Retro: Typing of the Dead - místo headshotů klávesy

vytisknout velikost písma
Říká se, že pero je mocnější, než meč. V tomhle případě ale odložte pera a chopte se klávesnic. Jdeme se upsat k smrti.
Retro: Typing of the Dead - místo headshotů klávesy

Typing of the Dead je opravdu netradiční hrou. Je to vlastně předělávka hry House of the Dead, on-rail automatové střílečky se světelnou pistolí. Pochází z Japonska od Segy a úplně původní verze byla určena pro herní automaty. To jste si takhle vyšli do herny a v rohu stál automat se dvěma klávesnicemi před sebou. Už to bylo neobvyklé, ale kupodivu to nebyl vůbec špatný nápad. Jistě každý z vás vyzkoušel nějaký program, který vám měl pomoct naučit se rychleji psát na klávesnici. TotD to vzali jinak. Sice vás nenaučili správný prstoklad, ale bylo to daleko zábavnější, než nějaké výukové programy. No řekněte, neláká vás pozabíjet pár zombíků a jiných potvor jen za pomocí vašeho typing skillu?

Overkill-2.jpg

Po automatové verzi vyšla v roce 2000 verze pro konzoli Sega Dremcast, která se musela prodávat i s klávesnicí, protože to byla asi jediná hra, na kterou byla potřeba. O rok později se dočkali i PC hráči. Bohužel se ale u nás TotD nedočkal nějaké extra pozornosti a vlastně se ani není čemu divit. I když koncept může znít opravdu dobře, zbytek se vývojářům moc nepovedl. Už v době vydání byla hodně kritizovaná grafika. Textury vypadají, jak kdyby je přežvýkala kráva a o dabingu ani nemluvím. Zní asi jako hodně rozbitý gramofon. To mluví samo za sebe. To ostatně trochu opravila Overkill verze, kterou můžete vidět na obrázcích kolem.

Má tedy vůbec nějaký smysl si zahrát TotD i dneska? Určitě. Když už nic, tak si alespoň procvičíte postřeh a psaní anglických slov. Pak vět a souvětí. Obtížnost se stupňuje s každým levelem a dostat se do posledního na jeden zátah není žádná legrace. V první úrovni píšete jednoduchá slova a na konci čeká boss s krátkými větičkami. Pak se začínají slova prodlužovat. Jednou z nepříjemných pasáží je souboj se třetím bossem. Je to trojhlavá potvora, u které nestačí jen napsat slovo, které má před sebou. Musíte jí odpovídat na otázky.

the-typing-of-the-dead-overkill-7.jpg

Máte na výběr ze tří odpovědí a vybrat v tom chaosu tu správnou, ještě když u některých by šlo použít víc možností, není vůbec lehké. Jestli se vám povede dostat až do poslední úrovně, čeká na vás závěrečný boss. Ten, když s vámi zrovna nechce bojovat osobně, na vás posílá bossy z předchozích levelů. Takže výše zmíněnou potvoru, nebo monstrum s motorovkou z Kolosea. To je také celkem divné. Vše se odehrává v Benátkách a jen tak mimochodem je tam Koloseum.

V posledních úrovních jsou krom běžných anglických slov také znaky, které nepíšete zrovna každý den. Na apostrofy si zvyknete během chvíle, ale vzpomenete si při útoku zombií, jak se píše znak dolaru? Pokud ano, gratuluji. Pokud ne, jste na tom stejně jako já. Některé znaky jsou opravdu zákeřné a kvůli nim si budete muset dát celou úroveň znovu. Pokud se ale i přes tohle dostanete, ani tak nemusíte mít vyhráno. Nohy vám může pokazit pravopis a uspořádání slov, které občas vypadá, jak kdyby bylo převzaté z Google překladače.

Nějaký hlubší příběh byste v TotD hledali asi marně. Prostě jděte zachránit svět. Nacházíte se v roli agenta s Dreamcastem na zádech a klávesnicí před sebou. S hlavním agentem jsou ještě ve videích vidět další. To je odkaz na kooperativní mód, který se ale v PC verzi nedal rozjet zrovna jednoduše. Ale i v jednom je to super. Hra obsahuje šest kapitol a každá z nich několik možných průchodů.

2013-11-21_00003_1385115785.jpg

Pokud jste ve psaní dost dobří na to, abyste zachraňovali po cestě přeživší, můžete od nich dostat život navíc, nějaký bonus nebo vám jen poděkují. Někteří z nich vás ale mohou poslat jiným směrem, a tak vám prodloužit, nebo zkrátit cestu. Mimo zmíněných životů můžete po cestě najít třeba molotovy, které odstraní všechny nepřátele na obrazovce či můžete sebrat předmět, který vám po omezenou dobu dovolí mačkat cokoliv.

Pokud si chcete zahrát Typing of the Dead dneska, seženete ho asi těžko. A ještě hůř se dá spustit. Já osobně nemám zrovna dobré zkušenosti s hraním na moderních systémech. Proto vám doporučuji sáhnout po Typing of the Dead: Overkill. Je to prakticky to samé co původní TotD, jen s tím rozdílem, že to vypadá o dost lépe, dá se v pohodě spustit a obsahuje i online multiplayer. Overkill je dostupný na Steamu, tak můžete přidat další hru do seznamu přání. Také by nebylo na škodu si se základní hrou koupit i DLC. Mimo jiné obsahují i útržky ze Shakespearovy tvorby. S tím si můžete procvičit reflexy i obohatit slovník.

68c1970b2560af00c7bd403b7bb5afec__Picture 1.jpg

Na konci minulého století vycházelo poměrně dost on-rail stříleček. Ostatně, jedna vyšla dva roky zpátky. Radši nebudu toho Ramba ani zmiňovat. Typing of the Dead to ale vzal za jiný konec a z dnes už poměrně nudného žánru udělal něco, co dokáže zabavit na několik hodin i dneska. Alespoň za zkoušku to určitě stojí. Něco podobného totiž budete hledat opravdu těžko.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších RPG pecek, které si musíte zahrát

10 nejlepších RPG pecek, které si musí…

Hry na hrdiny jsou specifický žánr, který si opět vydobývá své místo na herním pódiu. Proto jistě neuškodí si připomenout ty nejlepší herní počiny, ať už pro pamětníky, nebo pro nové hráče, kteří by chtěli okusit něco z tohoto žánru.

včera | | 20 N/A
Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Sport a Gran Turismo 6 je značný

Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Spor…

Exkluzivní PS4 titul Gran Turismo Sport má přinést pár novinek včetně lepší grafiky. Možná vás až překvapí, jak si hra od Gran Turismo 6 polepšila.

25.  5.  2016 | | 8 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |