Datadisk za pět stovek? Budete se divit, ale v případě série XCOM se to opravdu vyplatí. Přečtěte si naši recenzi a dozvíte se více.
Firaxis strategie umí. To už potvrdili několikrát a XCOM: Enemy Unknown je toho zářným příkladem. Mistrné uchopení staré tahovky a její převedení do moderního hávu ve své době ambiciózně sahalo po titulech "Hra roku" a znovu oživilo zašlou slávu značky. Pár detailů ale tehdejšímu XCOMu přeci jen chybělo. Kdo ale čekal, že tvůrci vychrlí řadu předražených DLC, ten se šeredně mýlil. Na pulty obchodů se totiž dostává opravdový oldschool datadisk dostupný i v krabici.
Nový zážitek
Jelikož se bavíme o datadisku, který vylepšuje většinu mechanismů původní hry, ale sám nepřidává žádný nový příběh, samozřejmě musíte k hraní mít i původní hru. Všichni ji však asi máme nejméně jednou projetou, takže co teď s tím? Pravdou je, že druhý průchod se tváří jako zcela nová hra. XCOM: Enemy Within zkrátka řádí na všech frontách a jen málokterý segment původního díla zůstal nedotčen.
Medium nastavení se s datadiskem podobá tomu z původní hry, které bylo původně míněno jako Hard
Už prvních pár tahů třeba dává jasně tušit, že se významně hýbalo s obtížností. Medium nastavení se s datadiskem podobá tomu z původní hry, které bylo původně míněno jako Hard. Tvůrci přitom pouze neměnili statistiky a fanaticky nepřidávali emzákům body zdraví, popřípadě útoku. Ne, Firaxis zkrátka využívají širokou škálu zbraní, nových mimozemšťanů a dokonce i zcela nového nepřítele k tomu, aby pro vás z rok staré strategie udělali zcela novou výzvu.
Tajemný nepřítel
Hodně zajímavým a hratelnost dost ovlivňujícím prvkem je organizace EXALT. Teroristická skupina, která napadá země financující program XCOM. Nově tak nebojujete pouze s invazí z vesmíru, ale také s problémy čistě planetárního rázu. Náročnost na logistiku a snaha tlačit vás do osudovějších rozhodnutí je tedy více než patrná a co více, dokonce i úspěšná. Mnohem častěji se nyní dostáváte do bezvýchodných situací a otevření druhé fronty je zářným příkladem toho, jak se obtížnost zvýšila.
Mise jako přesun chráněné osoby nebo získávání důležitých zpravodajských dat nejsou žádnou procházkou růžovou zahradou
EXALT navíc neznamená pouze nové mise, ale celou vlastní příběhovou linku, běžící paralelně s hlavním příběhem. Postupně můžete pronikat do struktury vedení této záškodnické síly, a pokud si zachováte chladnou hlavu a zvládnete ukočírovat dvě bojiště, možná se dočkáte i zasloužené výhry. Rozhodně to však nebude zadarmo. Mise jako přesun chráněné osoby nebo získávání důležitých zpravodajských dat nejsou žádnou procházkou růžovou zahradou. Ačkoli jsou totiž nepřátelští agenti lidmi stejně jako vy, jsou to lidé pořádně geneticky upravení a disponující pokročilým zbraňovým arzenálem.
Nadlidská síla
Asi si teď na základě prvního průchodu hry myslíte, že budete ve značné nevýhodě. Opak je ale pravdou! Nejen protivníci, ale i vaši vojáci dostali do vínku kupu nových parádiček. Nad všechny se tyčí obzvláště povedené genetické mutace. K těm je potřeba nový prvek Meld, který se náhodně objevuje na bojištích a jeho získání je značně obtížné.
Po výstavbě nové laboratoře lze vybraného bijce vybavit schopnostmi jako je automatické léčení nebo skoky do nepředstavitelných výšek
Mimo problémy s detonujícími granáty a kulkami jen o fous míjejícími vaše vojáky se totiž musíte vypořádat i s faktem, že Meld po pár kolech sám sebe zničí. To dělá všechny bitvy mnohem variabilnější a vy se konečně nemusíte soustředit pouze na cíl mise a protivníky.
No a pokud to zvládnete, můžete si pak se svoji malou armádou pořádně vyhrát. Po výstavbě nové laboratoře lze vybraného bijce vybavit schopnostmi jako je automatické léčení nebo skoky do nepředstavitelných výšek. Na jednoho pěšáka lze podobných vychytávek narvat až pět. Druhou alternativou je změnit jednoho vojáka k obrazu Adama Jensena a posadit jej do hodně vymazleného mecha.
Škoda jen, že je to všechno strašně drahá záležitost a v praxi se dostane tak na dva, maximálně tři agenty, kteří si podobný luxus skutečně užijí. A to ani nechtějte vědět, jak budete vyvádět po jejich smrti. Díky novým možnostem úprav se totiž sžijete se svými živými štíty daleko rychleji. Nakonec tak stejně v drtivé většině případů skončíte s obyčejnými lidskými těly a novým arzenálem. Obstojně se nyní jeví třeba rozšířená paleta granátů. Osobně jsem si oblíbil především ten, který vás zneviditelní. Opět ale platí, že díky všem zmíněným novinkám jsou bitvy daleko návykovější a dynamičtější. Překvapení zkrátka čeká na každém tahu.
Naprostá povinnost
Hodně dobře pak oživují docela monotónní hratelnost původní hry nové mise. Třeba výlety na venkov jsou úžasným oživením. A kdyby vám nestačila halda kvalitně provedených nových map, určitě nepohrdnete novými emzáky. Třeba takového Mechtoida, který je snad nejsilnějším protivníkem ve hře, by jste večer v parku určetě potkat nechtěli.
Pokud ale i navzdory novým mechanismům a především neokoukaným misím singleplayer znovu hrát nechcete, pořád na vás čeká úžasný multiplayer. S kamarády si možná vylepšený XCOM užijete ještě více, než sami. Tvůrci totiž vylepšili nejen konektivitu, ale kompletně přepracovali také balanc jednotlivých jednotek. Je tedy stále o co stát.
Dostupné pro:
PC, X360, PS3
Žánr:
Strategie | Tahová strategie
Výrobce:
Firaxis Games
Začátek prodeje:
11. listopadu 2013
- Nové protivníci
- Daleko dynamičtější mise
- Neokoukané schopnosti
- Širší možnosti úprav
- Občasné padání a bugy
- Vyšší cena
Enemy Within je zkrátka parádní nabídka, která se neodmítá. Sice si za něj autoři řeknou trošku vyšší cenu, ale původní hru už si bez něj nedovedu představit. Nový obsah a přepracované herní mechanismy, které dělají z Enemy Unknown mnohem dynamičtější a variabilnější hru, vedlejší příběh a tak dále. A to ani nemluvím o obsažených DLC přídavcích. Kvůli takové náloži už prominete i občasné padání a zlobivou kameru, jenž vybírá vyloženě roztodivné úhly.