Zaklínač 2: Vrahové králů – poctivé hardcore RPG (recenze)

vytisknout velikost písma
Geralt z Rivie pokračuje ve svém příběhu a ukazuje všem skeptikům, že drsný a originální projekt může uspět.
Seznam kapitol
  1. Příběh je, oč tu běží
  2. Drsná hra pro tvrdé jádro RPG hráčů

Hardcore RPG, které nabízí silný příběh sázející na svět z pera Andrzeje Sapkowského, možnost voleb, erotiku, akční souboje a především drsnou atmosféru středověku. Hra, u které zapomenete na čas. Hra, která má mít to, po čem touží všichni hráči: nečernobílého hlavního hrdinu, originální úkoly, obrovskou znovuhratelnost a hlavně spoustu zábavy. To je Zaklínač 2: Vrahové králů.

Týden se Zaklínačem 2: Vrahové králů

Pondělí: Kde se vlastně Zaklínač vzal? (téma)
Úterý: Ženy v Zaklínači 2 (téma)
Úterý: Soutěž o 3 hry Zaklínač 2: Vrahové králů a 3 medailony
Úterý: Zaklínač 2: Vrahové králů – poctivé hardcore RPG (recenze)
Středa: Tipy pro začínající vědmáky (tipy)
Čtvrtek: Jak dobře znáte Zaklínače? (kvíz)
Pátek: Pět nejdospělejších RPG - sex za zkušenosti (téma)

Po jeho dlouhém a důkladném hraní se musím sám sebe ptát, jestli jsem jej jenom hrál, nebo i prožíval. A čím dál tím víc se přikláním k druhé variantě. Příběh je totiž něco, čemu autoři z CDProjektu RED věnovali tu největší pozornost a co vypilovali k dokonalosti.

 

Prozrazovat cokoliv z 30-40 hodinového Geraltova putování zní skoro jako svatokrádež, protože každý nový střípek do příběhové mozaiky prohlubuje drsně středověkou atmosféru a hlavně vám dává pocítit význam vašich voleb.

Na konci prvního aktu můžete rozhodnout, jak bude vypadat akt druhý

Asi si teď říkáte, že důraz na volby není v žánru RPG nic výjimečného – marketingovými výmysly o tom, jak se mění zážitek z Dragon Age přesně podle vašich rozhodnutí, jste asi slyšeli dostatek. Jenže při vlastní realizaci už chlapci z BioWare tak trochu selhali, protože odlišná volba znamená prolézt znovu jeden a ten samý dungeon, abyste na jeho konci v dialogu vybrali jinou linku, která je prezentována buď jako dobrá, nebo jako extrémně špatná.

witcher2_01.jpg witcher2_02.jpg

Super odlišení a velká znovuhratelnost? Ani omylem. Jenže v dnešní době to asi ani jinak udělat nejde – přeci jen se autoři nebudou patlat s úplně odlišnými příběhy a lokacemi, nebudou pro polovinu hráčů navrhovat jednu hru a pro polovinu druhou. Zvlášť, když se to v prodejních výsledcích nijak neodrazí. Jenže lidé z CDProjekt RED jsou blázni. V tom dobrém slova smyslu. A tak nejenže v tradici starých RPG zašívají vedlejší questy do různých míst, kudy ani nemusíte projít, ale rovnou nabízí i volby, jež doopravdy něco ovlivní.

Znovuhratelnost? Ano!

Na konci prvního aktu můžete rozhodnout, jak bude vypadat akt druhý (jednotlivé varianty se od sebe odlišují přibližně z osmdesáti procent) a částečně i třetí, stejně jako svými rozhodnutími měníte i nabízené úkoly. A asi nemusím říkat, že vaše volby do stejné míry ovlivňují příběh hry, pomáhají utvářet Geraltův charakter a odráží se i na celkové atmosféře. Jednou nenápadnou akcí třeba můžete rozhodnout, jestli se bude ve městě slavit nebo vraždit.

witcher2_03.jpg witcher2_04.jpg

Budovaná atmosféra drsného středověku, který je plný krve, násilí, erotiky, sociální nespravedlnosti vás už během prvních pár hodin zaručeně dostane a už během ní zjistíte, že odlišnosti mezi padouchem a hrdinou často spočívají pouze v různém úhlu pohledu. Když k tomu navíc přidáte i chytlavé herní mechanismy a originální úkoly, zjistíte po pěti minutách hraní, že u Zaklínače sedíte ne pět minut, ale pět hodin. A až ho dohrajete, sednete si k němu na pár desítek hodin znovu, abyste odhalili, co vám v předešlé sehrávce zůstalo skryto.

Svůj podíl na tom mají i paralely a parafráze současného světa, jež neodmyslitelně patří i ke knihám Andrzeje Sapkowského

Svůj podíl na tom mají i paralely a parafráze současného světa, jež neodmyslitelně patří i ke knihám Andrzeje Sapkowského, stejně jako jemné dloubání do dalších knih a filmů. Autoři hry zůstávají této tradici věrni a zcela jasně si berou na paškál třeba Tolkienova Pána Prstenů, s oblibou obměňují plakát se Strýčkem Samem a dostane se i na spousty dalších popkulturních odkazů. Z některých věcí vás zamrazí, jiné vás pobaví a ten zbytek přejdete s udiveným pozdvihnutím obočí.

witcher2_07.jpg witcher2_24.jpg

Za dokonalé prožití můžete poděkovat vynikající české lokalizaci, která snese srovnání se špičkami v žánru a na níž jsem nenašel jedinou chybičku. Díky výborné práci týmu překladatelů a testerů je možné si příběh Zaklínače i všechny narážky užít tak, jak byly myšleny. Jako třešničku na dortu ještě zmíním, že je možné zvolit si při hraní vybrat české titulky spolu s polským nebo anglickým dabingem – bravo!

Kazy vybroušeného diamantu

Největší slabinou příběhové a atmosférické části Zaklínače – tedy té, na níž převážně staví – je bohužel trochu paradoxně konec, který znemožňuje použít tvrzení „Konec dobrý, všechno dobré.“ I přes snahu o epické vyznění a zakončení aspoň některých linií (hra by měla nabízet 16 drobně odlišných konců!) se dozvídáte odpovědi pouze na jednu z hlavních linií a hra vás neskutečným způsobem navnadí na další hraní. Místo zatmívačky jsem v epilogu čekal spíše palcové titulky „Pokračování příště“ a oznámení, že Zaklínač 3 dorazí někdy za měsíc. Bohužel se tam nic takového nenacházelo.

witcher2_05.jpg

I tak ale musím uznat, že to, proč je oslavován jak první Zaklínač, tak knižní sága, se dočkalo svého naplnění. Příběh je zamotaný a plný voleb, atmosféra patřičně drsná a jediné, co skvělý zážitek lehce kazí je již zmíněný příliš otevřený konec. Na jednu stranu je to ale dobře – máte jistotu, že se v případě prodejního úspěchu dvojky dočkáte i neméně propracovaného, promyšleného a vůbec originálního třetího dílu.

Teď už víte, jakým dojmem Zaklínač působí na nezaujatého pozorovatele a hráče. Jak se však vypravěčský klenot hraje a jak to jde dohromady s vyprávěním? To se dozvíte v druhé kapitole našeho článku.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | Fantasy RPG
Výrobce: CD Projekt RED | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. května 2011 (PC)
17. dubna 2012 (X360)
  • Větvení příběhu a možnost volby
  • Skvělé dialogy
  • Prvotřídní příběh
  • Vtip
  • Středověká atmosféra
  • Lehce konzolové ovládání
  • Příliš otevřený konec
Související články
  1. Týden se Zaklínačem 2 – kde se vlastně Zaklínač vzal?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších her, které si zapaříte s přáteli na jednom gauči

10 nejlepších her, které si zapaříte s…

Dát si s partou přátel nějakou pořádnou online pařbu nikdy neomrzí. Nic se ale nevyrovná tomu se s nimi sejít v jedné místnosti a utkat se na jedné konzoli. Vybrali jsme 10 her, které jsou na to nejlepší.

26.  7.  2016 | | 10 N/A
Grand Theft Auto V díky modifikaci NaturalVision hraničí s realitou

Grand Theft Auto V díky modifikaci Nat…

Vlna modifikací do světa GTA 5 nikdy neustává a nejnovější verze grafické modifikace smazává hranici mezi realitou a hrou.

27.  7.  2016 | | 6 N/A
Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společnosti (recenze)

Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společ…

Všechny chytit máš. Pokémon.

24.  7.  2016 | | 44 N/A
Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až vypadá téměř fotorealisticky

Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až…

YouTube uživatel „jackfrags“ zveřejnil zajímavé video, které nazval „Battlefield 1 real life mode“. Chce jím ukázat, že hra po vypnutí grafického uživatelského prostředí a troše barevné korekce vypadá téměř jako reálná válka. Podívejte se na video.

16.  7.  2016 | | 3 N/A
Tipy na nejlepší herní soundtracky: probuďte vzpomínky na skvělé hry

Tipy na nejlepší herní soundtracky: pr…

Časy, kdy byly hry úplně němé nebo ozvučené pouze shlukem syntetického pískání, jsou bohudík dávno pryč. Současná hudba a zvuk se celkově dostává na úroveň filmů. My si dnes připomeneme nejzdařilejší soundtracky – napříč žánry, napříč dobou.

20.  7.  2016 | | 17 N/A
Retro: Warcraft III – za hordu život položím!

Retro: Warcraft III – za hordu život p…

Nedávno se v kinech poprvé ukázal film Warcraft, ale každý fanoušek ví, že pravý Warcraft najdeme v počítačových hrách. Co se nás týče, tak jen máloco je takovou legendou, jako strategie Warcraft III.

19.  7.  2016 | | 11 N/A
Forza Horizon 3: australský výlet z E3

Forza Horizon 3: australský výlet z E3

Dosavadní díly arkádové odnože Forzy si vysloužily vcelku velký úspěch a vypadá to, že díl třetí na tom bude zrovna tak.

21.  7.  2016 | | 1 N/A
FIFA 17: revoluce jménem Frostbite

FIFA 17: revoluce jménem Frostbite

FIFA letos opět svede lítý boj s PES a ke svému vítězství se chystá vytasit spoustu novinek.

18.  7.  2016 | | 4 N/A