Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

vytisknout velikost písma
Než k vám dorazí recenze na závěrečný díl znamenité série pana Kojimy, pojďme se podívat na jeden z nejprůbojnějších dílů.

Pátý Metal Gear a Kojimovo velké rozloučení už sice máme na stole, ale to neznamená, že by se snad o značce přestalo mluvit. Obzvláště když se teď sám velký mistr více rozmluvil o vývoji druhého dílu a prozradil recept na to, jak udělat překvapivý a hlavně bombastický sequel, který budí úžas i dnes. A že na Kojimových úvahách něco bude dokazuje už jen fakt, že se mu to povedlo nejen před těmi 14 lety, ale i letos.

Aby to bylo jiné

Recept na úspěch podle Kojimy a jeho týmu je přitom prostý. Nic nesmí vypadat stejně jako u předchozí hry. Podle informací byl vývoj druhého dílu dost poznamenám právě úspěchem jedničky a tedy i snahou se vymezit a udělat zase něco originálního. A to se nakonec podařilo nejen díky novému přístupu k vývoji, ale třeba i díky propagaci. Autoři a vydavatel totiž zvolili zajímavý přístup a ven pouštěly pouze informace naznačující zcela standardní pokračování. Veřejnosti a novinářům byla navíc přístupná pouze úvodní část hry na tankeru a zbytek si Kojima zoufale hlídal.

metal-gear-solid2-0828-15.jpg

Výsledek byl totiž něčím daleko větším, než jen klasickým pokračováním a hra nakonec excelovala nejen detaily, ale i technickým záběrem a vypravěčským překvapením. Pokud se ale má na dvojku  kvůli něčemu opravdu vzpomínat, pak to bude umělá inteligence. Vojáci spolupracující navzájem, po vyhlášení poplachu patrolující v týmech a dokonce systematicky prohledávající vaše možné skrýše. To se stalo nejen výkladní skříní celé série, ale i stealth žánru jako takového.

Nebylo to ovšem jen o pokročilé AI. Kojima je známý perfekcionista a ani dvojce tak nechybělo mnoho detailů. Za všechny můžeme vypíchnout třeba vylepšené míření, či možnost zamezit poplachu prostým rozstřelením rádia patrolujícího vojáka. Jednu chvíli chtěl Kojima, aby se třeba vojáci, kteří byli pouze zranění v pozdějších fázích hry znovu objevili na scéně s obvazy. To ale nakonec bohužel nevyšlo.

Metal-Gear-Solid-2-2.jpg

Nakonec vlastně na tom ani tak moc nezáleží. Prostý technický pokrok totiž Kojima zastínil vyprávěním. Po úvodní pasáží totiž na scénu nastupuje Raiden a doslova pobuřuje. Fanoušky bezesporu rozporuplně přijatá postava, která budí kontroverzi i dnes, si ale nakonec své místo v univerzu našla. Možná i proto, že šlo o postavu navrženou podle slov Kojimy jako lákadlo na ženy. Ve své době byl totiž podle autorů první Metal Gear a Kojima to chtěl změnit. Otázkou ale zůstává, nakolik je Raiden skutečně atraktivní...

Byl tady ale ještě jeden důvod. Raiden měl také reprezentovat samotného hráče. Respektive typ hráčů, kteří si užívají vojenské střílečky, ale asi jednoduše nejsou vojáky. I proto byl třeba Raiden v úvodu hry tolik považován za zelenáče a nezkušeného hejska, a s ikonickou postavou Snakea se nemohl měřit.

I na barvě záleží

I přesto, nebo možná právě proto ale autoři okolo Raidena vystavěli bezesporu nejlepší část hry. Hledání C4 schované třeba i pod podlahou a nutnost různě přeskakovat mezi jednotlivými patry budovy, to všechno dělá ve spojení s již zmiňovanou AI téměř dokonalou hru. Škoda jen, že pozdější fáze dvojky už na to nenavázaly a pustily se do více uzavřeného typu hratelnosti s vícero bossy. Důvodem byla především snaha podpořit komplikovaně napsaný příběh, který se snažil vyvracet i samotné základy celé hry.

111725.jpg

Spletitým příběhem je sice série známá, ale dvojka v tom bezesporu excelovala i díky snaze vás co nejvíce zmást. Příběh se tak snažil hráče znejistit třeba i v tom co je vlastně ještě skutečnost. Falešné hlášky o selhání mise, výzvy k vypnutí konzole a příběhové machinace s virtuální realitou dělají z druhého dílu vypravěčský klenot, kterému nechybí ani onen pověstný zvrat v podobě návratu mrtvého záporáka.

Nesejde ani tak na tom, že některé postavy jsou nevykreslené a děsně ploché. To lze ostatně zdůvodnit klidně i faktem, že jsou to pouze entity stvořené umělou inteligencí. Všechno je ale vyváženo velkým závěrem, ve kterém se Kojima finálně zcela vymezuje vůči předchozí hře. Raiden si konečně uvědomuje, že není Snake, přichází o všechny zbraně a jen s katanou čelí nevyhnutelnému. A když celá ta jízda skončí, změní se hlavní menu, obličej Snakea vystřídá právě Raiden a spolu s ním se změní i barevné ladění z červené na modrou. Protože tohle prostě nebyla jenom další hra ze zaběhlé série, ale skutečný a svébytný klenot, který si vydobyl vlastní slávu.

Recenzi na pátý díl série pro vás již připravujeme.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! St…

Stále velmi oblíbená hra Grand Theft Auto V má silnou komunitu fanoušků a mezi nimi řadu šikovných moderů. Ti hru graficky stále vylepšují. S použitím modů je leckdy problém určit, zda není screenshot ze hry reálná fotografie.

7.  1.  2017 | | 8 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 9 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na úctyhodných 53,4 milionů

Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na ú…

Sony i nadále pokračuje v úspěšném tažení napříč konzolovým trhem. PS4 jde na dračku.

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: zůstaň prosím v Anim…

Filmy podle her jsou známé tím, že se obvykle moc nepovedou. Od filmu Assassin's Creed jsme po dlouhém čekání a výborné propagandě nečekali nic jiného, než výborný film, který budeme doporučovat svým přátelům, ať vidí, proč jsme této sérii tak propadli. Povedlo se to?

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 7 N/A