Unravel: logická hříčka plná nostalgie (recenze)

vytisknout velikost písma
Pro portfolio EA netradiční hříčka Unravel měla na to, aby společnost proměnila. Podařilo se jí to?

Teprve před pár dny jste si u nás mohli přečíst naše dojmy na Unravel, arkádovou logickou hříčku od Coldwood Interactive a Electronic Arts. Vzhledem k tomu, že v předchozím článku jsme již hru uvedli, představme si ji teď v plnohodnotné recenzi jen krátce.

O co v Unravel jde? Jde o minititul postavený na logických hříčkách a hutné atmosféře. Hráč se ujímá postavičky Yarny, což je obdoba českého Kukyho – Yarny ovšem pochází ze Švédska, vznikl roztočením bavlněného klubka, postupuje nejrůznějšími úrovněmi, řeší logické hádanky a odkrývá zajímavé příběhové pozadí. 

1433894943781.jpgE3-2015-Unravel-debut-trailer-screenshots-introduce-adorable-Yarny-7.jpgunravel-yarny.0.jpg

Skvělá hratelnost

Klubkovitá podstata Yarnyho je pro samotnou hratelnost více než důležitá. Nejenže se jeho celistvost ztrácí, neboť s každým pohybem ubývá na tkanině (až do té míry, kdy už se nemůže hnout), ale rovněž může tkaniny využívat k pohybu a řešení hádanek. A tak jakožto hráč budete využívat několik základních herních mechanismů – je to přivazování tkaniny, slaňování, šplhání, ale také tahání, přemísťování, vytváření můstků, případně kombinace všeho zmíněného. Koncept jako takový se nám nesmírně líbil, a to ze dvou důvodů – představuje něco ne úplně běžného a docela nového, a funguje intuitivně.

 

Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí

 

I díky tomu má Unravel skvělou hratelnost. Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí. A to proto, že se například objekt, který bylo třeba použít, nacházel schovaný uvnitř jiného. Na jeho výskyt jsme tak přišli úplnou náhodou, neboť na herní obrazovce nebyl. Naštěstí, těchto méně příjemných a zdržujících okamžiků je v celé hře jen minimum. Jinak šlape jako hodinky.

unravel1.png

V dojmech počáteční fáze hry jsme vyjadřovali obavu nad potenciálním stereotypem a monotónností. Po hraní kompletní hry ale můžeme s klidem prohlásit, že nic takového se nekoná. Unravel totiž ve dvou prvních levelech s herním konceptem seznamuje, proto jednotlivé postupy, dá se říct, opakuje, od toho třetího už ovšem hratelnost jako takovou osvěžuje přidáváním nepřátel v podobě zvířat (bude vás honit krtek, jednou se zase zachytíte za rybí ploutev a rychle na miničlunu odplachtíte pryč, atd.), daleko složitějších hádanek než předtím, zakomponováním dalších strojů a přístrojů (člun, traktor, atd.) a dalších.

Zkrátka a dobře, Unravel dávkuje hratelnost výtečně, nenudí a přidáváním jednotlivých prvků naopak hráče neustále vytrhuje z letargie, do které by recyklací herních mechanismů mohl upadat. Za to mají Švédové velký palec nahoru.

2.jpg2890271-unravel_e3_screen4.jpgSS_5.jpg

Dojemný příběh

Co v plné verzi také vystupuje daleko více do popředí, je příběh. Má se to takhle – postarší žena v úvodní scéně srovnává fotografii dítěte na poličce, dívá se z okna a náhle upustí bavlněné klubko, z něhož se umotá a vyklube Yarny. Ten pak procházením nejrůznějších lokací (zahrad, kolejí, podzemí, přístavu, stodoly, luk plných fauny i flóry, aj.) odkrývá vzpomínky a postřehy z minulosti ústřední ženské postavy.

 

Coldwood vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci

 

Coldwood díky tomuto pozadí vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci. Všechno do sebe zapadá a krásně plyne, takže i po této stránce si hru pochvalujeme.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Nabízí se tedy otázka, co je v Unravel vlastně špatně? Víceméně nic. Jediný potenciální zásek může nastat, pakliže vám hra a její mnohdy na city hrající styl nesedne. Jinak jde ale o téměř dokonalou arkádovku, která se díky neotřelým herním mechanismům skvěle hraje, má výborný soundtrack, kouzelné grafické ztvárnění a budete-li chtít, i nějaký ten filosoficko-společenský přesah. A toho si rozhodně ceníme, zvláště když takovou hru si k distribuci vybrala právě společnost Electronic Arts.

         

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Logické | Logická arkáda
Výrobce: Coldwood Interactive
Začátek prodeje: 9. února 2016
  • Herní mechanismy
  • Svižná hratelnost
  • Atmosféra
  • Celkové ztvárnění
  • Drobné chybky
    

Unravel je tak více než svěžím vánkem do portfolia Electronic Arts, který jakožto konzumenti více než vítáme a věříme, že společnost i nadále bude hledat mladá talentovaná studia se zajímavými nápady. Protože v případě Unravel a Coldwood Interactive to vyšlo na jedničku. Pokud tedy patříte mezi fanoušky atmosférických a stylových logických skákaček, rozhodně byste Unravel neměli vynechat. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 12 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 28 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 12 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 17 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A