Wasteland 2: stará škola (recenze)

Old-schooloví RPG nadšenci, těšte se. Arizonskou pustinou nás provede Wasteland 2.

Jen málo z vás jistě pamatuje titul, který vyšel před dvaceti pěti lety, položil základy post-apokalyptickým RPG (do té doby dominovala fantasy tématika) a inspiroval snad největší ikonu žánru – Fallout 1 a 2. Jednalo se o RPG Wasteland, na který dohlížel Brian Fargo. Hra představila koncept několika možností výběru, rozhodnutí a následků. Často jste nevěděli, jak reagovat a obvykle ani jedno rozhodnutí nebylo nakonec správné.

Byl zde tedy i prostor pro znovu-hratelnost. Po dlouhé době, zejména díky podporovatelům projektu Kickstarteru, studio inXile, opět pod taktovkou Briana Farga, vydalo pokračování, které by mělo uspokojit všechny, kterým se po nějaké té klasice stýská. Takže, jakou hrou je Wasteland 2? Berme to vše popořadě.

WL2 2014-09-21 23-15-34-99.jpg WL2 2014-09-23 23-08-55-27.jpg WL2 2014-09-24 17-12-39-48.jpg

Stará láska nerezaví

Hned na začátku nás čeká to nejdůležitější. Tvorba postav. Není zde jen jeden primární hrdina, který nabírá postupně ostatní členy (byť tato možnost je zde také), ale komando rovnou čtyř hrdinů. Budete rozdělovat body do několika velmi důležitých atributů, které ovlivní směr, jakými se vaši hrdinové budou ubírat a je dobré si vše kvalitně rozmyslet, neboť se vám může stát to, co mně. Svou partu jsem tak „re-rolloval“ třikrát, než se mi výsledek zamnouval jak dovednostmi, tak ve smyslu Role Play.

WL2 2014-09-24 21-27-39-39.jpg

Zpět k atributům. Síla je vitální, pokud se bude onen hrdina specializovat na boj zblízka a zpočátku to bude i třeba vzhledem k počtu nábojů. Ovlivňuje také počet vašich hitpointů, aby nebylo po vás během prvních pěti minut. Koordinace je důležitá pro množství akčních bodů. Díky nim tak můžete například provést dva útoky za kolo místo jednoho, nebo se taktičtěji pohybovat.

 

Pojem univerzálního vojáka Wasteland nezná

 

„Povědomí“ ovlivňuje šanci vyhnutí se nepřátelským útokům a také pořadí v soubojích. „Rychlost“ má podobný efekt jako povědomí, byť má větší dopad na rychlost tahu. Velká inteligence je důležitá pro počet skillpointů (o těch  později) při sestavení ideální party. Pojem univerzálního vojáka Wasteland nezná. Skillpointů není nikdy dost a to i když máte maximální hodnotu deseti.

WL2 2014-09-25 23-13-06-07.jpg WL2 2014-09-25 23-59-11-89.jpg WL2 2014-09-27 12-40-16-95.jpg

Charisma se hodí pro ovlivňování NPC. Často se tak z problému vykecáte, aniž byste plýtvali municí nebo lékárničkami. Navíc je snížena i šance, že by si členové vaší party v soubojích náhodně dělali, co chtějí. A abychom zde měli i faktor náhody, tak je tu přítomno „štěstí“. Někdy budete mít o akční bod navíc, jindy dostanete za level větší počet hitpointů nebo uštědříte nepříteli kritický zásah.

Každý na něco

Následně si zvolíte i dovednosti, které se dají rozdělit na zbraňové a ovlivňují šanci na zásah a kritické poškození. A každý bodík je znát. Další schopnosti by se dali označit jako funkční, či praktické dovednosti. Odemykání zámků, sejfů, zneškodňování výbušnin, chirurgie, ošetřování a mnoho dalších… Je toho opravdu dost. Volte dobře nebo budete později litovat.

WL2 2014-09-27 14-00-35-02.jpg

Úvod hry je celkem jednoduše přednesený jednoduchou filmovou animací. Což ale nevadí. Hra nám předkládá alternativní realitu, kdy před miléniem došlo k nukleární katastrově. Bylo vypuštěno mnoho jaderných raket, které zpustošily, co se dalo. Mělo by se jednat o dílo vysokých důstojníků a politiků, ale to nikdo neví přesně. I přes tyto katastrofické podmínky se podařilo několika skupinám lidí přežít. Asi si vzali příklad ze švábů a v podobných podmínkách často tedy i žijí. Někdo by očekával, že se v takové situaci lidé stmelí a budou si pomáhat, jak jen to bude možné.

WL2 2014-09-27 14-38-09-99.jpg WL2 2014-09-27 14-54-08-75.jpg WL2 2014-09-28 02-34-00-21.jpg

Samozřejmě tomu tak není a i zde se najdou skupiny, většinou gangy a nájezdníci, kteří touží po bohatství postaveném na smrti a utrpení jiných. Proti tomuto fenoménu se objevuje několik skupin, které se považují za správné a zákonné. Například gang „Rudých škorpiónů“ (někdo z tvůrců byl asi fanoušek filmu s Dolphem Lundgrenem) a pak například další militantní skupina rangerů (zde asi seriálu Walker - Texas Ranger), ve které patříte mezi arizonské idealistické zelenáče, kteří mají před sebou svůj první případ. Vyřešit vraždu rangera Esa a prozkoumat dvě vysílací věže a posílit jejich signál, abyste zjistili, co se chystá, protože velení zachytilo zvláštní zprávu… A víc vám nepovím.

Chce to čas

Na rovinu říkám, že první dobré dvě, tři hodiny hraní byly nuda a skoro i utrpení. Příběh stagnuje a některé dialogy jsou sice velmi košaté, ale zdají se být opakující se a zbytečné. Vaše parta není složena z Arnoldů ani Stallonů a výbava nestojí za nic. Souboje jsou poměrně složité i díky tomu, že vám často dojdou náboje. To platí hlavně pro třetí a čtvrtou obtížnost. Ta poslední je zde zejména pro ty, kteří hru již minimálně jednou dohráli, nebo rádi potí krev. Pravda je taková, že hru jsem mohl mít minimálně o 100 % snazší. A jak?

10573255_789002567808181_887804556_o.jpg 10676918_789002581141513_430680484_o.jpg 10677223_789002577808180_137533638_o.jpg

Tak třeba tím, že jsem do skupiny svých čtyř hrdinů mohl hned přizvat jedno NPC, které je o mnoho úrovní výše a nepřátelské skupiny s mírnou nadsázkou si dává samo. Toto jsem zjistil po nějakých sedmi hodinách hraní. Cizích NPCček můžete mít ve své skupině ale více. Také levelují a také jim můžete dávat výbavu dle gusta (jen ne ošacení, tak jako vašim svěřencům). Máte k dispozici tedy takovou malou armádu, což oceníte v bojích, které jsou poměrně slušně propracované a jsou tahové a velmi podobné těm ve Falloutu nebo X-Comu. To ale z počátku moc nevidíte, protože nepřátelské jednotky používají primárně útoky na blízko.

 

Při krytí máte důležité bonusy, ať už k zásahu nebo naopak k šanci se vyhnout kulce

 

Později, kdy i nepřátelské skupiny používají velké množství střelných zbraní, je třeba více strategie a také se různě krýt. Při krytí máte důležité bonusy, ať už k zásahu nebo naopak k šanci se vyhnout kulce. Podobně přemýšlejí ale i protivníci a tak se šikne sem tam někoho poškádlit třeba granátem. Jak jsem psal výše, nábojů ve hře není ale zas až tak mnoho. Je rozhodně šikovné důmyslně si rozvrhnout, jaké zbraně mají vaši hrdinové používat, aby například tři z nich nepoužívali stejný druh munice a o to hůře, plýtvali i stejnými skillpointy, kterých není nikdy dostatek.

10702890_789002591141512_852516842_o.jpg

Pro váš úspěch je dobré, a na vyšší obtížnosti kriticky nutné, mít vyváženou a univerzální skupinu. Ve svém týmu jsem tak měl leadera, což byl charismatický voják s vysokým vedením, aby inspiroval svou skupinu, což znamená ovlivnění šance na zásah a také to, že si během boje členové vaší party nebudou sami dělat, co chtějí.

Další členkou je specialistka s ostřelovací puškou a nyní i specialistku na boj zblízka beze zbraně, jelikož mi došly náboje. Její specialitou je odemykání zámků, sejfů, hackování počítačů a také je velmi všímavá. Pokud ji používáte jako průzkumníka, odhalí vám například skryté miny, pasti a podobně. Co se nábojového deficitu týče, podobně je na tom Bob. Svalnatý afroameričan, který třímá těžké zbraně.

10707367_789002574474847_157337507_o.jpg 10718095_789002571141514_1822922875_o.jpg 10718461_789002587808179_909576039_o.jpg

Pokud potřebuje argumentovat tváří v tvář, jeho kladivo jich má dost. Jeho specializací je zneškodňování výbušnin, modifikace zbraní, opravování zařízení a třeba i toasterů, které představují jakýsi easter-egg a po své opravě buď zanechají nějaký úžasný předmět, nebo zcela obyčejnou… topinku.

 

Celkový arzenál, který je možno použít, je značně různorodý

 

Čtvrtou členkou je lékařka s lehkou automatickou zbraní na menší vzdálenosti. Ta má nábojů zatím docela dost, ale zejména proto, že ji dobře chráním a příliš nepoužívám v potyčkách, aby mohla plnit svou primární funkci – léčit a ošetřovat zranění. Celkový arzenál, který je možno použít, je různorodější. Jsou zde i granáty, různé typy raketometů, brokovnice, energické zbraně. Navíc je na výběr i několik brnění, které zvyšují vaše šance na přežití. Nic ale není zadarmo a pro lepší kousky potřebuje vaše postava mít i nějakou tu sílu, aby je unesl. Pokud má méně, obvykle se dostavuje snížení rychlosti.

WL2 2014-09-21 22-40-06-75.jpg

Zraje jako víno

Po nějakých dvaceti hodinách hraní jsem mohl říci, že mě hra začala VELMI bavit. Sice nedosahuje atmosféry klasiky od Black Isle, má k tomu však velmi blízko. Je to díky atmosférickému prostředí, které je vizuálně sice monotónní, ale co čekat po nukleární katastrofě, že? Silně se dostavuje radost z každého nového levelu a vylepšení nějaké schopnosti, díky které se můžete vrátit do lokace, kde se vám třeba nepodařilo otevřít sejf apod.

Stejné se dá říci i o nalezení nových zbraní, které rozhodně neměníte jako ponožky a několik hodin vám rozhodně vydrží. Zbraně můžete také upgradovat, snižovat šanci, že se vám během boje zaseknou, což obvykle bývá v nejméně vhodný okamžik. Můžete si také zvyšovat dosah střelby, žádný problém. K vašemu kousku si tak vytvoříte s trochou nadsázky i vztah. Je zde mnoho postav (dle autorů přes 300) s vlastními příběhy.

10718461_789002587808179_909576039_o.jpg Wasteland2_DesertBattle.jpg WL2_Character_Creation_Appearance_Screen.jpg

Některé jsou zajímavé více, jiné méně a jiné jsou prakticky nepodstatné. Je ale moc fajn dovídat se nové informace o vztazích lidí a světu, v kterém se vaše parta pohybuje a nakonec i zjišťovat, že svět není úplně černobílý. Je pěkné, že si, stejně jako z ve Falloutech, studio inXile dělá legraci z různých popkulturních prvků. Můžete najít například hračku transformera s vtipným popiskem předmětu. Takových je ve hře několik desítek.

 

Na velmi dobré úrovni je i audio dialogů. Některé jsou opravdu k popukání

 

Pochvalu si zaslouží hudební ambientní doprovod, který dotváří atmosféru světa na 110 %. Na velmi dobré úrovni je i audio dialogů. Některé jsou opravdu k popukání. Bohužel, namluveno není vše a myslím, že je to škoda. Za tři mega z Kickstarteru by to jít snad mohlo… Na druhou stranu bych se nezlobil ani za old-schoolovější řešení – nepoužívat žádné namluvené dialogy. Jen a pouze text. Člověk by si tak mohl dotvářet atmosféru dle svých představ, podle toho, jak na něj jednotlivé postavy působí.

321331-wasteland-2-1920x1080.jpg

Graficky je titul… tragický. Jestli napíšu, že první Fallout vypadá lépe než tohle, nebudu daleko od pravdy. Na tomto aspektu si mohli pánové z inXile opravdu dát více záležet. S použitím enginu Unity bych čekal lepší výsledek. Je ale pravdou, že titul vypadá alespoň lépe než originál…Potěší hardwarová nenáročnost a dovolím si říci, že hru rozjede opravdu každý, byť nahrávací obrazovky, pokud střídáte lokace, by mohly být o chlup rychlejší. Naštěstí to není jako u Sims 4. Ovládat hru je ideální za pomocí klávesnice a myši. Není problém vše namapovat třeba i na gamepad. Díky tahovým soubojům není takové ovládání vůbec hektické.

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | Izometrické RPG
Výrobce: inXile Entertainment
Začátek prodeje: 19. září 2014
  • Dobrý tahový systém
  • Nostalgický feeling
  • Bohatý obsah
  • Variabilita
  • Herní doba
  • Technické zpracování
  • Částečný dabing
  • Těžší začátek

Wasteland 2 není perfektní hrou. Má své mouchy a na dnešní dobu až děsivé technické zpracování, ale na tradici postapokalyptických RPG navazuje více než dobře. Tahový systém je pro mne také velké plus. Pokud této tématice holdujete, jistě budete spokojeni i s Wasteland 2. Ta hra stojí za zahrání, dohrání a i třeba několikrát.

Diskuze (6) Další článek: Liveplay: Hrajeme nejnovější fotbálek FIFA 15

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,