Total War: Shogun 2 – zpátky pod sakury (recenze)

vytisknout velikost písma
Strategická série Total War se vrací zpátky ke kořenům. Nezbývá než popadnout katany a vyrazit dobývat, protože šógun může být jen jeden.
Seznam kapitol
  1. Cesta meče i cesta ducha
  2. Na souši i na moři

Kruh se uzavírá, chtělo by se napsat při pomyšlení o návratu k bezmála jedenáct let starému prvnímu dílu strategicko-taktické série Total War. Zasazení hry se opět vrací do starověkého Japonska, plného rozkvetlých sakur, čajových obřadů, tančících gejš, ale i zabijáckých ninjů a ctnostných samurajů. Pokud vás tato éra zajímá, nenajdete její lepší herní zpracování než v Total War: Shogun 2. Deset let zkušeností se prostě neztratí.

 

Dlouhá cesta k moci

Fandové série nebudou při pohledu do menu hry asi příliš překvapeni. Shogun 2 nabízí pro jednoho hráče možnost si projít některou z historických bitev (například bitva u Sekigahary), případně není problém si bitvu upravit podle svého – vybrat bojiště, počasí, jednotky a tak dále.

Kampaň jako obvykle kombinuje strategickou tahovou část a taktickými bitvami

Základ pro pravidelné dlouhodobé zírání do monitoru však představuje kampaň, ve které se zmocníte jednoho z devíti klanů a vyrazíte za ultimátním cílem v podobě postu šóguna. Jednotlivé klany mají různě obtížné startovací podmínky (začínat na menším ostrově Kjúšú je snazší, než když do vás tepou klany ze tří stran na Hokkaidó), preferují jiné jednotky a třeba i jinou víru.

Shogun 2 Total War 04.jpg Shogun 2 Total War 14.jpg

Kampaň jako obvykle kombinuje strategickou tahovou část, kde se na mapě Japonska (nově je mapa pěkně celá vymodelovaná a lze si ji prohlížet ze všech stran) staráte o své provincie, budujete ekonomické i válečné stavby a přesouváte své armády, které si následně mohou dát s těmi cizími přes čumák v realtimových taktických bitvách. A jako obvykle se lze na taktickou část klidně vykašlat, výsledky bitev nechat spočítat počítač a vládu nad Japonskem získat jen prostřednictvím dumání nad strategickou mapou.

Cesta meče i cesta ducha

Tvůrci nijak zásadně nepřekopávali kritické prvky, takže pokud jste hráli některý z předchozích dílů, budete v uživatelském rozhraní po chvilce jako doma. Spíš než o velké novinky jde o balancování funkčních a osekávání nefunkčních nápadů z předchozích her. Jádro všeho opět představují jednotlivé provincie, které kromě hlavního města často nabízí i nezávislé strategické body jako přístav, doly, pastviny koní a tak podobně. Pokud o ně přijdete, ztratíte přístup i ke specifickým jednotkám (pokud přijdete o stáje, nemůžete trénovat jezdectvo), čehož můžete využívat jak vy, tak pohříchu i váš protivník.

Důležité je udržet rovnováhu mezi civilní a válečnou sférou – bez silné ekonomiky a dostatečných zásob rýže nevybudujete silnou armádu, ale jen s obrovskou bandou základních jednotek zase na bojišti neuspějete. Budovy jsou stejně jako výzkum důsledně odděleny na válečné (Bushido) a civilní (Chi), jednotlivých typů je spousta, záleží jen na vás, jakým směrem budete chtít svůj klan směřovat. Váleční mniši? Ninjové? Nebo snad zkusíte experimentovat se střelnými zbraněmi? Je to jen na vás. 

Shogun 2 Total War 03.jpg Shogun 2 Total War 12.jpg

Velkou změnu v Shogun 2 představuje konkretizování RPG prvků. I v předchozích dílech se vaši generálové, pomocníci, členové rodiny atd. zlepšovali, ale automaticky. Nově má každá takováto postava vlastní strom s dovednostmi, mezi nimiž vybíráte a upravujete si postavy k obrazu svému. Generál se například může věnovat bojovým vlastnostem svým a svých bodyguardů, případně se orientovat na zvyšování morálky armády.

Z ninji lze vychovat experta na sabotáže, nebo nebezpečného zabijáka

Z ninji lze vychovat experta na sabotáže, nebo nebezpečného zabijáka. A podobně se dá pracovat s buddhistickými mnichy, strážci metsuke (ekvivalent tajné policie), či gejšami. Ostatně, rozhodně doporučuji pomocníky často využívat, takové vhodně vyvolané povstání v nepřátelském městě či podříznutý krk generálovi dokáže hodně ovlivnit situaci.

Umělé neurony

Shogun 2 sice povzoru předchozích dílů některé prvky zjednodušuje (např. jednotky se na vlastním území automaticky doplňují), ale stále je velmi komplexní hrou – dobyté provincie se vám budou bouřit, protože vyznávají jinou víru, generálové mají ukazatel loajality a klidně se vzepřou, pokud se jim něco nebude líbit. Starosti můžete mít i se svojí rodinou, koho provdat, koho určit jako nástupce… Umně je třeba se i proplétat diplomatickými nástrahami, pokud nedržíte slovo a bez varování útočíte na sousedy, nikdo se s vámi bavit nebude a sami proti zbytku Japonska se dlouho neudržíte.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Mix tahové a real-time strategie
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 15. března 2011
  • Skvělá atmosféra feudálního Japonska
  • Epické bitvy
  • RPG prvky
  • Osekání zbytečných prvků
  • I zlepšená AI dělá chyby
  • Dlouhé nahrávání
  • Nudné námořní bitvy
Související články
  1. Shogun 2: Total War – volný čas spáchá seppuku (dojmy)
  2. Lionheart: King’s Crusade – svatá válka ve Svaté zemi (recenze)
  3. Recenze: Napoleon: Total War - ostatní skáčí, Napoleon létá
  4. Recenze: Empire: Total War – stratégův ráj
  5. Recenze: Medieval 2: Total War Kingdoms - velikán mezi datadisky
  6. Recenze: Medieval 2: Total War – poklekněte, přichází král
  7. Recenze: Rome: Total War – ovládněte Řím v nejlepší RTS roku!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na PS4 a PS4 Pro, rozdíl je nemalý!

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na …

Uncharted 4: A Thief's End vynikal mimo jiné v grafice, díky které je jednou z nejlépe vypadajících her momentálně dostupných na PS4. Ale může vypadat ještě lépe. Nové video ukazuje, jakou grafiku nabídne po aktualizaci pro PS4 Pro.

14.  9.  2016 | | 21 N/A
BioShock: The Collection – zahrajte si znovu a lépe (recenze)

BioShock: The Collection – zahrajte si…

Jen málokterá hra dokázala prezentovat napínavou atmosféru a hluboký příběh tak dobře jako BioShock. Není tedy divu, že se hra stala velmi populární a nyní vychází její remasterovaná verze. Jak na nás působí?

26.  9.  2016 | | 7 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 | | 1 N/A
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
Forza Horizon 3: užijte si rychlost a zábavu na silnici (recenze)

Forza Horizon 3: užijte si rychlost a …

Forza Horizon se letos dočkala již třetího plnohodnotného pokračování. Jaké je?

včera | | 5 N/A
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A
Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zdarma

Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zda…

EA se rozhodla k velkému kroku. Aby hráče navnadila na chystaný Battlefield 1, uvolní všechna DLC pro Battlefield 4 až do 19. září zdarma.

15.  9.  2016 |
Muž z Floridy si objednal laptop, místo něho dostal prototyp Xboxu One

Muž z Floridy si objednal laptop, míst…

Docela zajímavý příběh zažil obyvatel Floridy Jia Li. Na oficiálních stránkách Microsoftu si objednal laptop, ale místo něho dostal v březnu roku 2013 prototyp Xboxu One.

15.  9.  2016 |