Unravel: logická hříčka plná nostalgie (recenze)

vytisknout velikost písma
Pro portfolio EA netradiční hříčka Unravel měla na to, aby společnost proměnila. Podařilo se jí to?
Unravel: logická hříčka plná nostalgie (recenze)

Teprve před pár dny jste si u nás mohli přečíst naše dojmy na Unravel, arkádovou logickou hříčku od Coldwood Interactive a Electronic Arts. Vzhledem k tomu, že v předchozím článku jsme již hru uvedli, představme si ji teď v plnohodnotné recenzi jen krátce.

O co v Unravel jde? Jde o minititul postavený na logických hříčkách a hutné atmosféře. Hráč se ujímá postavičky Yarny, což je obdoba českého Kukyho – Yarny ovšem pochází ze Švédska, vznikl roztočením bavlněného klubka, postupuje nejrůznějšími úrovněmi, řeší logické hádanky a odkrývá zajímavé příběhové pozadí. 

1433894943781.jpgE3-2015-Unravel-debut-trailer-screenshots-introduce-adorable-Yarny-7.jpgunravel-yarny.0.jpg

Skvělá hratelnost

Klubkovitá podstata Yarnyho je pro samotnou hratelnost více než důležitá. Nejenže se jeho celistvost ztrácí, neboť s každým pohybem ubývá na tkanině (až do té míry, kdy už se nemůže hnout), ale rovněž může tkaniny využívat k pohybu a řešení hádanek. A tak jakožto hráč budete využívat několik základních herních mechanismů – je to přivazování tkaniny, slaňování, šplhání, ale také tahání, přemísťování, vytváření můstků, případně kombinace všeho zmíněného. Koncept jako takový se nám nesmírně líbil, a to ze dvou důvodů – představuje něco ne úplně běžného a docela nového, a funguje intuitivně.

 

Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí

 

I díky tomu má Unravel skvělou hratelnost. Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí. A to proto, že se například objekt, který bylo třeba použít, nacházel schovaný uvnitř jiného. Na jeho výskyt jsme tak přišli úplnou náhodou, neboť na herní obrazovce nebyl. Naštěstí, těchto méně příjemných a zdržujících okamžiků je v celé hře jen minimum. Jinak šlape jako hodinky.

unravel1.png

V dojmech počáteční fáze hry jsme vyjadřovali obavu nad potenciálním stereotypem a monotónností. Po hraní kompletní hry ale můžeme s klidem prohlásit, že nic takového se nekoná. Unravel totiž ve dvou prvních levelech s herním konceptem seznamuje, proto jednotlivé postupy, dá se říct, opakuje, od toho třetího už ovšem hratelnost jako takovou osvěžuje přidáváním nepřátel v podobě zvířat (bude vás honit krtek, jednou se zase zachytíte za rybí ploutev a rychle na miničlunu odplachtíte pryč, atd.), daleko složitějších hádanek než předtím, zakomponováním dalších strojů a přístrojů (člun, traktor, atd.) a dalších.

Zkrátka a dobře, Unravel dávkuje hratelnost výtečně, nenudí a přidáváním jednotlivých prvků naopak hráče neustále vytrhuje z letargie, do které by recyklací herních mechanismů mohl upadat. Za to mají Švédové velký palec nahoru.

2.jpg2890271-unravel_e3_screen4.jpgSS_5.jpg

Dojemný příběh

Co v plné verzi také vystupuje daleko více do popředí, je příběh. Má se to takhle – postarší žena v úvodní scéně srovnává fotografii dítěte na poličce, dívá se z okna a náhle upustí bavlněné klubko, z něhož se umotá a vyklube Yarny. Ten pak procházením nejrůznějších lokací (zahrad, kolejí, podzemí, přístavu, stodoly, luk plných fauny i flóry, aj.) odkrývá vzpomínky a postřehy z minulosti ústřední ženské postavy.

 

Coldwood vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci

 

Coldwood díky tomuto pozadí vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci. Všechno do sebe zapadá a krásně plyne, takže i po této stránce si hru pochvalujeme.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Nabízí se tedy otázka, co je v Unravel vlastně špatně? Víceméně nic. Jediný potenciální zásek může nastat, pakliže vám hra a její mnohdy na city hrající styl nesedne. Jinak jde ale o téměř dokonalou arkádovku, která se díky neotřelým herním mechanismům skvěle hraje, má výborný soundtrack, kouzelné grafické ztvárnění a budete-li chtít, i nějaký ten filosoficko-společenský přesah. A toho si rozhodně ceníme, zvláště když takovou hru si k distribuci vybrala právě společnost Electronic Arts.

         

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Logické | Logická arkáda
Výrobce: Coldwood Interactive
Začátek prodeje: 9. února 2016
  • Herní mechanismy
  • Svižná hratelnost
  • Atmosféra
  • Celkové ztvárnění
  • Drobné chybky
    

Unravel je tak více než svěžím vánkem do portfolia Electronic Arts, který jakožto konzumenti více než vítáme a věříme, že společnost i nadále bude hledat mladá talentovaná studia se zajímavými nápady. Protože v případě Unravel a Coldwood Interactive to vyšlo na jedničku. Pokud tedy patříte mezi fanoušky atmosférických a stylových logických skákaček, rozhodně byste Unravel neměli vynechat. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na PS4 a PS4 Pro, rozdíl je nemalý!

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na …

Uncharted 4: A Thief's End vynikal mimo jiné v grafice, díky které je jednou z nejlépe vypadajících her momentálně dostupných na PS4. Ale může vypadat ještě lépe. Nové video ukazuje, jakou grafiku nabídne po aktualizaci pro PS4 Pro.

14.  9.  2016 | | 20 N/A
PlayStation 5 přijde v druhé polovině roku 2018, říká analytik, kterému se dá věřit

PlayStation 5 přijde v druhé polovině …

Existuje muž, který přesně předpověděl existenci PlayStation 4 Slim a PlayStation 4 Pro ještě před tím, že o jejich možnosti začal mluvit internet – analytik Damian Thong. Nyní přichází s novou předpovědí.

13.  9.  2016 | | 33 N/A
Jak silný počítač bude potřeba na Bioshock: The Collection? Známe hardwarové nároky

Jak silný počítač bude potřeba na Bios…

Vývojáři ze studia 2K odhalili hardwarové nároky hry Bioshock: The Collection. Nároky to naštěstí nejsou nějak zvlášť vysoké, požadují však poměrně hodně místa na disku.

12.  9.  2016 | | 17 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 |
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
Seznam her, které již oznámily podporu pro PS4 Pro

Seznam her, které již oznámily podporu…

S oznámením nové konzole PlayStation 4 Pro řada vývojářů a vydavatelů odhalila plány aktualizovat své stávající hry pro podporu této konzole. Zmínili také, které nadcházející hry přijdou rovnou na PS4 Pro.

11.  9.  2016 | | 12 N/A
Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zdarma

Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zda…

EA se rozhodla k velkému kroku. Aby hráče navnadila na chystaný Battlefield 1, uvolní všechna DLC pro Battlefield 4 až do 19. září zdarma.

15.  9.  2016 |
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A