Retro: Tomb Raider - první dobrodružství se špičatými prsy

vytisknout velikost písma
Když v roce 1995 začalo šest vývojářů z CoreDesign vytvářet Laru Croft, asi ještě netušili, že se jejich dílo stane jednou z nejslavnějších her všech dob. Nemluvě o popularitě samotné Lary Croft, kterou zná téměř každý.

První svého druhu

Když první Tomb Raider spatřil světlo světa, začala se psát herní historie akčních adventur. Právě první dobrodružství anglické archeoložky Lary Croft je považováno za první tohoto žánru a mezi hráči sklidilo náležitý ohlas.

Hra vyšla v roce 1996 pro MS-DOS, PS1, Sega Saturn a později i pro první herní telefon Nokia N-Gage. Za krátký čas se stala fenoménem a začala tak kariéra archeoložky, která od té doby jen ,,roste do krásy”.

První díl graficky odpovídal době, ve které vyšel a Lara tak trpěla například špičatými prsy.

Tomb-Raider-original-game.jpg

Celková doby hry byla něco okolo šestnácti hodin, pokud jste hráli pouze hlavní příběh a nesbírali poklady. Nicméně na svou dobu to byla hra opravdu rozsáhlá a rychle si našla spoustu fanoušků, což dalo vývojářům možnost vytvořit další díl.

Spoustu lokací a chrámů v prvním díle nedává smysl a byly upraveny spíše tak, aby hra byla co nejsložitější. Různé římsy a díry nezapadaly do celkového vzhledu dané lokace a bylo jasné, že je potřeba se tam nějak dostat, skočit nebo vylézt.

tomb-raider-1996-screenshot-1500x991.jpg

Lara navíc jako jedna z prvních herních postav zvládla kotouly, přemety, šipky do vody a další krkolomné akrobatické kousky.

Pokud se zajímáte o hru Tomb Raider, měli byste znát jméno Toby Gard. To je totiž hlavní designér hry, který dal podobu jak Laře, tak i hře samotné. Jeho posledním dílem byl Tomb Raider Legend.

Poutavý příběh, který ve své době uměl zaujmout

První díl pojednává o ženě, která se jmenuje Jacqueline Natla a vlastní megakorporaci Natla Corporation. Ta najímá Laru, aby našla ztracený artefakt zvaný Scion z hrobky Qualopeca někde v horách Peru. Sam Larson, který ,,kšeftík” Laře dohodil, se pokusí artefakt hned po nalezení ukrást a Lara tak pojímá podezření, že je něco v nepořádku.

10.jpg

Zanedlouho se dovídá, že je artefakt rozdělen na několik částí. Rozhodne se tedy, že najde i ostatní. Při hledání potkává jistého Pierra Duponta, což je konkurenční archeolog, který hledá pro Natla Corporation druhou část artefaktu. Začíná tak honička v katakombách o to, kdo bude rychlejší. Celý příběh pak vrcholí ve známém ztraceném městě - v Atlantidě, kde se dozvíme, že hlavní zaměstnavatelka tohoto dílu je vlastně jednou z Atlaňťanů.

Suma sumárum, první Tomb Raider měl vše, co bylo potřeba k vytvoření značky takového formátu, jakou je dnes. Originální nápad, revoluční kamerový systém, skvělou hratelnost, geniální level design, výborný hudební podklad a zajímavý příběh.

První dobrodružství v novém kabátku

Protože první díl byl jedním slovem geniální, rozhodli se kluci z Crystal Dynamics, kteří hru dále vyvíjeli, že vydají Remake prvního dílu. Ten vyšel v roce 2007 s názvem Anniversary a vývojářům se podařilo skvělé napodobit atmosféru prvního dílu.

tra-screenshot-014.jpg

Všechny lokace zůstaly zachované, dokonce legendární první lékárnička, kterou jste mohli s Larou najít, je na své místě. Hlavním rozdílem je tak hlavně hratelnost, která se od roku 1996 hodně posunula dopředu. Nově tedy můžete používat například dnes již běžné lano. Obměnou prošla samozřejmě také Lara samotná a můžeme si tak v Anniversary užít pohled na krásně plná ňadra téhle legendy.

A jaký díl nejvíce utkvěl v paměti vám?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 10 N/A
5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
8 nejlepších herních comebacků: když skvělé hry vstanou z mrtvých

8 nejlepších herních comebacků: když s…

Někdy se ani úspěšná hra nedočká pokračování anebo je oblíbená herní série ukončena. Ať už kvůli uzavření příběhu nebo třeba problémům s vývojem. Pojďme si připomenout povedené hry, které vstaly z mrtvých. Zkuste si zahrát jejich nové, ale i původní verze!

20.  1.  2017 | | 23 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
9 tipů, jak být profi zabijákem v novém Hitmanovi

9 tipů, jak být profi zabijákem v nové…

Kompletní balíček epizod novodobého Hitmana je venku. Naučíme vás, jak být tím zaručeně nejlepším zabijákem.

17.  1.  2017 | | 1 N/A
10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, které nesmíte minout

10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, …

Na rok 2017 si vývojáři pro hráče přichystali opravdu pěknou nadílku titulů. Pojďme si tedy vypíchnout těch 10, o které byste se měli opravdu zajímat.

18.  1.  2017 | | 3 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 8 N/A