Superhot: střílečka se zastaveným časem (recenze)

Můžu za sebe říci jen jediné. Musíte zkusit tuhle hru. Je to nejinovativnější střílečka za poslední roky.

Velmi zajímavý počin Superhot je dílem polského studia Superhot Team. O titulu se nějakou dobu ale ví. Na světlo světa se zkušební verze dostala již v roce 2013 a získala si své fandy. Až v roce 2015 se titul objevil v crowfundingové kampani Kickstarter, kde dostala to pravé nakopnutí. Nakonec před několika dny vyšla oficiálně pro počítače se systémem Windows, Mac OS X a Linux. V březnu si to poputuje i na Xbox One.

Dost prázdného tlachání a pojďme si povědět něco o hře, která strhla okolo sebe mánii a docela dost humbuku.

SH 2016-03-09 20-27-31-25.jpgSH 2016-03-09 20-39-21-46.jpgSH 2016-03-09 20-51-21-46.jpg

První co vás praští přes hráčský čumák je prvotní stylizace menu. Už podle tabulky jako vystřižené z  MS Dosu (taková černá obrazovka s příkazy, než jste používali Windows). Už zde si říkáte, že to bude rozhodně nevšední zážitek, a také že ano. Můžete si to střihnout rovnou do příběhového režimu jakožto první příkaz superhot.exe nebo můžete prolézat další složky a hledat hromadu odkazů a easter eggů. To se autorům podařilo. Extrémně zajímavé je sledovat jakousi obdobu „xchatu“, kam chodí různí nerdi a kde je admin tak trošku podivím. Toho se dovtípíte až po pár minutách. Čtení tohoto chatu mi mohlo zabrat nějakou čtvrthodinku. Skvělý nápad. A není jediný... Šup k mechanismům.

Čas se pohybuje jen tehdy, kdy se pohybuje váš hrdina. Dochází tak k situacím, kdy si můžete tak nějak rozmyslet váš další krok

Hra je excentrickou střílečkou z pohledu první osoby. Alfou a omegou hry jsou hrátky s časem. Čas se pohybuje jen tehdy, kdy se pohybuje váš hrdina. Dochází tak k situacím, kdy si můžete tak nějak rozmyslet váš další krok. Protivníci budou ale ve zdánlivé přesile v mnohem větším počtu a také vlastněním chladných i střelných zbraní. Mohu prozradit, že později získáte i omezenou schopnost vtělení se do anonymních protivníků. Dochází tak k úžasným matrixovským situacím, kdy proti vám stojí několik po zuby ozbrojených neřádů ve všech směrech, kteří po vás začnou pálit, ale kulky letí velmi pomalu (čas téměř stojí, pamatujete?). Tak třeba:

Vtělíte se do protivníka nejvíce vzadu, dalšímu dáte loket na nos, on pustí pistoli, ji chytíte ve vzduchu a tou střelíte třetího. Po čtvrtém nově příchozím hodíte pistoli s prázdným zásobníkem a omráčíte ho. Na cestě k němu si všimnete na stole položené katany. Tu seberete a rozpůlíte ho. Cestou ještě rozšmelcujete dalšího za rohem a po posledním meč hodíte, abyste ho zavalili trojicí úderů. Zní to stylově, vypadá to stylově.

Zní to snadno, snadné to zas tak není. I když po třicátém opakování se vám daný scénář začne vstřebávat pod kůži. Dané mise v příběhovém režimu jsou krátké a zaberou vám dohromady okolo dvou hodin hraní. Hra obsahuje i příběh, který začnete objevovat až po chvíli a kvůli kterému hru dohrajete, i kdyby vás tolik nebavila, což snad ani není možné. Je to takový hezký cyber-thriller, o kterém nechci nic prozrazovat...

I když je příběhový režim velmi krátký, jeho rozuzlení je velmi uspokojivé a navíc, zábava nekončí. Odemknou se vám další režimy. Můžete si přehrávat jednotlivé mise, nebo vás čekají „čalendže“, které splníte jen pod určitými podmínkami. Má nejoblíbenější série představuje dokončit mise jen při použití katany. Inspirace japonskými nebo čínskými filmy? Super! Pokud budete chtít lámat rekordy proti nekončícímu návalu nepřátel, je zde režim „endless“.

SH 2016-03-09 22-13-49-13.jpgSH 2016-03-09 22-33-55-26.jpgSH 2016-03-10 00-26-07-01.jpg

Po dokončení mise si můžete ukládat a editovat replay. Navíc je možnost uploadu na službu od vývojářů titulu - Killstagram. Ten mi ale nějak zlobil, a nešlo se mi do něj přihlásit. Třeba se jednalo jen o můj konkrétní problém a všem ostatním to bude šlapat tak, jak má. V těchto režimech vás čekají desítky, spíše i stovky hodin zábavy. Když se zadaří a dokončíte misi po několika desítkách pokusů, skutečně cítíte pocit zadostiučinění. Nebo víc, máte chuť být ještě lepší a preciznější a daný level si zopakovat a dovést své schopnosti do maxima. Nebojte, vždy ale bude někdo lepší než vy.

Potěšil mne detail v podobě fyziky. Když uhodíte postavu do nohou, začne se kymácet a bortit, než spadne

Co velmi brzy zaujme je stylizace a grafické zpracování. Interiéry a exteriéry jsou v odstínech bílé a šedé. Protivníci jsou polygonové anonymní postavy v rudě červené, stejně jako kulky svištící vzduchem. Potěšil mne detail v podobě fyziky. Když uhodíte postavu do nohou, začne se kymácet a bortit, než spadne. Když trefíte rameno, postava se také pohybuje v onom směru.  A co teprve, když provedete chirurgicky přesný řez katanou.

Podobně minimalistická, ale funkčně dostačující a kouzelná je audio stránka. Typické cvakání kláves během čatování vnese do oka slzu nostalgie. Hypnotická hláška po dokončení mise „SUPER HOT SUPER HOT“ mi bude v hlavě také zvonit následujících pár dní, nebo spíše týdnů. Nepočítaje titulky, ve hře se prakticky nesetkáte s hudební stránkou (temný chladný ambient se nepočítá). Ale to nevadí. Můžete si třeba pustit svůj oblíbený elektro-industriální mix nebo klidně Mozarta, nebo si vaše mysl vychutná klidu při plánování dalšího (ne)moudrého kroku.

Ovládání je maximálně jednoduché a funkční. Pro preciznost doporučuju kombinaci krysího společníka s klávesnicí. Gaučoví borci můžou zkusit nakládat titulu i s gamepadem. Hru jsem zkoušel s ovladačem pro Xbox 360 a vše fungovalo tak, jak má.

Dostupné pro: PC, Xbox One
Žánr: Akce | Logická střílečka
Výrobce: Superhot Team
Začátek prodeje: 25. února 2016
  • Napínavý příběh
  • Originální koncept
  • Stylová grafika
  • Zábavné
  • Krátká kampaň

Tak, jak to shrneme? Vždy, když se objeví takováto hra, můžeme vidět, že herní průmysl neumírá a že se stále rodí originální a zábavné hříčky. Je jedno jestli u nich člověk stráví pár hodin nebo pár týdnů, měsíců. Je jedno jestli je grafika ultra realistická nebo z pár pixelů... Důležitý je faktor zábavy a ten má Superhot hóóódně vysoko a s přehledem zastíní i jiné AAA tituly, které mohou jen závidět. Hra se pohybuje na Steamu okolo 22 €, což není zas až tak málo, ale na druhou stranu ten kopec zábavy... Jiná vydavatelství si dovolují vydávat nedopečené produkty i za třikrát větší sumu... Hry od polských kolegů v této kvalitě? Šup sem s nimi, prosím.