Retro: Crusaders of Might and Magic – když ze strategie uděláte akci

vytisknout velikost písma
Obvykle se v retru věnujeme hrám, které jsou i přes starší grafické vzezření dodnes nesmírně kvalitními tituly a mají co nabídnout. I když toto o Crusaders of Might and Magic říct nemůžeme, díky své výjimečnosti v sérii jsme jim přeci jen věnovali prostor.

O fantasy světě Might and Magic snad někdy slyšel každý z našich čtenářů. Svou hromadou tahových strategií Heroes of Might and Magic (nyní Might and Magic Heroes) se právoplatně zapsal do herní historie. Aby však tento fantasy svět nebyl považován pouze za kolébku strategií, vydali vývojáři ze studia The 3DO Company v roce 1999 akční hru Crusaders of Might and Magic.

Mám pocit, že Crusaders of Might and Magic upadlo spíše do zapomnění a není se čemu divit. Jedná se totiž o bojovou hru, která ani v tomto ohledu nedokázala své konkurenty překonat. Přesto se ale jedná o akční hru ze světa Might and Magic, která má v sobě jakési kouzlo, které nás vedlo k napsání tohoto retra.

maxresdefault.jpg1424299-61654.jpg8911_full.jpgCRUSADERSOFMNM.jpg

Příběh vás uvede do role Drakea, jehož vesnice byla vypálena nemrtvou armádou vedenou nekromancerem Necrosem. Drake se pak po vzoru pravých akčních hrdinů ze starších filmů rozhodne strávit celý svůj život pomstou a zabíjením jednoho nemrtváka za druhým. V době, kdy už se mu na hlavě objevují šediny, ho ale kostlivci dostanou a umístí do vězení ve Východním Strongholdu, kde se nachází hlavní základna Necrose.

 

Ve chvíli, kdy ale kostlivci nedávají pozor a nechají otevřenou mříž, ve které se nacházíte (ostatně tuto scénu jsem nikdy moc nepochopil), příležitosti využíváte, zabíjíte je a vydáváte se na útěk. Poté, co vyprášíte pár kostlivců, vás osloví kapitán Ursan, který vás informuje o křižácích v Citadele, jež vede půvabná Celestie. Nalezení Citadele pro vás pak neznamená nic jiného, než vzrušující cestu plnou nebezpečí.

Pokud se vám zdá příběh jednoduchý, máte pravdu. Neříkám však, že je špatný. Bohužel kvůli absenci vedlejších úkolů a nemožnosti ovlivňování příběhu z vaší strany působí skutečně slabě. Nutno ale uznat, že pohlížíte-li na hru jako na odraz tehdejších populárních zvyků ve fantasy, půvab v něm zajisté najdete.

Hlavní úlohu hry ale zabral bojový systém. V něm je škoda, že nenabízí možnost větší manipulace. Vždy máte v ruce štít a meč. Styl boje je tedy založen na tom, že se bráníte nepřátelským útokům a poté údery vracíte. Systém však nefunguje jako v Assassin's Creed 3 či Ryse: Son of Rome, kde protiútok navazuje hned po obraně. Boj je tedy pomalejší, ale docela mě zaujal, a to i dnes.

Hra je totiž dle nastavení obtížnosti docela příjemnou výzvou. Vždy mě těšil ten krásný pocit, když jste vašeho nepřítele rozsekali, zvláště když hra brala vaše zabití za majestátní a oslavila to zvučnými fanfárami. V boji vám pomáhala i magie, která mimo klasických ohnivých koulí disponovala i jinými specialitami, jako například vyvoláním pomocníka v boji, což jste vlastně vy, ale duch.

crusaders_3.jpgcrusaders_1.jpgcrusaders_2.pngcrusaders_4.jpg

Šedou skvrnou na bojovém systému je ale nemožnost použít například obouruční zbraně, stejně tak luky a kuše. Boj je vždy stejný a i když na vás hra nasype mnoho různých stylů jednotek, začne být brzy stereotypní.

Stereotypnosti dodává hlavně krajina. Crusaders of Might and Magic je hrou kráčející, bohužel však krajina mohla být o něco bohatší a hra vás nemusela tolik nutit chodit stále do těch samých míst. S horší grafikou se pak tato bariéra bohužel ještě prohloubila a most přes ní vám může postavit pouze nostalgické vzpomínání.

I přes to všechno má ale hra své nepopsatelné kouzlo, které však ocení pouze pamětníci. Je sice pravda, že ani po stránce boje, příběhu, či hlášek se nemůže rovnat například nedávno v retru popsanému Gothicu. Je to však akční hra ze světa Might and Magic, která sice i ve své době sbírala podprůměrné recenze, zapomenutí si ale určitě nezaslouží.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! St…

Stále velmi oblíbená hra Grand Theft Auto V má silnou komunitu fanoušků a mezi nimi řadu šikovných moderů. Ti hru graficky stále vylepšují. S použitím modů je leckdy problém určit, zda není screenshot ze hry reálná fotografie.

7.  1.  2017 | | 8 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 5 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na úctyhodných 53,4 milionů

Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na ú…

Sony i nadále pokračuje v úspěšném tažení napříč konzolovým trhem. PS4 jde na dračku.

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: zůstaň prosím v Anim…

Filmy podle her jsou známé tím, že se obvykle moc nepovedou. Od filmu Assassin's Creed jsme po dlouhém čekání a výborné propagandě nečekali nic jiného, než výborný film, který budeme doporučovat svým přátelům, ať vidí, proč jsme této sérii tak propadli. Povedlo se to?

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 7 N/A