Spintires: zážitek na pár okamžiků (recenze)

Zabahněná simulace, ve které forma zcela přebila obsah a více než hrou je obyčejným technologickým demem.

Že je PC platforma domovem všelijakých podivností a především bizarních simulací jako Goat simulátor nebo německých výstřelků s vysokozdvižnými vozíky už asi nikoho nepřekvapí. PC je v tomhle prostě takříkajíc specifické a rozhodně i dosti infantilní. Simulátor dřevorubce, respektive jakéhosi řidiče, převážejícího právě vytěženého dřeva v prostředí ruské Tajgy tady ještě nebyl a po Spintires snad ani zase na dlouhé roky nebude.

Naleštěný obal

Dobře, to je možná trošku velká nadsázka a hra to není až tak špatná, ale když řeknu, že forma tady jednoznačně vítězí nad jakýmkoli obsahem, budu až příliš blízko pravdě. Spíše než o hře bych totiž o Spintires mluvil jako o triumfu počítačových hráčů, co se technické stránky týče. Dost možná se totiž jedná o nezávislou, respektive nízkorozpočtovou simulaci, která se stane na dlouhé roky etalonem v oblasti simulovaní bahnitých cest a oprýskaných náklaďáků ještě ze sovětské éry.

Postupně se vám bahno začíná lepit na kola, zběsilé arkádové mačkání všeho tady opravdu nepomáhá

Ano, hlavní roli tady skutečně hrají bahnité polní, nebo vlastně lesní skoro cesty a pustá, možná ruská, krajina jako vystřižená z pripjaťských zátiší. Právě to je ale hlavním trumfem Spintires a garantuji vám, že atmosféra by se za mlžných rán plných nervydrásajících soubojů se zbídačelou cestou a kládou dřeva dala krájet.

Ale přeci jen jsem zmiňoval hlavně ten technologický triumf, tak kde ho sakra máme? Kouzlo Spintires tkví vedle poetického zasazení hlavně v dynamicky vypočítávané fyzice, díky níž se třeba bahno skutečně chová jako bahno a prostě v něm uvíznete. Postupně se vám také začíná lepit na kola, zběsilé arkádové mačkání všeho tady opravdu nepomáhá a zohledněná váha vozidla, nebo jeho proporce také potěší.

Pochvalu navíc zaslouží také grafický kabátek, který trefným způsobem odráží syrovost a zároveň mistrně skrývá malinkatý rozpočet. Je to prostě další z plejády titulů, který skutečně osloví na první pohled a neurazí ani hráče závislé právě na vysokých počtech polygonů a pěkných stínech. Když k tomu navíc přihodíte již jmenovanou fyziku a úžasný pocit toho, že skutečně ovládáte několikatunové vozidlo, Spintires na prvních pár minut opravdu umí strhnout a vy si budete říkat, jak skvělý nákup jste to vlastně udělali.

Prázdná skořápka

Časem ale bohužel přijdete na to, že jste si koupili úžasné technologické demo, které prodává technologii a nic víc. Jedná se totiž o skutečně mizernou hru, ve které vlastně není moc co dělat. Tedy pokud vám ke štěstí nestačí vyjíždět s roztodivnými a mnohdy i skutečně bizarními vozidly za dobrodružstvím a dny trávit pomalounkým se ploužením mezi vysokými stromy. Přesně taková je totiž hratelnost Spintires. Nekompromisní, hodně realistická a svým způsobem poetická! Rozhodně ale nic pro normálního masového hráče, který si běžně ujíždí třeba na Need For Speed a troufnu si říci, že i takový Bus Simulator má v tomto ohledu navrch.

SpinTires 2013-05-19 18-41-17-12.jpg

Částečně to tady zachraňuje snad jen solidní vozový park, který čítá desítky všemožných dopravních prostředků. Od základních terénních vozidel to tak můžete během pár hodin dotáhnout až k osmikolovým monstrům, které se ani nevejdou na některé cesty herního světa. Ten musíte mimochodem postupně objevovat a právě bezcílným potulováním se krajinou odemykáte také jednotlivá vozidla a zajímavé body na mapě.

Spintires je prostě jakýsi meditativní nástroj se skvělou technologií, který ovšem nabízí skutečně jen to jedno

Ale zase se vracíme k tomu již jednou vyřčenému. Spintires je prostě jakýsi meditativní nástroj se skvělou technologií, který ovšem nabízí skutečně jen to jedno a ačkoli to ve dvou herních modech, z nichž už ten základní je skutečně hardcore, téměř bez chybičky, pořád mi to přijde tak trošku málo. Možná kdybychom se bavili o Early Access titulu, ale tohle je přeci jen finální produkt, který je tak odsouzen skončit v zapomnění.

775500ef0a885187fc4886cc08492419.jpg maxresdefault.jpg SpinTires 2013-05-16 11-23-29-42.png

Úzce profilovaná libůstka

Tedy minimálně u nás klasických hráčů. Zároveň totiž věřím, že se najde úzká skupinka lidí, která skutečně objeví živelné kouzlo hry a bude si libovat v atmosférických prodíračkách bahnem. Ve světě střídajícího se celku dne a noci to totiž dokonce můžete rozbalit i s kamarády v multiplayeru a to je potom hned ještě o něčem jiném. Zábavné bugy i skutečně nezapomenutelné momenty v takovém menším sandboxu, kde ovšem můžete jen jezdit bahnem a topit auta v řece totiž opravdu má něco málo do sebe.

Žánr: Simulátory | Off-road simulátor
Výrobce: Oovee Game Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. června 2014
  • Realistické chování vozů
  • Nádherná fyzika
  • Pěkná simulace bahna a vody
  • Fešné grafické pozlátko
  • Prakticky neexistující kampaň
  • Po chvíli stereotypní
  • Jde spíše o tech-demo

Tyto lidi by se snad jen slušelo varovat, že Spintires nenabízí k věčné škodě pohled z kabiny a taktéž si řekne o docela solidní porci výkonu. Minimálně za těch zcela unikátních pár minut to ale vlastně stojí a pokud narazíte na výraznější slevu třeba v právě probíhajícím Steam výprodeji, alespoň o hře popřemýšlejte.

Diskuze (18) Další článek: Modifikace RealVision ENB přivádí TES V: Skyrim k životu