PC | Akce | Téma

Retro koutek: nadčasový příběhový skvost jménem Mafia

Existuje spousta kvalitních a známých retro her, ale českého hráče napadne jako první nejspíše Mafia. A je to dobře!

Psal se rok 1997. V té době bylo hraní her populární, a to i v našich končinách. I když jsme se nemohli chlubit počtem vytvořených her a v herním průmyslu jsme byli jen kapkou v moři, i tak se rozhodli dva kamarádi Petr Vochozka a Jan Kudera založit v Brně herní studio, které pojmenovali Illusion Softworks, donedávna známé jako 2K Czech.

První hru, kterou studio vytvořilo, byla logická hříčka Lurid Land z roku 1997. Hráč ovládal čaroděje, který musel vyřešit logické hádanky, aby se dostal do dalšího levelu. Druhou hrou pak byla adventura Léto s Oskarem, což byla i poslední hra firmy Vochozka Trading. Poté většina lidí přešla do založeného studia Illusion Softworks. Ve hře samotné se ocitnete v kůži Oskara, který byl za trest poslán na prázdniny do vesnice Kotěhůlky. Zajímavostí na hře bylo, že neobsahovala žádné zvuky, jen doprovodnou hudbu.
vesnice.jpghqdefault.jpg

V roce 1999 však přichází zlom. Illusion Softworks vydávají první velkou hru, která je navíc plně ve 3D. Jedná se samozřejmě o titul Hidden
& Dangerous, který kromě na PC vyšel i na platformy Dreamcast a PS. Hra sklízela dobrá hodnocení, není proto divu, že vyšel ve stejném roce i datadisk Fight for Freedom.

Důvod, proč to píši u článku o Mafii je prostý. Nejen, že jsem chtěl nastínit historii firmy v pár řádcích, ale zmínit se i o H&D, který má s Mafií společné to nejdůležitější. A sice 3D engine LS3D. Kromě něj je ve spojení s Illusion Softworks známý i Ptero-engine, který poháněl neméně slavnou českou hru Vietcong. Ale to už je téma na jiný článek.
engine.jpgengine2.jpg

Vraťme se proto k Mafii. Ta byla vyvíjena na již dříve zmiňovaném LS3D enginu. O design a příběh se postaral z velké části Dan Vávra, kterého mladší generace dobře zná díky hře, kterou momentálně vyvíjí studio Warhorse. Na hře původně pracovala malá skupinka lidí, jejich počet se postupem čas rozrůstal. První alpha verze hry nevypadala zrovna nejlépe, ale ukazovala směr, kterým se bude vývoj ubírat. Je škoda, že se ve hře nakonec neobjevily všechny možnosti, které měli vývojáři v plánu.

Nejspíš to lze přičíst k nedostatku času. Ve hře se měl původně objevit i multiplayer, závody aut, lidé se spolu měli náhodně bavit, kupovat v obchodech, stáncích, zapomenulo se i na živé tvory, jako např. na ptáky a jiné. Spousta věcí byla ve hře "rozdělána" a měly být dostupné i v módu jízdy. Jako příklad uvedu živoucí město. Pokud si vzpomenete na misi Uprchlík, kdy jste utíkali v různých uličkách, jistě si vzpomenete na rozhovory, zloděje, lidi na balkonech a muže, ať už toho čurajícího, nebo opravujícího auto. To vše mělo být i v ostatních módech, ale nestalo se tak.
beta2.jpgbeta3.jpg170967.jpg

Hra samotná vyšla 29. srpna roku 2002 na PC. Její úspěch byl úctyhodný, v recenzích se nešetřilo chválou, průměrná známka byla 9/10. Z davu vystoupil server Eurogamer.net, který hře dal pouhých 4/10, v recenzi pak neustále vyzdvihoval a porovnával hru s GTA 3. To ostatně bylo jejím největším soupeřem, i když se každá hra soustřeďuje na něco úplně jiného. 

Úspěšnost hry potvrzují i její prodeje, kdy se PC verze prodalo několik milionů kusů, nejvíce v Německu. V USA se PC verze moc dobře neprodávala, to však napravily konzolové verze pro PS2 a Xbox, kterých se prodalo přes 2 miliony kusů jen v USA.

Hlavním kladem hry, zmiňovaným snad ve všech recenzích, je děj. Píše se rok 1930, období Velké hospodářské krize. Díky ní se dostává organizovaný zločin na vrchol. Město ovládají mafiánské rodiny. Do jedné z nich se shodou náhod dostanete i vy, jakožto taxikář a později i mafián Tom Angelo. A to do rodiny Dona Salieriho. Zde najdete nejen nového parťáka Paulieho a Sama, ale i svojí budoucí ženu Sáru. I když si na začátku práce mafiána užíváte, postupem času zjišťujete, že vše není jen černobílé. Začínáte litovat svého rozhodnutí, ale je už pozdě. A ačkoliv se Tom snaží žít normálním životem, z rozjetého vlaku již vyskočit nelze.
713a9ed27e77b8015ad7f4897129317c.jpgscreenshot4.jpg

Skoro až filmový děj je ještě umocněn dabingem, který patří mezi to nejlepší, co v naší zemi vzniklo. Postavám propůjčili svůj hlas přední herci a dabéři, jen namátkou: Tom Angelo (Marek Vašut), Paulie (Petr Rychlý), Don Salieri ( Antonín Molčík), Vincenzo (Miroslav Saic), Sára (Linda Rybová) a další. Společně s nezapomenutelnou původní hudbou, kterou složil Vladimír Šimůnek, a kvalitními cutscénami přichází filmový zážitek, který i po více než 11 letech stále neztratil své kouzlo.

Neztratilo jej ani samotné město. Lost Heaven je prožrané korupcí. Nastává boj mezi dvěma mafiánskými rodinami, Dona Salieriho a Dona Morella. Oba chtějí ovládnout celé město, i když má v počátcích značně navrch právě Morello, neboť ovládá nejen politiky, ale i odbory. Navíc vlastní jeho bratr i přístav, ze kterého mu jdou slušné peníze.

Celé město pak bylo vytvořeno a inspirováno New Yorkem a Chicagem. Na spoustě míst to je snadné poznat. Dokonce i jednotlivé stavby jsou inspirovány skutečnými budovami. Za zmínku stojí např. letiště Lost Heaven nebo místní galerie, kde se odehrává poslední mise. Celá hra se snaží co nejvíce přiblížit realitě, k tomu jí pomáhají nejen stavby, ale i jízdní model. Ten budete nenávidět, stejně tak i milovat. Je totiž naprosto rozdílný od série GTA. Auta mají tachometr, lze vidět počet najetých kilometrů, dokonce i stav benzinu. Do té doby naprosto nevídané byly i funkční blinkry, odemykání aut a nastartování/vypnutí motoru. Každé auto pak mělo svůj unikátní jízdní model a vzhled. Ten byl vždy odrazem skutečného auta, i když pod jiným názvem.
1024px-IMG_0089_-_Wien_-_Kunsthistorisches_Museum.JPGairport_real_big.jpg

Kapitolou samotnou jsou pak zbraně. Baseballová pálka je dobrá na zabití zezadu, naopak taková upilovaná brokovnice je nejlepší na blízko. Samozřejmostí je pak boxer, nůž, páčidlo, Colt 1911, odstřelovací puška, pumpovací brokovnice a policejní pistole. Nezapomnělo se ani na granáty a Molotův koktejl. Vrchol blaha pak přichází s Thompsonem 1928. Zbraně samotné však "kopou", nehrozí tak bezduché střílení. Nejlepší je střílet po pár ranách, než vyplýtvat celý zásobník za pár vteřin.

Velmi úsměvné jsou na hře i situace, které do hry přidali vývojáři za účelem pobavení. Ať už se bavíme o panu Koženém, který si přišel vybrat 5 dolarů, o člověka s psí hlavou, nebo třeba schůzce v průjezdu, to vše vám vykouzlí úsměv na tváři.

ZAJÍMAVOSTI

Zde přikládám pár tipů a zajímavostí, na které jste možná sami narazili. Ve hře jich je mnoho, ale není účelem tohoto článku vypisovat všechny.

1) Pokud nevíte, kde se nachází všichni mávající chlapi v Extrémní jízdě, stačí zajet k majáku a podržet pravé tlačítko myši na dveře.

2) Pokud jste v misi "Návštěva lepší společnosti" neukradli auto Silver Fletcher, nezoufejte. Stačí si ve volné jízdě zajet k majáku, tam auto stojí.

3) V misi "Běžná rutina" můžete vykonat dole na WC potřebu.

4) Nikdy nepřebíjejte zásobník, pokud tam ještě máte náboje. Přijdete o ně.

5) Při ochraně Sáry můžete použít i dřevěné prkno, které je vedle vás.

6) Dejte si volnou jízdu a malé město. Zajeďte do Works Quarter ke žlutým dveřím. Klikněte na ně pravým tlačítkem. Poté se vraťte do menu a tadáá, otevřely se vám všechny módy volné jízdy včetně Extrémní.

7) Při načítání mise "Uprchlík" je v peněžence i česká dvoustokoruna.

8) Všimněte si názvu whisky ve hře.

Na hru vychází i spousta módů, ať už ve formě misí, nebo modelů a textur. Je až obdivuhodné, jak je tak stará hra doteď středem zájmů různých moderů. Dokonce i v roce 2014 na hru vychází nové textury, mise i auta, což svědčí o její populárnosti.
Mafia_Modern_Mod_2012-11-23_01-32-05-94.jpggame_2011-10-19_21-36-28-79.jpgmaxresdefault.jpg

Co je však na hře nejkrásnější a nejpozoruhodnější je její opětovná hratelnost. I když se jedná o relativně starou hru, vždy, když si ji nainstaluji a pustím, tak si ji užívám. I když znám příběh nazpaměť, dokonce i pozici nepřátel a hlídek, vždy mě něčím překvapí. Vždy mám pocit, že ji hraji poprvé, a i když ji znám jako své boty, i přesto se u ni dokážu nesmírně bavit. Nic mi při hraní nechybí. Tam, kde mi u jiných starých her nesedí grafika, pohyb postav nebo třeba kostrbaté ovládaní, tady je vše tak, jako by to bylo včera, co hra vyšla. Dobře, grafika již není nijak úchvatná, ale přece má své kouzlo a určitě neurazí. A z jízdního modelu by se mohli vývojáři učit, protože je jedním slovem nadčasový.

Tak či tak, pokud jste již Mafii hráli nebo ne, zahrajte si ji znovu. A klidně dvakrát. A teď mě omluvte, musím si to jít konečně vyřídit s Morellem. Už potřetí.

Diskuze (9) Další článek: Epic pracuje na konzolové hře nové generace, prý nám vytře zrak

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,