Wolfenstein: The Old Blood - zpátky na hrad (recenze)

Po 23 letech společně s legendárním agentem B. J. Blazkowiczem znovu navštěvujeme legendární hrad. Skončí však tato exkurze k naší spokojenosti, či budeme žádat o vrácení vstupného?

Asi málokomu unikl okázale hypovaný reboot naprosté klasiky 3D akčních her, série Wolfenstein s podtitulem The New Order od nově vytvořeného studia MachineGames, který v mnohém navazoval na předchozí titul Wolfenstein (2009) z dílny Raven Software a Activision. A jelikož od vydání původní hry letos uplynulo 23 let, určitě je nasnadě další oslava jedné z nejoblíbenějších a nejuznávanějších her všech dob z vůbec nejhranějšího žánru počítačových her.

A jelikož se lze nejen dle recenze na našem webu snadno dopídit, jak skvěle si původní předělávkový titul vedl, bylo jen otázkou času, kdy MachineGames přijdou s nějakou formou DLC či datadisku.

Právě recenzovaný The Old Blood je v podstatě plnohodnotným datadiskem, byť v poněkud moderním smyslu slova. Engine má samozřejmě stejný jako původní hra, jedná se o IDTech 5, který byl prvně použit u hry Rage a již tehdy působil nemalé problémy, kdy docházelo k samovolnému doskakování textur (tzv. texture pop-in) a dalším nepříliš pozitivním jevům, byť samotná technologie mega texture dávala při renderování rozsáhlých post-apokalyptických krajin smysl a enginem vynucených 60 fps také rozhodně nebylo nijak na škodu.

WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-23-31-67.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-24-09-41.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-26-08-54.png   

Technicky kvalitní

The Old Blood oproti předcházejícímu The New Order především vylepšuje ostrost textur, přináší modernější nasvícení a lepší post-process efekty a trochu upravuje celkovou plynulost, jelikož autoři měli více času na perfektní odladění užitého enginu. Jinak je ovšem, co se týče grafiky, vše při starém (staře dobrém) a já nemám větších výhrad. Velikost celého díla pak opět nabobtnala na celkem vysokých 40 GB, což je dáno vlivem technologie enginu, přes kterou jednoduše nejede vlak. Můj herní adresář má pak 36,4 GB, takže hra je skutečně opět pěkný macek a připravte se, že si na její kompletní stažení s průměrně rychlým připojením chvilku počkáte.

  WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-27-04-19.png         WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-31-39-17.png         WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-30-52-26.png

Technické detaily jsou však vyváženy hned několika aspekty, které dělají z The Old Blood unikátní záležitost. Předně je tu příběh, který je v podstatě dobře naroubovaným prequelem k The New Order. Znovu se ocitnete v kůži starého dobrého nezničitelného kapitána B. J. Blazkowicze, jenž se společně s agentem Jedna Richardem Wesleyem má nepozorovaně vloupat do tajemného hradu kdesi v Bavorsku, odkud musí ukrást plánek s důkladným popisem místa, na němž se nachází hyper moderní továrna na zbraně generála Wilhelma Strasseho, alias Deathsheada, s jejíž pomocí nacisté jistě vyhrají 2. světovou válku.

 

Stealth tentokrát nespočívá jen v nutnosti rychle umlčet německé pohlaváry, aby nebyl spuštěn alarm a přivolány posily

 

Zkušeným hráčům nejspíše následný popis něco připomene – při infiltraci zámku jsou samozřejmě oba naši hrdinové chyceni inteligentními příslušníky Třetí říše a jejich úkolem je dostat se ze zajetí na svobodu. Ano, v podstatě jde o přepis začátku veleoblíbené hry Return To Castle Wolfenstein z roku 2001, a to si pište, že především několik prvních levelů je The Old Blood zdařilým remakem výše zmíněné klasiky v moderním kabátě, s výtečnými mechanikami střelby a boje, hutnou dávkou stealth přístupu, novými nepřáteli a rozličnými věcmi k nalezení.

WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-36-44-81.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-41-34-96.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-55-28-64.png

Tichý pohyb místo střelby

Tento rámcový popis je samozřejmě nutno trochu rozvést. Především prvních několik minut jsou totiž hráči představeny první překážky, jež The Old Blood od The New Order odlišují – a vůbec ospravedlňují jeho existenci. Jedná se především o takřka holou nutnost procházet počáteční úrovní nepozorovaně. Proti vám totiž stojí na kolejnicích usazení super vojáci s rotačními kulomety, přičemž nejlepší obranou proti nim je jejich odstavení od přívodu elektřiny a posléze tichá likvidace. Datadisk tak hráče připravuje na, sice v The New Order již viděnou, ale přeci jen nepříliš často používanou techniku tichého pohybu zvanou stealth, která má být jednou z deviz tohoto datadisku.

Stealth tentokrát nespočívá jen v nutnosti rychle umlčet německé pohlaváry, aby nebyl spuštěn alarm a přivolány posily, ale i v odměnách, jež tento tichý postup zaručuje. Dá se říci, že hned několik částí každé úrovně je možné tímto tichým postupem projít, což jsem já osobně, coby velký fanoušek stealth her, kvitoval s povděkem – avšak zároveň jsem chápal nářek některých hráčů, kteří na tichošlápkovství ve hrách nejsou příliš stavění.

WolfOldBlood_x64 2015-05-06 22-56-53-71.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-06 23-21-45-15.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-06 23-26-16-79.png

Na druhou stranu vývojáři dobře vědí, že Wolfenstein je především akční hra a spíše na střelbu a hlomozící kvéry orientovaný hráč rozhodně nepřijde zkrátka. Do rukou totiž dostane opět rozsáhlý arzenál od pistolky Luger přes útočné pušky, brokovnice až po masivní rotační kulomet. Zpět jsou vrhací nože a nově se objevuje multifunkční trubka, s jejíž pomocí lze ve stylu Call of Duty: Modern Warfare 2 překonávat rozpraskané zdi a další průrvy v cestě za další úrovní. Rovněž nepřátelé, které budete na své cestě za splněním mise kosit, se drobně změnili – mimo obligátních nacistů různých velikostí a šarží jsou na vraždu připraveni i psi, robotické příšery a nově dokonce – zombíci.

WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-02-43-36.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-03-17-43.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-04-55-20.png

Právě přítomnost těchto oblíbených mírně zahnívajících „kamarádů“ měla být jedním z hlavních lákadel datadisku a jejich objevení se na scéně přichází právě v okamžiku gradace příběhu. I přesto jsem se však nějakým způsobem nedokázal s jejich přítomností ztotožnit, byť chápu, že měli být odkazem na kultovní level Crypt z Return To Castle Wolfenstein. Nepomohl ani fakt, že k jejich likvidaci mne hra pozvala obdržením dvouhlavňové brokovnice, jako vystřižené z hororu ze staré školy. I tak mne ovšem jejich přítomnost nadále příliš nezajímala, ale ani neurazila.

Možná i proto, že zombíci jsou rozděleni v podstatě jen do dvou typů – na pomalu se sunoucí s kvéry, či zbraněmi na blízko v ruce a těmi kousavými, kteří v případě, že se dostatečně přiblíží k našemu hrdinovi, vyrazí, seč jim jejich ochablé svalstvo stačí. A ačkoliv se autoři snažili zombíky do příběhu alespoň nějak zakomponovat, aby dávali jakýs takýs logický smysl, nakonec nebyli ani zdaleka tak děsiví, jako štítonoši z původního RTCW.

Nepřátelé, se kterými se zapotíte

Co mne ovšem naopak bavilo, byla přítomnost dvou záporáků Rudiho Jägera a Helgy von Schabbs, z nichž oba (konečně) oplývají nadprůměrnou inteligencí, právě namakaný velitel vězení, trenér a milovník psů Rudi, jehož bych dle vzezření tipoval spíše na prosťáčka, mne neskutečně překvapil a doufám, že podobných záporáků uvidíme ve hrách postupem času více.
Jak on, tak vaše hlavní nemesis Helga totiž dokáží vždy příběh zvláštním způsobem opepřit a jelikož dialogy byly na standardy akčních her napsány opět s velkým nasazením a gustem, The Old Blood je v tomto ohledu opět na výši. Ne úplně na Half-Life 2 výši, ale na půli cesty tam určitě.

WolfOldBlood_x64 2015-05-06 23-54-20-65.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-07-14-20.png          WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-01-23-49.png

K hratelnosti jako takové v podstatě nemám větších výhrad – akce je plynulá a chvilky klidu se střídají s parádní výbušnou akcí. Kdo nemá náladu, může si pak zkusit jednotlivé úrovně projít pěkně potichu a k dispozici je hned několik obtížností k vyzkoušení. Jednoduše, fantazii se meze nekladou a díky solidnímu grafickému zpracování, včetně pokročilých technologií typu motion-capture a zpracování tváře v téměř realistické kvalitě jsem byl nadšen. Je jasné, že coby datadisk jsem očekával větší nárůst herní doby, která se na druhé nejvyšší obtížnosti zastavila na nějakých 4 a půl hodinách, a to jsem se ještě občas kochal nádhernou grafikou a architektonicky úchvatně designovaným prostředím.

WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-08-27-44.png           WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-18-54-67.png         WolfOldBlood_x64 2015-05-07 00-24-21-64.png

Aby ovšem váš průlet hrou nebyl až tak bleskový, vývojáři připravili hned několik Nightmare výletů do minulosti, takže jestli si ještě vzpomínáte na kostičkované úrovně z The New Order, vzdávající hold původní hře, tentokrát si jich, budete-li se kolem sebe alespoň trošičku dívat, užijete do sytosti. Až jsem je ke konci, uznávám, poněkud začínal ignorovat.

Sečteno, podtrženo: The Old Blood je určitě kvalitní datadisk. Jistě, spíše, než datadisk se vlastně jedná o jakési rozšířené samostatné DLC a kromě nových typů nepřátel a pár (skutečně pár) nových modelů zbraní a úrovní s často recyklovanými texturami se tak vlastně nedočkáte žádné větší změny v herních mechanikách, snad kromě několikrát zmíněného stealth přístupu.

         

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční FPS
Výrobce: MachineGames
Začátek prodeje: 15. května 2015
  • Plynulá akce
  • Perfektní stylizace
  • Zvýšený důraz na stealth
  • Kvalitní záporáci
  • Pouhé 4 hodiny
  • Recyklace obsahu
  • Málo nových zbraní
  • Slabší AI
    

Hratelnost je však opět perfektní, možnosti ovládání postavy nadstandardní (k dispozici jsou výklony, rychlý podkluz pod dveřmi a dokonce i leh na zem), akce svižná a příběh, často a rázně odkazující na Return To Castle Wolfenstein, jednoduše zábavný. Již teď se těším na další dobrodružství páně Blazkowicze, ačkoliv tuším, že v The New Order podotkl, že na to začíná být poněkud starý. A já bych řekl, že po více jak 23 letech ve službě je to i tentokrát docela slušný výkon.   

Diskuze (2) Další článek: Závody formulí F1 2015 v novém traileru pálí gumy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,