Retro: SWAT 3 - když to střílečky myslely vážně

vytisknout velikost písma
Retro hra, kterou jsme vybrali pro tento článek, zasáhla srdce mnoha hráčů. Když vyšla v roce 1999, její cena byla 1 600,- Kč a i přesto se stala velmi úspěšnou. Neotřelé policejní téma a skvěle provedená hratelnost vynesly taktickou akční hru SWAT 3 na vrchol.

Píše se rok 2005 a do Los Angeles se sjíždí hlavouni z celého světa, aby společně podepsali mírovou smlouvu OSN o zákazu používání jaderných zbraní. Jak už to bývá v politických kruzích zvykem, našel se někdo, komu se nelíbilo, že všechny ty supr jaderné zbraně budou ležet jen tak ladem a rozhodl se, že udělá vše pro to, aby smlouva nebyla podepsána. Jako hráč se dostanete do role velitele elitní policejní jednotky SWAT. To samozřejmě obnáší vydávání rozkazů a vlastně řízení celé akce.

Sierra si na hře dala opravdu záležet a i když museli z časových důvodů mnoho věcí ze hry vypustit, podařilo se jim vytvořit zajímavou hru s nezaměnitelnou atmosférou. Sami vývojáři později přiznali, že měli mechaniky hry rozdělené na tři skupiny: “musíme udělat”, “mělo by se udělat” a “když zbude čas”. Bohužel v poslední kategorii byl zařazen také multiplayer a tak jsme se dočkali možnosti hrát s přáteli až po vydání SWAT 3: Elite Edition. Ta přidala do hry několik nových misí, možnost hrát s větším týmem a hlavně zmiňovaný multiplayer.

Sierra dala přednost úplnému singleplayeru před polovičatou kombinací multiplayeru a hrou pro jednoho hráče. Naštěstí!

82wtM.jpg

1R4JP.jpgtJi5Y.jpgvVS2o.jpg

Herní mechaniky opravdu vyladili řekněme do detailů (v rámci možností), dokonce během vývoje spolupracovali se skutečnými důstojníky z jednotky SWAT. Kromě cenných rad poskytli policisté také několik zajímavých scénářů, které byly použiti při tvorbě misí a samozřejmě motion capture. Celý tým se tak pohyboval na svou dobu velice realisticky.

Všechny mise měly také náhodný spád událostí a pokaždé byli nepřátelé jinak rozmístěni, aby se po pár restartech mise nestala rutinou. Dokonce agresivita nepřátel byla rozdílná a nikdy jste nevěděli jestli dotyčný začne zběsile pálit nebo zaváhá a nechá se třeba zatknout.

Tím se dostáváme k zajímavé části hry - policejní práci. Protože Sierra chtěla udělat hru malinko odlišnou od běžných akčních titulů, rozhodla se hráčům naložit na záda spoustu povinností, které bylo potřeba při misích plnit. Při hře jste tak museli každého zabitého, nebo zatčeného ohlásit centrále nebo posbírat všechny zbraně v daném objektu. Zbraň položená na stole mohla být kdykoliv použita proti vám.

Sierra si v podstatě byla jistá úspěchem akční taktické hry z policejního prostředí, protože Rainbow Six, který vyšel chvíli přes SWATem, měl velký úspěch.

Umělá inteligence nepřátel byla na svou dobu opravdu dobrá. Kromě výše zmíněné měnící se agrese zvládali nepřátelé utíkat a strategický se schovávat za rukojmí, které jste nesměli zabít. Neozbrojení nepřátelé používali nalezené zbraně, například padlých kumpánů.

JM7Bg.jpg

Vaše čtvreřice policistů na tom tak dobře ale nebyla. Kromě absolutní nesamostatnosti si často (a rádi) stoupali do dveří a čekali až je odtlačíte. I přes to hru nijak nepokazili.

Své dva týmy (červený a modrý) jste mohli ovládat sérií příkazů, které říkaly například "vyražte dveře" nebo "použijte slzný plyn a vyčistěte místnost". Oba týmy jste také mohli nezávisle vysílat na průzkum prostoru a situaci sledovat na kamerách, které měli důstojníci v helmách.

Nechybělo ani různorodé vybavení potřebné při plnění každé mise. Nemluvíme nyní ale o zbraních. Měli jste na výběr jen ze čtyř zbraní (brokovnice, samopal s tlumičem a bez tlumiče a legendární M4), sekundární zbraň byla jen jedna v podobě klasické jednoruční pistole. O výstroj ale nouze nebyla. Každý člen vaší jednotky, včetně vás, měl k dispozici kromě dvou zbraní také slzný plyn, flashbang, lightstick, šperhák na otevírání dveří, rozbušku na zamčené dveře, pouta a dva druhy nábojů do obou zbraní.

abNsN.jpg

Sierra při tvorbě třetího dílu SWATu nepoužila žádný cizí engine a celou hru začali programátoři psát na “čistý papír”. I když z časových důvodů nestihli do hry přidat vše, mohli na sebe být lhrdí. Celou hru se podařilo dokončit za necelé dva roky, a to včetně vytvoření vlastního enginu.

Ve stejné době Sierra vyvíjela také Half-Life: Opossing Force a třetí díl adventury Gabriel Knight. Half-Life a SWAT 3 dokonce vyšli ve stejný měsíc, v listopadu.

Hra nabízí jak kariéru, tak volnou hru. Nicméně všechny mise, které byste měli postupně projít v režimu kariéry si kdykoliv můžete libovolně zahrát ve volné hře. Kariéra tak malinko postrádá smysl a jde v ní spíše o medaile a jiné úspěchy, kterými vás hra odměňuje nebo poslouží jako průvodce misemi od nejjednodušší po tu nejtěžší. V základní hře bylo na výběr celkem 16 různých misí, z nichž první (spíše výuková) pojednávala o chlápkovi, který se zabarikádoval doma s odstřelovací puškou a dával za vyučenou řidičům na nedaleké dálnici. Postupně jste ale zachraňovali například kněží v kostele, který obsadili teroristé, zneškodňovali časované rakety na opuštěném staveništi nebo vysvobozovali ruského prezidenta ze spárů útočníků.

BM9VU.jpg

SWAT 3 byl první hrou ze série z pohledu první osoby. Předchozí díly nabízely izometrický pohled. V roce 2005 pak vyšel ještě čtvrtý díl a i když vcelku ztratil napínavou atmosféru svého předchůdce, hrál se velice dobře a hráči si pokračování oblíbené policejní série pochvalovali. Pokud nejste na starší hry a přesto vás zaujalo téma her z policejního prostředí, můžete vyzkoušet například nový Battlefield Hardline nebo především Rainbow Six: Siege, který by se dal označit za velmi povedeného duchovního nástupce kultovní taktické série.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! St…

Stále velmi oblíbená hra Grand Theft Auto V má silnou komunitu fanoušků a mezi nimi řadu šikovných moderů. Ti hru graficky stále vylepšují. S použitím modů je leckdy problém určit, zda není screenshot ze hry reálná fotografie.

7.  1.  2017 | | 8 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 7 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na úctyhodných 53,4 milionů

Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na ú…

Sony i nadále pokračuje v úspěšném tažení napříč konzolovým trhem. PS4 jde na dračku.

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: zůstaň prosím v Anim…

Filmy podle her jsou známé tím, že se obvykle moc nepovedou. Od filmu Assassin's Creed jsme po dlouhém čekání a výborné propagandě nečekali nic jiného, než výborný film, který budeme doporučovat svým přátelům, ať vidí, proč jsme této sérii tak propadli. Povedlo se to?

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 7 N/A