Risen 2: Dark Waters - RPG s vůní rumu

vytisknout velikost písma
Nudí už vás v RPG trpaslíci, elfové, draci a magie? Nastupte na palubu pirátské lodi v Risen 2. Plavba to bude ovšem bouřlivá.

Piranha Bytes sice po Gothic 3 přišli o práva na značku, nicméně s duchovním nástupcem jménem Risen dokázali, že na jménu hry opravdu nezáleží. A tento fakt jen podtrhla herní katastrofa Arcania: Gothic 4 od nového týmu. Na dobré RPG prostě potřebujete kvalitní a nadšený tým. Ovšem pro opravdu špičkovou hru se neobejdete ještě bez hromady peněz nebo spousty času na vývoj. Risen 2: Dark Waters něco z toho chybělo.

Vzhůru na volné moře

Dark Waters navazují na první Risen, ovšem tvůrci se rozhodli změnit trochu zasazení a z klasického fantasy RPG udělali pirátské RPG. Rozlehlý ostrov Faranga nahradila série postupně zpřístupňovaných menších ostrůvků.

Dark Waters navazují na první Risen, ovšem tvůrci se rozhodli změnit trochu zasazení

Mezi nimi ve stylu pravých korzárů cestujete, nicméně na nějaké námořní bitvy můžete zapomenout – dokonce to jde tak daleko, že hlavní hrdina neumí ani plavat. Místo toho zvládá šermovat šavlemi, střílet z bambitek a zahrávat si tajemným vúdú.

Základní příběhová linka v podstatě není extra ambiciózní, ve snaze zničit mocného mořského Krakena jste vyslání hledat starobylé artefakty. Nuda. Zábava je ovšem samotné pirátské prostředí. Tvůrcům se do Dark Waters podařilo nacpat snad vše, co by vás napadlo při vyslovení slova pirát – ukryté poklady, nečestné souboje, pásky na očích, papoušci na ramenech, rum v žaludku… Pokud vás tematika mořských bukanýrů aspoň trochu láká, atmosférou v Risen 2 budete nadšeni.

Nevyladěné dobrodružství

Nadšení však decimuje celková nevyladěnost celé hry. Už původní Risen bylo sice chytlavé a zábavné RPG klasického stylu, nicméně s několika otravnými nedostatky. Ve dvojce se tvůrci s něčím z toho poprali, další věci ovšem nepochopitelně zkazili. Například soubojový systém se prakticky zvrhnul v čisté klikání, protože úplně chybí štíty a nějaký rozumný systém bránění.

risen_2_fire_720p4t1h.jpg risen_2_jetty_720plrdi.jpg

Systém rozvoje postavy doznal zjednodušení, stejně tak potlačeny byly frakce – zatímco v jedničce jste se k jedné napevno přidali a to vlastně definovalo vaše herní povolání, ve dvojce volně oscilujete mezi společenstvími podle toho, jak vám to zrovna vyhovuje. Není to přímo chyba, trochu se ale vytratila herní i příběhová pestrost.

Risen 2 Dark Waters 02.jpg Risen 2 Dark Waters 03.jpg

Dark Waters neukryjí svůj příklon k širšímu hernímu publiku. Questy jsou jednoduché a na mapě dobře zaznačené, putování ulehčuje systém checkpointů odemknutý od začátku atd. Přesto hra dokáže pohltit. Prozkoumávání ostrovů je velmi zábavné, vývoj postavy i přes zjednodušení dokáže nabídnout spoustu možností, jak hrát (můžete se orientovat na šavle, či pušky atd.). Navíc nechybí craftování, plížení, sbírání surovin, různý přístup k řešení úkolů a inteligentní systém odměňování vašeho postupu, který motivuje k dalšímu hraní. Tohle prostě tvůrci zvládají a díky tomu má smysl nad zahráním hry uvažovat.

Risen2_CZ2.jpg Risen2_CZ3.jpg

Jen prostě musíte být dostatečně benevolentní k různým chybkám. Risen 2 se tváří jako AAA hra, ale do té má rozhodně daleko.

Risen 2 se tváří jako AAA hra, ale do té má rozhodně daleko

Vidět je to na i technické stránce hry: zatímco prostředí vypadá nádherně a věrohodně a je radost prozkoumávat každou další jeskyni nebo se prosekávat džunglí, animace pohybu variují od průměrných po čistě děsivé. Například gesta postav jsou až komicky přehnaná, případně zase mrtvolně strnulá. Dobře zvládnutá není ani optimalizace. Na sestavě s procesorem i3, 4 GB RAM a GeForce GTX 680 docházelo při rozlišení 1920x1200 a plných detailech k občasnému postupnému zpomalování, kdy pomohlo jen hru vypnout a znovu zapnout.

Risen 2 Dark Waters 04.jpg Risen 2 Dark Waters 05.jpg

Dark Waters jsou rozpačitou hrou, která na jedné straně dokáže nadchnout skvělými nápady (např. ovládání jiných postav díky vúdú), jindy zase vytočí k nepříčetnosti. Je už jen na vás, nakolik máte hlad po novém RPG, které není už místy unavujícím fantasy. Mimochodem, hra je k dispozici v české verzi a překlad je hodně solidní.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | Pirátské RPG
Výrobce: Piranha Bytes | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. dubna 2012 (PC)
25. května 2012 (X360/PS3)
  • Pirátská atmosféra
  • Solidní RPG prvky
  • Vcelku dlouhá herní doba
  • Mizerný soubojový systém
  • Místy zbytečné zjednodušování
  • Celkově nevyladěné

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A