Retro: SWAT 3 - když to střílečky myslely vážně

vytisknout velikost písma
Retro hra, kterou jsme vybrali pro tento článek, zasáhla srdce mnoha hráčů. Když vyšla v roce 1999, její cena byla 1 600,- Kč a i přesto se stala velmi úspěšnou. Neotřelé policejní téma a skvěle provedená hratelnost vynesly taktickou akční hru SWAT 3 na vrchol.
Retro: SWAT 3 - když to střílečky myslely vážně

Píše se rok 2005 a do Los Angeles se sjíždí hlavouni z celého světa, aby společně podepsali mírovou smlouvu OSN o zákazu používání jaderných zbraní. Jak už to bývá v politických kruzích zvykem, našel se někdo, komu se nelíbilo, že všechny ty supr jaderné zbraně budou ležet jen tak ladem a rozhodl se, že udělá vše pro to, aby smlouva nebyla podepsána. Jako hráč se dostanete do role velitele elitní policejní jednotky SWAT. To samozřejmě obnáší vydávání rozkazů a vlastně řízení celé akce.

Sierra si na hře dala opravdu záležet a i když museli z časových důvodů mnoho věcí ze hry vypustit, podařilo se jim vytvořit zajímavou hru s nezaměnitelnou atmosférou. Sami vývojáři později přiznali, že měli mechaniky hry rozdělené na tři skupiny: “musíme udělat”, “mělo by se udělat” a “když zbude čas”. Bohužel v poslední kategorii byl zařazen také multiplayer a tak jsme se dočkali možnosti hrát s přáteli až po vydání SWAT 3: Elite Edition. Ta přidala do hry několik nových misí, možnost hrát s větším týmem a hlavně zmiňovaný multiplayer.

Sierra dala přednost úplnému singleplayeru před polovičatou kombinací multiplayeru a hrou pro jednoho hráče. Naštěstí!

82wtM.jpg

1R4JP.jpgtJi5Y.jpgvVS2o.jpg

Herní mechaniky opravdu vyladili řekněme do detailů (v rámci možností), dokonce během vývoje spolupracovali se skutečnými důstojníky z jednotky SWAT. Kromě cenných rad poskytli policisté také několik zajímavých scénářů, které byly použiti při tvorbě misí a samozřejmě motion capture. Celý tým se tak pohyboval na svou dobu velice realisticky.

Všechny mise měly také náhodný spád událostí a pokaždé byli nepřátelé jinak rozmístěni, aby se po pár restartech mise nestala rutinou. Dokonce agresivita nepřátel byla rozdílná a nikdy jste nevěděli jestli dotyčný začne zběsile pálit nebo zaváhá a nechá se třeba zatknout.

Tím se dostáváme k zajímavé části hry - policejní práci. Protože Sierra chtěla udělat hru malinko odlišnou od běžných akčních titulů, rozhodla se hráčům naložit na záda spoustu povinností, které bylo potřeba při misích plnit. Při hře jste tak museli každého zabitého, nebo zatčeného ohlásit centrále nebo posbírat všechny zbraně v daném objektu. Zbraň položená na stole mohla být kdykoliv použita proti vám.

Sierra si v podstatě byla jistá úspěchem akční taktické hry z policejního prostředí, protože Rainbow Six, který vyšel chvíli přes SWATem, měl velký úspěch.

Umělá inteligence nepřátel byla na svou dobu opravdu dobrá. Kromě výše zmíněné měnící se agrese zvládali nepřátelé utíkat a strategický se schovávat za rukojmí, které jste nesměli zabít. Neozbrojení nepřátelé používali nalezené zbraně, například padlých kumpánů.

JM7Bg.jpg

Vaše čtvreřice policistů na tom tak dobře ale nebyla. Kromě absolutní nesamostatnosti si často (a rádi) stoupali do dveří a čekali až je odtlačíte. I přes to hru nijak nepokazili.

Své dva týmy (červený a modrý) jste mohli ovládat sérií příkazů, které říkaly například "vyražte dveře" nebo "použijte slzný plyn a vyčistěte místnost". Oba týmy jste také mohli nezávisle vysílat na průzkum prostoru a situaci sledovat na kamerách, které měli důstojníci v helmách.

Nechybělo ani různorodé vybavení potřebné při plnění každé mise. Nemluvíme nyní ale o zbraních. Měli jste na výběr jen ze čtyř zbraní (brokovnice, samopal s tlumičem a bez tlumiče a legendární M4), sekundární zbraň byla jen jedna v podobě klasické jednoruční pistole. O výstroj ale nouze nebyla. Každý člen vaší jednotky, včetně vás, měl k dispozici kromě dvou zbraní také slzný plyn, flashbang, lightstick, šperhák na otevírání dveří, rozbušku na zamčené dveře, pouta a dva druhy nábojů do obou zbraní.

abNsN.jpg

Sierra při tvorbě třetího dílu SWATu nepoužila žádný cizí engine a celou hru začali programátoři psát na “čistý papír”. I když z časových důvodů nestihli do hry přidat vše, mohli na sebe být lhrdí. Celou hru se podařilo dokončit za necelé dva roky, a to včetně vytvoření vlastního enginu.

Ve stejné době Sierra vyvíjela také Half-Life: Opossing Force a třetí díl adventury Gabriel Knight. Half-Life a SWAT 3 dokonce vyšli ve stejný měsíc, v listopadu.

Hra nabízí jak kariéru, tak volnou hru. Nicméně všechny mise, které byste měli postupně projít v režimu kariéry si kdykoliv můžete libovolně zahrát ve volné hře. Kariéra tak malinko postrádá smysl a jde v ní spíše o medaile a jiné úspěchy, kterými vás hra odměňuje nebo poslouží jako průvodce misemi od nejjednodušší po tu nejtěžší. V základní hře bylo na výběr celkem 16 různých misí, z nichž první (spíše výuková) pojednávala o chlápkovi, který se zabarikádoval doma s odstřelovací puškou a dával za vyučenou řidičům na nedaleké dálnici. Postupně jste ale zachraňovali například kněží v kostele, který obsadili teroristé, zneškodňovali časované rakety na opuštěném staveništi nebo vysvobozovali ruského prezidenta ze spárů útočníků.

BM9VU.jpg

SWAT 3 byl první hrou ze série z pohledu první osoby. Předchozí díly nabízely izometrický pohled. V roce 2005 pak vyšel ještě čtvrtý díl a i když vcelku ztratil napínavou atmosféru svého předchůdce, hrál se velice dobře a hráči si pokračování oblíbené policejní série pochvalovali. Pokud nejste na starší hry a přesto vás zaujalo téma her z policejního prostředí, můžete vyzkoušet například nový Battlefield Hardline nebo především Rainbow Six: Siege, který by se dal označit za velmi povedeného duchovního nástupce kultovní taktické série.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 herních sérií, které graficky neuvěřitelně pokročily

10 herních sérií, které graficky neuvě…

Grafika je důležitá. Někdo si ji hlídá, někdo nikoli. Podíváme se na 10 her, které se za dobu své existence řádně vyšvihli.

13.  7.  2016 | | 7 N/A
Příručka zaručených tipů, jak být rozeným lovcem v Pokémon GO

Příručka zaručených tipů, jak být roze…

Polapila vás nová mánie Pokémonů v rozšířené realitě? Máme pro vás tipy, jak zatočit s konkurencí!

14.  7.  2016 | | 17 N/A
Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až vypadá téměř fotorealisticky

Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až…

YouTube uživatel „jackfrags“ zveřejnil zajímavé video, které nazval „Battlefield 1 real life mode“. Chce jím ukázat, že hra po vypnutí grafického uživatelského prostředí a troše barevné korekce vypadá téměř jako reálná válka. Podívejte se na video.

16.  7.  2016 | | 3 N/A
Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společnosti (recenze)

Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společ…

Všechny chytit máš. Pokémon.

24.  7.  2016 | | 43 N/A
Z Pokémon GO je světový fenomén, o co jde?

Z Pokémon GO je světový fenomén, o co …

Nintendo nás až po uši cáklo do dalšího fenoménu, který mohl přijít jen z Japonska.

11.  7.  2016 | | 8 N/A
Tipy na nejlepší herní soundtracky: probuďte vzpomínky na skvělé hry

Tipy na nejlepší herní soundtracky: pr…

Časy, kdy byly hry úplně němé nebo ozvučené pouze shlukem syntetického pískání, jsou bohudík dávno pryč. Současná hudba a zvuk se celkově dostává na úroveň filmů. My si dnes připomeneme nejzdařilejší soundtracky – napříč žánry, napříč dobou.

20.  7.  2016 | | 17 N/A
Retro: Warcraft III – za hordu život položím!

Retro: Warcraft III – za hordu život p…

Nedávno se v kinech poprvé ukázal film Warcraft, ale každý fanoušek ví, že pravý Warcraft najdeme v počítačových hrách. Co se nás týče, tak jen máloco je takovou legendou, jako strategie Warcraft III.

19.  7.  2016 | | 11 N/A
Uniklé dokumenty ze Sony přibližují vnitřek PS4 Neo

Uniklé dokumenty ze Sony přibližují vn…

PDF soubor, který začátkem roku odstartoval vlnu spekulací o příchodu nové konzoly, je k dostání online.

15.  7.  2016 | | 53 N/A