roce 2005 se partička studentů z Entertainment Technology Center rozhodla založit projekt, který by otevřel dveře do světa originálním hrám s neotřelým postupem. Titul vytvoření v dílnách EGP však musel dodržovat několik pravidel. Předně ho směl vytvořit pouze jeden jediný člověk, a to za sedm dní. Zpočátku se na projektu mohla podílet pouze čtveřice zakladatelů (Kyle Gabler, Kyle Graye, Matt Kucice a Shaolin Shodhana), později se přidali J. Jackson, Shane Liesegangeng, Demetrius Jordan a Phila Saltzman, až nakonec spadly všechny bariéry a do EGP může přispívat i široká veřejnost. Pakliže máte zájem, neváhejte se podívat na homepage www.experimentalgamplay.com.

Přibližně na začátku letošního roku začaly prosakovat první informace o druhém pokračování jménem World of Goo (WoG). Spolu s novými informacemi se zvětšovaly očekávání a sliny u úst hráčů nestačily skapávat na zem. Datum vydání bylo stanoveno symbolicky na 14. února 2008, avšak definitivně se WoG k hráčům dostalo až v uplynulých dnech, což je přibližně půl roční zpoždění.

Malé barevné kuličky si dočista zamilujete!

Samozřejmě se za tu dobu našla hromada skeptiků a škarohlídů tvrdících, že to bude propadák, ale můžu s jistotou tvrdit, že tahle prodleva byla jen ku prospěchu věci, aneb jak se říká, kdo si počká, ten se dočká.

Hra se skládá ze čtyř kapitol, přičemž každá z nich se odehrává v jiné roční době, a tudíž i v jiném prostředí. K dokončení jedné takovéto kapitoly musíte splnit všechny její levely, v nichž jste postaveni před, na první pohled, vcelku snadný cíl – dostat určitý počet kuliček k sací rouře umístěné někde na úrovni. Ovšem pozor, kuličky tam nedoputují jen tak samy, musíte jim v tom pomoct.

TIP: Na našem sesterském serveru FreeHry.cz si můžete zdarma stáhnout obě verze Tower of Goo!

Cesta je hodně trnitá, protože pokaždé narazíte minimálně na jednu překážku. Postup, jak ji překonáte, víceméně nijak neovlivníte, musíte se držet lineární tvůrci předchystaného postupu. Úkoly v jednotlivých levelech jsou různorodé, ale jedno mají společné – vždy je třeba, abyste postavili nějakou stavbu, po které se kuličky dostanou do vytouženého cíle.

Naštěstí dostanete k dispozici vícero druhů malých kulatých roztomile švitořících stvořeníček. Například zatímco základní černí plní jen funkci stavebního materiálu, zelení (zvaní Ivy) se dokáží přichytit na stěnách a jako jediné je můžete používat vícekrát. Takový Pokey se sice dokáže také přichytit na jakýkoli povrch, ale nic jiného. Slovy klasika „Jeden umí to a ten zas ono a všichni dohromady udělají moc“.

Váš cíl je jasný – postavit nějakou stavbu, po které se kuličky dostanou do vytouženého cíle.

Všechny druhy kuliček se v levelech pravidelně střídají, díky čemuž si všech užijete stejně. A jakmile se je naučíte správně používat a manipulovat s nimi, garantuji vám, že se do nich úplně zamilujete!

World of Goo je počin docela náročný na myšlení, neboť ne vždy je řešení daného problému jasné. Jak byste například vyřešili situaci, kdy se cílová roura nachází na druhé straně propasti, na jejímž dně hoří několikametrový oheň a vy máte k dispozici z velké části jen vysoce hořlavé kuličky (Fuse)? Po krátkém přemýšlení vás jistě napadne, že nejlepší by bylo postavit stavbu ve spodní části s bílými nehořlavými kuličkami a na ně se pokusíte posadit ty hořlavé. Jindy je zase třeba rozhoupat řetěz přemísťováním goomíků, tak dlouho, dokud se s ním nedotknete pochodně, čímž zapříčiníte masivní výbuch a vysvobození červeného kvádříku ze sítě.

Dostupné pro: PC, Wii
Žánr: Logické | logicko-fyzikální hrátky
Výrobce: 2D Boy | Webové stránky hry