Válečný řev zazní podruhé aneb Warlords Battlecry 2

Elfové, trpaslíci, barbaři, temní elfové, démoni, lidé – to je jen stručný výtah válčících stran v pokračování real-time strategie Warlords: Battlecry, které se zanedlouho objeví i v našich obchodech. Kromě množství stran, nabízí Warlords na strategii velice propracovaný RPG systém, nelineární děj, množství kouzel a mnoho dalšího.

Na úvod mi dovolte malý výlet do historie. Warlords byla ve své době skvělá turn-based strategie, která si získala po celém světě spoustu příznivců. Autoři vydali postupně tři díly. Před plánovaným vydáním Warlords 4 se však rozhodli vyzkoušet, jak se snese svět Warlordu s principem real-time strategií a vznikl Warlords Battlecry. No a jak tento pokus dopadl? Asi se povedl, protože zatímco vývoj Warlords 4 byl pozastaven, hratelná verze druhého Battlecry se před nedávnem objevila u mě na stole.

Nuže jak Warlords: Battlecry 2 vypadá? Hned na úvod musím říct, že velice dobře. Jak jsem se již zmínil, předností hry bude bezesporu počet válčících stran. Ve finální verzi se setkáte s rovnými dvanácti rasami! Budou to například barbaři, démoni, hned tři druhy elfů, trpaslíci, minotauři, nemrtví orkové a další. A nemyslete si, že se budou lišit jen barvou jednotek jako v některých jiných hrách. Každá rasa má naprosto odlišné jednotky a stavby. Například démoni mají drahé ale přitom silné bojovníky, kdežto barbaři jsou pravým opakem. A co třeba temní elfové se svými skvělými kouzelníky, harpiemi či jedovatými pavouky nebo démoni se salamandry, pekelnými oři a impy? Všechny strany mají kolem deseti jednotek a celkově jich hra nabízí skoro 140.

  

  

Ovšem počet soupeřů není tím, co mě na Warlods nejvíce nadchlo. Zajímavější mi přišla přítomnost RPG prvků ve hře. Důležitou postavou každé armády je totiž hrdina. A s hrdinou, kterého si vytvoříte na začátku, teoreticky projdete celou hrou. Tedy pokud vám ho nezabijí. Ovšem ani v tom případě nemusíte věšet hlavu. Při vytváření hrdiny si totiž můžete nastavit, jaký postih dostanete pokud zemře. Čím větší postih zvolíte, tím více zkušeností získáte v každém souboji. Takže pokud budete riskovat, můžete si vytrénovat opravdu skvělou postavu v rekordně rychlém čase, ale stačí jedna nepovedená bitva a můžete začít od začátku. Naopak konzervativnější hráči zvolí metodu „pomalu ale jistě“, kdy hrdinovi přibývají zkušenosti menším tempem, ale smrt není pro hrdinu konečnou stanicí.

Vůbec celé vybírání vašeho hrdiny zavání tradičním RPGčkem, ve většině aspektů dokonce propracovanějším než některé opravdové RPG. Kromě tradičních čtyř základních vlastností (síla, rychlost, inteligence a charisma), existuje ještě asi desítka sekundárních vlastností jako např. boj, magie, zdraví, odolnosti atd., do kterých můžete investovat vydobyté zkušenosti. Také naučení kouzel něco stojí, takže určitě nemůžete jen tak bez rozmyšlení naťukat všechny body do položky síla nebo magie. Hrdinové se také odlišují na základě rasy – démoni mají poněkud jiné přednosti než elfové a ti se zase určitě nepodobají barbarským hrdinům. Každý hrdina má taky určitou specializaci, na výběr je třeba specialista na boj Deathking, nebo tajemný Shaman, který má naopak bonus pro kouzla „chaosu“. Na systému RPG ve hře si dali autoři záležet, což dokazuje i fakt, že kromě hrdiny získávají zkušenosti i obyčejné jednotky, které se také zlepšují. Ty nejlepší pak můžete spolu s hrdinou přesouvat i do dalších misí.

Takže hrdinu jste si už vybrali a hurá na bojiště. Prostředí hry je opět jako v předchozím díle v klasickém 2D. Grafika se samozřejmě dočkala inovací, takže se Warlords Battlecry 2 rozhodně mezi dnešními strategiemi neztratí. Prostředí se střídají – jednou je to sníh, podruhé třeba klasický les, jindy poušť. Takže klasika. První překvapení nastalo ve chvíli, kdy jsem se dostal k dolům. Jelikož už tam byly nějaké postavené, rozhodl jsem se je zlikvidovat, abych na stejném místě vytvořil svoje. Jenže chyba lávky, zničením dolu se stane do konce hry nepoužitelným. Takže restart a znovu – pro získání dolu jej totiž musíte pomocí hrdiny zkonvertovat. Těžení také neprobíhá klasickým způsobem. Od okamžiku, kdy získáte důl získáte každou sekundu určitý počet dané suroviny (mimochodem suroviny jsou čtyři). Pro zrychlení těžby musíte do daného dolu poslat jednoho nebo více dělníků. Ti však nepobíhají z lomu do vesnice, jen vejdou do dolu a od toho okamžiku těžíte rychleji. Sice to není příliš reálné, ale každopádně díky tomu ve hře nefunguje standardní strategie „zabedni se, vytvoř armádu a pak znič všechno“. Naopak je lepší hned zezačátku zabrat co nejvíce dolů a získat tak stabilní přísun surovin.

  

  

Samozřejmě o to samé se snaží i protivníci, a tak dříve nebo později dojde ke střetu. Boj nenabízí nic originálního, ovšem do okamžiku než začnete používat kouzla. Autoři nabízí 11 druhů magií, tedy zhruba stovku kouzel, které se může váš hrdina naučit. Takové množství obsahuje nejen kouzla obranná a útočná, ale došlo i na specialitky typu zrychlení všech okolních jednotek, naučení náhodného kouzla apod. Kromě obyčejných jednotek, má každá rasa k dispozici jednoho titána. Jeho výroba je dlouhá a drahá, ale pokud jej postavíte, stojí to za to.

Poslední dobou se vývojáři každé nové hry chlubí propracovanou AI. Stejně tak australští tvůrci Warlords. Sice to za krátkou dobu hraní nemůžu objektivně posoudit, přesto musím zmínit jednu příhodu, která dokázala, že to nemusí být jen tradiční chvástání manažerů. Jednou se počítači povedlo díky mé nepozornosti s jedním démonem zničit půlku mé vesnice. Když jsem to zjistil, postavil jsem na inkriminovaném místě více obranných věží. Přiletěl druhý démon, ovšem tentokrát neuspěl. Pak bylo chvíli ticho a následně přiletěli démoni dva, kteří opět udělali díru v mém obranném postavení. Pak jsem je opět vyhnal, avšak počítač zanedlouho poslal démonky tři. Sice to není nějaký převratný objev v umělé inteligenci, ale živě si dovedu představit, jak by v některých jiných hrách počítač tupě posílal pořád stejnou jednotku na jistou smrt. Autoři také slibují dávat na své stránky nové styly AI volně ke stažení.

Příběh Warlords se tradičně točí okolo území Etheria, které je rozděleno na mnoho provincií. Každou provincii má pod kontrolou jiná rasa a vy se samozřejmě budete snažit získat, co nejvíce území pod svou nadvládu. V kampani si pak dokonce budete moci určit, na jakého nepřítele v následující misi zaútočíte, s kým uzavřete alianci apod. Ke hře je také přiložen editor misí, takže si budete moci vytvořit vlastní scénáře. Hra vypadá docela zajímavě, i když asi vychází v nevhodnou dobu – dobu Warcrafta III. Uvidíme jak se popere s tak silným protivníkem. Výsledek klání vám brzy sdělíme v recenzi.

Demo Warlords Battlecry 2 stahujte zde.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie
Výrobce: Enlight
Váš názor Další článek: Interview o UFO: Aftermath

Témata článku: , , , , , , , , ,