Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímání peněz?

vytisknout velikost písma
Xbox One se dočkal razantního faceliftu. Jak si zatím stojí v porovnání se svým starším bratrem?
Především bych rád řekl, že by tohle měl být původní Xbox One, který by se dal srovnávat s Playstation 4. Oproti němu si totiž snad ve všech věcech vede lépe. Esko je totiž daleko více vyladěné, nepůsobí tak neohrabaně a celkově má konečně styl. Už to nebude ta velká krabice od bot ležící pod televizí. Bude to úhledná krabička, ze které nebude viset cihla a navíc vám přinese lepší požitek z hraní.
 

Kam se poděla černá cihla?

Při vydání konzole Xbox One obhajoval Microsoft její vzhled a velkost tím, že chtějí předejít přehřívání a vyvarovat se podobných problémů jako byl Red ring of the Death u X360. Najednou to ale jde zmenšit a k tomu se do menší krabičky ještě nacpe zdroj. Podle prohlášení Microsoftu je Xbox One S o 40% menší, než původní model. To ale není tak úplně pravda. Musí se do toho ještě započítat právě výše zmiňovaný zdroj, takže ve výsledku by to neměl být až tak markantní rozdíl. To ale nic nemění na tom, že si na první pohled rozdílu všimnete, ale není až takový, jak si ho z marketingových zpráv můžete představovat. Velikostně by se dal srovnat s PS4 nebo slim verzí Xboxu 360. 

8686450e-6128-43b4-ad61-caa43670b753.jpg

Jakou polohu pro svoji konzoli zvolíte, je čistě na vás, ale pokud se rozhodnete pro tu vertikální, tak Microsoft doporučuje dokoupit stojánek. To ale neplatí v případě 2TB verze, u které bude stojan přibalen. S dodatečnou oporou by se tak Xboxu One S nemělo nic stát. Bez ní je ale značně nestabilní a co si budeme říkat, v horizontální poloze vypadá daleko lépe. 
 
Nový design konzole se také vyvaroval vcelku nesmyslného umístění USB portů na boku. Na Xbox One S tak najdete portík hezky vepředu. Změnou také prošla tlačítka pro zapnutí/vypnutí konzole a pro vyjmutí disku. Celkově z hlediska vzhledu se mi revize Xbox One zamlouvá daleko více než design PS4 a bílá barva mu vskutku sedne. Vzhled je ale samozřejmě věc značně subjektivní.

2.png21.jpgb5fb7865-b3b8-4a83-bb95-3aef5be46fd8.jpg

Větší výkon, hezčí obraz

Za hodně výraznou změnu by se dal považovat přírůstek 4K výstupu. Neradujte se předčasně, v tohle rozlišení si zatím hry na konzoli nezahrajete, je určen primárně pro sledování filmů a videí. Bude také podporované přehrávání seriálů z Netflixu ve 4K. K přehrávání médií ve 4K si ještě budete muset z Xbox Store stáhnout k tomu určenou aplikaci a můžete se pustit do sledování. Samozřejmě musíte mít obrazovku, která tohle rozlišení bude podporovat. Stejně tak, jako je tomu u další novinky. 
 
HDR je technologie, o které jsem před příchodem Xbox One S neměl ani tušení. V tomhle případě se konečně dostane i na hry. Hlavní rozdíl mezi klasickým obrazem a HDR tkví v tom, že je možné využívat více kontrastu mezi tmavými a světlými barvami. Dalo by se říct, že černá bude černější a bílá bělejší. Největší rozdíl by měl být znatelný v temných místech, nebo naopak v dobře osvětlených lokacích. 

new-xboxone-s-details.jpg

Nějaké ukázky z Forzy Horizon 3 a nových Gears of War s HDR technologií můžete už najít na internetu. Bohužel na současných hrách ho neuvidíte. Už při vývoji se musí počítat s tím, že bude hra tuhle technologii podporovat, takže nebude tak lehké do již vydaných her takovou možnost přidat. HDR tak můžete čekat až u nadcházejících her. A nezapomeňte, že i tady potřebujete obrazovku podporující HDR, jinak z něj nebudete mít vůbec nic. Ale bez toho se to také dá přežít. 
 
Ani komponenty v konzoli nezůstaly netknuté. Grafický čip se zrychlil z 853 na 914 MHz a paměťová propustnost se zvýšila z 204 na 219 GB/s. Těmito změnami se celkově z 1,31 TF dostal Xbox na 1,4 TF. Sice to nemusí vypadat nijak závratně, ale vliv to přeci jen má. Určitě ale ne takový, jako u Projectu Scorpio, který by měl dosahovat 6 TF. To už je pořádný skok, co říkáte? Ale zpět k Sku. 
 
Lehkým nárůstem výkonu v Microsoftu docílily stabilnějšího a plynulejšího hraní. Tohle se ale liší hru od hry. Některé běžely stejně jako na původním Xboxu, u jiných zase došlo k nárůstu FPS. Každá hra by ale měla být schopna fungovat stejně na obou konzolích, takže žádné skoky si ani nemohou dovolit. Objevily se ale stížnosti na uživatelského rozhraní Xboxu. Prý se občas zadrhává, ale to je podle ohlasů problém i na původním modelu. Především na tomhle by měl Microsoft zapracovat. 

Upravujeme, co se dá 

Řada došla i na ovladač k Xboxu. Hráči si na něj sice nijak nestěžovali, ale Microsoftu asi ještě nepřišel dost dobrý. Nebojte se žádný převratných tvarů a nových tlačítek, dojde jen k drobným změnám. Především by se měl ovladač držet lépe v ruce. Triggery a bumpery budou více zaoblené a jejich stisk bude plynulejší. 
 
I na PC hráče v tomhle ohledu tvůrci mysleli. Nový Xbox ovladač se bude lépe synchronizovat s počítačem a můžete ho snadno připojit také k tabletům a mobilním zařízením.  U bezdrátových ovladačů to občas býval problém, teď už by mělo vše jít hladce.
 
Na spodní straně ovladače přibyla jemná gumová vrstva. Rozdíl je prý znatelný hned, když ho vezmete do ruky. Za chvíli ale už ani neregistrujete, že tam nějaká guma je a jen si užíváte větší pohodlí. Změny na ovladači nejsou nikterak velké, zato ale dokážou příjemně překvapit. 

Říkal někdo Kinect?

Vzpomínáte si ještě na tohle zařízení? Microsoft totiž na něj u Xboxu One S trošku pozapomněl a abyste k němu Kinect připojili, tak si budete muset dokoupit konektor, který stojí 40 dolarů. Vzpomínáte si, jak na začátku byl Kinect nedílnou součástí Xbox One a bez něj by ani pořádně nemohl fungovat? Už delší dobu to tak nevypadá. Kinect už zkrátka není prioritou Microsoftu a zatím je zatažen do ústraní. Vrátí se někdy vůbec do popředí? Vzhledem k nástupu virtuální reality a vlastních AR brýlí Microsoftu jménem HoloLens o to pochybujeme.
 

Sečteno, podtrženo

Xbox One S je ve výsledku vcelku příjemným překvapení a některým, kteří ještě nevlastní žádnou konzoli současné generace možná pomohl v rozhodování. Nevyplatí se ale už ten rok počkat na Project Scorpio a Playstation Neo? To je otázka, na kterou jsem se sám sebe ptal při letošní E3 konferenci Microsoftu. Je ale naprosto pochopitelné, že někomu se prostě nebude chtít čekat tak dlouho na další konzoli. V tomto případě je Xbox One S rozumným řešením. 

xb.jpg

Uvidíme, jak se nový Xbox na trhu ujme. Zakoupit si jej můžete už nyní ve většině značkových obchodů a eshopů, 2TB verze vás vyjde na cca 10 tisíc korun, což je tak akorát. Více se dozvíte na oficiálních stránkách společnosti.
 
Jaký názor na Xbox One S máte vy? Šli byste do toho, nebo raději počkáte na Scorpio? 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A