State of Decay: když jde svět do kopru (recenze)

Her se zombie tématikou je v současné době jako hub po dešti, většina je ale na jedno brdo. Jsme tak rádi, že se občas vyskytne výjimka, která se podívá na krvavou apokalypsu z trochu jiného úhlu.

A tím myslíme zcela realistický a věrohodný úhel pohledu. Nezávislé indie tituly jsou poslední dobou na vzestupu a bodují takřka na všech frontách. Důkazem budiž ztřeštěná arkáda Trials či hororová akce Deadlight, jež vládnou XBLA žebříčku. Do stejného soudku se nejspíše zařadí i State of Decay, nová survival akce v těch nejlepších tradicích žánru. Volné brázdění herního světa, hledání surovin a budování post-apokalyptické komunity. Co může být lepšího?

05e84b01-69431.jpg 1059619c-69440.jpg 1e2b1a6f-69439.jpg

Hlavně přežít

Příběh začínáte jako klučina jménem Marcus, který rád sportuje a podniká výlety do přírody. Po jednom takovém se s kámošem vrací domů, aby zjistil, že svět už není takový, jakým jej znal. Všude pobíhají mrtvoly, požírající zbylé přeživší a chaos se šíří rychlostí blesku. Nezbývá, než se vydat do nejbližší chatky a zeptat se, co se to sakra děje.

 

Hra boduje maximálně otevřeným světem, který vás v ničem neomezuje.

 

Ačkoliv příběh hraje důležitou roli a posouvá události vpřed, chybí jakákoliv silná vazba a emotivnější zapřáhnutí hráče, jelikož je základním pilířem hratelnosti svoboda. Maximální otevřenost herního světa, který se hráčům opravdu jeví jako velké pískoviště, kde si můžete dělat, co se vám zlíbí.

Je to cítit takřka ve všech oblastech titulu. Hráč nikdy není vázán na konkrétní postavu a může libovolně přepínat mezi několika NPC. Všichni osadníci totiž musí odpočívat a po několika výletech mimo základnu není nad pořádného šlofíka. To zapříčiňuje, že se prakticky s žádnou postavou úplně nesžijete, určitě jde ale minimálně o zajímavý nápad.

Každá postava má totiž své vlastní vlastnosti, inventář a respekt. Ideální je vybrat si dva nejoblíbenější hrdiny a snažit se přepínat mezi nimi, jelikož si mnohem rychleji nasbíráte zkušenosti, vylepšíte schopnosti a nakupíte body respektu. A ten budete potřebovat, protože si ve hře vše pořizujete právě za něj.

48c168bf-69433.jpg

Na skok k sousedům

Hra je koncipována způsobem sandboxu. Ve světě máte základnu, kterou si střežíte a vylepšujete. Postupně stavíte polní lékárnu, dodatečná lůžka, garáž a další životně důležité vychytávky, které vám pomohou přežít v nelítostném světě zombíků. Každý den vaše komunita spotřebovává suroviny, jako je voda, potraviny, střelivo, palivo či léky.

 

Budete jezdit po městě, rabovat obchody a utíkat hordám zombií. Ideální plány na letní prázdniny.

 

To vše se vám samo na zahradu nedokutálí, musíte podnikat výlety do městeček, farem, benzínek a dalších opuštěných oblastí, abyste vše našli a přivezli zpět. Není tu žádné rychlocestování, vše si budete muset pečlivě vyhledat a dovézt autem domů. Časem můžete také posílat na místa určení kolegy, což značně ulehčí práci a šetří čas.

4e74a749-69430.jpg 8dbed4f0-69432.jpg 923d8a17-69441.jpg

Bohužel jejich AI není z nejlepších a i když vám dokáží vcelku úspěšně pomoci v bitkách, na jiné, neskriptované události moc nereagují. Nezřídkakdy se tak stane, že chudák běží přes celé město pro suroviny, i když vedle něj jedete autem a hučíte klaskonem, aby si sakra naskočil. Pokud to není ve scénáři, smůla.

Svět hry jinak žije svým vlastním životem. Kromě toho, že si musíte dávat pozor na potřeby vaší rozrůstající se komunity, musíte sledovat i dění okolo. Tu se někdo ztratí, tam zase někdo potřebuje pomoc, o dům dál narazíte na další přeživší, jiní zase budou lákat výměnou surovin. Zkrátka se pořád něco děje a je zcela na vás, jak se vším naložíte.

Můžete se na kamarády vykašlat, pokud ale někoho včas nevyslechnete, možná se rozhodne odejít. Jindy zase nepomůžete sousedům v nesnázích a obchod surovin se značně stíží. Vše je tu spojeno se vším a vaše činy (případně jejich absence) mají reálné důsledky.

 

Pokud se objeví příležitost, nenechte ji proklouznout mezi prsty. Zítra už tu být nemusí.

 

A právě to je největší genialita titulu. Na první pohled malé situace mohou v budoucnu přetéct do větších problémů. Příběh vás sice nijak netlačí a hráč může sám udávat tempo, nikdy ale není radno nechávat něco na potom. Je totiž možné, že zítra už tato možnost zmizí v nenávratnu a vám zbude prázdný zásobník a oči pro pláč.

acddb28d-69437.jpg

Nákupy k nezaplacení

A není to jen o neustálých misích a vývoji komunity. State of Decay si vzal inspiraci z Borderlands a napěchoval herní svět vybavením a zbraněmi všeho druhu. Ve hře naleznete přes 150 střelných a ručních zbraní, které se samozřejmě dělí na rozličné skupiny podle jejich využití. Každá má své pro a proti, opět tedy záleží na vašem stylu hry, musíte však mít na paměti, že nemáte tu čest jen s další tupou zombie mlátičkou. Všechny aspekty hry jsou velmi realistické a přímá konfrontace se tu odsouvá na druhou kolej.

Hrdinové mají staminu. Ta se samozřejmě vyčerpává z většiny fyzických úkonů a věřte, že se tak stane mnohem rychleji, než by se vám chtělo. Několikavteřinový úprk vás může pěkně rozhodit a když zrovna z křoví vyskočí mlaskající tlama, máte problém. Zdraví totiž ubývá rychle, a pokud nebudete přemýšlet, moc si neškrtnete.

b6a430a0-69436.jpg

Zombíci jsou rychlí a každá bitka s více jak dvěma už představuje nezáviděníhodnou situaci. Co s tím? No přece na to jít inteligentně. Vyrobit petardy, odlákat pozornost, nebo nasednout do nejbližšího auta a rozmáznout hordu po blatníku. Vše ale má svou výdrž a stejně, jako sekyrka nevydrží věčně se i auto časem rozpadne. Musíte počítat se vším.

Milý deníčku

Představte si následující situaci. Komunita má nedostatek munice, a tak vyrazíte do nejbližšího městečka na nákupy. Autem sjedete k zadnímu parkovišti nedalekého domu a proplížíte se přes několik stavení až na místo určení. Nikdo vás nezmerčil, jste v klidu. Začnete prohledávat budovu. Spěchat se nevyplácí, každý ruch totiž může upoutat na vaše umístění nežádoucí pozornost, takže si dáváte načas. Zlatý důl! Ve skříních narazíte na nový samopal, Molotov a několik pytlíků pro navýšení staminy. V nákupní horečce si však nevšimnete nepokojů za dveřmi a tu se z oken začne valit horda.

017770.jpg airplane_1.jpg garden_1.jpg

Několik prvních odpravíte sekerou, další ale lezou dveřmi a vy chápete, že to nedopadne dobře. Rozeběhnete se tedy na protější stranu a kaskadérsky proskočíte oknem. Následuje kotoul a už sprintujete k autu. Jenže stamina je svině, takže se rychle posilníte pytlíkem čipsů a dobíháte poslední metry. Auto zahučí a vy míříte ven z parkoviště, jeden ze zombíků se vám však stihl přichytit ke dveřím.

Začínáte jimi zběsile bušit, abyste neřáda setřásli, po chvíli ale zatáčíte ke sloupu a šťavnaté mlasknutí označuje, že jste volní. Domů vezete suroviny a novou zbraň, protentokrát jste vyvázli živí. Protentokrát.

 

State of Decay dokáže vykouzlit neuvěřitelně napjatou atmosféru, především v pozdějších fázích hry, kdy řádně přituhne.

 

Pokud si říkáte, že to zní zatraceně adrenalinově, pak vězte, že tomu tak opravdu je. State of Decay totiž dokáže vykouzlit neuvěřitelně napjatou atmosféru, především v pozdějších fázích hry, kdy řádně přituhne. Každý výlet do okolí se navíc opravdu vyplatí, protože téměř vždy naleznete nějakou chuťovku, novou zbraň, nářadí či něco užitečného. Přispívá tomu i fakt, že v případě smrti vaše postava umírá nadobro a vy si budete muset najít jinou. Všechny schopnosti, respekt i inventář je fuč. To přece nechcete, že?

784c9c0b-69438.jpg d2517cb6-69429.jpg garden_1.jpg

Naskakující vrata a slunce do tváře

Z grafického hlediska působí titul především prakticky. Vše, co potřebujete ke správnému chodu je tu a působí dobře. Ovládání se povedlo na jedničku a je dostatečně versatilní, abyste se kvůli němu nedostali do problémů. Svět působí realisticky a dokáže uchovat atmosféru konce světa, také samotná akce nezanechává divný pocit. Je správně krvavá a brutální. Některé scenérie dokážou dokonce upoutat váš pohled. To, že zombíkům svítí oči mi ani moc nevadí, byl to zkrátka záměr tvůrců.

 

Věřím, že vývojáři brzy vydají fungující patch, který odstraní naskakující textury a trhání obrazu.

 

Co mi však vadí jsou naskakující textury, které jsou někdy až nevyzpytatelně blízko. Nejedná se o bůhvíjak náročný titul, aby nešla vyřešit jeho preciznost a plynulost, která především po nahrání pozice lehce pokulhává. Většinou se tyto problémy vyřeší po cca deseti minutách hraní, naskakující objekty však otravují neustále a někdy je to ke vzteku. Věřím, že vývojáři brzy vydají fungující patch, který tento neduh odstraní. V nedávném rozhovoru toho ostatně slibovali více než dost.

bceb9a6f-69434.jpg

Zvuková stránka ve hře je velmi důležitá, protože se jedná o jeden z klíčových prvků hratelnosti. Zombíci nejen vidí, ale i slyší, takže si vývojáři museli dát záležet na realistickém ztvárnění okolí. A to se jim povedlo. Ať už si to šinete vozidlem (každý druh auta má svůj unikátní zvuk), kecáte s kolegy nebo se plížíte kolem hordy zombií, vše působí věrohodně a realisticky. Snad jen některé nadabované fráze, opakující se do aleluja, vám řádně prokrví uši. Slyšet po sté, jak jste museli střelit poníka mezi oči už prostě není vtipné.

Dostupné pro: X360
Žánr: Akce | survival akce
Výrobce: Undead Labs | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 6. června 2013
  • Otevřený svět
  • Maximální volnost
  • Parádní simulace přežití
  • Realistické prostředí
  • Tuna předmětů a zbraní
  • Hutná atmosféra
  • Technické nedostatky
  • Žádné emocionální vazby
  • Umělá inteligence mohla být lepší

Na to, že je State of Decay nezávislou hříčkou na XBLA se jedná o bravurně zvládnutou survival akci, která dělá žánru čest a vývojářům zasloužený potlesk. Na své poměry toho totiž nabízí až neskutečně moc a člověk by nevěřil, jak návykové je znovu a znovu vybíhat za surovinami do sousedství. Živoucí svět vám vždy zaručí nečekané situace a když se zrovna začnete nudit, stačí zabrousit do skladu a vybrat si nějaký nový hezký kvér. Tuhle apokalypsu opravdu nechcete minout.

PS: State of Decay se v brzké době má objevit také na Steamu. Pokud tedy nevlastníte Xbox360, nemusíte věšet hlavu.

Diskuze (3) Další článek: Nový Mass Effect si prý půjčí některé prvky ze třetího Dragon Age

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,