Recenze: Zoo Empire - splňte si dětský sen!

Každý z nás už určitě v nějaké té zoologické zahradě byl, většina ale patrně jen jako běžný návštěvník. Možná vás zajímá, jak vypadá každodenní práce člověka, pro kterého jsou zvířata obživou a potěšením zároveň. Takovou příležitost vám dává právě Zoo Empire, díky němuž si můžete vyzkoušet, že být manažerem vlastní zoo nemusí být vůbec snadné.

Typ hry: Strategie
Minimální konfigurace: P III 800 Mhz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P III 1 Ghz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Enlight Software (
Distribuce v ČR: Hypermax (

Zoo Empire je zbrusu novou vlajkovou lodí vyplouvající z doků týmu Enlight Studio, který vzešel do podvědomí hráčů především díky dvěma titulům; průměrnou simulací manažera v Hotel Giant a zhruba rok starým Restaraunt Empire, na který si většina z vás možná ještě pamatuje. Tentokrát je tedy na řadě zoo, přesněji její virtuální simulace. S podobným tématem vstoupil na herní trh teprve před několika lety jako první tým Blue Fang se svým Zoo Tycoonem. V těchto dnech míří na pulty obchodů i druhý díl, a mezi hráči pomalu vznikají dohady o tom, který z nabízených titulů je vlastně lepší. Nemusím doufám nijak naznačovat, že Zoo Tycoon 2 má své místo na trhu zajištěné, a není to jen mocným vydavatelem v zádech. Zoo Empire to v tvrdém souboji s konkurencí  nebude mít zrovna nejlehčí, tak doufejme, že nás překvapí.

Výběr dostupných scénářů * V pozdějších fázích hry budete tuto obrazovku doslova milovat * Vytvořit si vlastní postavu zvládne každé malé děcko

Otevíráme!

Základní stavební jednotkou Zoo Empire je podle očekávání kariéra. K dispozici je více jak dvacet různě obsáhlých scénářů, do nichž ale započítávám i ty výukové. Nelze je totiž přeskočit a pokud se chcete dostat dále, nezbývá, než je dodělat všechny. Ve výsledku to ale není nic tak hrozného, navíc některé uvedené rady mohou přijít více než vhod - zpočátku si totiž můžete připadat mírně dezorientováni.

Zhruba ve třetině hry se poté vaše cesta dělí na dvě možné. Zaměřit se můžete jak na scénáře zvířecí, tak na ty ekonomické. V podstatě je ale úplně jedno, kterou z cest si vyberete, k úspěšnému dohrání totiž musíte projít všechny. Pokud se vám z nějakého důvodu do kariéry nechce, nebo pokud už ji máte náhodou za sebou, je k dispozici ještě klasická volná hra. Zde si můžete nastavit různé omezení dle libosti a pokusit se vytvořit jednu z nejlepších zoo na světě.

Návštěvníci jsou kupodivu celkem spokojení, ne však na dlouho * Jedině tímto způsobem se dají vydělat nějaké peníze navíc * Návštěvníci jsou do zoo dokonce přivezeni autobusem

Podobně jako ve většině žánrově stejných titulů i zde je vaším každodenním chlebem plnění všelijakých možných i nemožných úkolů. Nejčastěji se jedná o dosažení určitých hodnot v odvětvích, jako je např. spokojenost zvířat a návštěvníků, míra hygieny, celkový rating zoo, počet výběhů nebo počet narozených mláďat určitého druhu. Je toho samozřejmě ještě mnohem více, celý seznam by ale patrně zabral jeden z těchto odstavců. Důležitý je pak samozřejmě ještě termín, do kterého musíte vše splnit, a částka financí, se kterou začínáte. Jestli se ale chcete v nějaké rozumné době dočkat šťastného konce alespoň jednoho ze scénářů, budete se muset pořádně snažit. V podstatě však stačí dodržovat jen několik základních pravidel.

Bez zvířat by to nešlo

Zřejmě nejdůležitější je spokojenost vašich zvířat, na kterých celý úspěch vlastně stojí. Pokud se totiž o svá zvířata staráte špatně, nesvědčí to ani jim samotným, ani vaší pověsti - návštěvníci se totiž na nešťastná zvířata zrovna s nadšením nedívají. Naštěstí obyvatelům vaší zoo stačí ke štěstí relativně málo; kus zavodněného prostoru, určité typy půdy, vhodný přístřešek, plot (je pochopitelné, že slonům nebudeme výběh ohraničovat bambusem), nějakou tu zeleň, hračky - a v neposlední řadě také dostatek potravy. O poslední jmenovanou položku se navíc starají ošetřovatelé, ke kterým bych ale měl jednu poměrně negativní připomínku. Několikrát se mi totiž stalo, že ošetřovatelé - ač jich byl dostatek - se včas nedostavili ke zvířatům, které následkem toho hynou. Řešení je jednoduché, ve výběhu nejdříve odstraňte východ, a teprve poté do něho postavu umístěte - věřte mi, vaši zaměstnanci budou už vždy tam, kde je potřebujete mít :) Přesto jsem ale zcela nepochopil, proč si musím namáhat své mozkové závity vedlejším řešením. Nemělo tohle náhodou fungovat automaticky?

Ošetřovatel strach evidentně nemá * Podává se svačinka * Pokud mají zvířata společníka na hraní, jsou mnohem šťastnější

Druhou část úspěchu pak tvoří samotní návštěvníci, o které se budete muset starat minimálně stejně dobře jako o své miláčky. Jak už jsem uvedl výše, důležitým faktorem je spokojenost zvířat; pokud se o ně staráte s dostatečnou péčí, návštěvníci to sami poznají a pochvaly na sebe nenechají dlouho čekat. To ale samozřejmě není vše. Existuje dlouhá řada dalších věcí, kterými si musíte návštěvníky naklonit na vaši stranu. V tom by vám měli výrazně pomoci opět ta zvířata; lidé mají rádi exotiku, proto je důležité umístit do vaší zoo ty nejzajímavější (a pochopitelně také nejdražší) kousky. Dále je potřeba zajistit alespoň několik obchůdků s jídlem nebo suvenýry, na škodu není ani nějaké vhodné místo pro odpočinek a korunu všemu nasadíte přiměřeným vstupným, zajímavými atrakcemi (např. nadzemní pozorovací dráhou) a zejména pak celkovou čistotou. Na té si většina z návštěvníků dost potrpí, takže na nákupu uklízečů rozhodně nešetřete - ve výsledku se to určitě vyplatí.

• Výběr zvířat (až 40 druhů!)
  • Počáteční chytlavá hratelnost
  • Možnost focení a natáčení
  • Zdařilá lokalizace
  • Zpracování panáků
  • Občasný úlet AI pracovníků
  • Stereotyp, po čase nuda

Kromě standardních uklízečů a ošetřovatelů je k dispozici ještě několik dalších důležitých osob, které ale bývají často zbytečně podceňováni. Pokud zvíře náhodou onemocní, určitě uvítáte pomoc veterináře, který sice zvíře sám nevyléčí, ale postará se o výzkum patřičné protilátky. Přehlížet bychom ale neměli ani ostatní povolaní, v pozdějších fázích hry se vám budou velice hodit i postavy jako je údržbář, průvodce, vedoucí výukového střediska nebo pro výzkum tolik potřebný manažer. Pokud navíc nejste se svým personálem zcela spokojeni, můžete je zařadit do specializovaných výukových programů, díky kterým by měli svou práci zvládat lépe.

Drahé vstupné, málo k vidění

Dosti rozporuplnou záležitostí je v Zoo Empire rozhodně technické zpracování. Hra je kompletně převedena do dnes již nutného 3D prostředí, a k překvapení všech se jedná o zpracování víceméně zdařilé. Grafika sice není provedena úplně brilantně a několik nedostatků by se určitě našlo, její celková vizáž, jež je nejpodobnější asi sérii Theme Park, však v žádném případě neurazí - přeci jen se jedná o tycoon v pravém slova smyslu. Zajímavým prvkem je pak rozhodně možnost focení, případně tvorby krátkého videozáznamu, který se vám následně uloží na disk. No a pokud vám ani toto nestačí, můžete se přepnout do pohledu jakéhokoliv živého tvora ve vaší zoo. Tento prvek se ale bohužel moc nepovedl, nelze si totiž nevšimnout podivného (absolutně neladícího) zpracování protijdoucích panáků, kterými navíc můžete bez zábran "procházet". Rozhodně pochválit ale musím možnost uložení vlastního výběhu, který si v jakémkoliv dalším scénáři můžete zase hezky nahrát. Skvělý nápad, i když v praxi ho moc často nevyužijete. A abych nezapomněl, hra je kompletně lokalizována do češtiny!

Velikou výhodou je možnost ohraničení výběhu samotným terénem * Vaši zoo si můžete prohlédnout jakýmkoliv živým tvorem * Úkol splněn - gorily se začínají pářit

Zřejmě největší slabina hry ale spočívá v hratelnosti. Problém je v tom, že po počátečním nadšení se až nezvykle brzy projeví stereotypnost jednotlivých scénářů, se kterou zákonitě souvisí i hodnota zábavy. Zoo Empire toho přináší opravdu málo, a v podstatě se jedná jen o sprostou kopii Zoo Tycoon, oblečenou do slušivějšího kabátku a trochu jinak pojmenovanou. Kdo nevěří, nechť se přesvědčí sám.

Hudba: 6/10

Kdyby v sobě autoři našli trochu více snahy a více zapracovali na svých nápadech, mohlo to dopadnout jinak. Jsem přesvědčen že lépe.

Celkové hodnocení: 6/10