Njn jistě máš pravdu.
Svého času jsme v předmětu AVT na FEL ZCU s panem Preussem prováděli takový hezký semestrální projekt. Pomocí ztrátových algoritmů jsme na profesionálních programech s profesionální technikou komprimovali různé žánry na různé bitové toky. Bylo toho hodně, nebudu zacházet do detailů, bo bych musel nalistovat tu semestrálku.
Ale na konci jsme pak v "černé díře" (tedy laboratorně odhlučněné laboratoři) přehrávali dotyčným tyto vzorky. U běžné srajdové hudby, tedy moderních žánrů, drtivá většina studentů (celkem nás bylo v předmětu přes čtyřicet), nerozlišila 128kbit a vejš!!!!!!!!!!!!!!!! Až teprve u složitějších, orchestriálních nahrávek se někteří jedinci, kteří se opravdu považovali za audiofily, tak zvládali odlišit vyšší toky. Ovšem jen jeden odlišil ještě 320kbit od vyšších bitratů a nekomprimovaných (je už ale od sebe neodlišil).
Pravda, my co jsme to samplovali a komprimovali (částečně ručně - hlídali jsme si algoritmy, vynechávaní nástrojů - tedy jednalo se o lepší kompresi, než dává běžný program) jsme překonali i toho audofila, ale tam už to bylo nefér, protože jsme měli v paměti hudební vzorce vzorků.
Takže pokud se nepoužily zmršené algoritmy, jsem si jistý, jako že zítra vyjde slunce, že 320kbit od nekomprimu NEODLIŠÍŠ. Ovšem pokud to testuješ tak, že si nejprve vědomě pustíš kompresi, pak vědomě bez komprese, a následně to již bez vědomí hrdinně odlišíš, tak jsi si jen zapamatoval hudební vzorec, nic více nic méně.
To je právě to, že spousta z vás audiofilů a videofilů slintáte bez vědeckého přístupu. A tudíž i interpretujete svoje závěry chybně.
Ovšem jak řekl Preuss, kdyby nebylo slintalů, Bang & Olufsen by umřel hlady
(mimochodem byla to tato firma, která do "černé díry" instalovala audio techniku za půl druhého miliónu, takže jsem si jistý, že lepší doma nemáš).
PS: Stejně jako FPSkáře utírám stopkami, audiofily utírám jedním starám zdrojem k notebooku. Když jej zatížím správnou impedancí na výstupu, tak ta svině piští na 22,3kHz. Dnes už to sotva slyším, bo jsem starej opičák, ale ještě před pár lety jsem to vnímal hodně intenzivně a nedalo se to vydržet. Ještě žádnej audiofil nad 25 let mi neurčil správně, kdy to píská a kdy ne, protože to ti EGOMACHŘI neslyší!!!! A není se čemu divit, kdybych měl půl života na uších klapky s lomozem a druhou půlku života v tom lomozu od repráků žil, tak bych taky slyšel kulový. Prostě díky velmi zdravému životnímu stylu a genetickému dědictví, na které si nemohu stěžovat jsem nadprůměrně vnímavý člověk. A přesto si o osobě nemyslím, že jsem robot s vysokorychlostními kamerami místo očí a vysokorozsahovými mikrofony místo bubínků. Prostě chybí to EGO. Na druhou stranu, protože nedám na svoje vyvinutější smysly, přistupuji k i zdánlivě triviálním otázkám a problémům vědeckým přístupem a pocitový si nechávám na jiné příležitosti.
Holt EGO "geniálního" mozku mi prostě nechybí