Risen 2: Dark Waters - RPG s vůní rumu

vytisknout velikost písma
Nudí už vás v RPG trpaslíci, elfové, draci a magie? Nastupte na palubu pirátské lodi v Risen 2. Plavba to bude ovšem bouřlivá.

Piranha Bytes sice po Gothic 3 přišli o práva na značku, nicméně s duchovním nástupcem jménem Risen dokázali, že na jménu hry opravdu nezáleží. A tento fakt jen podtrhla herní katastrofa Arcania: Gothic 4 od nového týmu. Na dobré RPG prostě potřebujete kvalitní a nadšený tým. Ovšem pro opravdu špičkovou hru se neobejdete ještě bez hromady peněz nebo spousty času na vývoj. Risen 2: Dark Waters něco z toho chybělo.

Vzhůru na volné moře

Dark Waters navazují na první Risen, ovšem tvůrci se rozhodli změnit trochu zasazení a z klasického fantasy RPG udělali pirátské RPG. Rozlehlý ostrov Faranga nahradila série postupně zpřístupňovaných menších ostrůvků.

Dark Waters navazují na první Risen, ovšem tvůrci se rozhodli změnit trochu zasazení

Mezi nimi ve stylu pravých korzárů cestujete, nicméně na nějaké námořní bitvy můžete zapomenout – dokonce to jde tak daleko, že hlavní hrdina neumí ani plavat. Místo toho zvládá šermovat šavlemi, střílet z bambitek a zahrávat si tajemným vúdú.

Základní příběhová linka v podstatě není extra ambiciózní, ve snaze zničit mocného mořského Krakena jste vyslání hledat starobylé artefakty. Nuda. Zábava je ovšem samotné pirátské prostředí. Tvůrcům se do Dark Waters podařilo nacpat snad vše, co by vás napadlo při vyslovení slova pirát – ukryté poklady, nečestné souboje, pásky na očích, papoušci na ramenech, rum v žaludku… Pokud vás tematika mořských bukanýrů aspoň trochu láká, atmosférou v Risen 2 budete nadšeni.

Nevyladěné dobrodružství

Nadšení však decimuje celková nevyladěnost celé hry. Už původní Risen bylo sice chytlavé a zábavné RPG klasického stylu, nicméně s několika otravnými nedostatky. Ve dvojce se tvůrci s něčím z toho poprali, další věci ovšem nepochopitelně zkazili. Například soubojový systém se prakticky zvrhnul v čisté klikání, protože úplně chybí štíty a nějaký rozumný systém bránění.

risen_2_fire_720p4t1h.jpg risen_2_jetty_720plrdi.jpg

Systém rozvoje postavy doznal zjednodušení, stejně tak potlačeny byly frakce – zatímco v jedničce jste se k jedné napevno přidali a to vlastně definovalo vaše herní povolání, ve dvojce volně oscilujete mezi společenstvími podle toho, jak vám to zrovna vyhovuje. Není to přímo chyba, trochu se ale vytratila herní i příběhová pestrost.

Risen 2 Dark Waters 02.jpg Risen 2 Dark Waters 03.jpg

Dark Waters neukryjí svůj příklon k širšímu hernímu publiku. Questy jsou jednoduché a na mapě dobře zaznačené, putování ulehčuje systém checkpointů odemknutý od začátku atd. Přesto hra dokáže pohltit. Prozkoumávání ostrovů je velmi zábavné, vývoj postavy i přes zjednodušení dokáže nabídnout spoustu možností, jak hrát (můžete se orientovat na šavle, či pušky atd.). Navíc nechybí craftování, plížení, sbírání surovin, různý přístup k řešení úkolů a inteligentní systém odměňování vašeho postupu, který motivuje k dalšímu hraní. Tohle prostě tvůrci zvládají a díky tomu má smysl nad zahráním hry uvažovat.

Risen2_CZ2.jpg Risen2_CZ3.jpg

Jen prostě musíte být dostatečně benevolentní k různým chybkám. Risen 2 se tváří jako AAA hra, ale do té má rozhodně daleko.

Risen 2 se tváří jako AAA hra, ale do té má rozhodně daleko

Vidět je to na i technické stránce hry: zatímco prostředí vypadá nádherně a věrohodně a je radost prozkoumávat každou další jeskyni nebo se prosekávat džunglí, animace pohybu variují od průměrných po čistě děsivé. Například gesta postav jsou až komicky přehnaná, případně zase mrtvolně strnulá. Dobře zvládnutá není ani optimalizace. Na sestavě s procesorem i3, 4 GB RAM a GeForce GTX 680 docházelo při rozlišení 1920x1200 a plných detailech k občasnému postupnému zpomalování, kdy pomohlo jen hru vypnout a znovu zapnout.

Risen 2 Dark Waters 04.jpg Risen 2 Dark Waters 05.jpg

Dark Waters jsou rozpačitou hrou, která na jedné straně dokáže nadchnout skvělými nápady (např. ovládání jiných postav díky vúdú), jindy zase vytočí k nepříčetnosti. Je už jen na vás, nakolik máte hlad po novém RPG, které není už místy unavujícím fantasy. Mimochodem, hra je k dispozici v české verzi a překlad je hodně solidní.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | Pirátské RPG
Výrobce: Piranha Bytes | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. dubna 2012 (PC)
25. května 2012 (X360/PS3)
  • Pirátská atmosféra
  • Solidní RPG prvky
  • Vcelku dlouhá herní doba
  • Mizerný soubojový systém
  • Místy zbytečné zjednodušování
  • Celkově nevyladěné

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

BioShock: The Collection – zahrajte si znovu a lépe (recenze)

BioShock: The Collection – zahrajte si…

Jen málokterá hra dokázala prezentovat napínavou atmosféru a hluboký příběh tak dobře jako BioShock. Není tedy divu, že se hra stala velmi populární a nyní vychází její remasterovaná verze. Jak na nás působí?

26.  9.  2016 | | 7 N/A
5 způsobů, jak dostat do virtuální reality pohyb celého těla

5 způsobů, jak dostat do virtuální rea…

Herní ovladače, myši a klávesnice používáme k hraní už desítky let. S nástupem virtuální reality se to ale musí změnit. Chce to úplně nový přístup - dostat do virtuální reality pohyb celého hráče.

včera | | 7 N/A
Forza Horizon 3: užijte si rychlost a zábavu na silnici (recenze)

Forza Horizon 3: užijte si rychlost a …

Forza Horizon se letos dočkala již třetího plnohodnotného pokračování. Jaké je?

28.  9.  2016 | | 8 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 | | 1 N/A
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
DOOM je stále v dobré formě. Zkusili jsme multiplayer a nové mapy (galerie)

DOOM je stále v dobré formě. Zkusili j…

Nejnovější DOOM se dle recenzí opravdu povedl, den za dnem se ale tento brutální titul stále zdokonaluje. Jak na nás hra po více než čtyřech měsících působí?

včera |
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A
Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR se zaměřuje na Cyberpunk a Gwent

Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR s…

Smutná zpráva pro fanoušky Zaklínače a PlayStationu, kteří doufali, že si Geraltovo dobrodružství zahrají na PS4 Pro ve 4K a HDR. Studio CD Projekt Red nevytvoří PS4 Pro aktualizaci pro Zaklínače 3.

19.  9.  2016 | | 8 N/A