Settlers 4 – počtvrté a se zklamáním

Settleři – strategie od německé firmy Blue Byte, jejíž první díl, který vyšel před více jak deseti lety, se setkal s velmi kladným ohlasem a podobně byla hodnocena i následující dvě pokračování. Oproti jiným strategiím byla tato hra velmi specifická a to poměrně ostře vymezovalo okruh jejích přiznivců. Po zahrání dema nejnovějšího pokračování mám však dojem, že i ti se budou rozmýšlet, zda jsou to stále ti staří známí (a dobří) Settleři jako bývali kdysi.
Stáhnout 100 MB demo po firemní 128kb lince, o kterou se dělím s další třicítkou kolegů, bylo celkem peklo a kdyby věděli, že ji tak intenzivně využívám pro cucání nějakých „srágor na hraní“, asi by mě hnali a do rytmu mi práskali devítiocasou kočkou. Naštěstí nic takového se nestalo a já se tak v klidu mohl oddat slastným chvílím stráveným u posledního pokračování dnes již téměř legendárních Settlerů.

Co nového?

Na první pohled vůbec nic. Jak jsem již napsal v úvodu, zcela mě minulo třetí pokračování této hry a tak je možné, že něco, co budu považovat za nové a objevné (protože to nebylo v druhém díle) se mezitím mohlo objevit ve třetím pokračování a tak prosím o zdrženlivost a nenáchylnost k unáhlenému kamenování nebohého redaktora zasypaného prací.

Settlers 4Settlers 4

První věta ovšem platí – na první pohled se nezměnilo vůbec nic. Základní princip – tedy budování říše pomocí postupného zabírání území a posilování ekonomiky jdoucí ruku v ruce s posilováním armády, zůstal nezměněn. Nejprve jsem začal samozřejmě hrát tutorial mise a teprve ke konci druhé (víc jich v demu bohužel není) se objevila jedna z nových vlastností – k dispozici máte jakéhosi šamana, jemuž je díky jeho nadpřirozeným schopnostem umožněno vzývat bohy a to se mu daří docela dobře. Z dema se mi nepodařilo zjistit, na co má modlení účinek, ale předpokládám, že je tak možné získat nějaké normálně nedostupné schopnosti nebo vylepšení již existujících vlastností.

Technická vsuvka - grafika

Když mluvím o překvapeních, která sebou hra nepřinesla, musím se zmínit, že jedno přece ano a to ihned po jejím spuštění. I když se strategické hry neřadí mezi HW příliš náročné tituly, i u nich je stoupající křivka nároků zřejmá. Proto pro mě bylo příjemným překvapením, když se mi hru bez problémů podařilo rozchodit v SW režimu na Celeronu 400 se 128 MB paměti (to zas až takový zázrak není…), ale na 4 MB grafické kartě bez 3D funkcí (…tohle už menším zázrakem zavání). A světe div se, grafika v SW režimu vypadá velice, velice pěkně. Přirovnal bych jí k předcházejícímu dílu, jež jsem sice nehrál, ale obrázky samozřejmě viděl. Nesmím zapomenout podotknout, že vše běhá velmi svižně a bez problémů.

Majitelé 3D grafických akcelerátorů mají samozřejmě na výběr i zapnutí HW akcelerace.

Trochu horší je to s grafikou menu – například obrázky budov vypadají prachbídně – je těžké poznat, nad jakou budovou spočinul kurzor. Naštěstí, při přejezdu nad kterýmkoliv obrázkem automaticky vyskakuje nápověda se jménem budovy a popisem její funkce. To ale bohužel nic nemění na tom, že grafika menu se mi prostě nelíbí (a vám se taky líbit nebude) a absence 3D funkcí mojí karty na to nemá žádný vliv.

Nějaká ta inovace by se možná i našla…

Že se přece jenom jedná o hru s nějakými odlišnostmi vám začne docházet po chvilce hraní první mise a po důkladnějším prozkoumání menu a ovládacích prvků. Kupříkladu výcvik jednotek a opečovávání kněží – to tu předtím nebylo a hře to dává trochu jiný rozměr. Bohužel, v zásadě je to pouze kosmetická úprava, která nemá na hru žádný podstatný vliv.

Hratelnost

Demo je poměrně krátké – skládá se z dvou tutorialových misí, které zvládnete během třiceti minut, jedné „opravdové“ mise (která je celkem dlouhá, bohužel bez možnosti save :( ) a možnosti zkusit si multiplayer přes Internet. Zde musím trochu pokárat autory, protože skoro vůbec nemysleli na hráče-začátečníky. Tutorial je sice zpracován skvěle a vysvětlí vám základní principy hry (kdyby byly v demu obsaženy všechny testovací mise, nebyl by problém zvládnout celou hru), ale pak jste vrhnuti přímo do první mise a v té chvíli se většina hráčů, kteří se Settlery setkají poprvé, zastaví a nebude vědět jak dál – koukáte na planinu se spoustou panáčků, nějakými věžičkami a zeptáte se sami sebe: „a co dál?“. Jistě, v plné verzi, kde máte možnost projet celý tutorial se do podobné situace nedostanete, ale pokud se k demu dostane hráč, který se s předcházejícími verzemi Settlerů nesetkal, spíše jej tato bezradnost odradí od dalšího zkoumání hry.

Settlers 4Settlers 4

Uživatelské rozhraní

Je více než přívětivé. Tedy… po chvíli. Když se v té změti nejrůznějších ikonek, přepínačů a vypínačů zorientujete, zjistíte, že uživatelské rozhraní je docela přehledné a nabízí širokou škálu možností jak Settlery ovládat. Například poklikáním na ikonku vojáka můžete vybrat všechny vojáky určitého druhu nebo naopak jejich zraněné druhy – to se jistě hodí zejména v bojových situacích, kdy si tak budete moci šetřit vaše jednotky. Stejně snadno je možno najít geologa a poslat ho do hor zkoumat zásoby uhlí a kovů.

Když se zmiňuji o pěkném uživatelském rozhraní, nesmím zapomenout na funkci zoomu, pomocí kterého si můžete zvětšit či zmenšit výhled a množství zobrazených detailů. I když lze nastavit velmi detailní přiblížení, spíše jsem využíval opačné nastavení – tedy co největší oddálení, kdy jsou jednotky a budovy titěrnější, ale krajina působí přehledněji.

Budovy a jednotek

Ve hře jsem napočítal zhruba stejný počet jednotek jako v předcházejících dílech a několik desítek různých budov – to je znatelný posun nahoru. Hra se tak stává propracovanější, ale zároveň i těžší a kdoví, jestli je to dobře. Myslím, že pokud se ze Settlerů nemá stát nekonečná sága alá mýdlové opery z dopoledních programů našich TV, bude nutné přistoupit na daleko radikálnější zásahy do konceptu hry. V případě Settlerů je to ovšem těžší o to víc, protože od samého začátku se jednalo o hru víceméně unikátní, která si těžko hledala soupeře. Tím, že nyní můžete osadníky prohnat rekrutovací budovou a skoro přesně si tak určit, kolik budete mít vojáků, přibližuje hru klasickým strategiím alá Warcraft, ale naskýtá se otázka, zdali je to dobře nebo špatně.

Některé zákonitosti ve hře navíc působí uměle a vykonstruovaně. Příkladem může být například oblíbená strava u horníků – ti ze sirných dolů (ano, těží se i síra!) mají rádi jiné jídlo než horníci z dolů uhelných atd.

Výroba nástrojů

Ve výrobě je jeden podstatný rozdíl, který hru odlišuje od druhého (a možná i třetího) dílu. Zatímco dosud bylo obvyklé, že výroba byla určována pouze prostřednictvím nastavování priorit jednotlivým výrobkům (výrobek s vyšší prioritou byl vyroben dříve atd.), zde se poklikáním na domeček kováře zobrazí menu, v němž si můžete přímo vybrat, které výrobce chcete, aby vyrobil – i zde je vidět posun k běžným strategiím.

Baráky pro osadníky? No kde to žijeme?!

Opravdu. Zatímco v předcházejících dílech bylo zvykem, že všichni panáčkové žili pospolu jako jedna grůpa uvnitř centrálního hradu nebo lokálních skladišť, tady néé, tady si musí bydlet samostatně v domcích po 10, 20 nebo 50 – vůbec se mi to nelíbí! Je vidět, že boj za lidská práva nebyl neznámým pojmem ani v dávném středověku. Těším se ale na The Settlers XVI, kteří se budou odehrávat v dobách průmyslové revoluce v 19. století – to pak budou naštosovaní naležato v šachtách uhelných dolů a žrát uhelný prach. Eh, odpusťte zastánci středověkých pořádků jeho rozladění, vraťme se zpět k našemu preview…

Ach ta hudba! A zvuky…

Přesně tak, ach ta hudba. Přiznám se, že je to po dlouhé době, co jsem byl okouzlen hudbou u hry. Soundtrack, který ke své hře Bluebyťáci zvolili, se k ní mimořádně hodí a přitom ani nedokážu říct proč. Jenom vím, že mi ta směsice irského folku, country a bůhvíčeho ještě, prostě přirostla k srdci a já prolezl všechny adresáře v naději, že ji tam najdu ve formátu MP3, abych si ji mohl pouštět i ve chvílích, kdy se věnuji i něčemu jinému než jenom hraní Settlerů (ano, přiznám se, že i takové chvíle se najdou, i když jich mnoho není). Pokud se vám hudba také líbí, nemusíte šmejdit, ale podívejte se přímo do adresáře /BlueByte/The Settlers IV Demo/Snd/vikings_settle_01.mp3.

Stejně kvalitní jako hudba, jsou i zvuky. Voda zurčí, ptáci zpívají a do toho všeho slyšíte snad všechny činnosti, které vaši osadníci vydávají. Slyšíte bouchání kovářova kladiva i zasyčení, když roztavený kov ponoří do vodní lázně. Jedním slovem: nádhera.

Settlers 4Settlers 4

Chybky

Pokud máme mluvit o chybách, které jsou v demu viditelné, musím se vrátit ke grafické stránce hry – ta je sice na jednu stranu vynikající, ale na druhou je srážena dolů drobnými chybičkami. Trochu mi to připomíná situaci s demem Settlerů II, kde bylo možné, aby některé postavy chodily po vodní hladině. O co jde tentokrát? I tentokrát problém souvisí s vodou, která je plná ryb – ty občas vyskakují nad hladinu a s hlasitým zbluňknutím se opět odporoučí do hlubin řek, jezer a moří. Tedy.. měly by. Často se stane, že rybka vyskočí nad hladinu, ale nedopadne zpět do vody, ale na okolní zelené louky, kde i tak s animací pěkného žbluňknutí zmizí kdesi…

Z minulých pokračováních si jistě pamatujete na to, že každý ze človíčků při vykonávání nějaké činnosti v terénu opravdu něco dělal – geolog své značky opravdu zatloukal, dřevorubec stromy řezal atd. Zde jsou animace činností pouze v případě, že je vykonávána činnost poblíž domku příslušného Settlera – pokud například dřevorubec jde do lesa sekat stromy, je jeho práce znázorněna tím, že stojí u stromu a ten se postupně mění z poraženého kmene na úhlednou hromadu špalků.

Závěr aneb můj tip

Pro polovinu příznivců Settlerů nutnost (druhá polovina zůstane u některého z předcházejících dílů). U ostatních hráčů není o čem diskutovat.

Demo (100 MB) si můžete stáhnout zde; VypalCD zde.

Diskuze (5) Další článek: Dungeon Siege – nejnadějněji vypadají RPG tohoto roku

Témata článku: , , , , , ,