Tak ten souboj: autor recenze docela kecá.
a) při soubojích na meče (rozuměj zbraně vůbec) je souboj ZALOŽENÝ na střehu a krytí a parírování. Docela věrně ztvárněný podle skutečného souboje na šavle a rapíry v době pirátů. ...a stejně jako v Gothic II nebo Risen je kryt velice bezpečný, dá se vynulovat většinou jenom těžkým úderem
b) při soubojích se zvířaty někdo někde chytře poznamenal, že i ve skutečnosti se zvířaty prostě nejde bojovat tak, že se postavíte s mečem a doufáte, že to šíleně rychlé naštvané divoké prase s kly jako půl vaší ruky seknete dostatečně často a dříve než vás celého zprasí (rozuměj rozpáře libovolnou končetinu až celé tělo, podupe v hlíně a vypíchne oko...) tam prostě musíte na něj jinak. PS: skoro každé zvíře se dá obíhat tak, aby vás ani jednou nezasáhlo a sem tam mu uštědřit úder dva a stáhnout se.
A co se týče těch gest - njn, tak třeba to musel napsat do recenze. Já si toho snad ani nevšimnul. Charaktery mají svůj duch (věčně ožralý kapitán co se vychloubá kolik toho zase kde vypil a věčně a především hledá rum, chytrá Patty, která žádnou z vašich konverzačních chybek nenechá bez briskní smeče, rozložitý hostinský který kouká hlavně na zisk a všechno se u něj točí kolem peněz...) nevěřte ostatním, že jsou ploché.
A vůbec: a vůbec! Hrál jsem všechny Gotiky a oba Riseny. Všechny tyhle hry jsou moc fajn a jsou si podobný jako oko oku a nějakým zvláštním způsobem mě baví každá tahle hra znova stejně. Ten tým to prostě umí a ne že ne.