Without Memory: nenechte si vymýt mozek

vytisknout velikost písma
Studio Dinosaurum Games se chystá vtrhnout na herní trh s pořádným řevem. Může se jim to povést?

S hrami, kde konec záleží na hráči, se poslední dobou roztrhl pytel. Pomalu začneme být překvapení, když tomu tak nebude. Průběh už snad každé hry ovlivňuje konkrétní hráč, jak skončí a jak to celé vyzní. Dokonce i v těch, které nejsou v žánru čistých RPG, jako třeba přicházející Without Memory.

Ruské studio Dinosaurum Games bylo založeno teprve v roce 2013. Jedná se tedy o jeho první hru, na ambicích mu to ale neubírá. Zakladatel Arkadij Kulikov vyjádřil touhu vytvořit celosvětově úspěšnou hru, srovnatelnou (nebo lepší) s ostatními hrami plánovanými na rok 2016. Nasadil na ni nejen odpovídající tým, ale i prostředky nutné k „senzační grafice“ a hratelnosti. Minimálně po vizuální stránce se tedy máme na co těšit.

Without-Memories1.jpg2.jpgWithoutMemory-17.jpg

Kromě Unreal Enginu 4 je tak ve hře například použitá i technologie SpeedTree, která umí vytvořit realisticky vypadající les, kde se odehrává podstatná část herního příběhu. Žádné seskládané hranaté stromy.

Těšit se z ní ale budou moci pouze vlastníci PlayStationu 4. Exkluzivita pro konzole je už fakt, byla zvolená kvůli nejlepšímu možnému využití hry a herních mechanismů, které by se na ostatní platformy údajně nedalo implementovat. Konkrétně by se nezdařil plánovaný průlom v grafice a animaci. Což je škoda, i po těžkých začátcích vypadá Without Memory slibně.

art.png

Něco k procvičení

Žánrově se jedná o psychologický thriller a interaktivní film. Takže hodně příběhu, hutné atmosféry a pocitu, že každou chvíli se může něco podělat. A také často podělá. Pohled třetí osoby umožňuje vyhrát si s obličejovou animací, na které si tvůrci docela zakládají. Slibují věrně zobrazené emoce, od strachu až po nenávist či štěstí.

Přestože svět bude jen částečně otevřený, Dinosaurum Games je pevně odhodlané poskytnout hráči co nejvíc možností jak jej ovlivňovat. Navíc dost radikálně, ať už skrze interaktivní dialogy nebo způsob plnění misí. A dialogů je tady spousta. Do jisté míry mají na chod světa větší vliv, než akční pasáže. Skrz ně hráč pocítí, jak moc jeho rozhodnutí utvářejí herní svět a jak vše nakonec dopadne.

Without_Memory22.jpgCsrbLSkzWs.jpgvnezapno.png

Without Memory se odehrává ve čtyřech dimenzích a se třemi postavami z různých časových období. I když hlavní příběh samozřejmě nechybí, hráč bude přepínat mezi třemi hlavními postavami, Christopherem, Leem a pak Annou. Jako první se hráč ocitne právě v její kůži, dívky ztracené v lese bez jediné vzpomínky. S ní začíná psychologický příběh o rozkrývání pravdy. A pochopení lidské podstaty, povahy, komplexnosti světa a objevení faktu, že ne všechna pravda je Ta pravda. Nic velkého. Je samozřejmě otázkou, jak moc se tvůrcům podaří do hry dostat všechno, co chtějí. Rozhodně na tom ale tvrdě pracují a nám nezbývá než doufat, že se jim to skutečně povede.

Realistické postavy

Vyprávěný příběh má odvěké dvě strany konfliktu a záleží zcela na hráči, ke které se přidá. Jinak se ale vývojáři snaží o maximální volnost, jak hru směřovat a hlavně o lidskost postav, které v realitě nikdy nejsou výhradně zlé nebo dobré.

NG4T_WsaxPk.jpg

Christopher je válečný hrdina. Jeho příběh začal v minulosti, kde umírajícímu příteli slíbil změnit životy ostatních lidí, když už to nestihl u něj. Leo se vrátil z ideální budoucnosti, kde panuje mír, řád a všechno je zkrátka perfektní. Bezprostředně po návratu založil tajnou organizaci s názvem Insiders, která měla za úkol chránit lidstvo před nejrůznějšími hrozbami. Jenže, jak už to s tajnými organizacemi bývá, Zasvěcenci se odvrátili od původního filantropického účelu a místo toho sledují vlastní zájmy. A jsou ochotni za nimi jít docela daleko.

A pak je tu Anna. Ta se probudí uprostřed lesa pouze s tím, co má na sobě a bez jediné vzpomínky. Právě její hledání cesty ven rozpohybuje události hry. Hráč si spolu s ní projde zkouškou ohněm, kde bude muset nejen najít cestu ven z lesa, ale také pravdu o sobě. Na ní také leží většina rozhodnutí, které mohou dost radikálně zahýbat s událostmi.

 

Jak už to s tajnými organizacemi bývá, místo služby lidstvu sledují vlastní zájmy

 

Psychologický žánr slibuje spíše přemýšlení než akční honičky nebo možnost cestu si prostřílet. Navíc si nikdy nejste jisti, po kom byste vlastně měli střílet. Postavy ve Without Memory jsou veskrze lidské, každá má vlastní osobnost, cíle a vidění světa. A podle toho, jak se ve které situaci zachovají, takové následky si ponesou.  Střídáním postav chtějí vývojáři docílit také toho, aby se hráč zamyslel nad vlastními pravdami a tím, čemu věří. Označení „psychothriller“ tu není nadarmo.

43401.jpg20141019182707_2bcacd12.jpg43406.jpg

Životní příběhy jednotlivých postav demonstrují, že pravda není vždy pravdou. Často je nejednoznačná a občas dokonce i nebezpečná. Christopher, Leo i Anna mají sice společný cíl - zlepšit společnost - jejich verze ideálního světa se ale liší. A chtějí (a jsou ochotni) k němu dospět jinými prostředky. Dejte si pozor na ukvapená rozhodnutí. Můžou některou z postav až příliš snadno zabít.

Vedlejší mise i logické puzzly

Kromě lesa se můžeme těšit i na města, každé v jiném časovém období. Podle toho, za kterou postavu zrovna budete hrát. Nestřetnou se poměrně dlouho (a pokud některou z nich zabijete, tak vůbec. I když, s trochou štěstí potkáte jejich mrtvolu). Vývojáři se kromě grafické propracovanosti prostředí hodně zaměřují na postavy samotné. Jejich vnitřní já, chování a způsob uvažování. Hráč bude mít za úkol danou postavu poznat, odhadnout její touhy a podle toho pak hrát.

article_post_width_Without_Memory.JPG

Množství dalších postav má zase vlastní cíle. Budou vás žádat o radu, abyste něco udělali, nebo předkládat své žádosti. Je na vás, jestli a jak tyto vedlejší mise splníte. Ale všechno, co uděláte, bude mít vliv na průběh hry. Kromě nich tvůrci slibují i logické puzzly. S podobným, možná větším vlivem než mise. 

Zejména Anna pak bude mít k dispozici stealth prvky, díky kterým se bude moct vypařit z místa střetu ještě předtím, než ji někdo uvidí. I plnění úkolů tak bude různé podle toho, za koho zrovna budete hrát. Anna se vplíží, Christopher si tam spíše nakráčí s puškou. To všechno bude mít vliv na průběh hry a jak to všechno skončí. Dinosaurum Games slibuje 50 různých konců a tím individuální příběh pro každého hráče. Při akčních pasážích se zase aktivuje technologie QTE (quick time events) a trochu tím pozmění gameplay. Hlavně ale budete dokonale kontrolovat, co se zrovna děje. Žádné „pro výhru stiskni X“.

Without-Memory-Concept-06.jpgWithout-Memory.pngWithout-Memory-3.jpg

Jisté je, že pokud se vývojářům skutečně podaří splnit vše, co slibují, čeká nás dost jiný herní zážitek. Stále není mnoho her, které by nás přiměly hlouběji přemýšlet. Doufejme, že tvůrci uspějí. 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 10 N/A
8 nejlepších herních comebacků: když skvělé hry vstanou z mrtvých

8 nejlepších herních comebacků: když s…

Někdy se ani úspěšná hra nedočká pokračování anebo je oblíbená herní série ukončena. Ať už kvůli uzavření příběhu nebo třeba problémům s vývojem. Pojďme si připomenout povedené hry, které vstaly z mrtvých. Zkuste si zahrát jejich nové, ale i původní verze!

20.  1.  2017 | | 21 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
9 tipů, jak být profi zabijákem v novém Hitmanovi

9 tipů, jak být profi zabijákem v nové…

Kompletní balíček epizod novodobého Hitmana je venku. Naučíme vás, jak být tím zaručeně nejlepším zabijákem.

17.  1.  2017 | | 1 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, které nesmíte minout

10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, …

Na rok 2017 si vývojáři pro hráče přichystali opravdu pěknou nadílku titulů. Pojďme si tedy vypíchnout těch 10, o které byste se měli opravdu zajímat.

18.  1.  2017 | | 3 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 8 N/A