Retro: Monkey Island - kultovní opičí ostrov

vytisknout velikost písma
Klasických adventur v těchto časech nevychází zrovna moc, tak není na škodu si občas připomenout nějakou starší klasiku. A proč ne rovnou jednu z těch celosvětově nejúspěšnějších?
Retro: Monkey Island - kultovní opičí ostrov

První Monkey Island vznikl v dnes už zaniklém studiu LucasArts. A nedělal na něm jen tak někdo. Podíleli se na něm vesměs lidé, kteří mají i v současnosti v herním průmyslu výrazné jméno. Ten nejznámější je nejspíš muž jménem Ron Gilbert. V LucasArts byl na pozici designéra a pomáhal i s tvorbou příběhu. Mimo Monkey Islandu má na triku i adventury jako Maniac Mantion, Indiana Jones, Day of the Tentacle a v neposlední řadě druhý Monkey Island. Pokud vás zajímají podrobnosti ze zákulisí, můžete zavítat na Gilbertův blog, kde se dočtete několik zajímavých faktů.

Další z výrazných tváří byl jistojistě Tim Schafer. O tom jste mohli slyšet v nedávné době v souvislosti s pokračováním Psychonautů. Celá sága Monkey Islandu vlastně vznikla hlavně díky němu. Z jeho nápadu na hru z pirátského prostředí se nakonec zrodil ten Monkey Island, jak ho známe dnes.  

monkey-island1.jpg

Ale dost bylo o vývojářích. O čem Monkey Island byl a proč byl vůbec tak úspěšný? Na obě dvě otázky by se dal odpovědět jedním slovem – vtip. Hra na vás opravdu hází jeden fórek za druhým, a když už si myslíte, že už jste snad viděli a slyšeli všechno, vytáhne na vás eso z rukávu. Doslova v každém rozhovoru je důvod se alespoň pousmát a při některých scénách se i pořádně nahlas zasmějete. Tvůrci si udělali v rámci Monkey Islandu i menší reklamu na hru Loom. Ve Scum baru sedí grogem omámený pirát s odznáčkem Loomu a s radostí vám řekne, abyste si tuhle „skvělou novou lucasackou hru“ šli okamžitě koupit. To můžete udělat i dneska prostřednictvím Steamu nebo GoGu. 

Hlavním hrdinou celé ságy je týpek jménem Guybrush Treepwood. Prostě si nakráčí doprostřed obrazovky, pronese ke starému dědulovi větu „Chci se stát pirátem.“ a už to jede. Takový zelenáč jako Guybrush se ale jen tak nemůže plavit po moři a okrádat každého, koho potká. K tomu, aby byl právoplatným pirátem, musí splnit tři zkoušky. Jejich obsah se dozví od trojice kapitánů popíjejících v nedalekém baru. Správný pirát musí být mistr v šermu, loupení a hledání pokladů. Pro Guybrashe to znamená porazit mistryni šermu Carlu, najít poklad ostrova Melee a nakonec ukrást sošku z vily guvernérky Marley.

362191-monkey-island.jpg

Ani jedna ze zkoušek ale není ze začátku úplně jednoduchá. K pokladu nemáte mapu, vilu hlídají draví pudlové a na boj s Carlou potřebujete tvrdý výcvik. Teď už je na vás, jak si poradíte s hádankami, které ne vždy dávají úplně smysl, ale do extrému to zase nejde. Guybrashovi plány se ale snaží překazit duch piráta LeChucka, který kotví se svoji lodí na Opičím ostrově. To se mu ale nepovede a Guybrash úspěšně splní všechny zkoušky, i když u té poslední se ho LeChuck pokusí v podobě šerifa utopit.

LeChuck ale netuší, že Guybrash umí zadržet dech na 10 minut, a tak pro něj není žádný problém vylézt nahoru a ještě sesbírat věci na dně. Po tom, co se dostane na molo, se mu naskytne pohled na odplouvající LeChuckovu loď spolu s guvernérkou na palubě. Tak proč se rovnou nevydat na záchrannou misi, že?

Za zmínku také stojí souboje, které jen tak v žádné jiné hře nenajdete. Váš cvičitel, v českém překladu kapitán Smirk, vás sice potrápí pár hodinami šermu, poté vám ale prozradí, že boje jsou úplně o něčem jiném. Hlavní je pořádně zdeptat nepřítele. Následně vás naučí pár základních urážek. Na souboj s mistryní meče se ale musíte vyzbrojit pořádnou porcí hlášek, a tak cestujete po ostrově Melee a kolemjdoucí piráty vyzýváte na souboj. Díky tomu si můžete obohatit svoji zásobu urážek. Potom bude daleko snazší Carlu udolat.

96023-The_Secret_of_Monkey_Island_(CD_DOS_VGA)-5.jpg

Monkey Island je jednou z těch her, které si zaslouží předělávku do nového kabátku. No, a tak se roku 2009 i stalo. Vyšla Special Edition s kompletně přepracovanou grafikou, novým soundtrackem a lehce upraveným ovládáním. Už neuvidíte na spodní části obrazovky příkazy typické pro Scumm engine, všechny akce si najdete pomocí kolečka na myši. Pokud se vám ale zachce okusit původní verzi hry, můžete během hraní přepínat. Navíc jsou občas k dispozici komentáře vývojářů, ze kterých se taky můžete dozvědět nějakou tu perličku.

Série Monkey Island nezůstala jen u jednoho, ani u dvou dílů. Zatím posledním výtvorem ze ságy Monkey Island je epizodická hra Tales of Monkey Island od Telltale Games, která nedopadla vůbec špatně. 

Herní doba prvního dílu není zrovna dlouhá. Pokud víte co a jak, na konec se dostanete ani ne za hodinu. Jestli jste se ale k Monkey Islandu ještě nedostali, mohl by vás občas celkem potrápit. Navíc si speciální edici prvního dílu můžete koupit v bundlu s předělávkou dvojky, která je snad ještě lepší.

13-somi_224.gif

Monkey Island je hodně oblíbený i v našich luzích a hájích, tak není divu, že čeština vznikla jak na původní hru, tak na předělávku. Krom překladu titulků se ale dočkal i kompletního českého dabingu. Ale pozor, aby nedošlo k omylu. Dabing není pro přepracovanou verzi, ale pro původní. Pro předělávku jsou dostupné “jen“ titulky. Vznikal pod křídly dabérské skupiny Fenix ProDabing a rozhodně se tady nedá mluvit o amatérské práci. Dabing se opravdu povedl na jedničku, i když pro někoho, kdo už si zvykl na původní hlasy, to může být nepříjemné. Pro hráče méně zdatné v angličtině je to ale příjemná možnost, jak si i oni mohou Monkey Island užít. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Uncharted 4: grafické orgie, co prodávají platformu

Uncharted 4: grafické orgie, co prodáv…

Některé hry jsou hity. Další zase rovnou prodávají platformu. Uncharted, to je kapitola sama pro sebe.

11.  5.  2016 | | 46 N/A
Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

včera | | 10 N/A
Nový DOOM ve světových recenzích drtí konkurenci

Nový DOOM ve světových recenzích drtí …

Návrat legendárního DOOMa se podle recenzí povedl na výbornou.

16.  5.  2016 | | 29 N/A