Remember Me – když amnézie udeří (recenze)

Osedlali jsme černého koně z futuristické Paříže. Jak se hraje Remember Me zjistíte v naší recenzi.

Současný herní průmysl je doslova zavalen dokola umílaným akčním žánrem a stále stejnými tituly, jejichž každoroční vydání vítáme asi stejně, jako záplavy za oknem. Naštěstí se občas najdou vzácné výjimky, které vyzkouší neotřelý nápad, originální výtvarný styl a obecně překvapí. Akční sci-fi Remember Me patří přesně do této kategorie a jediné, co ji drží od žánrového výsluní je především ubíjející monotónnost herních prvků a nevyužitý potenciál. Ale popořadě.

Paříži, miluji tě

Píše se rok 2084. Světu vládne korporace Memorize, která přinesla revoluci v podobě technologie Sensen. Ta umí nahrávat a sdílet vaše veškeré vzpomínky přes internet, mazat ty špatné a ukládat ty hezké. V zásadě se tedy jedná o řádnou mozkovou míchačku, na kterou lidstvo časem doplatí. A nebude to čas tak daleký. Jako každý geniální nápad má i Sensen své stinné stránky. Podobný zásah do soukromí totiž dovoluje maximální možnou míru kontroly obyvatel a jednoduchý způsob, jak někomu vymazat mozek. Doslova. Někomu se to líbí, někomu ne. Svět se začíná dělit na smetánku, která si užívá všech výhod Sensenu, a nejnižší vrstvu obyvatelstva, která chystá revoluci a je brána jako hlouček teroristů, jež nechápou vizi budoucnosti.

Hráč se ujme role Nilin, lovkyně vzpomínek ve futuristické Paříži, jejíž každodenní prací je hledat nepohodlné osoby a hrabat se jim v mozku. Má unikátní dar. S pomocí spešl rukavice totiž dokáže remixovat vzpomínky dotyčného, měnit aspekty jeho minulosti a tím měnit i jeho názory. Jedná se o jeden z nejoriginálnějších nápadů, které jsem za poslední dobu ve hrách viděl, k němu se však ještě vrátíme.

Vývojáři se dokázali vyvarovat oblíbených klišé a nabídli napínavý a především nepředvídatelný příběh.

Začátek vaší cesty rozhodně není z nejpozitivnějších. Nilin se totiž probouzí ve věznici Bastille. Neví, kdo je. Neví, co tu dělá. A nechápe, co se vůbec děje. Jednou z ústředních příběhových linek tak bude najít své ztracené vzpomínky a pochopit okolní události. Vývojáři se naštěstí dokázali vyvarovat oblíbených klišé a nabídli napínavý a především nepředvídatelný příběh.

I přesto, že čas od času dokážete předpovědět, kam se budou události ubírat, určité střípky minulosti hlavní postavy jsou rozhodně chutným soustem. Nechybí emotivní momenty a prakticky všechny postavy jsou vytvořeny umně. Mají charakter, své pevné místo v příběhu a odvádí slušnou hereckou práci. Příběh navíc časem nabobtná a je těžké se odtrhnout od obrazovky.

Hop, skok, kop

Remember Me je zcela klasickou kombinací prozkoumávání prostředí, plošinovkových pasáží a soubojů. Bohužel právě v tom je jeho největší nedostatek, jelikož se pod omáčkou nádherného vizuálu a některých originálních nápadů schovává naprosto průměrná a ničím nevýrazná akce, až do morku kostí. Nevyužitý potenciál je cítit doslova na každém kroku a o to větší smutek hráč má. Remember Me totiž mělo na víc. Vývojáři se ale nejspíše zalekli riskantních nápadů a kroků, takže můžeme jen doufat, že se dočkáme řádně vylepšeného pokračování.

Prozatím se musíme spokojit s tím, co máme. Hopsání je tu bráno spíše jako odpočinková sekce, Nilin totiž provádí většinu akcí automaticky a hráči zbývá jen mačkat skok ve správnou chvíli. Smrtí v důsledku snahy pokus/omyl je málo, jelikož vám holografický displej šipkami ukazuje, kam postava může a kam již nikoliv, což značně usnadňuje orientaci v prostoru. Ačkoliv tvůrci bohatě avizovali stealth přístup, v zásadě se smrskává na včasný sprint mezi kužely hlídkujících robotů, což občas navodí nostalgické vzpomínky na stařičký Metal Gear Solid. Tím to ale také končí.

Vývojáři tvrdí, že lze sestavit přes 50 tisíc komb, nakonec ale zůstanete u pár oblíbenců.

Největší roli tu hrají souboje, a to hned z několika důvodů. Za prvé, na ksichty k opracování narazíte velmi často a v 99% případů se jim nelze vyhnout. Za druhé, vývojáři boje postavili na přizpůsobitelném systému komb, které si sami sestavujete. Jak tak čechráte nepřátele podrážkou, sbíráte zkušenosti a postupem času odemykáte další a další kopy a chvaty. Ty si pak sami dosazujete do volných pozic několika druhů komb a v zásadě si vytváříte vlastní styly, které vám sedí nejvíce. Vývojáři tvrdí, že lze sestavit přes 50 tisíc komb, pravda je ale taková, že po celou dobu stejně zůstanete u pár nejoblíbenějších a nejúčinnějších.

A opět jsme u nedostatků. Ano, hra vám dává určité možnosti. Problém je v tom, že je zabaluje do příliš komplikovaného kabátku a hráč po chvilce jednoduše nemá náladu něco vymýšlet, když to přináší více potíží, než užitku. O čem je řeč?

O systému komb. K dispozici máte čtyři druhy úderů – regenerační, silný, duplikační a obnovovací. První vám při správném provedení regeneruje zdraví, druhý řádně pocuchá fasádu chudáků okolo, třetí zdvojnásobuje účinek předchozího úderu a nakonec obnovovací urychluje „chlazení“ speciálních schopností. Ve většině případů jsou ale komba spíše matoucí a člověk se více soustředí na to, aby je včas a správně provedl, než na samotný požitek z boje.

A to je škoda. Bitky totiž vypadají skvěle, jsou akční, akrobatické a stylové. Hráč si je ale moc neužije, protože s potem na tváři drtí ta správná tlačítka, aby nedej bože nemusel kombo opakovat. Nakonec tak stejně zůstanete u pár jednoduchých a účinných kombinací. Ona ani umělá inteligence nepřátel není nejlepší a většinou se zmohou jen na to, aby po vás slepě šli s obuškem nebo štítem v rukou.

Když už jsme u těch speciálních schopností, k dispozici jich má Nilin hned několik a všechny mají co do činění s pamětí. Jakmile se vám dostatečně nabije ukazatel, můžete si krátkodobě proměnit v ultrarychlého zabijáka, poštvat stroje proti svým předchozím majitelům, omráčit vše v dosahu či se na několik desítek vteřin zneviditelnit. Schopnosti se vám budou rozhodně hodit, protože bitky jsou často tuhé, nepřátel je hodně a vy do toho ještě musíte stíhat správně sestavovat komba. Rozhodně tedy nejde o procházku růžovou zahradou, což bohužel po polovině hry spíše nudí, než baví.

Zremixuj mi mozek

Dostali jsme se k jedné z největších chuťovek titulu, a sic momentům, kdy musí Nilin zremixovat něčí paměť a přimět danou osobu ke kooperaci. Jedná se o krátké ústřižky něčích vzpomínek, které můžete libovolně přetáčet a hledat „závadu“, znázorněnou grafickým prvkem. Díky nim můžete například posunout křeslo trochu dál, odjistit pistoli, zapnout elektrického plyšáka a měnit tak události vzpomínek. Od toho se pak odvíjí alternativní minulost a je nesmírně zajímavé sledovat, jak jednotlivé maličkosti mění průběh celé situace.

Remixování vzpomínek je návykové a bohužel i velmi střídmé.

Hráč si tak pomalu připadá jako bůh, pohrávající si s osudy lidí, když zaviní dopravní nehodu či přiměje někoho ke zločinu. Velká škoda, že se jedná pouze o několik krátkých momentů za celou dobu hry, podobný herní prvek by se dal vyždímat mnohem, mnohem více a vůbec bychom se nezlobili, kdybychom v pokračování mohli remixovat trochu volněji a častěji.

Unreal překvapil

Titul běží na značně upravené verzi Unreal enginu třetí generace a člověk by od prvního pohledu nevěřil, co všechno se z něj dá ještě vyždímat. Zcela pryč jsou jedny z klíčových poznávacích znamení enginu, jako je lehká plastovou a umělost povrchů či obliba v rozmazaném pozadí. Remember Me nabízí textury ostré jako břitva, nádherné světelné efekty a velmi živé barvy. V několika momentech jsem si dokonce říkal, že by nebylo těžké titul splést se hrou nové generace, některé scenérie vypadají prostě skvěle.

Velkou měrou se na tom podílí celkový výtvarný styl. Nebál bych se dokonce říci, že se jedná o ten nejdůležitější vizuální vjem. Právě design a výtvarný styl hráče nutí zůstat u hry až do konce, prostředí se neustále mění a nabízí nové a nové architekturní skvosty. Jednou se podíváte do čisté futuristické části města, kde bydlí ti nejbohatší, pak se zase přesunete do stok, ke zmutovaným obyvatelům s pochroumanou pamětí. Své charakterní rysy nepostrádají ani nepřátelé a další NPC postavy. Výtvarníci tu odvedli obrovský kus práce a Remember Me tak nabízí univerzum, ze kterého se hrozně těžko odchází. Nezbývá, než doufat v pokračování.

Svou pomyslnou laťku kvality si drží i ozvučení. Elektronický soundtrack dokonale padne nátuře hry, a i když se dabing a dialogy nedají označit za prvotřídní (The Last of Us je přece jen někde jinde), rozhodně nemají postavy problém donést své myšlenky a náladu divákům.

Žánr: Akce | akční adventura
Výrobce: Dontnod Entertainment
Začátek prodeje: 7. června 2013
  • zajímavý příběh
  • remixování vzpomínek
  • akrobatický boj
  • nádherný vizuální styl
  • příliš komplikovaný bojový systém
  • primitivní AI nepřátel
  • stereotypní hratelnost

Remember Me je hrou plnou rozporů. Na jedné straně nabízí slušně sepsaný příběh, nádherný výtvarný styl, skvělý audiovizuál a lákavou možnost remixovat vzpomínky. Na stranu druhou touto příjemnou omáčkou pokrývá zcela nudné a stereotypní postupy, které si hráč nedokáže naplno užít. Korunku všemu nasazuje přizpůsobivý systém soubojů, který i přes svůj potenciál spíše škodí. Pokud se tedy dokážete přenést přes několik nedostatků, titul si užijete. Rozhodně doporučujeme alespoň přivřít jedno oko.