Retro: Painkiller – můžu už na chvilku přestat střílet?

vytisknout velikost písma
Stříleček z první osoby bylo vždycky jako hub po dešti. Některé však bohužel nebyly schopny odolat zubu času a takřka se na ně zapomnělo.

Painkiller byl vydán kanadským DreamCatcherem roku 2004, vývojářskou část má pak na svědomí polské studio People Can Fly (Gears of War, Fortnite). Jedná se o poměrně typickou FPS, podobnou titulům jako Unreal nebo Doom, rozdíl je však především v tom, že se hra skládá z jednotlivých misí (čímž by měla blíže například k Unreal Tournamentu). Jakmile tedy dojdete na konec levelu, jste zpátky v menu a odemkne se vám nová mapa – lze se tedy vracet i k těm starým.

Hlavním důvodem k tomuto systému jsou především takzvané Černé taroty, které vylepšují vaši postavu. Ty získáváte za úrovňové questy (zabít všechna monstra, posbírat všechny svaté předměty, …). Celkově se pak tyto karty dělí na dva typy, a to trvalé (více bodů zdraví či dvojnásobek munice v nalezených boxech) a jednorázové (slowmotion mód, krátkodobá nesmrtelnost apod.). Omezený počet tarotů si pak na svou postavu osazujete v hlavním menu, a to za peníze, které taktéž nacházíte během hraní.

Kromě zlaťáků, munice, armorů a svatých předmětů (skrytý quest item) sbíráte během hraní také duše zabitých démonů. Při určitém počtu takto získaných se sami změníte v ďábla. V praxi to znamená velmi rozmazaný černobílý screen s červeně označenými nepřáteli, které sejmete na jeden „výstřel“. Do tohoto módu však skočíte automaticky, takže je dobré sbírat duše obezřetně.

painkiller_screen_review_recenzja_30.jpg192.168.0.96-image191_med.jpg1068598-960392_20091030_001.jpgpain-baba.jpg

Mnohý by za takto kosící hrou nehledat žádný příběh, ale jistý velmi klišovitý děj tu je. Jste Daniel Garner, člověk, který zahynul při autonehodě. Než se však můžete v klidu odebrat do nebe, musíte se prostřílet armádou démonů a nakonec zabít samotného Lucifera. Kdo ale potřebuje megastory, když můžete zabíjet stovky potvor celkem pěti typy bouchaček, z nichž každá má i sekundární útok?

Základní zbraní – tzv. Painkillerem – je smrtící paprsek světla, se sekundárkou v podobě „motorové pily“. Dále hra nabízí klasiky jako brokovnici, granátomet nebo rotační kulomet, ale například i zbraň, která vystřeluje kolíky (to asi na upíry), metač hvězdic či jakousi „elektropušku“. Poměrně důležité je zbraně kombinovat (nejsilnější rozhodně není nejlepší), protože každý typ nepřítele je trochu jiný. Naštěstí se však jednotlivé modely démonů opakují, takže si postupně vytvoříte systém zabíjení.

Velmi zajímavé jsou i samotné mise, každá se totiž odehrává úplně jinde. Od prvotního hřbitova nebo katakomb se postupně dostáváme na místa, jako je blázinec, opera, vojenská základna nebo opuštěná továrna. Dle prostředí levelů se pak hra také připodobňuje k jiným subžánrům FPS – blázinec připomíná hororovku typu F. E. A. R., vojenská základna, kde musíte likvidovat i tanky, pak spíše sérii Battlefield. Právě neustálá aktualizace prostředí odvádí hráče od stereotypu střílení. Každá poslední mise v jednotlivých aktech, pak stojí na zabití bosse.

Samotná hra Painkiller obsahuje také multiplayer, který je však jen jakýmsi doplňkem, nejvíce zábavy si určitě užijete v singlu. Za zmínku také stojí celkem pět datadisků Battle Out of Hell; Overdose; Resurrection; Redemption a Recurring Evil, které přináší obrovské množství nových misí, ale také zbraní a nepřátel.

Jednoduše řečeno. Pokud máte chuť se odreagovat nad hektolitry krve démonických příšer, pak neváhejte. Painkiller je pařba, která chytí i v dnešním světě s nadbytkem FPS. Není přece dobré zapomínat na hry, které stály za to, a pařit jen novinky na trhu.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Otevřenou betu For Honor si můžete stáhnout již nyní

Otevřenou betu For Honor si můžete stá…

Otevřená beta For Honor startuje tento čtvrtek, můžete si ji však stáhnout již nyní, abyste se na ni připravili.

8.  2.  2017 | | 4 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A