Retro: Tomb Raider - první dobrodružství se špičatými prsy

vytisknout velikost písma
Když v roce 1995 začalo šest vývojářů z CoreDesign vytvářet Laru Croft, asi ještě netušili, že se jejich dílo stane jednou z nejslavnějších her všech dob. Nemluvě o popularitě samotné Lary Croft, kterou zná téměř každý.

První svého druhu

Když první Tomb Raider spatřil světlo světa, začala se psát herní historie akčních adventur. Právě první dobrodružství anglické archeoložky Lary Croft je považováno za první tohoto žánru a mezi hráči sklidilo náležitý ohlas.

Hra vyšla v roce 1996 pro MS-DOS, PS1, Sega Saturn a později i pro první herní telefon Nokia N-Gage. Za krátký čas se stala fenoménem a začala tak kariéra archeoložky, která od té doby jen ,,roste do krásy”.

První díl graficky odpovídal době, ve které vyšel a Lara tak trpěla například špičatými prsy.

Tomb-Raider-original-game.jpg

Celková doby hry byla něco okolo šestnácti hodin, pokud jste hráli pouze hlavní příběh a nesbírali poklady. Nicméně na svou dobu to byla hra opravdu rozsáhlá a rychle si našla spoustu fanoušků, což dalo vývojářům možnost vytvořit další díl.

Spoustu lokací a chrámů v prvním díle nedává smysl a byly upraveny spíše tak, aby hra byla co nejsložitější. Různé římsy a díry nezapadaly do celkového vzhledu dané lokace a bylo jasné, že je potřeba se tam nějak dostat, skočit nebo vylézt.

tomb-raider-1996-screenshot-1500x991.jpg

Lara navíc jako jedna z prvních herních postav zvládla kotouly, přemety, šipky do vody a další krkolomné akrobatické kousky.

Pokud se zajímáte o hru Tomb Raider, měli byste znát jméno Toby Gard. To je totiž hlavní designér hry, který dal podobu jak Laře, tak i hře samotné. Jeho posledním dílem byl Tomb Raider Legend.

Poutavý příběh, který ve své době uměl zaujmout

První díl pojednává o ženě, která se jmenuje Jacqueline Natla a vlastní megakorporaci Natla Corporation. Ta najímá Laru, aby našla ztracený artefakt zvaný Scion z hrobky Qualopeca někde v horách Peru. Sam Larson, který ,,kšeftík” Laře dohodil, se pokusí artefakt hned po nalezení ukrást a Lara tak pojímá podezření, že je něco v nepořádku.

10.jpg

Zanedlouho se dovídá, že je artefakt rozdělen na několik částí. Rozhodne se tedy, že najde i ostatní. Při hledání potkává jistého Pierra Duponta, což je konkurenční archeolog, který hledá pro Natla Corporation druhou část artefaktu. Začíná tak honička v katakombách o to, kdo bude rychlejší. Celý příběh pak vrcholí ve známém ztraceném městě - v Atlantidě, kde se dozvíme, že hlavní zaměstnavatelka tohoto dílu je vlastně jednou z Atlaňťanů.

Suma sumárum, první Tomb Raider měl vše, co bylo potřeba k vytvoření značky takového formátu, jakou je dnes. Originální nápad, revoluční kamerový systém, skvělou hratelnost, geniální level design, výborný hudební podklad a zajímavý příběh.

První dobrodružství v novém kabátku

Protože první díl byl jedním slovem geniální, rozhodli se kluci z Crystal Dynamics, kteří hru dále vyvíjeli, že vydají Remake prvního dílu. Ten vyšel v roce 2007 s názvem Anniversary a vývojářům se podařilo skvělé napodobit atmosféru prvního dílu.

tra-screenshot-014.jpg

Všechny lokace zůstaly zachované, dokonce legendární první lékárnička, kterou jste mohli s Larou najít, je na své místě. Hlavním rozdílem je tak hlavně hratelnost, která se od roku 1996 hodně posunula dopředu. Nově tedy můžete používat například dnes již běžné lano. Obměnou prošla samozřejmě také Lara samotná a můžeme si tak v Anniversary užít pohled na krásně plná ňadra téhle legendy.

A jaký díl nejvíce utkvěl v paměti vám?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
11 tipů, jak se stát obávaným hráčem v NHL

11 tipů, jak se stát obávaným hráčem v…

Hokej a fotbal, to jsou v tuzemsku kolektivní sporty číslo jedna. Podobně je tomu potom i na poli sportovních her, kde se jak NHL, tak i fotbalové simulátory těší nemalé oblíbenosti. Přinášíme vám tedy 11 tipů, jak se stát obávaným hráčem v sérii NHL.

20.  3.  2017 | | 2 N/A