Shadow of the Beast: zašlá sláva v novém kabátku (recenze)

vytisknout velikost písma
Na obrazovky vašich zařízení vám právě přistála recenze na předělávku legendární hry Shadow of the Beast. Podařilo se oprášit dnes již zašlé herní mechaniky a zprostředkovat tak zážitek, jaký mohli hráči v roce 1989 zažívat?

Jak už může úvodní artwork napovědět: Vývojáři ze studia Heavy Spectrum Entertainment Labs skončili se svým dílem na půli cesty. Ale to bych zbytečně předbíhal. Ač poskládán ze zkušených profesionálu, kteří mají na opasku takové zářezy jako Need For Speed, Dungeon Keeper nebo The Sims, jako celek měl doteď tento tým na kontě jen malé mobilní hříčky. Proto byl remake nějaké slavné značky celkem chytrou volbou, kam se vydat dál. Výhodou je i neskrývaná láska a obdiv k původní třídílné sérii, který z hlavního designéra Matta Birche a zbytku ne příliš početného osazenstva jen srší.

Shadow of the Beastt_20160513165820.jpgShadow of the Beastt_20160515090252.jpgShadow of the Beastt_20160515095342.jpgShadow of the Beastt_20160512214253.jpg

Před zhruba pětadvaceti lety, kdy byla tzv. zlatá éra počítačů v plném proudu, panovala na pomyslném trůnu herních platforem Amiga. Pro neznalé, jednalo se o jakousi kapesní alternativu pro hraní arkádových her. Asi nejpopulárnějším žánrem byla tehdy plošinovková skákačka. V tomto ohledu na své předky předělávka Shadow of the Beast tedy nezanevřela. Navrch přidala další dimenzi a next-gen grafiku. Kdysi hojně využívanou techniku paralaxingu se autorům povedlo přenést do nového hávu úspěšně.

 

Plošinovkový svět je zpracován parádně a atmosféricky

 

Ani jednou jsem během hrací doby, pohybující se okolo osmi hodin, nedostal chuť vstoupit do třetího rozměru. Jako v originále se v kůži hlavního hrdiny proháníte po světě, který je tomu našemu na hony vzdálený. Šero se v něm nesnoubí se šerem, ale se zašlou, s bahnem smíchanou krví. Když už si začínáte myslet, že se v něm pomalu zabydlujete, chytne vás za hlavu a vymáchá ji ve vaší naivitě. Právě nepřívětivost prostředí, ve kterém se hra odehrává, je její hlavní devízou.

Shadow of the Beastt_20160512215734.jpgShadow of the Beastt_20160513160207.jpgShadow of the Beastt_20160515090424.jpg

Titulní bestie Aarborn se na začátku vyskytuje v opravdu prekérní situaci: je zotročen přisluhovačem zlověstného Maletotha, pro něhož musí vykonávat kdejakou tu lumpárnu, týkající se, jak jinak, podrobení si všeho živého. Celé se mu to vymkne z rukou, když Aarborn ve chvilí soucitu nabyde schopnosti rozhodovat se sám za sebe. Tehdy se vydá na cestu krvavé pomsty. Takhle to může znít docela lacině, příběh Shadow of the Beast však obstojně funguje na mnoha úrovních. Trošku zamrzí možnost odemknout si kraťoučké střípky vyprávění jen za zkušenosti získané hraním. Dochází tak k umělému zamykání obsahu, který by měl být dostupný už od začátku. I bez něj si však užijete notné dávky surové story podané skrze nádherně zpracované prostředí, dokreslené neméně podmanivou hudbou. Tato interpretace dark fantasy se náramně vyvedla.

Shadow of the Beastt_20160512214325.jpgShadow of the Beastt_20160513165756.jpgShadow of the Beastt_20160512221546.jpg

V jádru hry najdeme za starými časy se ohlížející hratelnost, okořeněnou o novější trendy převzaté ze sérií God of War a Darksiders. Na soubojovém systému takový typ her stojí a padá. To druhé je v případě Shadow of the Beast bohužel pravdou. Během procházení jednoho z šestice levelů vás hra několikrát uzavře do jakési arény, v níž se budete setkávat s širokou plejádou nepřátel. Co do nápaditosti si autoři s designem nepřátel vyhráli, naopak v boji je od sebe sotva rozeznáte. Netvrdím, že by tu nebyla ani špetka potenciálu, pohřbívá ho však množství nedodělků a celková nedotaženost, kvůli které souboje prostě po chvíli přestanou bavit. A to ani nemluvím o asymetrickém multiplayeru, jehož zařazení do hry je pro mě naprostou neznámou. 

 

Zatímco průzkum lokací je zajímavou záležitostí, souboje už tak zábavné nejsou

 

Tahle „velkolepá“ klání probíhají v podobě clickfestu, kdy se snažíte v daném časovém okně zmáčknout dané tlačítko víckrát, než váš soupeř. Pokud se zrovna nepovažujete za hardcore hráče a nelibujete si v porovnávání score v online tabulkách, tak tu budete asi těžko hledat nějaký základní hnací motor pro další postup. Smrt není trestána jinak, než pouhým zvýšením čísla na ukazateli. Takovýto odklon od zbytku konkurence je o to podivnější, že právě staromilská hratelnost, v níž se Shadow of the Beast inspirovalo, se často pyšní jednoduchou rovnicí: smrt = game over.

Shadow of the Beastt_20160515090657.jpgShadow of the Beastt_20160512220423.jpgShadow of the Beastt_20160512222308.jpgShadow of the Beastt_20160515090544.jpg

Jakožto člověk naprosto nepolíbený touto legendární a ve své době velmi inovativní sérií jsem se na její reimaginaci těšil. Nakonec jsem však skončil spíše u původní emulované hry, která je součástí jejího mnohem mladšího bratříčka zcela zdarma a pořád baví. Navíc v ní nejsou přítomny takové problémy se systémem soubojů a plošinovkovým skákáním, které dokáže také občas potrápit.

Dostupné pro: PS4
Žánr: Akce | Akční plošinovka
Výrobce: Heavy Spectrum Entertainment Labs
Začátek prodeje: 17. května 2016
  • Pestrý herní svět
  • Dark fantasy vizuál
  • Původní hra v ceně
  • Nekonzistentní bojový systém
  • Nezajímaví bossové
  • Frustrující plošinovkové pasáže

Pro fanoušky bych měl jednu cennou radu. Jak už se v minulosti mnohokrát ukázalo, nostalgie je velice zrádná a není radno ji pokoušet. Někdy je lepší nechat vzpomínky ležet kdesi vzadu v paměti, jinak se nám mohou lehce rozplynout.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 9 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A