PC

Settlers – osadníkem dnem i nocí

Je až s podivem, že někoho můžou zaujmout hry, kde se nestřílí, nekouzlí, nezávodí ani nelétá. Hry, u kterých strávíte mládí a skoro si toho nevšimnete. Hry, v nichž se staráte o malé pobíhající panáčky a děláte vše pro to, aby byli šťastní. A přesto patří série Settlers k nejznámějším a nejoblíbenějším strategiím vůbec.
Je až s podivem, že někoho můžou zaujmout hry, kde se nestřílí, nekouzlí, nezávodí ani nelétá. Hry, u kterých strávíte mládí a skoro si toho nevšimnete. Hry, v nichž se staráte o malé pobíhající panáčky a děláte vše pro to, aby byli šťastní. A přesto patří série Settlers k nejznámějším a nejoblíbenějším strategiím vůbec.

Všechno to začalo koncem roku 1993. Německá vývojářská firma Blue Byte, která již v té době byla poměrně známá díky sérii Battle Isle (a další pecky – např. Albion či Incubation – připravovala), vydala pro Amigu hru Die Siedler (v USA Serf City: Life Is Feudal, v Evropě Settlers), která se rázem stala obrovským hitem. Konverze na platformu PC na sebe nedala dlouho čekat a Settlers se vydali dobýt svět.

Settlers 1Settlers 1

V čem tkví kouzlo této jedinečné strategie? Ponecháme-li stranou výborné technické zpracování, roztomilou grafiku a slušný zvukový doprovod, dostaneme se přímo k jádru věci – ke konceptu hry. Settlers prakticky definovali (či redefinovali) herní žánr budovatelských strategií a podle téhož konceptu dnes vzniká velké množství dalších her.

V podstatě se jedná o real-time strategii, která ale klade podstatně větší důraz na management zdrojů a vytvoření fungujícího hospodářského modelu než na strategii a taktiku boje. Konečným cílem je zde také porazit nepřátelské jednotky, zatímco ale v Duně 2 (a všech jejích následnících) stačilo natěžit koření či jinak získat finance, postavit budovy, vycvičit jednotky a hurá na nepřítele, zde je vše podstatně složitější. Musíte vycvičit kameníka pro získávání kamene a dřevorubce pro kácení stromů. Potřebujete tesaře, který kmeny přemění v úhledná prkna, a lesníka, který zasazuje stromy, aby měli dřevorubci co kácet. Z kamenů a prken můžou stavitelé stavět další budovy. Aby měli lidi co jíst, postavíte farmu, mlýn a pekárnu. Pro zpestření jídelníčku se hodí maso z prasat, nalovené ryby či lesní zvěř. Horníci v dolech vytěží uhlí a železnou rudu. Hutníci pak v hutích odlijí železo, ze kterého kovář v kovárně vyková meč. Teprve pak můžete vyzbrojit jednoho vojáka.

Settlers 1Settlers 1

Z popsaného postupu je zřejmé, že vytvoření silné armády je dlouhodobá záležitost. Navíc vaše hospodářství musí řádně fungovat, aby nikde nevázly dodávky materiálu či hotových výrobků, aby horníci měli dost jídla a vojáci dost zbraní. Potřebujete dostatečný prostor na stavění vašich budov, přitom příbuzné budovy by měly být pokud možno blízko sebe. A potřebujete také rozumně navržený systém cest, aby nevázl transport. Teprve pak si můžete dovolit vyzbrojit početnou armádu a vrhnout se na nepřítele.

Velký úspěch budovatelských strategií (nejen Settlers, ale třeba i SimCity, série Caesar/Pharaoh/Zeus či Railroad/Transport/Rollercoaster Tycoon) ukazuje, že je stále mnoho hráčů, které spíš baví budovat než ničit, kterým nevadí piplat se několik hodin herního času s městem, zemí či dopravní společností a které láká spíše precizně fungující ekonomika než krvavé skvrny na obrazovce. Myslím si, že žánr budovatelských strategií nikdy nevyhyne a v nedaleké budoucnosti se dočkáme dalších skvělých her tohoto typu.

Settlers 1Settlers 1

Vraťme se ale zpět k Settlers. Vaším úkolem je starat se o skupinu osadníků, vybudovat silnou osadu s dostatečnými zásobami a fungující ekonomikou, vyzbrojit vojáky a porazit nepřítele. Na začátku ovšem máte pouze malý hrad, pár kusů kamene a prken a nemnoho lidí. Jak již bylo vše popsáno, budujete postupně další stavby, cvičíte další jednotky a hlavně expandujete. Zajímavou myšlenkou totiž je, že budovy nemůžete stavět všude, ale jen na území, kam sahá vaše vojenská moc. Toto území je znázorněno červenými značkami po obvodu. Pokud již nemáte další prostor pro stavbu budov či potřebujete rozšířit území např. kvůli surovinám, stačí postavit další vojenskou budovu a ovládané území se příslušně zvětší. Pokud se přiblížíte k nepříteli, je nutné zničit jeho vojenské budovy – tím se nepřítelem ovládaná oblast zmenší, ostatní jeho budovy zaniknout a vy můžete území zabrat.

Settlers 2Settlers 2

Pro fungující ekonomiku je nutné mít vybudovaný transportní systém a ani Settlers nejsou výjimkou. Jednotlivé budovy musíte mít pospojované cestami – jedině po nich totiž chodí nosiči, kteří přenášejí materiál i hotové výrobky do dalších budov. Systém cest musí být vybudován s rozmyslem – nevhodně navržené cesty mohou tok materiálu několikanásobně zpomalit, což může mít na chod ekonomiky katastrofální dopady.

Jednotlivé postavičky neovládáte přímo, ale pouze určujete, jaká činnost je potřeba udělat. Můžete samozřejmě určovat priority transportu jednotlivých komodit, stejně tak jako určovat rozdělení jednotlivých materiálů mezi různá průmyslová odvětví. K dispozici je několik statistik, takže můžete hned zjistit, pokud vám chybí nějaký materiál, máte málo lidí či nefunguje některé průmyslové odvětví.

Settlers 2Settlers 2

Settlers obsahují kromě misí pro jednoho hráče také možnost hry dvou hráčů proti sobě (dokonce i na jednom počítači – obrazovka se rozdělí na dvě části; záporem je nutnost mít dvě myši) a také proti počítačovým oponentům (až tři). Nepříjemnou vlastností hry (jak jednoho hráče, tak i multiplayeru) je ale zdlouhavost. Bohužel nelze nastavit rychlost běhu hry, takže pokročilejší mise či rozsáhlejší multiplayerové úrovně budete hrát několik hodin. Trochu frustrující je také nešikovný systém budování cest a nepříliš pěkně zpracované boje. Pokud však tyto nedostatky překousnete, můžete se těšit na mnoho hodin skvělé zábavy.

Settlers 2Settlers 2

Fenomenální úspěch Settlers samozřejmě způsobil, že na druhý díl jsme nemuseli příliš dlouho čekat. Titul Settlers 2: Veni, Vidi, Vici vyšel v roce 1996 a pyšnil se vylepšenou SVGA grafikou, novými povoláními a budovami a stejně skvělou hratelností. Jak již je z podtitulu hry patrné, staráte se o starověké Římany, kteří se ocitají na neprobádaném území. Koncept hry se pochopitelně příliš nezměnil, pouze byly dopilovány některé drobnosti. Byl např. vylepšen systém stavění cest, k jednotkám přibyl průzkumník, transport se dal urychlit pomocí oslů. Všechny činnosti byly skvěle animovány, takže se často stávalo, že hráč pouze přihlížel, jak jeho osada žije svým vlastním životem.

Settlers 2Settlers 2

O rok později vyšel datadisk Settlers 2: Mission CD, který nepřidával žádné nové jednotky, budovy či zbraně, obsahoval pouze nové mise, tentokrát na konkrétním území (Evropa, Asie). Přibalen byl i editor map pro snadné vytváření nových misí.

Zato třetí díl, vydaný v roce 1998, byl změnami doslova přeplněn. Od základů přepracovaná grafika, vylepšené animace, tři různé národy (Římané, Egypťané, Čínani), nové jednotky a budovy – to vše čekalo na fanoušky v Settlers 3. Zcela odstraněna byla nutnost stavění cest – jednotlivé postavy mohly chodit kdekoli a pravidelným cestováním vyšlapávali cestičky. Novinkou byly tři druhy vojáků (rytíř, kopiník, lučištník) a jejich přímé ovládání. Pro prozkoumávání cizích území jste mohli vycvičit špióna, pro hledání nerostných zásob geologa, na zakládání dalších osad zase pionýra. Vylepšena byla lodní doprava, přibyly nové vojenské jednotky (např. katapult či dělo). V chrámech jste cvičili kněží, jejichž kouzla byla nepostradatelným pomocníkem v boji. Materiál i hotové výrobky jste mohli skladovat ve skladišti.

Settlers 2Settlers 2

Settlers 3 prosluli nejen velkou chybovostí (počet vydaných patchů šel do desítek), ale také velmi originální antipirátskou ochranou. V pozdějších misích totiž kovář (pokud se nejednalo o originální CD) místo železných ignotů vyráběl prasata, což samozřejmě zabraňovalo vyzbrojování vojáků. Stejně jako pro druhý díl se i k Settlers 3 objevil amatérský překlad do češtiny, jeho autoři však vzdali marný boj s vytvářením češtiny pro každou novou verzi a vytvořili jen několik málo verzí.

V roce 1999 vyšel datadisk Settlers 3: Mission CD, obsahující 10 nových singleplayerových misí a 10 map pro multiplayer, jakož i editor misí. V tomtéž roce vyšel další datadisk Settlers 3: Quest of the Amazon, který přidával novou rasu (Amazonky) a dvě velké kampaně – za Amazonky a proti nim. O rok později byl původní Settlers 3, Mission CD a Quest of the Amazon vydán spolu v kompilaci Settlers 3: Ultimate Collection, která navíc ještě obsahovala 70 nových misí vytvořených fanoušky a speciální sountrack. Ke všem misím byla přidána možnost volby obtížnosti.

Settlers 3Settlers 3

Konečně v roce 2001 vychází zatím poslední pokračování série, Settlers 4. Grafická podoba zůstala prakticky stejná a ani v herním konceptu nenajdeme žádné převratné změny. Kromě oblíbených Římanů jsou zde Vikingové a Mayové, každá rasa s odlišnými budovami, jednotkami i taktikou hraní. Navíc přibyla čtvrtá rasa, Temný kmen, proti kterému se všechny ostatní rasy spojí, aby zachránily Zemi před zničením. Fanoušky v Čechách určitě potěší, že se zde hra prodává zlokalizovaná do češtiny, a to velmi kvalitně.

Jak už to v herním světě bývá, pokud má nějaká hra velký úspěch, objeví se zanedlouho početná skupina titulů, které úspěšný koncept hry kopírují (dokonce by se dalo říct, že počet klonů, kopií a napodobovatelů je známkou úspěšnosti a oblíbenosti hry – Dune 2, Quake či Age of Empires by mohli vyprávět...). Ani Settlers nebyli tohoto procesu ušetřeni.

Settlers 3Settlers 3

V roce 1998 vydává německá fïrma Joymania Entertainment hru Knights & Merchants, která je sérii Settlers velmi podobná. Ostatně ani není divu, jádro této společnosti tvoří lidé, kteří odešli z Blue Byte poté, co se koncept připravovaných Settlers 3 odchýlil od jejich představ, a vydali titul, který tyto představy naplňoval lépe. Některé nové prvky jsou poměrně originální, takže jako celek se jedná o kvalitní hru, která může sérii Settlers směle konkurovat. Také Knights & Merchants u nás vyšli v kompletní české lokalizaci pod jménem Rytíři a kupci.

Settlers 3Settlers 3

V roce 1999 vydala rakouská vývojářská firma Neo pod záštitou JoWooD Productions hru Die Völker (v Evropě Alien Nations, v USA Amazon and Aliens), opět značně podobnou Settlerům, stejně jako druhý díl Die Völker 2 (The Nations) z roku 2001. Také hra Anno 1602 A.D. má k sérii Settlers hodně blízko – a aby toho nebylo málo, již se chystá pokračování Anno 1506 A.D.

Je vidět, že žánr budovatelských strategií rozhodně neupadá, naopak se má čile k světu. Hře Settlers však prvenství (a průkopnictví) již nikdo neupře a každý další titul tohoto žánru musí přinést něco nového, aby v konkurenci série Settlers obstál. Doufejme, že nás Blue Byte potěší ještě aspoň jedním dalším dílem, který laťku posune ještě výše.

Diskuze (6) Další článek: Silent Hill 2 – konec klidného spánku

Témata článku: , , , , , , , , ,