Unravel: logická hříčka plná nostalgie (recenze)

|  zobrazit bez stromu  |  nových příspěvků: 2

Diskuze k článku

S4TW  |  12. 02. 2016 15:24

Perfektní hodnocení, hra nemá v podstatě nedostatky a tak má 4 hvězdy... hmmm, co tedy mělo být jinak, aby jich bylo 5, respektive aspoň 4.5, jelikož chápu, že pětka se v podstatě nedává...??

|   |  Odpovědět
12. 02. 2016 00:08

Úvodem musím přiznat, že Unravel je stěžejním důvodem, proč se na Origin přestávám chtě nechtě dívat přes prsty. Ano, sbírám na něm už nějaký ten pátek hry v cyklu On the House, ale upřímně řečeno, Steam je Steam. Ale tam bohužel Unravel nenajdu (nenašel jsem na něm ani Mass Effect 3, takže nevěřím ani v Unravel).

Ale ke hře samotné: já bych dodal, že hra je především neskutečně poetická. Nejde jen o podmanivou, melancholicky laděnou hudbu (byť švédský dupák, který hraje ve strojovně, rozhodně potěší), strhující grafické ztvárnění, ale kus duše který do té hry autoři vložili. Ať už se bavíme o tom, jak se Yarny hned na prvních metrech polekaně dívá na motýla, jak v průmyslové zóně zakládá paže khrudníku, jak je mu v tom dešti zima, zkrátka ani na okamžik nevnímáte Yarnyho jen jako nějakou postavičku. Vy se stáváte Yarnym - či spíše on se stává vámi.

Je tu řada míst, která spoléhají nejenom na logiku, ale i na hbité prsty. Sestava úrovní prověří soustředěnost každého hráče a proměnlivost prostředí (snad kromě vskutku depresivních dolů) zahání stereotyp. Hezky se to hýbá, hezky to vypadá, hezky to zní, hezky to na vás celou hru pomrkává. Prostředí kolem vás není statické, neustále se v něm něco děje. Kapky vody pleskají o zem, zahradou tiše podupává krtek, v lese se před vámi plazí had, v močálech se to hemží komáry, ... První noc, kdy jsem hru hrál, jsem se přistihl, že si jen tak stojím v borůvčí, poslouchám líbezný soundtrack a kochám se zeleností mechu na kamení a vráskami stromů. Prostě jen tak. Byl jsem tam...

Ale odpočinková hra? Pokud jste stejní blázni jako já a lovíte ve hře kromě závěrečných titulků po doběhnutí celé pouti i všechny achievementy, čekají vás velmi dlouhé (polární) noci. Nejde jen o sbírání pletených kytiček, ale také například projít úrovní bez jediného úmrtí. A ano, to je setsakramentsky těžké. Yarny, to roztomilé červené klubko, je nejenom náchylný na pády z větší výšky či hlubokou vodu. Občas na něj spadnou kameny či dřevěné klády. Občas se do něj s chutí pustí sysel (čímžto koriguji recenzi, která zmiňuje krtka) či krabové. Chce to pořádný cvik, udolat celou úroveň bez chybičky. Dlužno dodat, že obtížnost hádanek s přibývajícími lokalcemi postupně stoupá.

Souhrnem, při hraní jsem se nejednou přistihl, že toužím vyrazit do švédských borů a hledat pod kameny smyčky červené příze. Jsem přesvědčen, že studio i začleněním švédských reálií (ať už se bavíme o červených stodolách, švédských nápisech (jinak je hra samozřejmě v angličtině) či losem, který vás v jednu chvíli málem zašlápne), udělalo mezi běžnou populací pro zvýšení obliby této severské země víc než centrum turistického ruchu a jeho osvětové kampaně.

Ano, stálo to 20 euro a mohl jsem se v aktuálně končícím výprodeji na Steamu utratit za tři-čtyři starší, komplexnější hry - jenže na Unravel jsem se těšil od prvního videa, které vyšlo. Není mnoho her, které jsem si koupil hned první den, ale Unravel si tuto pozornost plně zaslouží.

|   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor