Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

vytisknout velikost písma
Než k vám dorazí recenze na závěrečný díl znamenité série pana Kojimy, pojďme se podívat na jeden z nejprůbojnějších dílů.

Pátý Metal Gear a Kojimovo velké rozloučení už sice máme na stole, ale to neznamená, že by se snad o značce přestalo mluvit. Obzvláště když se teď sám velký mistr více rozmluvil o vývoji druhého dílu a prozradil recept na to, jak udělat překvapivý a hlavně bombastický sequel, který budí úžas i dnes. A že na Kojimových úvahách něco bude dokazuje už jen fakt, že se mu to povedlo nejen před těmi 14 lety, ale i letos.

Aby to bylo jiné

Recept na úspěch podle Kojimy a jeho týmu je přitom prostý. Nic nesmí vypadat stejně jako u předchozí hry. Podle informací byl vývoj druhého dílu dost poznamenám právě úspěchem jedničky a tedy i snahou se vymezit a udělat zase něco originálního. A to se nakonec podařilo nejen díky novému přístupu k vývoji, ale třeba i díky propagaci. Autoři a vydavatel totiž zvolili zajímavý přístup a ven pouštěly pouze informace naznačující zcela standardní pokračování. Veřejnosti a novinářům byla navíc přístupná pouze úvodní část hry na tankeru a zbytek si Kojima zoufale hlídal.

metal-gear-solid2-0828-15.jpg

Výsledek byl totiž něčím daleko větším, než jen klasickým pokračováním a hra nakonec excelovala nejen detaily, ale i technickým záběrem a vypravěčským překvapením. Pokud se ale má na dvojku  kvůli něčemu opravdu vzpomínat, pak to bude umělá inteligence. Vojáci spolupracující navzájem, po vyhlášení poplachu patrolující v týmech a dokonce systematicky prohledávající vaše možné skrýše. To se stalo nejen výkladní skříní celé série, ale i stealth žánru jako takového.

Nebylo to ovšem jen o pokročilé AI. Kojima je známý perfekcionista a ani dvojce tak nechybělo mnoho detailů. Za všechny můžeme vypíchnout třeba vylepšené míření, či možnost zamezit poplachu prostým rozstřelením rádia patrolujícího vojáka. Jednu chvíli chtěl Kojima, aby se třeba vojáci, kteří byli pouze zranění v pozdějších fázích hry znovu objevili na scéně s obvazy. To ale nakonec bohužel nevyšlo.

Metal-Gear-Solid-2-2.jpg

Nakonec vlastně na tom ani tak moc nezáleží. Prostý technický pokrok totiž Kojima zastínil vyprávěním. Po úvodní pasáží totiž na scénu nastupuje Raiden a doslova pobuřuje. Fanoušky bezesporu rozporuplně přijatá postava, která budí kontroverzi i dnes, si ale nakonec své místo v univerzu našla. Možná i proto, že šlo o postavu navrženou podle slov Kojimy jako lákadlo na ženy. Ve své době byl totiž podle autorů první Metal Gear a Kojima to chtěl změnit. Otázkou ale zůstává, nakolik je Raiden skutečně atraktivní...

Byl tady ale ještě jeden důvod. Raiden měl také reprezentovat samotného hráče. Respektive typ hráčů, kteří si užívají vojenské střílečky, ale asi jednoduše nejsou vojáky. I proto byl třeba Raiden v úvodu hry tolik považován za zelenáče a nezkušeného hejska, a s ikonickou postavou Snakea se nemohl měřit.

I na barvě záleží

I přesto, nebo možná právě proto ale autoři okolo Raidena vystavěli bezesporu nejlepší část hry. Hledání C4 schované třeba i pod podlahou a nutnost různě přeskakovat mezi jednotlivými patry budovy, to všechno dělá ve spojení s již zmiňovanou AI téměř dokonalou hru. Škoda jen, že pozdější fáze dvojky už na to nenavázaly a pustily se do více uzavřeného typu hratelnosti s vícero bossy. Důvodem byla především snaha podpořit komplikovaně napsaný příběh, který se snažil vyvracet i samotné základy celé hry.

111725.jpg

Spletitým příběhem je sice série známá, ale dvojka v tom bezesporu excelovala i díky snaze vás co nejvíce zmást. Příběh se tak snažil hráče znejistit třeba i v tom co je vlastně ještě skutečnost. Falešné hlášky o selhání mise, výzvy k vypnutí konzole a příběhové machinace s virtuální realitou dělají z druhého dílu vypravěčský klenot, kterému nechybí ani onen pověstný zvrat v podobě návratu mrtvého záporáka.

Nesejde ani tak na tom, že některé postavy jsou nevykreslené a děsně ploché. To lze ostatně zdůvodnit klidně i faktem, že jsou to pouze entity stvořené umělou inteligencí. Všechno je ale vyváženo velkým závěrem, ve kterém se Kojima finálně zcela vymezuje vůči předchozí hře. Raiden si konečně uvědomuje, že není Snake, přichází o všechny zbraně a jen s katanou čelí nevyhnutelnému. A když celá ta jízda skončí, změní se hlavní menu, obličej Snakea vystřídá právě Raiden a spolu s ním se změní i barevné ladění z červené na modrou. Protože tohle prostě nebyla jenom další hra ze zaběhlé série, ale skutečný a svébytný klenot, který si vydobyl vlastní slávu.

Recenzi na pátý díl série pro vás již připravujeme.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
11 tipů, jak se stát obávaným hráčem v NHL

11 tipů, jak se stát obávaným hráčem v…

Hokej a fotbal, to jsou v tuzemsku kolektivní sporty číslo jedna. Podobně je tomu potom i na poli sportovních her, kde se jak NHL, tak i fotbalové simulátory těší nemalé oblíbenosti. Přinášíme vám tedy 11 tipů, jak se stát obávaným hráčem v sérii NHL.

20.  3.  2017 | | 2 N/A