Shift 2: Unleashed – Need for Simulation (dojmy)

Jak vypadá závodění o další krok dál od rodného arkádového kraje? Zkusili jsme se projet přímo v kancelářích EA a máme dobrou představu.

Víte, kolik čítá série NFS dílů? Po nějaké době ztratilo smysl to počítat, do podnázvů se nám začaly dostávat minisérie i restarty a s některými spin-offy si lámou hlavu i encyklopedie. S jistotou však můžu říct, že spolu se Shiftem přišla do série nejvýraznější změna, která ji posunula do doposud neznámých realistických vod. Jedno z nejvyšších průměrných hodnocení napříč sérií tak naznačuje nemalý potenciál a možná jste si všimli menšího detailu, v logu Shift 2 Unleashed chybí samotný titul Need for Speed. Rýsuje se nám samostatná série?

 


První pokračování

Prezentace hotové verze druhých Shiftů se odehrála přímo u zdroje v kancelářích EA Czech, kde jsem měl možnost si hru i vlastnoručně vyzkoušet.

Na nesplnění očekávání ve vozovém parku si budou moct stěžovat asi jen milovníci vláčků

Stejně jako první Shift se soustředí na realistické závodění na okruhu v těch nejlepších autech, která byste v daných disciplínách čekali. Ale to samo o sobě by na zavedené konkurenty v žánru ani náhodou nestačilo, Shift 1 proslul zejména vyšperkováním elementu, ve kterém série exceluje už dlouho, pocitu z rychlosti.

shift2unleashed01.jpg shift2unleashed02.jpg

Hra zdůraznila fakt, že hráč je řidičem, ne vtělením auta samotného a posunuli tuto myšlenku o kus dál. Dalo se slýchat o „Mirror’s edge za volantem“ a nejenom tento aspekt projde do dvojky vylepšením, tvůrci jsou si dobře vědomi předností i největších slabin z minula. Například aby se hra více přiblížila realitě, zmizí agresivní chování soupeřů, kteří tak raději zpomalí, aby se vyhnuli srážce, a i hráč bude motivován ke slušné jízdě. Výraznou změnou prošel drift, ve kterém tvůrci vidí rezervy z minula, a konečně nebudou auta omezená striktně podle skupin.

VIDEO: 4081 'Shift 2: Unleashed - Realita vs. hra'

Ale zpátky k pocitu rychlosti, to mě na celé hře uchvátilo nejvíc. Hra nabízí patero jízdních kamer, na nárazníku, kapotě, za autem a ke klasické kameře v kokpitu přibyla ještě jedna nejzásadnější, kamera v přilbě. To díky ní mají tvůrci pro hru vlastní žánrové označení FPD – First Person Driving. Nejenže je lemovaná obrysy jezdcovy helmy, přímo reaguje na každý pohyb auta potažmo hlavy. Díky ní se tam budete v řidičově kůži automaticky otáčet do zatáček nebo právě při driftu sledovat průjezd bočním okýnkem. Byl jsem však ujištěn, že mrkat si budou muset hráči sami.

Pohled pod kapotu

Shift 2 vytáhne proti konkurenci úctyhodnou zásobu vozítek i tratí. Aut bude ve hře rekordní počet i z hlediska celé série, 145 (nabídka obsáhne klasiky jako Dodge Viper SRT10, Porsche 911, Ford Mustang Shellby, rakety jako Bugatti Veyron, Pagani Zonda, Koenigsegg Agera, překvapení jako Lamborghini Reveton nebo Fiat 500), na nesplnění očekávání si tedy budou moct stěžovat asi jen milovníci vláčků. Co se týká tratí, zmlkne dokonce i Gran Turismo 5, jelikož jich bude více než 80 a, zde česká srdíčka zaplesají, podíváte se i na Masarykův okruh. O ten se osobně postarala část vývojového týmu sídlící v Brně a je to na něm setsakra poznat.

shift2unleashed04.jpg shift2unleashed05.jpg

Společně s volbou okruhu hra nabídne i různé denní doby. Jsou na výběr tři, Day s prosluněnou oblohou, Dusk s vycházejícím sluncem obrážejícím čelní sklo a Night s úžasnou atmosférou, jakou série už od dob Undergroundů umí. Ale tentokrát počítejte s tím, že díky HDR a dynamickým světlům za zatáčku neuvidíte ani náhodou a pokud se vám povede nějakým nárazem zrušit světla, pojedete zkrátka potmě.

shift2unleashed09.jpg shift2unleashed10.jpg

Oproti jedničce byla rozšířena možnost ladění auta, takže si osobně budete moct nastavit tuhost každého tlumiče, efektivnost každé brzdy, přítlak a výkon turba, ale tvůrci mysleli i na ty méně postižené, kterým jistě bude stačit nastavit auto ve čtyřech základních oblastech. Tak nebo tak lze každý detail nově ladit přímo z menu během projížďky na testovacím okruhu. Asi nejméně realistickým prvkem je přetrvávající prezence nitra, které má rovněž vlastní nastavení.

Vibrace v kostech

O kvalitních závodech můžete slýchat leccos, ale poznáte je jedině zpoza volantu. Shift 2 jsou jako stavebnice. Kromě toho, že máte na výběr z masivního počtu vozů s rozdílnými vlastnostmi, krát ladění součástek, krát čtyři stupně obtížnosti, je tu i množství pomocníků jako například asistent brždění, zobrazování ideální stopy nebo ABS.

Kromě toho, že máte na výběr z masivního počtu vozů s rozdílnými vlastnostmi, krát ladění součástek, krát čtyři stupně obtížnosti, je tu i množství pomocníků

Hru tak můžete postavit na míru skoro komukoli, kromě asi ortodoxních fanoušků původních dílů, kteří by očekávali stejné arkádové chování i zde. Model poškození úplně nevypnete a pod plynem neprojedete ani do třetí zatáčky.

shift2unleashed06.jpg shift2unleashed07.jpg

Hra byla k vyzkoušení na gamepadu a volantu, kterých hra podporuje takovou řádku, že je kumšt najít mezi ovladači klávesnici, ale překvapivě i na ní je hra dobře hratelná. Je zde samozřejmě poznat chybějící možnost ovlivnit rádius zatáčení, ale bez vynaložení speciální snahy se samovolně z hodin do hodin dostávat nebudete. Graficky je hra na úrovni předchůdce a exceluje zejména ve zmíněném modelu poškození. Vizuálně jde o krásnou podívanou a především jízdní vlastnosti auta se pod jeho tíhou kroutí jako pomačkané plechy na povrchu. 

shift2unleashed_artwork.jpg

K včasnému brždění by vás kromě zmíněného měla motivovat ještě funkce Autolog, která se objevila už v předchozím dílu série Hot Pursuit. Jde o jezdeckou sociální sít, kde si můžete srovnávat časy v rámci svých přátel a nově i regionálně, takže vždy budete mít reálné měřítko o tom, jak se dá ta která trať projet. Zejména si došlápne na krácení trati, kdy výsledky nemilosrdně vyřadí z žebříčku. A takto vypadá nová tvář donedávna ryze arkádové plyn-na-podlahové série. Těšit na recenzi se můžete 29. března.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní | Realistické závodění
Výrobce: Slightly Mad | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. březen 2011
  • Desítky aut a okruhů
  • Vonost ve výběru
  • Pomačkané plechy
  • Jízda v noci
  • Chtlavá atmosféra
  • Neřiditelné střely
  • Ukazatele u trati
Diskuze (12) Další článek: Nový týden: Shogun, Kirby i Motorstorm

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,