Sniper Elite 4: slunce, seno, nacisti (recenze)

Karel Fairburn tentokrát zavítal do Itálie, aby dal nacistům co proto. Je to ve čtvrtém díle pořád zábava?

Když vyjde nový díl série, očekává se, že se bude chlubit příjemnou vůní inovací. V herním světě to bohužel nebývá vždy pravda, což můžeme z větší části říct i o novém Sniper Elite 4. Nicméně i zajeté způsoby mohou stále bavit, pokud dostanou něco, co nám obnoví chuť se do hry znovu zakousnout.

Itálie je nádherná

Tím důvodem může být v případě Sniper Elite 4 například nové prostředí. Ve Sniper Elite 3 jsme se nacházeli v Africe a i když věřím, že poušť má své líbezné kouzlo, ke konci hry mě písek v botách už docela tlačil. Proto si vývojáři vybrali opak v podobě Itálie, která díky své zajímavé historii a překrásné krajině již dlouhé roky vzbuzuje zvědavost filmařů i vývojářů.

sniper_1.pngsniper_2.pngsniper_3.pngsniper_4.pngProstředí je prostě nádherné

Kdybych to vzal čistě z porovnávacího hlediska, nepřijde mi, že by hra oproti třetímu dílu příliš pokročila. Neberte to však jako kritiku, dle mě je třetí díl stále velmi krásný. Naopak na mě čtvrtý díl velmi zapůsobil příjemně vykresleným světem a při hraní jsem se občas zastavil a zkrátka se kochal každým stromkem a každou květinkou.

sniper_10.pngsniper_11.pngsniper_9.pngVe hře si užijete hromadu krásných květinek a vystrašených pohledů nepřátel

Pokud mi odpustíte vyjádření krásy hry v osobnějším pojetí. Já miluji Itálii, je to vskutku krásná země, do které se velmi rád vracím. Věřím, že Sniper Elite 4 vám pomůže můj názor alespoň částečně pochopit. Přičemž z herního pojetí oceníte celkovou rozloženost úrovní umožňující připravit dobrou strategii a zmapovat každou zákeřnost terénu. Dobrý pocit z rentgenového efektu při dobrých trefách také potěší.

Jako ve třetím díle

Nicméně jedním ze slovních spojení, které hru vystihuje dost trefně je „jako ve třetím díle“. Toto spojení by se dalo aplikovat téměř na vše v singleplayeru. Příběh, tak jako ve trojce, není moc zajímavý a klidně by ho vývojáři mohli vynechat. Nacisti se věnují vývoji raket, které by mohly ohrozit chystanou spojeneckou invazi do nacisty okupované Evropy, a tak jste v roli Karla Fairburna vysláni do Itálie, abyste celou záležitost vyřešili.

sniper_12.pngsniper_13.pngsniper_14.pngsniper_15.pngJá jsem Karel Fairburn a přišel jsem zabít nacisty

Vývojáři si ani nehráli na to, že by ve hře měl příběh tahat za významné otěže. Důležitý je prožitek v jednotlivých misích a vraždění hromad nacistů. Na herním stylu nutno pochválit, že tak jako ve třetím díle, umožňuje různé druhy postupu dle vaší chuti.

Chcete-li být pravý sniper, potřebujete hromadu trpělivosti, abyste počkali například na hlučné prolétající letadlo a pak zahájili palbu.

Záleží hodně na vaší obtížnosti, každopádně nemusíte vůbec hrát jako sniper. Abyste se alespoň trochu přiblížili ideálu snipera, musíte střílet z velkých vzdáleností, zmapovat celý terén (dalekohledem si bez problému označíte všechny nepřátele a použitelné předměty) a své výstřely zakrýt jiným hlukem. První dva body splníte snadno, s třetím už je to jiné. S trochou štěstí narazíte na motor, který vydává dostatečný hluk na zachování vašeho krytu v podstatě neustále. Najít motor se však podaří jen málokdy a chcete-li být pravý sniper, potřebujete hromadu trpělivosti, abyste počkali například na hlučné prolétající letadlo a pak zahájili palbu.

sniper_6.pngsniper_7.pngsniper_8.pngsniper_18.pngsniper_20.pngsniper_23.pngRentgenová zabíjení jen tak neomrzí

Tento postup je asi nejdelší, avšak poté, co jsem hru vyzkoušel na nejtěžší obtížnost, jsem si nedokázal postup představit jinak. Není však problém vzít na lehčích obtížnostech prostě granáty a samopal a všechny postřílet postaru. Často jsem se také spoléhal na pistoli s tlumičem, v nabídce je opět Welrod, statisticky slabá zbraň, kterou však zviditelnil již zmíněný tlumič.

Není problém vzít na lehčích obtížnostech prostě granáty a samopal a všechny postřílet postaru.

Nutno zmínit, že ve hře získáváte nové úrovně a postupně si odemykáte nové vybavení. Hru můžete bez problémů dohrát, aniž byste se o to zajímali, jako ve třetím díle. Můžete zde rovněž využít speciální střelivo, které dokonce dokáže zamaskovat střely ze samopalu. Ostatně věnovat se intenzivněji vašemu vybavení se celkem vyplatí.

Nepřátelé by se měli vrátit do školních lavic

Přesto držet se správných postupů není zcela nutné. Nepřátelé moc rozumu nepobrali, což ostatně bylo vidět i ve třetím díle. Velmi účinně zde funguje nalákání na mrtvoly, kdy jako na běžícím pásu zabijete klidně několik vojáků za sebou jen proto, že budou zkoumat mrtvolu jednoho svého kamaráda. Medaili si zaslouží i keř - chvíli nepřátelům zkrátka trvá, než je napadne, že se skrýváte uvnitř.

sniper_17.pngSchválně, kdo najde snipera

Umělou inteligenci částečně zachraňují její reakce poté, co váš výstřel uslyší. Nepřátelé se okamžitě schovají do krytu a to dokonce tak, aby se skryli před stranou, ze které výstřel vychází. Důstojníci často dokonce zdrhají desítky metrů od vás. Jindy mě překvapilo, když na mě nepřátelé útočili a já se schoval za jednu překážku. Nenaběhli mi však na mušku, naopak použili nejdříve granát. I přes tyto výhody je však umělá inteligence spíše špatná.

sniper_21.pngsniper_22.pngsniper_26.pngHra světla a stínu má rovněž svůj silný půvab

Obecně by se dalo říct, že rozdíly v hratelnosti moc nepoznáte. Změny jsou pouze maličkosti, kterým ani není nutné věnovat větší pozornost. Myslím si, že to z větší části až tak moc nevadí, jen zapracovat na té umělé inteligenci by určitě chtělo.

Bez přátel na nacisty nelez

Hledáte-li důvod, proč si hru skutečně kupovat, pokud vlastníte třetí díl, je to určitě multiplayer. V minulém díle byl sice také, v případě kooperace však pouze v režimech Survival a Overwatch. Tady si můžete v kooperaci užít nejen to, co dříve, ale dokonce si s kámošem projít celou kampaň. Teprve v ní jsem pochopil krásu v chystání pastí a hladkého průběhu.

Nechybí zde samozřejmě ani ze třetího dílu známé kompetitivní módy, jako Deathmatch, Distance King (hráč se zabitím na nejdelší vzdálenost vyhrál) nebo Control (obsadit určité body na mapě). Osobně jsem jim nikdy nepropadl, ale třeba vás potěší.

Nebál bych se Sniper Elite 4 popsat jako lepší trojku a záleží tedy jen na vás, zda vám to stačí. Ve hře budete dělat to samé, co předtím, tedy zabíjet nacisty, tu a tam něco ničit či zneškodňovat vozidla. Inovací je zde minimum, zajeté principy ze třetího dílu ale baví stále stejně.

Hodnocení: 3,5/5

Klady:

- nádherné prostředí