Retro: Spellcross - československá klasika, otužená novinkami

vytisknout velikost písma
Pro každého patriota by mělo být důležité pařit domácí hry. Spellcross je navíc první gamesou, která se dostala i na zahraniční trh.

V českých luzích a slovenských hájích se slavnějších pařeb urodilo jen pomálu. Ale pokud už se nějaká hra skutečně dostala do světa, většinou sklidila poměrně veliký úspěch. Budeme-li jmenovat ty nejlepší, nesmíme pochopitelně opomenout tituly jako je Mafia: The City of Lost Heaven, Hidden & Dangerous nebo Chameleon. Dnes se ale budu zabývat mnohem starší gamesou, kterou není nic jiného než Spellcross: Poslední bitva (The Last Battle).

onebig.png

Tahová strategie Spellcross byla vytvořena slovenskou vývojářskou společností Cauldron (Soldier of Fortune: Payback, History Civil War: Secret Missions), která její českou verzi vypustila na trh roku 1998 (anglická verze byla o rok později). Postupem času si hra získala fanoušky v mnoha zemích a stala se tak první hrou zemí bývalého Československa, která byla prodávána na zahraničním trhu.

Celý její příběh je vlastně jednoduchý a lehce připomíná mnohé jiné hry. Na Zemi se zčistajasna začali objevovat příšery, které útočí na lidstvo. V rámci boje proti nim vzniká lidská organizace Aliance, zatímco vetřelcům se říká prostě The Other Side. Vaším úkolem je vyčistit jednotlivé sektory světa, což probíhá formou misí, ve kterých mohou být navíc i další úkoly (např. objevení skladišť se zbraněmi).

.ga1.jpgga3.pngga2.jpg

Jednotkami Aliance jsou převážně vojáci a bojové stroje jako tanky či helikoptéry. The Other Side tvoří různé rasy nepřátel, jedněmi z prvních jsou například klasičtí orkové nebo tzv. Magotaři – létající opoještěři. Postupně však typů příšer přibývá, a tak musíte zkřížit svůj samopal i s draky, golemy či démony. Kromě zvětšování vaší armády dochází také k jejímu zlepšování, a to prostřednictví velmi jednoduchého získávání zkušeností.

Svou hratelností se Spellcross podobá například klasice Jagged Alliance (až na absenci inventáře), kromě bojového módu nalezneme totiž ve hře také uživatelské rozhraní, ve kterém probíhá výzkum, nákup jednotek či výběr jednotlivých misí. Svůj výzkum můžete soustředit na vylepšování vojáků ale také na získávání informací o nepříteli a jeho jednotkách.

gal1.jpggal3.jpggal2.jpg

Celá hra tedy vlastně probíhá naprosto jednoduše. Na mapě si zvolíte misi a vyberete jednotky, které půjdou do bitvy. V bojovém módu pak postupujete územím a hledáte nepřátele k zničení. Každý voják má určitý počet bodů k pohybu a útoku. Poté co zničíte nepřítele a případně splníte další úkoly, se vracíte zpět do menu. Příběh je zprostředkován mnoha detaily a informacemi o nepříteli i vašem tažení, něco je formě textu, jindy můžete zhlédnout video.

Spellcross je klasickou tahovkou, která i po letech přináší mnoho hodin zábavy. Ve své době přišla s několika zajímavými postupy, jako bylo vylepšování jednotek či možnost nákupu „hrdinů“ v podobě důstojníků. Hra není o pouhém nekonečném plnění misí, své jednotky i jejich vybavení musíte vylepšovat a obměňovat, jinak vás nepřátelé doslova roztrhají. Navíc je hra docela tuhá, a to i na nejnižší obtížnost, což se dnes jen tak nevidí.

Poněkud otrocké je však například posouvání vojáků v rámci bojového módu, všechny jednotky totiž musíte každé kolo přesunovat po jedné. Mnohem snazší by bylo obtažení a hromadný přesun, což je však pravděpodobně tak trochu oříšek vzhledem k různému počtu AP. Další výtkou mohou být zbytečně velké mapy – někdy se vám totiž stane, že většinu nepřátel pozabíjíte hned, a pak v kolovém systému běháte po mapě a hledáte posledního orka, na kterého stačí tři výstřely z hummeru.

Spellcross: Poslední bitva je excelentní pařbou, u které nejednomu hráči ukápne slza nostalgie. Za její vynikající hratelností stojí především množství herních možností, potřeba taktizování i super klišé příběh. Dnešním hráčům se může zdát zastaralá, ale stačí pár misí a všichni jsou v pasti – „dám ještě jednu a jdu spát“.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Otevřenou betu For Honor si můžete stáhnout již nyní

Otevřenou betu For Honor si můžete stá…

Otevřená beta For Honor startuje tento čtvrtek, můžete si ji však stáhnout již nyní, abyste se na ni připravili.

8.  2.  2017 | | 4 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A