Unravel: logická hříčka plná nostalgie (recenze)

vytisknout velikost písma
Pro portfolio EA netradiční hříčka Unravel měla na to, aby společnost proměnila. Podařilo se jí to?

Teprve před pár dny jste si u nás mohli přečíst naše dojmy na Unravel, arkádovou logickou hříčku od Coldwood Interactive a Electronic Arts. Vzhledem k tomu, že v předchozím článku jsme již hru uvedli, představme si ji teď v plnohodnotné recenzi jen krátce.

O co v Unravel jde? Jde o minititul postavený na logických hříčkách a hutné atmosféře. Hráč se ujímá postavičky Yarny, což je obdoba českého Kukyho – Yarny ovšem pochází ze Švédska, vznikl roztočením bavlněného klubka, postupuje nejrůznějšími úrovněmi, řeší logické hádanky a odkrývá zajímavé příběhové pozadí. 

1433894943781.jpgE3-2015-Unravel-debut-trailer-screenshots-introduce-adorable-Yarny-7.jpgunravel-yarny.0.jpg

Skvělá hratelnost

Klubkovitá podstata Yarnyho je pro samotnou hratelnost více než důležitá. Nejenže se jeho celistvost ztrácí, neboť s každým pohybem ubývá na tkanině (až do té míry, kdy už se nemůže hnout), ale rovněž může tkaniny využívat k pohybu a řešení hádanek. A tak jakožto hráč budete využívat několik základních herních mechanismů – je to přivazování tkaniny, slaňování, šplhání, ale také tahání, přemísťování, vytváření můstků, případně kombinace všeho zmíněného. Koncept jako takový se nám nesmírně líbil, a to ze dvou důvodů – představuje něco ne úplně běžného a docela nového, a funguje intuitivně.

 

Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí

 

I díky tomu má Unravel skvělou hratelnost. Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí. A to proto, že se například objekt, který bylo třeba použít, nacházel schovaný uvnitř jiného. Na jeho výskyt jsme tak přišli úplnou náhodou, neboť na herní obrazovce nebyl. Naštěstí, těchto méně příjemných a zdržujících okamžiků je v celé hře jen minimum. Jinak šlape jako hodinky.

unravel1.png

V dojmech počáteční fáze hry jsme vyjadřovali obavu nad potenciálním stereotypem a monotónností. Po hraní kompletní hry ale můžeme s klidem prohlásit, že nic takového se nekoná. Unravel totiž ve dvou prvních levelech s herním konceptem seznamuje, proto jednotlivé postupy, dá se říct, opakuje, od toho třetího už ovšem hratelnost jako takovou osvěžuje přidáváním nepřátel v podobě zvířat (bude vás honit krtek, jednou se zase zachytíte za rybí ploutev a rychle na miničlunu odplachtíte pryč, atd.), daleko složitějších hádanek než předtím, zakomponováním dalších strojů a přístrojů (člun, traktor, atd.) a dalších.

Zkrátka a dobře, Unravel dávkuje hratelnost výtečně, nenudí a přidáváním jednotlivých prvků naopak hráče neustále vytrhuje z letargie, do které by recyklací herních mechanismů mohl upadat. Za to mají Švédové velký palec nahoru.

2.jpg2890271-unravel_e3_screen4.jpgSS_5.jpg

Dojemný příběh

Co v plné verzi také vystupuje daleko více do popředí, je příběh. Má se to takhle – postarší žena v úvodní scéně srovnává fotografii dítěte na poličce, dívá se z okna a náhle upustí bavlněné klubko, z něhož se umotá a vyklube Yarny. Ten pak procházením nejrůznějších lokací (zahrad, kolejí, podzemí, přístavu, stodoly, luk plných fauny i flóry, aj.) odkrývá vzpomínky a postřehy z minulosti ústřední ženské postavy.

 

Coldwood vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci

 

Coldwood díky tomuto pozadí vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci. Všechno do sebe zapadá a krásně plyne, takže i po této stránce si hru pochvalujeme.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Nabízí se tedy otázka, co je v Unravel vlastně špatně? Víceméně nic. Jediný potenciální zásek může nastat, pakliže vám hra a její mnohdy na city hrající styl nesedne. Jinak jde ale o téměř dokonalou arkádovku, která se díky neotřelým herním mechanismům skvěle hraje, má výborný soundtrack, kouzelné grafické ztvárnění a budete-li chtít, i nějaký ten filosoficko-společenský přesah. A toho si rozhodně ceníme, zvláště když takovou hru si k distribuci vybrala právě společnost Electronic Arts.

         

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Logické | Logická arkáda
Výrobce: Coldwood Interactive
Začátek prodeje: 9. února 2016
  • Herní mechanismy
  • Svižná hratelnost
  • Atmosféra
  • Celkové ztvárnění
  • Drobné chybky
    

Unravel je tak více než svěžím vánkem do portfolia Electronic Arts, který jakožto konzumenti více než vítáme a věříme, že společnost i nadále bude hledat mladá talentovaná studia se zajímavými nápady. Protože v případě Unravel a Coldwood Interactive to vyšlo na jedničku. Pokud tedy patříte mezi fanoušky atmosférických a stylových logických skákaček, rozhodně byste Unravel neměli vynechat. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A