Shadow of the Beast: zašlá sláva v novém kabátku (recenze)

vytisknout velikost písma
Na obrazovky vašich zařízení vám právě přistála recenze na předělávku legendární hry Shadow of the Beast. Podařilo se oprášit dnes již zašlé herní mechaniky a zprostředkovat tak zážitek, jaký mohli hráči v roce 1989 zažívat?

Jak už může úvodní artwork napovědět: Vývojáři ze studia Heavy Spectrum Entertainment Labs skončili se svým dílem na půli cesty. Ale to bych zbytečně předbíhal. Ač poskládán ze zkušených profesionálu, kteří mají na opasku takové zářezy jako Need For Speed, Dungeon Keeper nebo The Sims, jako celek měl doteď tento tým na kontě jen malé mobilní hříčky. Proto byl remake nějaké slavné značky celkem chytrou volbou, kam se vydat dál. Výhodou je i neskrývaná láska a obdiv k původní třídílné sérii, který z hlavního designéra Matta Birche a zbytku ne příliš početného osazenstva jen srší.

Shadow of the Beastt_20160513165820.jpgShadow of the Beastt_20160515090252.jpgShadow of the Beastt_20160515095342.jpgShadow of the Beastt_20160512214253.jpg

Před zhruba pětadvaceti lety, kdy byla tzv. zlatá éra počítačů v plném proudu, panovala na pomyslném trůnu herních platforem Amiga. Pro neznalé, jednalo se o jakousi kapesní alternativu pro hraní arkádových her. Asi nejpopulárnějším žánrem byla tehdy plošinovková skákačka. V tomto ohledu na své předky předělávka Shadow of the Beast tedy nezanevřela. Navrch přidala další dimenzi a next-gen grafiku. Kdysi hojně využívanou techniku paralaxingu se autorům povedlo přenést do nového hávu úspěšně.

 

Plošinovkový svět je zpracován parádně a atmosféricky

 

Ani jednou jsem během hrací doby, pohybující se okolo osmi hodin, nedostal chuť vstoupit do třetího rozměru. Jako v originále se v kůži hlavního hrdiny proháníte po světě, který je tomu našemu na hony vzdálený. Šero se v něm nesnoubí se šerem, ale se zašlou, s bahnem smíchanou krví. Když už si začínáte myslet, že se v něm pomalu zabydlujete, chytne vás za hlavu a vymáchá ji ve vaší naivitě. Právě nepřívětivost prostředí, ve kterém se hra odehrává, je její hlavní devízou.

Shadow of the Beastt_20160512215734.jpgShadow of the Beastt_20160513160207.jpgShadow of the Beastt_20160515090424.jpg

Titulní bestie Aarborn se na začátku vyskytuje v opravdu prekérní situaci: je zotročen přisluhovačem zlověstného Maletotha, pro něhož musí vykonávat kdejakou tu lumpárnu, týkající se, jak jinak, podrobení si všeho živého. Celé se mu to vymkne z rukou, když Aarborn ve chvilí soucitu nabyde schopnosti rozhodovat se sám za sebe. Tehdy se vydá na cestu krvavé pomsty. Takhle to může znít docela lacině, příběh Shadow of the Beast však obstojně funguje na mnoha úrovních. Trošku zamrzí možnost odemknout si kraťoučké střípky vyprávění jen za zkušenosti získané hraním. Dochází tak k umělému zamykání obsahu, který by měl být dostupný už od začátku. I bez něj si však užijete notné dávky surové story podané skrze nádherně zpracované prostředí, dokreslené neméně podmanivou hudbou. Tato interpretace dark fantasy se náramně vyvedla.

Shadow of the Beastt_20160512214325.jpgShadow of the Beastt_20160513165756.jpgShadow of the Beastt_20160512221546.jpg

V jádru hry najdeme za starými časy se ohlížející hratelnost, okořeněnou o novější trendy převzaté ze sérií God of War a Darksiders. Na soubojovém systému takový typ her stojí a padá. To druhé je v případě Shadow of the Beast bohužel pravdou. Během procházení jednoho z šestice levelů vás hra několikrát uzavře do jakési arény, v níž se budete setkávat s širokou plejádou nepřátel. Co do nápaditosti si autoři s designem nepřátel vyhráli, naopak v boji je od sebe sotva rozeznáte. Netvrdím, že by tu nebyla ani špetka potenciálu, pohřbívá ho však množství nedodělků a celková nedotaženost, kvůli které souboje prostě po chvíli přestanou bavit. A to ani nemluvím o asymetrickém multiplayeru, jehož zařazení do hry je pro mě naprostou neznámou. 

 

Zatímco průzkum lokací je zajímavou záležitostí, souboje už tak zábavné nejsou

 

Tahle „velkolepá“ klání probíhají v podobě clickfestu, kdy se snažíte v daném časovém okně zmáčknout dané tlačítko víckrát, než váš soupeř. Pokud se zrovna nepovažujete za hardcore hráče a nelibujete si v porovnávání score v online tabulkách, tak tu budete asi těžko hledat nějaký základní hnací motor pro další postup. Smrt není trestána jinak, než pouhým zvýšením čísla na ukazateli. Takovýto odklon od zbytku konkurence je o to podivnější, že právě staromilská hratelnost, v níž se Shadow of the Beast inspirovalo, se často pyšní jednoduchou rovnicí: smrt = game over.

Shadow of the Beastt_20160515090657.jpgShadow of the Beastt_20160512220423.jpgShadow of the Beastt_20160512222308.jpgShadow of the Beastt_20160515090544.jpg

Jakožto člověk naprosto nepolíbený touto legendární a ve své době velmi inovativní sérií jsem se na její reimaginaci těšil. Nakonec jsem však skončil spíše u původní emulované hry, která je součástí jejího mnohem mladšího bratříčka zcela zdarma a pořád baví. Navíc v ní nejsou přítomny takové problémy se systémem soubojů a plošinovkovým skákáním, které dokáže také občas potrápit.

Dostupné pro: PS4
Žánr: Akce | Akční plošinovka
Výrobce: Heavy Spectrum Entertainment Labs
Začátek prodeje: 17. května 2016
  • Pestrý herní svět
  • Dark fantasy vizuál
  • Původní hra v ceně
  • Nekonzistentní bojový systém
  • Nezajímaví bossové
  • Frustrující plošinovkové pasáže

Pro fanoušky bych měl jednu cennou radu. Jak už se v minulosti mnohokrát ukázalo, nostalgie je velice zrádná a není radno ji pokoušet. Někdy je lepší nechat vzpomínky ležet kdesi vzadu v paměti, jinak se nám mohou lehce rozplynout.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A