Total War: Attila – Hunové vrací úder (recenze)

vytisknout velikost písma
Nástupce Rome II napoví, zda přichází konec totálních válek od Creative Assembly. Upadne tato série do zapomnění stejně jako římská říše pod kopyty nemilosrdných Hunů?

Je více než dobře, že se studio Creative Assembly nedávno vydalo na mírnou odbočku v podobě skvělé plíživé hororovky Alien: Isolation, ale prospěla jim tato krátká změna k vydání dalšího skvostu mezi strategickými tahovkami? Recenzovaný datadisk notně kopíruje přídavek k prvotnímu dílu Rome, což není vůbec na škodu. Myšlenka táhnoucích hord je pěkná a oživuje hratelnost, kór, když byla naposledy použita před 10 lety. A vykrádání sebe sama není takový závažný zločin. Že?

Něco na zub

Na výběr máme hned několik frakcí, které přinášejí různorodou hratelnost, což je osvěžující prvek. Máme zde rozdělenou římskou říši, která má neuvěřitelné množství provincií, ale ty jsou většinou bez posádek, které by je mohly chránit. Navíc je rozdělena na východ a západ a obě mají své pro a proti. Západ disponuje větším příjmem, ale východní říše má zase více provincií, tak jako tak, ani jedna z těchto frakcí nemůže udržet na začátku všechny své državy.

attila 2015-02-04 20-49-25-43.bmp attila 2015-02-05 11-09-55-95.bmp attila 2015-02-05 11-27-48-92.bmp

Sasové a Galové představují klasické národy z minulých her, kdy začínáte s malým územím a postupně se prokousáváte k mocné říši. Vizigóti, Vandalové a Hunové mají možnost opustit svá města a plenit pomocí hord, která tak vytvoří. Je zde i pozůstatek mocné říše z Persie – Sasánové, kteří disponují značným bohatstvím.

 

Pokud jste v této strategii nováčci, je zde vkusně udělaný prolog, který vás seznámí se základy a herními mechanismy, ostřílení hráči jej mohou využít také

 

Národů je celkem deset a další budou přibývat, bohužel ti co nemají předobjednáno budou muset sáhnout do peněženky, pokud chtějí vytvořit Vinland a terorizovat Evropu s Dány. Pokud jste v této strategii nováčci, je zde vkusně udělaný prolog, který vás seznámí se základy a herními mechanismy, ostřílení hráči jej mohou využít také, aby se dostali do správné nálady, zopakovali si základní pravidla a zjistili co je nové.

attila 2015-02-05 11-28-16-79.bmp

Jakmile si odbudete tyto první krůčky, čeká na vás kampaň v podání otevřené mapy. Každá frakce má svůj vlastní úvod, filmeček, který dokáže pěkně navnadit, všechny jsou však za jedno – varují před Huny. Každé zdolání určité epochy je doplněno filmem, který navozuje správnou atmosféru z přicházejícího zmaru v jejich podobě.

Abyste na vše nebyli sami a hra vás trochu popostrčila, dostanete na začátku úkol přežít do určitého data. S tím je spojeno několik dalších úkolů, jako například: vyzkoumej technologii, veď válku s těmito národy, podmaň si tuto provincii, za jejich splnění dostanete po uplynutí hlavního úkolu peníze do truhličky.

V průběhu hraní dostanete i další úkoly, například zničení armády, vedení války či obsazení území, moc se však neliší od hlavních zadání, zato dostanete peníze ihned. Avšak, není potřeba je plnit. Proč útočit na spřátelenou frakci? Klesnete v očích ostatních frakcí kolem vás, což stojí cenné diplomatické bodíky.

attila 2015-02-05 13-48-33-23.bmp attila 2015-02-05 16-04-37-15.bmp attila 2015-02-05 16-08-03-40.bmp

Kromě těchto, převážně vojenských úkolů na vás čekají úkoly čistě politické. Neplatí daně? Vezmete si, co vám patří silou, necháte to být, nebo si s nespokojenými rolníky promluvíte? Vše bude mít nějaký dopad. Tyto úkoly dodávají hře krásné zpestření a umí rozvířit stereotyp.

Tahy dlouhé, boje krátké

Nešvar z minulého Rome zůstal, tahy počítače bývají až přespříliš dlouhé. První tahy ještě jdou překousnout, zaberou kolem padesáti vteřin, ale co se rozjede potom, když ovládáte Anglii a máte odhalenou necelou Evropu? Tahy trvají od dvou do čtyř minut, a to jste sotva ve čtvrtce kampaně za dobytím celého známého světa. Opět můžeme doufat v patch, který tento závažný nedostatek napraví a zkrouhne čas čekání alespoň o půlku. Hratelnost tímto velmi trpí, když váš tah trvá kolem patnácti vteřin, někdy ani to ne a poté musíte čekat, byť s dobrou knihou čas utíká lépe.

attila 2015-02-06 13-09-12-57.bmp

Pro srovnání, Medieval II měl první tahy kolem šestnácti sekund, v pozdějších fázích se vyšplhaly i na minutu. Samotné boje jsou opět parádní a kladou velký důraz na terén, vyvýšené pozice, schovávání v lese a podobně. Pořád platí stejná pravidla jako v minulých dílech – posílat jízdu na kopiníky se nevyplácí.

 

Jsou i dlouhé bitvy velkých armád, které vydají kolem dvaceti minut, hlavně, když se bráníte proti přesile, ale bitvu můžete i zkrátit

 

Bitva trvá podle toho, jak jste šikovní. Jsou i dlouhé bitvy velkých armád, které vydají kolem dvaceti minut, hlavně, když se bráníte proti přesile, ale bitvu můžete i zkrátit. Stačí rychle rozhodnout díky taktickým manévrům, jízda do zad je to správné řešení. I přesto budou bitvy v průměru trvat kolem čtvrt hodiny.

Nenáviděné zabírání vlajek v real-time bojích není, ale jsou zde záchytné body, reprezentované střílnami (pokud dobýváte/bráníte město), za jejich obsazení se zvyšuje morálka celému vojsku. Morálka je zásadní věc. Vaši generálové mají speciální dovednosti, díky kterým mohou pozvednout morálku spojeneckého oddílu, nebo ji naopak snížit tomu nepřátelskému. Podkopání morálky a nutnost bojovat do kopce proti sevřeným legiím s kopími je smrtelná kombinace.

attila 2015-02-06 13-32-37-54.bmp attila 2015-02-06 18-25-17-77.bmp attila 2015-02-07 10-19-59-04.bmp

Při útoku na města je možné ničit budovy, čímž snížíte morálku obránců, ale za cenu oprav těchto budov, které stojí nemalé peníze. Všechny výhody něco stojí. Námořní bitvy jsou více arkádovější, avšak potěší možnost použít biče na větší rychlost, hašení plachet, nebo doplňování munice, všechny tyto schopnosti mají samozřejmě své penalizace. Ale žádné velké strategické prvky v podobě skasání plachet či směru větru zde nečekejte.

Dovednosti

Generálové získávají za své činy, ať už na bitevním poli či za spravování měst, zkušenostní body, které mohou investovat do stromu dovedností. Tento strom se mírně různí podle zaměření postav, variabilita je veliká. Generálovi kaleném v žáru bitev, který spoléhá pouze na pěchotu, můžete přidělit body k lepšímu velení pěchoty, jejich lepší obraně či menším nákladům na jejich údržbu. Větší příjem z plenění, autorita či získávání vlivu? Není problém.

attila 2015-02-07 19-03-33-98.bmp attila 2015-02-07 19-20-07-86.bmp attila 2015-02-09 20-54-02-22.bmp

Postava může také nosit tři předměty, či místo nich mít společníka, který přidává další bonusy, ať už na poli bitevním, nebo při budování měst. Stejně jako kladné bonusy zde existují i negativní vlastnosti, záliba v hazardu zvyšuje korupci a podobně. Propracovanost jednotlivých detailů opravdu nechybí.

Národy mají výhody v dovednostech, které získávají přes zkušenosti, podle své povahy. Římani mají více na veřejný pořádek, zatímco Sasové dostanou bonusy na přepady v lese. Stejně tak jsou vedeny i ostatní stromy dovednostní, jak vývojový storm, tak stromy u armád a generálů.

Diplomacie

Stejně jako u předešlých dílů i zde nastává klasická diplomacie. Z počátku jsem se až zaradoval, že diplomacie funguje. Uzavřel jsem několik spojeneckých dohod, a když jsem začal ztrácet armády, čekal jsem zradu od vlastních spojenců, nestalo se tak. Dokonce mi spojenci dobyli Vídeň a nechali mě ji obsadit skrze úkol. Bylo to milé. Bohužel nic netrvá věčně.

attila 2015-02-09 21-08-25-65.bmp

Spojenci pomáhají proti společnému nepříteli, ale jak dojde římská země, kterou si můžete rozdělit, začne to vřít i mezi bývalými spojenci. Větší moc nikdo neodpouští a na vaše roztahovačné impérium začnou útočit i bývalí spojenci, kteří se cítí postupem vašich armád ohroženi.

 

Minusové body začnou skákat jako na běžícím pásu i u frakcí, kterým jste nic neprovedli a všechno jde pomalu do kopru

 

Diplomacie tak funguje pouze prvních pár kol, než začnete zabírat území a růst, potom vám to nikdo neodpustí a rozpoutá se pravá totální válka, a to ještě ani nepřišel Attila. Minusové body začnou skákat jako na běžícím pásu i u frakcí, kterým jste nic neprovedli a všechno jde pomalu do kopru.

Krom okolních států je třeba dávat si pozor i na vnitrostranickou politiku. Pořád zůstává vliv a moc vládnoucí říše, která musí jít ruku v ruce s opozicí. Jakmile ta získá převahu, hrozí občanská válka, což není nic pěkného, když vedete válku s více národy. Jmenování generálů a správců provincií do úřadů jim přidává různé bonusy, ale také zvyšuje jejich moc.

attila 2015-02-07 19-05-06-59.bmp attila 2015-02-09 21-09-26-08.bmp attila 2015-02-09 21-58-30-72.bmp

Náboženství je dalším z prvků, na který si musí dát dobrý vládce pozor. Může zde koexistovat několik různých vyznání v jedné provincii, ale to nikdy nedělá dobrotu a když do toho přidáte uprchlíky z právě vypálených měst, nastávají nepříjemné situace v podobě různých povstání.

Válka je bordel

Novinkou, která oživuje hratelnost, je možnost vzít svůj národ a udělat z něj hordu. Vznikne tak mocná kočovná armáda, která může bez ostychu ničit a plenit okolní města. Přesunout se na jiné, úrodnější provincie. Při přesouvání mohou tvořit různá opevnění či verbovat jednotky, ať už vlastní, nebo ty příslušející dané frakci, kterou právě okupují.

Hordy sázejí převážně na jízdu a jízdní lučištníky, které je těžké zneškodnit, pokud nedisponujete velmi rychlou lehkou jízdou. Na mapě se nachází vskutku mnoho měst, proto se není co divit, že přišla novinka spálené země, která se hodí převážně pro rozsáhlé římské frakce. Zničení města doprovází efektní ohnivá animace, která spálí celou provincii na mapě světa.

attila 2015-02-05 16-11-33-60.bmp

Jedná se o zajímavý tah, jelikož tento kus spálené země nepůjde několik kol znovu osídlit a i samotné osídlení stojí kolem deseti tisíc, podle toho kolik vojáků se zde usadí, čím víc, tím levnější znovuosídlení je. Můžete si rozmyslet, zda budete bránit město se zlatým dolem stále se hrnoucím vlnám nepřátel v každém kole, nebo jej opustíte a přenecháte bohatství svým rivalům? Nyní je možnost dané město vypálit do základů a nenechat ostatním národům ani kousek z bohatství. Navíc za každé toto zpopelnění vlastního města dostanete malý obnos.

Za zmínku stojí i český překlad, který si opět drží svoji úroveň a je přeložená i rozsáhlá wikipedia, která vám poví vše o daných jednotkách a budovách. CA se po počátečních problémech s Rome II poučili a nebude potřeba šestnáct patchů a čtyři módy od fanoušků, aby hra fungovala, přesto zde jsou stále stejné nešvary a problémy, které značku táhnou dolů.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Real-time strategie
Výrobce: Creative Assembly
Začátek prodeje: 17. února 2015
  • Rozličné styly hry
  • Osvěžující novinky
  • Dlouhé tahy
  • Diplomacie

Kouzlo tahových strategií Total War pomalu mizí v nenávratnu, ale i přesto nabízí Attila skvělé vyžití pro stratégy s novými osvěžujícími principy a novými možnostmi vedení totální války. Jenom škoda, že se drží stále několika novinek, které nejsou prostě to pravé, jako například těch zatracených nekonečných tahů soupeře a nudného čekání.

I přes všechnu kritiku se jedná o dobrou hru, která o kousek předčí Rome II. Stále je zde faktor "ještě jeden tah a jdu spát", ale už nenabývá na takové intenzitě a klidně spát půjdete, nebo usnete při čtyřminutovém tahu počítače.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A