State of Decay 2: už jsou tady zase (recenze)

• Brutální souboje
  • Multiplayer

• Technická stránka hry
  • Grafické zpracování
  • Repetitivní hratelnost
7/10

Doby akčních her a filmů se zombie tématikou mají svá nejlepší léta jednoznačně za sebou. Pravděpodobně tak deset let nazpět bychom mohli hovořit o plném proudu a vrcholu popularity, která však začala rychle upadat, a to až do stavu totální němoty, aby byla nahrazena battle royale žánrem. Relativní zombie ticho se rozhodli prolomit ve studiu Undead Labs pod taktovkou Microsoftu v podobě pět let starého pokračování akce State of Decay. Jedná se o exkluzivitu pro microsoftí platformy Windows 10 a Xbox One. Jelikož je bohužel exkluzivit na tuto platformu v poslední době jako šafránu, strhává na sebe hra nemalou pozornost.

Zase ty zombie

Tato pozornost ovšem nemá svůj základ pouze ve skutečnosti, že jde o exkluzivní titul. Základní premisy State Of Decay 2 totiž slibují o trochu více, než-li klasickou zombie řezničinu, které jsme si mohli hojně užívat počátkem právě probíhající dekády. State Of Decay 2 jde totiž na apokalypsu nemrtvých tak trochu jinak, obsáhleji, neboť sází na stále více populární prvek, survival element, neboli důraz na přežití. Základ survival titulů je více než jednoduchý. V herním prostředí ovládáte svou postavu a vaším základním cílem je přežít za každou cenu. Shromažďujete potraviny, zásoby vody, léky, munici, materiál, stavíte nejrůznější zařízení, vyměňujete s ostatními apod.

State Of Decay 2 sází na survival prvky, kterých si užijete opravdu mnoho

A nejinak je tomu i v tomto případě. State Of Decay 2 tedy rozhodně není obyčejnou akční rubačkou, ale klade obrovský důraz na aktivity spojené s přežíváním. Z tohoto důvodu tak jistě nebude masovou záležitostí, ale spíše hrou pro trpělivé hráče. Nelze očekávat jasně nadefinovaný herní příběh či postup hrou, ale titěrnou mravenčí práci, kterou stejně nikdo ve vaší komunitě neocení.

Nelze očekávat jasně nadefinovaný herní příběh či postup hrou, ale titěrnou mravenčí práci, kterou stejně nikdo ve vaší komunitě neocení

Hra vám na svém začátku umožní vybrat si z několika prapodivně namíchaných dvojic, značně nesourodého charakteru. Tak kupříkladu staří dobří kamarádi silně nesympatického vzezření, lesbická dvojce či ne zrovna harmonicky vyhlížející kdysi zamilovaný pár. Tato volba je sice celkem příjemnou záležitostí už vzhledem ke skutečnosti, že jednotlivé postavy dominují různými schopnostmi v rámci jakéhosi zjednodušeného systému RPG. Tyto dovednosti ovšem pocítíme spíše v samotném úvodu hry, neboť všechny postavy se neustále zdokonalují a sbírají důležité body hodnocení.

Máte-li tedy rádi klasický bouchačský styl, vyberte v úvodu postavu, která je k rvačkám předurčena. Mírným zklamáním je potom identický průběh hry, ať už bude váš výběr jakýkoli. Člověk by tak trochu očekával alespoň jiný úvod. Bohužel krom občasných dialogů nic hlubšího očekávat nelze. V této souvislosti tak tedy více než kdy jindy zamrzí možnost vytvořit si vlastní dvojici a předurčit si její dovednosti dle vlastního vkusu.

Rovnou na věc

Každopádně po výběru hlavních hrdinů jsme vrženi do úvodní lokace v jakémsi táboře zahlceném nemrtvými. Jedná se o uzavřenou lokaci koridorového typu, která neslouží k ničemu jinému, než jako klasický tutoriál. Na druhou stranu je od vývojářů příjemné, že se s ničím nemazali a krátce po spuštění se ocitáte přímo uprostřed apokalypsy. Zbytečné pátrat kde, co, jak a proč, důležité je přijmout skutečnost takovou, jaká je a vydat se vstříc osudu. Tutoriál je krátký a opravdu přehledný, naučí vás tak během několika minut většinu herních mechanik. Krátce na to se již dostáváte do otevřeného světa, do první otevřené lokace.

Ano, State Of Decay je další hrou v otevřeném světě. A zde nastává silné rozčarování. Po několika úvodních animacích a prvních krůčcích po tomto světě totiž zjišťujeme, že grafické zpracování se zaseklo několik let zpět. V samotném tutoriálu tento fakt ještě nebyl tak znatelný, zde však bije do očí. Animace jsou bez života a úsměvně statické, herní svět je nepřirozeně prázdný. Grafický vizuál hry je jedno velké zklamání, což šlo možná tolerovat u první hry, nikoliv však u plnohodnotného pokračování.

Zpátky pochopitelně nezůstává ani samotný boj, ten probíhá většinou na blízko

A zklamání může přijít pro mnoho hráčů i v případě hry jako takové. Jak jsme již naznačili, State Of Decay 2 rozhodně není klasickou akční jízdou, ve které se budete probíjet dál a dál. Zde se totiž jedná o klasický survival mód v otevřeném světě. Cílem hry je přežití, a to nejenom vaše, ale celé komunity. V dané části tak vyčistíte nejvhodnější budovu a zaberete ji jako svou základnu. A právě na tomto místě, kde většina her končí, State Of Decay 2 začíná.

State of Decay 2 na notebooku

U indie projektů máme většinou velkou výhodu v tom, že nejsem nijak extra náročné na hardware a dokážete je odehrát takřka na čemkoliv. I to je případ State of Decay 2, který zvládne i průměrný dnešní notebooku a díky nenáročnosti si hru tak bez problémů užijete na cestách delší dobu, jelikož baterie nebude strádat tak moc a titul na jedno nabití můžete hrát až několik hodin v kuse

Pokud máte herní notebook, nebudete mít s titulem absolutně žádné problémy. Redakční stroj HP Omen 15 s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX 1060 Max-Q zvládl hru na jedničku, bohužel zamrzí samotný technický stav titulu. Nezávisle na optimalizaci totiž najdete ve hře celou řadu chyb, bugů a nedodělků, které doufejme odstraní nejbližší patch.

State of Decay 2 je ve své podstatě klasickou akční adventurou, ke které potřebujete klávesnici i kvalitní myš pro míření a akci. Využití touchpadu tu tedy nepřipadá v úvahu a přibalení myši je povinností.

Máte sice střechu nad hlavou a nějakou tu postel, je třeba se ovšem o celou komunitu starat dále. Zajišťovat potraviny, stavební materiál, náboje do zbraní a další náležitosti. Vaše výlety po krajině se tak budou rovnat rabování a vykrádání opuštěných stavení. Nezajistíte-li dostatek potravin, morálka v komunitě bude klesat a vyloučené není ani úmrtí některého z členů. A jedná se o proces, který se nedá nikterak vrátit. Jestliže jeden z členů kolonie zemře, zemřel navždy.

State Of Decay 2 rozhodně není klasickou akční jízdou, ve které se budete probíjet dál a dál

K tomu všemu je ovšem třeba plnit i jakousi jednoduchou příběhovou kampaň. Nejde však o příběh jako takový, ten ve State Of Decay 2 příliš nečekejte, ale spíše o klasické opěrné berličky, které směřují hráče tam, kde by měl být. Na druhou stranu hra nikterak nediktuje, co máte a musíte dělat, vaším jediným úkolem je přežít. Plnění herních úkolů je spíše taková ručička vývojářů, která vás vede po herním světě. Úkoly jsou hodně jednoduché a repetitivní zároveň. Většinou spočívají v setkání se s dalšími přeživšími, zajištění konkrétního objektu, nalezení nějakého vzorku apod.

Survival především

Důraz na survival aktivity je opravdu nemalý a je dost možné, že z tohoto důvodu bude hra pro některé přímočařejší hráče nehratelná. Budete budovat polní nemocnice, vylepšovat je, tvořit v nich vakcíny, v dílnách zase nejrůznější fičury, na které si budete muset posbírat potřebný materiál. Starat se budete muset o benzín v automobilu, postele pro kolonisty apod. Rozhodnutí však bude vždy jen a jen na vás. Správa celé základny je ovšem minimálně v začátcích hry dosti netransparentní a ne zrovna intuitivní záležitostí. Navíc zásoby v komunitě ubývají až nečekaně rychle, tudíž se připravte na herní život ve stresu. V tomto ohledu je State Of Decay 2 opravdu ultimátní záležitostí, neboť skvěle navozuje pocit skutečného boje o přežití.

Souboje jsou často hodně brutální a nic neskrývají

Nedílnou součástí hry je pochopitelně také samotný boj, přestože na něm hratelnost postavená rozhodně není. Nečekejte zástupy a masy nemrtvých, ale spíše jednoduché souboje jeden na jednoho. Ty jsou sice pohodlné a do jisté míry primitivní, na druhou stranu silně efektní, neboť nás v tomto ohledu vývojáři skutečně nešetřili. Připravit se tak můžete na slušná krvavá jatka plná brutálních momentů. K dispozici jsou jak ruční zbraně (mačeta, baseballová pálka, sekera, apod.), tak i zbraně střelné.

Drtivá většina soubojů se však odehrává jeden na jednoho a na blízko, tudíž střílení si příliš neužijete. A navíc ani není tak moc zábavné, jak by se po soubojích na blízko dalo čekat. Počítat musíte také s opotřebováním jednotlivých zbraní, a proto je nutné hlídat si jejich stav před každou jednotlivou výpravou. A pamatujte, že přestože má váš hrdina obrovský batoh na zádech, pobere toho žalostně málo. Důležitá rozhodnutí jsou tedy na denním pořádku.

I mistr tesař...

Zmínit musíme také technickou stránku hry, která je v současné době slušně řešeno katastrofální. State Of Decay 2 je solidně zabugovanou hrou, což je vzhledem k přihlédnutí, že jde o Microsoft exkluzivitu opravdu nemilé zjištění. Člověk by čekal, že když už se pod nějaký titul takový gigant podepíše, zajistí také kvalitní dohled nad technickým stavem hry. Opak je ovšem pravdou. Postavy se neustále o něco zasekávají, je možné nahlížet do jejich nitra, stejně tak jako za zdi budov, textury se mnohdy načítají opravdu prazvláštně a tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Věřme však, že se v brzké době dočkáme nějakého toho opravného patche.

Kladete-li si otázku, jaká je vůbec ta největší změna oproti prvnímu dílu, odpověď je jednoduchá. Vývojáři vyslyšeli slova herní komunity a implementovali do hry multiplayer. Ano, State Of Decay 2 se tak stává plnohodnotnou kooperativní akcí. Opět, stejně tak jako u jiných podobných titulů platí, že si hru rozhodně zahrajete sami, s přáteli si však užijete zábavy mnohem více a především některé monotónní prvky nepůsobí tak stereotypně.

State Of Decay 2 jde ve stopách svého o pět let staršího bratříčka. Bratříčka, od kterého se vlastně ani moc nečekalo a přesto zaznamenal nemalý úspěch. Stejně tak jako první díl, ani pokračování bohužel nebude pro každého. Kdo si nelibuje v survival titulech, od hry by měl dát ruce rychle pryč.

Celkově jde však o slušný titul, který bohužel do průměru sráží nepřesvědčivé grafické zpracování, stereotypní hratelnost a otřesná technická stránka. Při závěrečném hodnocení ovšem musíme zohlednit poloviční cenovku oproti AAA titulům, což hře mnohé promíjí. Ve všem ji ovšem spasit nemůže a některé věci jsou prozatím opravdu netolerovatelné.

Diskuze (1) Další článek: Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?