PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Tomb Raider – nová doba chce novou Laru (recenze)

Čtyři roky uběhly od posledního dílu Tomb Raideru. A světe div se, Lara Croft za tu dobu omládla.

Vzpomínáte na Tomb Raider jako na hru, která dala pořádně do těla vaší prostorové představivosti a procvičila jak vaše prsty, tak mozkové závity? Vzpomínáte na Laru Croft jako na sebevědomou sexy archeoložku, takový ekvivalent Indiana Jonese v hnědých šortkách a upnutém tričku? Prima, tak klidně vzpomínejte dál, protože nový Tomb Raider je zcela jinou hrou a Lara Croft odlišnou hrdinkou.

02_A_New_Gun.jpg02_Hunted.jpg03_Inferno.jpg

Letošní Tomb Raider má herně společného se stejnojmennou hrou z roku 1996 minimum. Jasně, šplhá se tu, střílí se tu a čas od času najdete i nějaký starověký artefakt, ale zbytek tvůrci zbořili a vydali se odvážným novým směrem. Je asi už jasné, že zastánci původních dobrodružství slečny Croft mají smůlu (ostatně jako to platí u drtivé většiny současných pokračování starých značek).

Nový Tomb Raider je moderní přímočarou hrou, která často hraje na efekt a snaží se zalíbit širokému hernímu publiku. A daří se jí to. Když tedy občas přimhouříte oči.

Její první dobrodružství

V Tomb Raider je sice hrdinkou Lara Croft, ale není to ta Lara, která je tak drsná, že dvojicí bouchaček ustřílí i Tyranosaura Rexe. Je to nová Lara. Mladá Lara, která sotva dostudovala vysokou školu a vyráží na svoji první expedici hledat ztracené japonské království Yamatai.

Její loď však ztroskotá na jednom z ostrovů oblasti zvané Dračí trojúhelník, což je tichomořská obdoba Bermudského trojúhelníku. Právě zde si Lara projde peklem a z nezkušené slečny se stane ta drsná archeoložka, která dokáže přežít za každé situace.

Tomb Raider 01.jpgTomb Raider 02.jpgTomb Raider 03.jpg

Už zápletka naštve pravověrné fanoušky, protože ti přeci ví, že Laru zocelila letecká havárie, kdy hrdinka musela přežít 14 dnů v Himalájích. Ale budiž, je to přeci restart. Zajímavé na novém příběhu je jeho drsné a syrové podání.

Tvůrci se s Larou nemažou a během prvních pár minut ji popálí a nechají nabodnout na ocelovou tyč, následně ji poskytnou zrychlenou prohlídku jeskyněmi plnými kostí a zmasakrovaných těl, a když konečně vyděšená hrdinka vyleze na denní světlo, je to přímo do studeného deště. Lara se tak ocitá zmrzlá, opuštěná a vyděšená uprostřed cizího prostředí. Už je jenom na vás s tím něco udělat.

 

Příběh dokáže vykreslit Laru jako postavu s neskutečnou vnitřní sílou

 

Hektický lineární úvod postupně zpomalí a rozevře se do podoby otevřenější hry, nicméně po celou dobu je hra brutální, špinavá a až šedivě depresivní. A je to fajn. Příběh dokáže vykreslit Laru jako postavu s neskutečnou vnitřní sílou, nicméně zbytek postav ze ztroskotané lodi je až ploše nudný a archetypální. Je tu nadutý vědátor, přisprostlý námořník, otcovský mentor, drsná černoška, bodrý kuchař a tak podobně. Protivníci zpodobnění jako banda násilníků ruského původu pak působí až doslova urážlivě.

Tomb Raider 04.jpgTomb Raider 05.jpgTomb Raider 06.jpg

Standardní dějovou zápletku, ve které kromě boje o život nechybí ani trocha toho správného dobrodružného mystična, hodně obohacuje silná atmosféra, takže vás dokáže hnát vpřed celých těch zhruba 10 až 15 hodin, co vám dohrání zabere.

Ostrov plný haraburdí

Tvůrci prezentovali nový Tomb Raider jako otevřenou hru, kde bude muset Lara bojovat nejen s protivníky, ale i nástrahami přírody. Není to tak úplně pravda. Samotný ostrov, na kterém se celá hra odehrává, není kompletně otevřen ve stylu Skyrimu, či Far Cry 3, ale jde o jednotlivé rozlehlé, nicméně koridorové oblasti navzájem propojené do jednoho celku. Příběh vás táhne jedním, jasně daným směrem, nicméně zároveň vám postupně dává nové nástroje, abyste se mohli vracet a zpřístupnit si předtím nedostupné cesty.

Tomb Raider 07.jpgTomb Raider 08.jpgTomb Raider 09.jpg

Ideálním příkladem je získání cepínu, díky kterému Lara může šplhat po některých skalních stěnách. Později jsou to třeba šípy s lanem pro překonávání propastí, brokovnice na rozstřelování překážek a tak podobně. Pokud jste hráli nějakou Zelda hru, či třeba Darksiders, asi si to dokážete představit.

Tomb Raider 10.jpgTomb Raider 11.jpgTomb Raider 12.jpg

Zároveň s tím ovšem nechybí ani čistě lineární adrenalinové pasáže stylu Uncharted, kdy skáčete z jednoho bořícího se domu na druhý, nebo prcháte před padajícím letadlem. Ach ano, jsou tu i klasické quick time eventy. Celé to dohromady funguje velmi dobře, protože tvůrci střídají prostředí i tempo, nekladnou zbytečné překážky a hra prostě odsýpá. Občas se najde místo i na nějakou hádanku, nicméně to až v pozdější fázi a tvůrci si je hlavně schovávají do nepovinných kobek.

Ani tak nečekejte, že by se nový díl nějak přibližoval původním dílům – Tomb Raider je vysloveně mainstreamovou hrou, která se pokouší za každou cenu nezatěžovat hráče zbytečnými zádrhely. Pokud potřebujete výzvu, vraťte se ke klasice. 

Nejvíce problematické může být hledání tisíce a jedné blbiny, které jsou rozházeny po každé oblasti. Jde o artefakty, deníky a GPS kešky k posbírání, vlajky a pochodně k zapálení, miny k vyhození do vzduchu a tak dále.

Tomb Raider 13.jpgTomb Raider 14.jpgTomb Raider 15.jpg

Pokud patříte mezi hráče, kteří milují kompletování her na 100 %, v Tomb Raideru si užijete od sytosti a v závislosti na vašem snažení se adekvátně mění délka hry. Proto jsem ostatně uvedl ten docela široký rozptyl 10 až 15 hodin.

Jde o suroviny a zkušenosti

Sbírání různých nesmyslů a plnění úkolů je důležité i kvůli těm lehkým RPG prvkům, jež hru občerstvují. Nečekejte žádné bodíky do statistik, ale možnost odemykání si různých dovedností a vylepšování zbraní.

Dovednosti se dělí na obecné, na boj se zbraněmi a boj zblízka. V obecných najdete věci jako možnost sbírat vystřelené šípy, označení artefaktů na mapě a podobně, u zbraní jde třeba o vyšší zranění s danou zbraní a boj nablízko vám odemkne možnost házet protivníkům písek do očí, či je masakrovat cepínem.

06_MountainClimb_KingsHut_Sneak.jpg07_KingsHutCombat.jpg09_SideTomb_02.jpg

Jednou z dovedností je možnost získávat víc surovin ze zastřelených zvířat a to je asi maximum survival prvků, co od hry čekat, což je škoda. Nechtěl jsem zrovna Robinson's Requiem (protože to byla prakticky nehratelná hra), nicméně Metal Gear Solid 3 dokázal, že i v moderní hře jde zajímavě a zábavně zpracovat nutnost hledat potravu a ošetřovat si zranění. Jak už jsem zmínil, Tomb Raider se řadí čistě mezi mainstreamové hry, takže tu místo toho funguje klasický systém autohealu.

Multiplayer do počtu

Tvůrci ohlásili multiplayer až docela pozdě před vydáním hry, což asi indikuje, nakolik důležitým aspektem je. Jde v podstatě jen o různé varianty na klasické módy typu Deathmatch a CTF, ve kterých proti sobě stojí násilníci z ostrova a přeživší skupinka Lary. Bohužel přestřelky jsou dostatečně zábavné pro kampaň, ale hru více hráčů neutáhnou. Nemá smysl se tak multiplayeru víc věnovat.

Nepřekvapí tak snad ani zvýšený podíl přestřelek, kde nechybí systém krytí se za překážkami a stealth. Pravda, Tomb Raider v tomto ohledu zaslouží pochvalu, protože přestřelky jsou díky solidní AI docela zábavné a systém krytí, ač zautomatizovaný, funguje velmi dobře.

To samé se dá říct o plížení, které sice musíte dostat do krve, ale následně vám pomůže vyhnout se celé řádce zbytečných konfliktů. Za plus beru i omezení arzenálu na 4 kousky – luk, pistole, brokovnice a samopal.

Nová doba, nová Lara

Tomb Raider nenabízí žádné revoluční herní prvky, ale jako celek prostě výborně funguje a je radost nové dobrodružství Lary Croft hrát. Ano, vyžaduje to občas určitou míru tolerance, protože třeba snaha o syrový příběh moc nekamarádí se samotnou hrou.

HandgunUpgrade.jpgVillageHub.jpgVillageZipline.jpg 

Je to sice častý příklad, ale asi i nejvýraznější – v jedné příběhové scéně je Lara nucena dost brutálně zastřelit prvního člověka a je z toho viditelně šokovaná, nicméně sotva o pár minut později už s ní prostřelujete šípy jednu hlavu za druhou a ještě o kus dál bodáte šípy do kolen a vrážíte cepín do lebek. A podobných okamžiků by se dalo najít víc.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Survival akce
Výrobce: Crystal Dynamics | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 5. března 2013
  • Nádherné prostředí
  • Sympatická Lara
  • Syrová atmosféra
  • Solidní herní doba
  • Místy až moc akční
  • Příběh občas koliduje s hrou
  • Zbytečný multiplayer

Nicméně jakoukékoliv podobné zaváhání tvůrci zachraňují nějakou nádhernou scenérii, zajímavým okamžikem, zábavnou pasáží nebo třeba novým nápadem. Nemluvě o tom, že Lara je prostě sympatická a krásná hrdinka.Tenhle reboot se na rozdíl od Angel of Darkness povedl.

Diskuze (13) Další článek: Simulace v SimCity prý neprobíhá na serverech, jak bylo dříve tvrzeno

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,