Total War: Shogun 2 – zpátky pod sakury (recenze)

vytisknout velikost písma
Strategická série Total War se vrací zpátky ke kořenům. Nezbývá než popadnout katany a vyrazit dobývat, protože šógun může být jen jeden.
Seznam kapitol
  1. Cesta meče i cesta ducha
  2. Na souši i na moři

Kruh se uzavírá, chtělo by se napsat při pomyšlení o návratu k bezmála jedenáct let starému prvnímu dílu strategicko-taktické série Total War. Zasazení hry se opět vrací do starověkého Japonska, plného rozkvetlých sakur, čajových obřadů, tančících gejš, ale i zabijáckých ninjů a ctnostných samurajů. Pokud vás tato éra zajímá, nenajdete její lepší herní zpracování než v Total War: Shogun 2. Deset let zkušeností se prostě neztratí.

 

Dlouhá cesta k moci

Fandové série nebudou při pohledu do menu hry asi příliš překvapeni. Shogun 2 nabízí pro jednoho hráče možnost si projít některou z historických bitev (například bitva u Sekigahary), případně není problém si bitvu upravit podle svého – vybrat bojiště, počasí, jednotky a tak dále.

Kampaň jako obvykle kombinuje strategickou tahovou část a taktickými bitvami

Základ pro pravidelné dlouhodobé zírání do monitoru však představuje kampaň, ve které se zmocníte jednoho z devíti klanů a vyrazíte za ultimátním cílem v podobě postu šóguna. Jednotlivé klany mají různě obtížné startovací podmínky (začínat na menším ostrově Kjúšú je snazší, než když do vás tepou klany ze tří stran na Hokkaidó), preferují jiné jednotky a třeba i jinou víru.

Shogun 2 Total War 04.jpg Shogun 2 Total War 14.jpg

Kampaň jako obvykle kombinuje strategickou tahovou část, kde se na mapě Japonska (nově je mapa pěkně celá vymodelovaná a lze si ji prohlížet ze všech stran) staráte o své provincie, budujete ekonomické i válečné stavby a přesouváte své armády, které si následně mohou dát s těmi cizími přes čumák v realtimových taktických bitvách. A jako obvykle se lze na taktickou část klidně vykašlat, výsledky bitev nechat spočítat počítač a vládu nad Japonskem získat jen prostřednictvím dumání nad strategickou mapou.

Cesta meče i cesta ducha

Tvůrci nijak zásadně nepřekopávali kritické prvky, takže pokud jste hráli některý z předchozích dílů, budete v uživatelském rozhraní po chvilce jako doma. Spíš než o velké novinky jde o balancování funkčních a osekávání nefunkčních nápadů z předchozích her. Jádro všeho opět představují jednotlivé provincie, které kromě hlavního města často nabízí i nezávislé strategické body jako přístav, doly, pastviny koní a tak podobně. Pokud o ně přijdete, ztratíte přístup i ke specifickým jednotkám (pokud přijdete o stáje, nemůžete trénovat jezdectvo), čehož můžete využívat jak vy, tak pohříchu i váš protivník.

Důležité je udržet rovnováhu mezi civilní a válečnou sférou – bez silné ekonomiky a dostatečných zásob rýže nevybudujete silnou armádu, ale jen s obrovskou bandou základních jednotek zase na bojišti neuspějete. Budovy jsou stejně jako výzkum důsledně odděleny na válečné (Bushido) a civilní (Chi), jednotlivých typů je spousta, záleží jen na vás, jakým směrem budete chtít svůj klan směřovat. Váleční mniši? Ninjové? Nebo snad zkusíte experimentovat se střelnými zbraněmi? Je to jen na vás. 

Shogun 2 Total War 03.jpg Shogun 2 Total War 12.jpg

Velkou změnu v Shogun 2 představuje konkretizování RPG prvků. I v předchozích dílech se vaši generálové, pomocníci, členové rodiny atd. zlepšovali, ale automaticky. Nově má každá takováto postava vlastní strom s dovednostmi, mezi nimiž vybíráte a upravujete si postavy k obrazu svému. Generál se například může věnovat bojovým vlastnostem svým a svých bodyguardů, případně se orientovat na zvyšování morálky armády.

Z ninji lze vychovat experta na sabotáže, nebo nebezpečného zabijáka

Z ninji lze vychovat experta na sabotáže, nebo nebezpečného zabijáka. A podobně se dá pracovat s buddhistickými mnichy, strážci metsuke (ekvivalent tajné policie), či gejšami. Ostatně, rozhodně doporučuji pomocníky často využívat, takové vhodně vyvolané povstání v nepřátelském městě či podříznutý krk generálovi dokáže hodně ovlivnit situaci.

Umělé neurony

Shogun 2 sice povzoru předchozích dílů některé prvky zjednodušuje (např. jednotky se na vlastním území automaticky doplňují), ale stále je velmi komplexní hrou – dobyté provincie se vám budou bouřit, protože vyznávají jinou víru, generálové mají ukazatel loajality a klidně se vzepřou, pokud se jim něco nebude líbit. Starosti můžete mít i se svojí rodinou, koho provdat, koho určit jako nástupce… Umně je třeba se i proplétat diplomatickými nástrahami, pokud nedržíte slovo a bez varování útočíte na sousedy, nikdo se s vámi bavit nebude a sami proti zbytku Japonska se dlouho neudržíte.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Mix tahové a real-time strategie
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 15. března 2011
  • Skvělá atmosféra feudálního Japonska
  • Epické bitvy
  • RPG prvky
  • Osekání zbytečných prvků
  • I zlepšená AI dělá chyby
  • Dlouhé nahrávání
  • Nudné námořní bitvy
Související články
  1. Shogun 2: Total War – volný čas spáchá seppuku (dojmy)
  2. Lionheart: King’s Crusade – svatá válka ve Svaté zemi (recenze)
  3. Recenze: Napoleon: Total War - ostatní skáčí, Napoleon létá
  4. Recenze: Empire: Total War – stratégův ráj
  5. Recenze: Medieval 2: Total War Kingdoms - velikán mezi datadisky
  6. Recenze: Medieval 2: Total War – poklekněte, přichází král
  7. Recenze: Rome: Total War – ovládněte Řím v nejlepší RTS roku!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Redux hru vylepší nejen graficky

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Re…

Modifikace Redux pro GTA 5 slibuje řadu vylepšení, a to nejen po grafické stránce. Nyní se představuje na novém videu. Dočkat bychom se měli ještě v srpnu!

22.  8.  2016 | | 9 N/A
No Man

No Man's Sky zažívá masivní odliv hráč…

Někdy se může kvantita na úkor kvality jevit jako dobrý krok vpřed, nicméně v Hello Games asi někdo něco nedomyslel, když pustili do světa takto, s prominutím, odfláknutou hru, která ani ne měsíc po svém vydání ztratila už kolem 90% hráčů.

25.  8.  2016 | | 17 N/A
Quake Champions: Online řežba, jak má být, Quake se vrací v plné síle!

Quake Champions: Online řežba, jak má …

Po velkém návratu Wolfensteina a Dooma se přidává další série od id Software a jejím hlavním cílem je dostat se opět na vrchol her pro e-sport.

19.  8.  2016 | | 4 N/A
Mafia III láká novým trailerem: takhle bude vypadat loupež

Mafia III láká novým trailerem: takhle…

K příležitosti veletrhu Gamescom, jenž pro veřejnost začíná již ve čtvrtek, studio 2K vydalo nový trailer na očekávanou Mafii III. Můžeme v něm vidět loupežné přepadení banky. Hra se tak pomalu přibližuje jejímu vydání, které se bude konat 8. října.

18.  8.  2016 | | 4 N/A
Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vzorem pro ostatní závodní hry

Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vz…

Závodní hry vždy bojují o prvenství v počtu a zpracování tratí, v modelech aut a hlavně v jízdních vlastnostech vozidel. To vše se podařilo ovládnout legendárnímu Gran Turismu. Dnes se podíváme na druhý díl této skvělé série, která vychází do dnes. Nejnovější díl s názvem Gran Turismo Sport vyjde 15. listopadu tohoto roku.

20.  8.  2016 | | 8 N/A
Pokémon Go zabíjí. Nehrajte ho, když zrovna řídíte

Pokémon Go zabíjí. Nehrajte ho, když z…

24.  8.  2016 | | 7 N/A
Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná hororovka, která stála za to

Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná …

Vetřelci, Predátoři a mariňáci… Nekonečný souboj tří ras, který jsme měli možnost vyzkoušet na vlastní kůži ve hrách nebo filmech. Podíváme se dnes na hru z roku 2001 s názvem Aliens vs Predator 2 a datadisk Primal Hunt.

16.  8.  2016 | | 1 N/A
Jak se daří Deus Ex: Mankind Divided v celosvětových hodnoceních?

Jak se daří Deus Ex: Mankind Divided v…

Recenze na pokračování kyberpunkového hitu Dues Ex: Human Revolution z roku 2011 s podtitulem Mankind Divided, které vychází příští týden, se jíž začaly objevovat a jsou velmi pozitivní.

22.  8.  2016 | | 1 N/A