The Long Dark: V teniskách a džínách do vichřice nechoďte

vytisknout velikost písma
Katastrofických her na téma zombíků, mutantů, smrtícího viru nebo globální jaderní války bylo vytvořeno už docela hodně. Oproti tomu nabízí The Long Dark ojedinělou podívanou v podobě survivalu, kde vašim jediným nepřítelem je příroda, sníh a nástrahy reality.

Když se ohlédneme nazpět v historii, můžeme spatřit řadu her zpracovávajících témata notoricky známá a několikrát recyklovaná. Měli jsme tu ale doposud survival sandbox, který je dělaný tak nějak od podlahy a nesnaží se realitu posouvat zase do tak abstraktních končin, jak to dělají jiné hry jako například DayZ, H1Z1 nebo velkolepý Fallout

Katastrof máme mnoho a stačí si jen vybrat, jenže neustálá recyklace témat a stylů v pořád stejném duchu časem omrzí a hráč začne tápat. Jistým ventilem, který může vypustit napětí a frustraci je survival sandbox The Long Dark od kanadského studia Hinterlands.

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000003dark.jpg

V roce 2012 se hra objevila na Kickstarteru a do šesti měsíců se tvůrcům podařilo nasbírat požadovaných 200 tisíc kanadských dolarů a vývoj mohl začít. Koncept titulu byl už od počátku poměrně zajímavý, jelikož pracoval s esencí čistého survivalu, tak jak ho známe např. z některých televizních pořadů s touto tématikou.

Vstříc drsné realitě

Prostě žádná metafyzika. Všechno hezky reálně. Takže zde máme paletu herních mechanik, které vás drží pocitově pěkně při zemi ať už se jedná o dynamickou proměnu počasí, síly větru nebo venkovní teplotu. 

První krůčky na Steamu udělal The Long Dark již v roce 2013, kdy nabídl hráčům možnost předběžného přístupu, kde se už blíže představily mechanismy hýbající světem. Ještě by bylo dobré zmínit, že když se studio v roce 2012 zakládalo, nebylo záměrem vytvořit nějak složitou a velkou hru. Původně šlo jen o koridorovku s osobním příběhem letce Willa Mackenzieho, který spadne během geomagnetické bouře někde do kanadské divočiny a snaží se přežít.

Postupem času se v týmu poskládaném z veteránů herního průmyslu zrodila myšlenka udělat hru na epizody a později přibily i sezóny, tak jak jsme zvyklí například u seriálů. Notně se také tvůrci museli vypořádat s otázkou obsahu, poněvadž pouze na epizodách těžiště hry postavit nešlo.

Tak přibyl do hry sandbox mód, který původně sloužil jen jako testovací prostor pro epizodní scénáře. Zde si hráč zakusí pravý survival, což může být někdy dlouho zábavné, nicméně pokud autoři nezapracují na obsahu, může tento typ hraní začít nudit. 

V roce 2015 měla hra za sebou již 21 aktualizací a jednou z těch zásadních byla ta, která hru posunula na verzi 0.192. Už v základní verzi hry šlo provádět scrapování materiálů přes mezistupeň, nyní byl ale ve hře zakomponován direct harvesting, kdy šlo materiály sbírat přímo z objektů. V tomto updatu již bylo možné z klacků vytvářet pochodně a odhánět jimi vlky nebo se poprat s jejich vylepšenou umělou inteligencí, kdy je šlo nalákat na pach krve nebo masa do pasti. Tyto novinky hru jistě osvěžily. Výraznou proměnou také prošel inventář, který se ještě proměnil v dalším updatu.

Jak přežít ve zmrzlé kanadské pustině

Tvůrci The Long Dark jasně deklarovali, že hodlají v titulu předvést plnohodnotný příběh pilota Willa Mackenzieho a od updatu 0.264 i doktorky Astrid Greenwoodové, kde aspekt survivalu má být pouze vedlejší záležitost v pozadí, což se nezdá být na škodu, když je stále do čeho píchnout. Hra jako taková vás bude drtit svými reáliemi na každém kroku.

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001dark.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000002dark.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000004dark.jpg

Ať už The Long Dark hrajete od jejího spuštění nebo jste k ní přičichli až nyní, rozhodně počítejte s velkou mírou realističnosti. Záměrem bylo, aby hráč musel hlídat to, v čem leze ven tedy oblečení, protože v teniskách a džínách se do vichřice rozhodně nevydáte a pokud ano, v tu chvíli vám herní mechanika tvrdě naznačí, že máte zase rychle zalézt do tepla. 

Dále si budete muset hlídat hodnoty hladu, žízně a spánku. Do toho ještě musíte dávat pozor na stav kalorií a také na příznaky různých nemocí. Hypotemie způsobená dlouhým pobytem v zimě v kombinaci s hladem je nejčastějším postihem a léčit jde dlouhým odpočinkem a jídlem.

Jen tak se zahřát nebo se zbavit omrzlin znamená, že musíme bud rozdělat oheň (někde kde vám to hra umožní) nebo najdete chatu s kamny. pointou je, že abyste se zahřáli, musíte vytvořit teplotu vyšší než je ta okolní. Hezkou věcí je pak sběr sněhu, který můžete rozvařit na vodu a tu potom pít. Kamna a zdroje teplat a světla pak ve hře vytváří útulné ostrůvky v jinak velmi mrazivé pustině.

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000005dark.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000006dark.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000007dark.jpg0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000008dark.jpg

V kamnech si pak musíte zatopit dřevem, které jste nasbírali po cestě. Můžete sbírat klacíky ze země, trhat a lámat větve, sbírat chrastí a trsy jehličí  ze stromů. Od updatu 0.256 můžete i rozbíjet vybavení v interiérech, takže když nenajdete dostatek dřeva venku postačí i starý gauč či stůl. Při tom všem si musíte hlídat úroveň únavy, protože každá aktivita vás něco stojí. Když to s prací moc přeženete, začne se svět kolem vás točit a vy spadnete do limba. Zkrátka hodně reálné.

Smrt číhá všude

Smrt je v The Long Dark vašim neustálým společníkem a jde vždy o krok za vámi. Problém nastává ve chvíli, kdy vás dožene a vy ztratíte nahranou pozici a musíte začít od znova. To ale jen pokud hrajete sandbox mód. Kromě smrti se zde dá najít i mnoho dalších skrytých špeků, které vám na první pohled zřejmě uniknou.

Vezeme si například sprint. Ten se dynamicky proměňuje podle toho, jestli je bezvětří nebo vichřice a algoritmy hry berou v potaz i terén a jeho stoupání. Zkrátka ty faktory, které vás omezují v reálném světě fungují i zde, a proto je lepší si sprint nechat až vám výrazně začne sněžit do bot. 

Velký update 0.264 přidal do hry k Pleasant Valley, který je součástí vanilly i zcela nový region Desolation Point, kde narazíte na kousek zničené dálnice, pobřeží a ruiny průmyslové osady. Oproti verzi 0.256 jde v 0.264 nově přeskupovat předměty, tak jak potřebujete. Například lzei v chatě odložit věci do stolu anebo skládat z klacíků vzkazy do sněhu.

Další důležitou mechanikou hry je metal forging, kdy s využitím kovových materiálů jako jsou dráty, matice a kusy oceli a s pomocí nějakého nástroje můžete tvořit vlastní handmade výrobky určené k přežití. Co je ale opravdu trefa do černého je i cyklický koloběh počasí a příznaky jednotlivých jeho typů, takže postupem času se hráč může naučit rozeznávat příchozí vichřici a lépe se na ní připravit. 

Na konci roku 2015 se The Long Dark po dlouhých dvou letech vymanila z alfa verze a Hinterland oznámili, že spuštění příběhového módu bude na jaře 2016, což už víme, že se nestalo, ale hezky pěkně popořádku. 

Zábava na dlouho

V dubnu letošního roku vývoj příběhových epizod nabral nečekané obrátky, kdy šéf studia Raphael van Lierop na oficiálních stránkách oznámil jejich prodloužení. Tento krok může být předzvěstí toho, že tvůrci si chtějí být naprosto jisti, že dají hráčům slibovanou kvalitu a také je dle slov van Lieropa lepší vytvořit na začátek místo jedné epizody hned dvě. V celkovém hracím čase by obě příběhové epizody měly zabrat zhruba 4-6 hodin. S přihlédnutím k faktu, že budou následovat další a dočkáme se i několika sezón se tento krok jeví jako velmi slibný. 

V dalších měsících mohou uživatelé s předběžným přístupem The Long Dark očekávat periodické updaty a to i pro sandboxový mód. Aktuálně je venku verze 0.332, která nově nabízí možnosti výběru startovní pozice v sandboxu a rozpracovává dále některé herní prvky a hlavně více pracuje s obsahem ve hře, kterého je zase o něco více. Přibyly také nové ambienty a optimalizace také zažila lehkou proměnu, byť ještě stále není úplně kvalitní. 

Nezbývá, než si ještě nějaký ten pátek počkat, ale to čekání se jistě vyplatí, jelikož The Long Dark je velmi suverénní projekt, který si na nic nehraje a nabízí surový survival k té podobě, která v herním světě zatím nemá obdoby.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A