Trials Frontier: závodní klenot (mobilní recenze)

Finské vývojářské studio RedLynx se do herní historie zapsalo sérií Trials. Ta se nedlouho po vydání stala fenoménem a dobyla snad každou větší existující herní platformu. Mobilní platformu však navštívila vůbec poprvé, a to sice letos v Trials Frontier. Jak se série hraje na mobilech?

Vedle Trials Frontier pro iOS a Android budou RedLynx letos debutovat na dalších platformách, konkrétně Xbox One a Playstation 4 s Trials Fusion, přičemž právě ten je pátým plnohodnotným pokračováním série a Frontier jakýmsi spin-offem pro mobily. Série není novinka, nýbrž opravdový matador. První hra totiž dorazila na Windows a Mac již v roce 2000. Tu a aktuální díl tedy dělí celých čtrnáct let!

Těm, kterým hra unikla, lze Trials představit jako závodní arkádovku, ve které se posadíte za řídítka motorky, s níž musíte překonávat nejrůznější překážky, nástrahy, ale také plnit adrenalinové výzvy a úkoly nebo závodit s nevyzpytatelnými protivníky. Cílem je vždy dorazit do cíle a nespadnout, respektive se na zemi ocitnout co možná nejméně. V sérii hraje důležitou roli reálná fyzika, ať už jde o nerovný povrch, nebo o nutnost balancovat se samotným jezdcem na motorce. To všechno pozorujete z postranní 2D perspektivy, grafika je však plně ve 3D.

IMG_2519.PNG IMG_2526.PNG IMG_2529.PNG

Herní systém

Ačkoliv v závodě samotném je úkolem překonat nerovnosti, nespadnout a dojet do cíle, Trials Frontier disponuje poměrně propracovaným herním systémem díky tomu, že vypráví jakýsi příběh. Na začátku – tedy po absolvování několika seznamovacích závodů – se ocitnete ve westernovém městečku, kde jsou tři místnosti: garáž, obchod a hlavní salón. Garáž slouží k jedinému - za peníze, které získáváte za každý vyhraný závod, a součástky, které si vytočíte v kole štěstí po každém závodě, můžete vylepšovat svůj stroj, a to ve čtyřech různých oblastech. Vedle toho, že můžete stávající stroj vylepšovat, čekají na vás i jiné motorky.

Nutnost paliva vede k jedinému – mikrotransakce

Smysl obchodu asi netřeba vysvětlovat: za reální peníze zde můžete nakoupit konkrétní předměty, balíčky peněz, ale i palivo, které je potřebné pro každý závod. Nutnost paliva vede k jedinému – mikrotransakce. Ač zakomponování není nijak brutální, jejich síla se projevuje až v pozdějších fázích hry, kdy buď budete platit nebo čekat, což znovu poukazuje na hráčskou poddajnost a pasivitu vůči nemravným přístupům herních vývojářů.

IMG_2520.PNG

Poslední a tou nejdůležitější místností je hlavní salón, protože tady se setkáváte s různými NPC postavami, které vám zadávají úkoly, výzvy či jednotlivé závody. Postavy představují opravdu příjemné zpestření, protože mluví a každá po vás vyžaduje jiný úkol: mladý nadšenec po vás bude chtít, abyste v jednom závodě ukázali třeba tři back-flipy v řadě; cestovatel vás využije k objevování nových částí virtuálního světa; intelektuálka shání plánek na novou motorku a automechanik vám poradí a pomůže s upgradováním motorky. Ačkoliv jde jen o pozadí, protože, i když se úkol jmenuje jakkoliv, vždy musíte jen dojet do cíle nebo předvést triky, budou vás postavy a jejich monology bavit.

V jednoduchosti je krása

Trials Frontier zůstává naplno věrné konceptu předchozích her. Jak již bylo řečeno, cílem je dojet do cíle, případně udělat nějaké triky, porazit časomíru nebo protivníka v souboji jeden na jednoho. V tom tkví největší pozitivum hry, hratelně je totiž okamžitě přístupná a díky jednoduchosti neskutečně zábavná.

IMG_2532.PNG IMG_2533.PNG IMG_2535.PNG

Zaručuje to i všudypřítomná originalita a snaha o hravou a odlehčenou atmosféru. Ačkoliv jde o detaily – například vtipné hlášky závodníka, šílené pasti (dřevěná kola, vybuchující útesy, výtahy, padající mosty), skokánky, destrukce závodníka v cílové rovince, vyfocené momentky, kolo štěstí či okamžitá možnost srovnání vašeho času s okolním světem – všechno utváří dynamický, zároveň však pospolu skvěle držící celek.

Výborný pocit budete mít i z toho, že každé vylepšení motorky se razantně projeví na vlastnostech ovládání

Lví podíl na skvělé hratelnosti má vyladěné ovládání a fyzika, která jako taková představuje jednu z výzev. Nepozorní hráči, kteří nesledují terén a pohyb závodníka na motorce, totiž budou často padat, naopak dobrý balanc a správné načasování je po zásluze odměněno. Výborný pocit budete mít i z toho, že každé vylepšení motorky (nebo nová motorka) se razantně projeví na vlastnostech ovládání, takže pružnost či rychlost ihned spolehlivě poznáte a budete vědět, že investovaný čas a peníze se opravdu vyplatily. Jednoduše paráda.

IMG_2525.PNG

Nádherná grafika

Superlativy budeme pokračovat i v části o grafické stránce hry. Ta je jednoduše parádní! Nejenže Trials Frontier disponuje naprosto kouzelnými prostory (apokalyptické město za ranního východu slunce, zelené louky s horami v pozadí, temné americké kaňóny nebo rakouská vesnička a spoustu dalších), uchvátí i vysokým rozlišením textur, krásnými barvami, plynulými animacemi a detailním zpracováním všech možných objektů na trati. My sami se často přistihli, že jsme koukali raději na krásné pozadí než na samotné dění na trati. Záhy jsme ale přišli o život. Za ten pohled to ale stálo.

IMG_2523.PNG IMG_2527.PNG IMG_2528.PNG

Z přiložených screenshotů by se mohlo zdát – nebo alespoň nám se zdá, že by se vám mohlo zdát – že takovou grafiku zařízení se staršími vnitřnostmi nemůže zvládnout. Vyvedeme vás z omylu. Trials Frontier jsme totiž testovali na iPhone 4 a hra běžela bez jediného škubnutí nebo zpomalení. RedLynx si s hříčkou pro mobily zkrátka vyhráli do posledního detailu a na hře je to krásně vidět. Bravo!

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Arkády | Závodní arkáda
Výrobce: RedLynx
Začátek prodeje: 10. dubna 2014
  • Skvělá hratelnost
  • Krásná grafika
  • Žijící svět
  • Bohatý herní systém
  • Mikrotransakce

Trials Frontier je důkazem, že originální herní koncept se nevyčerpá ani po čtrnácti letech od svého vzniku, pokud o něj pečujete a dbáte. U Trials Frontier vidíme péči, lásku k hraní a originalitě na každém kroku. Hru doporučujeme všemi deseti, zvlášť když ji pořídíte zcela zdarma!

Hra byla testována na zařízení iPhone 4 a je ke stažení zcela zdarma na AppStore.

Diskuze (2) Další článek: The Elder Scrolls Online: Zápisky z Tamrielu #3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,