Resident Evil: Revelations 2 - Episode 1 & 2 (recenze)

vytisknout velikost písma
Jak udělat solidní Resident Evil? Stačí jedna lepší hra, tu rozkouskujete, přidáte pár moderních prvků a okořeníte kooperací. Nezapomeňte na nízkou cenu!

Remaky, remastery, restarty a epizodické hry. To jsou trendy, které nyní prostě letí a jen málokterý vydavatel jim odolá. To platí hlavně o tápajících ze země vycházejícího slunce, kteří tak trošku přešlapují na místě a moc netuší jak se postavit k bohatému dědictví minulosti a zvučným značkám. Jedním takovým je i Capcom, který v marné snaze přenést minulost série Resident Evil do současnosti pohřbil všechny jeho typické znaky a nyní se je složitě snaží oživit. 

Minulá generace

Ano, dělá to, ale opět za pomoci moderních trendů a vlny epizodického pobláznění. Právě tím totiž druhé Revelations jsou. Epizodickým, ale překvapivě věrným poblázněním, jenž vzdává hold tradiční atmosféře a první dvě epizody jasně ukazují, jak někdy může ale i nemusí fungovat staré a nové dohromady. Jak Penal Colony tak i Contemplation totiž posouvají tradiční hratelnost série někam dále, do doby současné, ale zároveň zůstávají věrné době čtvrtého dílu a minimálně co do atmosféry stále ještě naštěstí bloudí světem minulosti.

1424871006-barry-6.jpg1424871007-barry-2.jpg1424871009-barry-5.jpg

Toto tvrzení rozhodně platí  také o grafice a technickém provedení, které si naneštěstí zoufale říká o větší finanční investici. Audiovizuální zpracování na úrovni PS3 sice není na epizodické dvouhodinové jednohubky za pár šupů žádnou tragédií, ale v obou případech jsem se nemohl ubránit pocitu, že Resi si zaslouží více. Oběma epizodám totiž třeba zoufale chybí jakýkoli ikonický prvek, jakékoli místo, které bych si za týden se hrou spojil a je až s podivem, jak dokonale dokázali tvůrci na PS4 stvořit šedý mix slévající se do jednoho nevýrazného celku.

1410365977-9.jpg

Na druhou stranu se jim ale i díky tomu podařilo navodit kouzelnou atmosféru strachu a jakési úcty. I navzdory formě, jakou jsou nám druhé Revelations servírovány, tedy rozkouskované jako kus salámu, dokáží ve vás vzbudit strach a vrátit hráče alespoň částečně zpátky do dob čtvrtého dílu, kdy to ještě bylo o napjaté atmosféře a podmanivé hudbě. V podstatě se tak dá říci, že v tomto případě musíte vyměnit naleštěný kabátek za zážitek skutečně reprezentující série Resident Evil.

Pokrok v rámci mravů

Pořád je to ale lepší, než kdyby se tvůrci rozhodli obětovat třeba ovládání a hratelnost jako takovou, která sice není perfektní, ale třeba oproti prvním Relevations naportovaným z 3DS rozhodně vykazuje známky pokroku. Žádná nutnost stát při míření, solidní mix akce a adventurnějších logických pasáží a hlavně dobře trefené tempo, které dvojici hlavních hrdinek prožene každou epizodou za zhruba 2 hodinky, aniž by se dostavila nuda nebo stereotyp.

1410365986-7.jpg1410365994-5.jpg1410365994-6.jpg

To všechno dělá z Revelations 2 solidní a moderní Resident Evil, který jde na ruku době mimo jiné i značně feministicky přátelským příběhem a kooperaci dvou postav. Prozatím máte možnost zahrát si vždy za dva páry, buďto Moiru a Claire, nebo Barryho a Natalii. Jedna z postav pak má spíše opatrný přístup a moc se nehodí k boji, zatímco ta druhá praktikuje hlavně hrubou sílu. To pozitivně rozbíjí stereotyp a také skutečně dělá kooperaci smysluplnou.  Každá postava nabízí dokonce i unikátní strom schopností. Určité věci navíc mohou být vykonány pouze s určitou postavou a to samé platí i pro některé nepřátele. Třeba neviditelný druh ze druhé epizody, který může vidět pouze Natalie.

Škoda jen, že tím také prozatím pozitiva prvních dvou epizod končí. Ani po čtyřech hodinách totiž vlastně nevíme o čem to je a tajnosnubný příběh o únosu, opuštěném ostrově a tajemném hlasu z vysílačky už je natolik ohraný, že i v kulisách staromilsky naladěné hry působí dost nepatřičně a zachránit to nemohou ani sympatické hrátky s časem. Jestli má ale tenhle Resi nějaký opravdu vážný problém, pak je to rozhodně ona zmiňovaná kooperace.

1410366005-12.jpg

Jak totiž funguje skvěle ve dvou hráčích a to dokonce i na jedné obrazovce, což si vždy zaslouží zvláštní pochvalu, tak moc nefunguje v singpleplayeru. Kostrbaté přepínání mezi postavami a naprosto nulová umělá inteligence dělají z Revelations ten pravý horor, a to obzvláště ve druhé epizodě, jenž je skutečně přehlídkou krutosti a poměrně vysoké obtížnosti, jež vás nenechá ani na chvíli vydechnout a pověstnou zelenou bylinu budete vítat daleko více, než poměrně rychle příchozí konec.

1420559962-3.jpg1420559962-4.jpg1420559962-5.jpg

Skvělá trojka?

Ale o tom to zkrátka je. Je to levné, relativně krátké a také poměrně dobré! To by mělo fandům série, kteří na pořádnou hru čekají už pěkně dlouho určitě stačit. Obzvláště když je tady také obrovský příslib do budoucna. Oproti začátku je totiž už druhá epizoda těžší, nabízí propracovanější a zajímavější lokace a dokonce i nějaké náznaky příběhu, což je pozitivní zpráva a jasný příslib pro zbývající dvě epizody, jejichž recenze vám taktéž přineseme.

         

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Capcom
Začátek prodeje: 4. března 2015
  • Atmosféra
  • Cena
  • Kooperace
  • Grafika
  • Umělá inteligence
  • Prozatím příběh
    

Otázkou je, co ovšem s vámi ostatními. Revelations totiž rozhodně nejsou ani žádným zjevením a navzdory viditelnému pokroku pořád ani zrovna moderním výstřelkem. Obzvláště AI je skutečně tragická. Částečně to vyvažuje právě parádní atmosféra a cena, která dělá z obou epizod slušnou hororovou kooperaci. Sami se ale do tohohle rozhodně nepouštějte! Hororový zážitek to sice bude také, ale není horor jako horor.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 6 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A