WWE 13 – nejlepší wrestling pod sluncem? (recenze)

Loňský ročník herní verze wrestlingu fanoušky překvapil spoustou novinek, ale jak se říká, není každý den posvícení.

Wrestling to má v našich luzích a hájích obtížné – ani zdaleka se neblíží takové popularitě, jakou má třeba v USA. I přesto se však především loňský ročník připomněl tuzemským hráčům velmi solidním výkonem, novou fyzikou, přepracovaným ovládáním a spoustou jiných novinek. Ročník 2013 měl v nově nastoleném pořádku pokračovat a přidat pár nových pozlátek. To se však povedlo tak na půl.

Je to prostě show

Hlavní herní náplní je samozřejmě i nadále wrestling, což neznamená ani tak samotné bojování, jako spíš show pro diváky. No a tahle část se vývojářům povedla přenést do hry na výbornou. Efektivní videa před zápasem, propracované příchody bojovníků, to vše působí opravdu skvěle a lahodí oku každého fanouška tohoto sportu. Některé příchody jsou sice na můj vkus až moc dlouhé, ale naštěstí je lze přeskočit.

Samotné souboje jsou opět o fous zábavnější než loni, a to především proto, že nabízí interaktivní části z prostředí, které můžete použít. Pokud jste zatím hráli jen například boxerské simulace, budete mít doslova vánoce ze situací, kdy svého protivníka vyhodíte z ringu, vyskočíte za ním a přetáhnete ho po zádech židlí, která se jakoby náhodou vyskytuje ve vašem zorném poli.

Nováčkům však bude chvíli trvat, než si zvyknou na ovládání. Kvůli takřka chybějícímu tutoriálu se může jednat o dobu nepříjemně dlouhou. Nejde totiž tak o samotná tlačítka, jako spíš o správné načasování jejich stisknutí. To je alfou a omegou především soubojů nablízko. Útočník se k vám blíží a vy musíte ve správný moment pohnout pravou páčkou na gamepadu, abyste jeho pokusu o chycení uhnuli.

Pokud se vám to nepovede, během pár dalších vteřin s vámi nelítostně sekne o zem, aby vám za chvíli doslova stál na ruce a pokoušel se ji zlomit. V ten moment budete muset co nejrychleji zmáčknout určitou sekvenci tlačítek (nebo několikrát jedno a to samé), abyste se z klinče dostali. Pokud neuspějete, souboj prohrajete. I to je zkrátka wrestling.

Historie násilí

Velkou novinkou hry je hodně proklamovaný mód Attitude Era. V něm si fanoušci wrestlingu zopakují spoustu historických momentů a dostanou možnost si prohlédnout nespočet obrázků a videí, která se k jednotlivým událostem vztahují. V určitých fázích Attitude Era si hráč připadá spíš jako čtenář wrestling encyklopedie, ale to dozajista fajnšmekrům vadit nebude.

Souboje v tomto módu si navíc užijete více díky sekundárním úkolům. Ty jsou pevně spjaty s historickými reálnými duely, takže se po vás bude chtít například přetáhnout soupeře židlí anebo rozhodit pozornost rozhodčího (což se opravdu stalo v těchto zápasech). Pokud tyto výzvy splníte, pokračujete do dalších.

Další novinkou je zapracování na váhových rozdílech, takže už teď zkrátka nebude možné s lehkým bojovníkem stylu Rey Mysteria přehodit přes provazy někoho podstatně těžšího a většího, jako je například the Big Show.

Fanoušky také určitě potěší obrovské možnosti nastavení a vytváření nového obsahu. Nastavením svého vlastního souboje už se tak dostáváme spíše do roviny the Sims, kdy si můžete pohrát s opravdu každým detailem bojovníkova těla – velmi působivá, a především v online soubojích zajímavá možnost, jak si plně personifikovat vlastního bojovníka. To stejné platí také o upravování arén, které můžete ladit v sebemenším detailu.

Hraní na jistotu

Zatímco loňský ročník byl velkým průvanem do zaběhlých postupů, tento ročník rozhodně není tak ambiciózní a je na něm vidět, že se autoři báli více riskovat. Na krabici si tak přečteme superlativy, které by měly navnadit nové či potencionální hráče na novou fyziku nebo dynamické hlediště, přičemž do hry byly použity opravdové audio záznamy fandících diváků. Což o to, ona vřava z publika je opravdu silným zážitkem, jen honosně nazvaný engine Predator Technology 2.0 si s oním audiem tak úplně nerozumí.

Občas se vám tak stane, že budou diváci doslova šílet, když se v ringu nebude vůbec nic dít. Jindy si zase budete muset zavýskat radostí sami pro sebe po povedeném útoku, protože přihlížejícím bude lhostejný. Obrovská škoda nevyváženosti, protože pokud by tento systém fungoval, jak asi autoři zamýšleli, jednalo by se o revoluci v pravém slova smyslu, kterou by navíc mohly závidět i jiné zaběhlé sportovní série.

Bohužel tomu tak není, a to vůbec nemluvím o komentářích, které se často nehodí do momentálního děje. Aby těch problémů s audiem nebylo málo, občas zvuk na několik vteřin vypadne úplně. Tohle jsou bohužel malé, nicméně zbytečné chyby, které táhnou hodnocení dolů.

WWE 13 nabízí prakticky vše, co si fanoušci tohoto sportu můžou představit, takže je jen škoda výše zmíněných vad na kráse. Na druhou stranu se ale jedná o nesmírně komplexní záležitost, která se nebojí připomenout zlaté období wrestlingu z druhé poloviny 90. let v trošku encyklopedické formě. Díky tomu tak dostanete, jak se říká, all-in-1.

Dozvíte se něco z historie, připomenete si některé známé souboje či si upravíte svého bojovníka, logo, nástup a nastoupíte proti kamarádovi v online souboji. Pokud se řadíte mezi nadšence wrestlingu, určitě by vám tento titul neměl uniknout a k výslednému hodnocení si připočtěte alespoň jeden bodík.

X360
Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | Wrestling