The Flame in the Flood: kráska vs divočina (recenze)

Pokud patříte mezi ty, kteří si nadmíru užívali svět plný překážek a pastí hry Don't Starve, zpozorněte. Je zde The Flame in the Flood.

Malých uměleckých kousků je v herním průmyslu poslední dobou stále více a my je vítáme s otevřenou náručí. Když se navíc do survival žánru s procedurálně generovaným světem pustí matadoři průmyslu, nemůže to dopadnout špatně. Nebo ano? Inu, tak napůl.

Jak už to tak bývá, ne každý den je jako z pohádky. V případně naší hrdinky to platí dvojnásobně a ona chudák si právě prožívá post-apokalyptické prostředí Severní Ameriky. To, co naší hrdince Scout zůstalo je plný žaludek z minulého hodování a naděje, že se dostane na konec řeky, kde by podle dostupných zpráv měla najít klid. Jednoho večera Scout uslyší nějaký šuchot ze křoví a objeví se malý psík Aeosop, který bohužel přišel o pána. Jeho situace je tedy podobná jako naší hrdinky a do týmu přináší navíc rádio, které mu po minulém pánovi zůstalo na zádech.

Aeosop si tedy Scout oblíbí a společně se vydávají na tůru pomocí dřevěného voru. Zahrát si můžete buď příběh nebo náhodně generovaný svět. Postupně projíždíte ostrovy, z nichž na každém vás čeká něco jiného a právě znovuhratelnost a náhodně generovaný obsah jsou nejsilnějšími pilíři hry. Někde najdete bohatou zásobu jídla, jinde vybavení a do třetice třeba místečko, kde je dostatek ohnišť a dřeva, vhodného k založení tábořiště pro odpočinek. V tomto tábořišti si můžete třeba vylepšovat věci nebo craftovat předměty, které potřebujete k přežití. Materiál na ně získáváte sbíráním a hledáním po různých opuštěných domech, obchodech nebo benzínkách, kterých je na přilehlých místech řeky spousta.

Zatočit s vámi lehce dokáže třeba takový medvěd, který je na vrcholu potravního řetězce a bojí se ho tedy všichni

Při sbírání a hledání vám pomáhá psík, který ochotně hledá loot a jakmile na něj narazí, tak svým štěkotem upozorní novou páničku. Při prohledávání okolí řeky vás ovšem nečeká pouze ráj zásob. V pokročilejší fázi hry narazíte na nepřátele, kterým se nelíbí, že jim ubíráte z ledničky. A jak to v post-apo světe často bývá, zatočit s vámi lehce dokáže třeba takový medvěd, který je na vrcholu potravního řetězce a bojí se ho tedy všichni. Poté zde narazíme na divoká prasata, vlky a neutrální hady. Hadi si vás tak nějak nevšímají, ale pokud se s nimi zapletete, není to nic příjemného. Naštěstí stačí mít po ruce oheň, se kterým upoutáte jejich pozornost a utečete.

Ve hře samozřejmě nejste loveni jenom vy, ale i roztomilí králíčci, kteří zvláště pro něžné zástupkyně herní scény přestavují "ňuňu" prvek ve hře. Zase je ale pravda, že se množí jak houby po děšti, takže je potřeba jejich počet přirozeným lovem redukovat. Tím bysme si probrali nebezpečí a život na souši, no teď se pojďme podívat na vodu, která tvoří hlavní část putování.

Bez cestování po zdejší řece se neobejdete. Je pouze na vás, jakou cestou se vydáte a postupem času si můžete v "přístavech" loď vylepšovat nebo i opravit. Opravy budou celkem četné, pokud se vydáte po bočním toku, který je plný různých nástrah. Všude na vás číhají kameny a náraz do nich ve velké rychlostí není nejlepším nápadem. Je sice pravda, že na začátku vám bude řeka připadat klidná a nudná, ale nenechte se zmást. Postupem času přejdete do divokých toků a s nevylepšeným ovládáním na vašem plavidle to prostě a jednoduše nedáte.

Tak nějak cítím také povinost informovat vás o dobrém rozvržení zastávek, které je klíčové. Měli byste si předem naplánovat zastávky, abyste uspokojili všechny potřeby vaší hrdinky. Scout po nějaké době začne mít hlad, žízeň a i když se to zdá divné, tak se z řeky opravdu nemůžete napít. Zdroje vody jsou třeba déšť, studny nebo jiná voda, kterou za pomocí vámi vyrobeného filtru vyčistíte. K jídlu poslouží maso, bobule nebo různé kořeny. Pokud svoji hrdinku nebudete krmit, zahřívat u ohně, nebo jí nedopřejete dostatek odpočinku, dostaví se brzo nemoci, které jsou většinou smrtelné. Je potřeba také počítat s tím, že když je vaše hrdinka nemocná, spotřebuje toho víc a vy logicky musíte mít zásoby jídla a vody, kterou si uchováváte ve flaškách.

Příběh hry je celkově pěkný a líbivý soundtrack všemu dává pomyslnou třešničku na dortu v podobě hutné survival atmosféry. Při sjíždění klidné řeky zrovna v moment, kdy máte všeho dostatek a nic vás netrápí, si užijete krásné chvilky klidu a tak nějak vás titul pohladí po srdíčku. Na hře jsou ale i mouchy, a to třeba pokulhávající inteligence a bugy. Občas se nepřátelé zasekávají do prostředí, divně utíkají nebo i mizí.

Stalo se mi také, že jsem se při projíždění řekou vyhnul kamenům, no i tak jsem si loď poškodil. Dále mi vadí minimální využití vašeho psa. Ten sice ukazuje na pohozené předměty, které se vám budou hodit nebo na nebezpečí, ale tím tak nějak jeho úkol končí. Napadlo mě, že by bylo super využít přímo jeho potenciál a ovládat ho samostatně jako třeba v Brothers: A Tale of Two Sons.

Dostupné pro: PC, Xbox One
Žánr: Arkády | Survival arkáda
Výrobce: The Molasses Flood
Začátek prodeje: 24. února 2016
  • Kouzelná grafika
  • Působivý soundtrack
  • Generovaný svět
  • Survival prvky
  • Nevyužitý potenciál
  • Pes jen na okrasu
  • Bugy

The Flame in the Flood je jinak skvělou malou hříčkou, která jak po grafické tak obsahové stránce potěší. Škoda ovšem nevyužitého potenciálu psa a případných bugů, které se doopravdy nesluší na plnou hru. Doufejme, že se o to vývojáři brzy postarají pomocí patche a případně vymyslí díky procedurálně generovanému světu i další nástrahy a výzvy.

Váš názor Další článek: Nvidia láká na grafické orgie v PC verzi The Division

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,