PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Crysis 2 - není to jen o grafice (recenze)

Grafický benchmark jménem Crysis se dočkal pokračování. Zelené džungle nahradil betonový New York a PC doplnily konzole. Jak to dopadlo?

Jak se říká: šaty dělají člověka. A takový futuristický nano oblek v Crysis 2 z vás udělá dokonce nadčlověka – schopného skákat z mrakodrapu na mrakodrap, běžet rychleji než automobil, odkopnout kontejner deset metrů daleko a případně se zneviditelnit optickou kamufláží (což se hodí nejen na šmírácké návštěvy do dámských šaten). Nano oblek je prostě hvězda, v Crysis 2 taková, že v podstatě ani nezáleží na tom nýmandovi, který se skrývá uvnitř. Ale nebojte se, kus futuristické vojenské garderoby není jedinou hvězdou hry, tu neméně důležitou představuje nádherně zničený New York.

Prorok a Alcatraz, jména jako z cirkusu

Crysis 2 se odehrává v roce 2023, tři roky po událostech na ostrovech Lingsham. New York ničí mimozemská invaze a smrtící virus, policie nezvládá, takže se do akce zapojují i soukromé ozbrojené složky CELL společnosti Crynet.

Vaší pozornost by spíš mělo přitáhnout pojetí celé akce, které se vymyká soudobým trendům koridorových stříleček typu Call of Duty

Vy do nastalého zmatku vpadnete jako nemluvný mariňák s kódovým označením Alcatraz, který má za úkol vyzvednout jakéhosi doktora. Jako obvykle nejde nic podle plánu, vy se ocitáte v nano obleku verze 2.0 a pár metrů od vás se povaluje mrtvola jeho bývalého majitele, Proroka – velitele týmu z původního Crysis.

Tvůrci vsadili na velmi pozvolné vyprávění příběhu. Na začátku vůbec netušíte, co se děje, postupně se klubko záhad odmotá a přidává ke konci pár čekaných i překvapivých zvratů. Nemluvnost hlavního hrdiny působí sice jako jednoduchá scénáristická berlička, díky které vás půlku hry všichni honí jako Proroka, nicméně dávkování nových informací je natolik pravidelné, že ve výsledku jsem byl i zvědavý na vyvrcholení celé zápletky a provázání s prvním dílem.

Stále pískoviště, ale menší

Příběh, ač solidní, ovšem rozhodně není hlavním důvodem, proč si Crysis 2 zahrát. Vaší pozornost by spíš mělo přitáhnout pojetí celé akce, které se vymyká soudobým trendům koridorových stříleček typu Call of Duty. Obě předchozí hry Cryteku, Far Cry i Crysis, přinesly rozsáhlá bojiště, ve kterých jste mohli experimentovat s řešením problémů a likvidováním protivníků. Crysis 2 je podobný. Ale nikoliv stejný, protože úrovně výrazně zmenšil – ulice devastovaného New Yorku jsou kompaktnější než džungle předchozích her a často se rozpínají spíš vertikálním než horizontálním směrem.

Osobně to považuji spíš za plus, protože je scenérie alespoň pestřejší a v Crysis sunutí se z jednoho konce džungle do druhého bylo občas až únavné. Zmenšení plochy ovšem nesnížilo taktické možnosti, spíš naopak. Nově častěji pracujete s přechodem mezi výškovými úrovněmi, když si jednou vyskočíte na střechu nedaleko hotelu, abyste mohli protivníky pod sebou hezky odstřelovat, a jindy se zase na ně úplně vykašlete a proběhnete nepozorovaní kanály.

Podobně kompaktnější je i váš bojový skafandr – zvládne prakticky to samé, co v minulém díle, ale tvůrci zcela rozumně zredukovali počet tlačítek. Nově tu je jedno pro zapnutí maskovacího systému a druhé pro systém obranný. Pokud chcete sprintovat nadlidskou rychlostí, prostě držíte tlačítko pro sprint, pokud chcete přeskočit mezi dvěma domy, podržíte delší dobu mezerník a silný úder pracuje na stejném principu. Jednoduché a použitelnější než kruh s dovednostmi v prvním Crysis. Každé využití schopnosti opět ukusuje z ukazatele energie a tvůrcům se povedlo jej výborně vyvážit, takže schopnosti vám razantně pomohou v boji, ale zároveň nejsou naprosto samospasitelné.

Do bitvy s přehledem

Rozhodně se hodí mít přehled o bojišti, k čemuž vám pomůže nový taktický pohled, který vyznačí vždy potřebné bedny s municí, vhodné alternativní cesty a podobně. Jak už si poradíte, je jenom na vás. Chcete nahodit štít a všechny postřílet? Není problém. Nebo využijete optické kamufláže a protivníky obezřetně obejdete? I to jde. Klidně můžete mezi protivníky profrčet, prokličkovat mezi kandelábry, vytáhnout se na nejbližší střechu a zmizet dřív, než si ti panáci stihnou všimnout, co se vlastně stalo. Případně můžete všechny přístupy volně kombinovat.

Pravda, je tu jeden aspekt, který vás ponouká řešit situaci olovem a to sice vylepšování schopností nano obleku. Lidské vojáky CELL vem čert, ty klidně můžete vesele obíhat, ale z chapadloidních mimozemšťanů Ceph vypadává látka jménem nanokatalyzátor, kterou lze utrácet za zlepšení v jedné ze čtyř oblastí obleku. Můžete si například pořídit rychlejší regeneraci zdraví a energie, lepší ovladatelnost ve vzduchu, či třeba detekci nepřátel.

Upravovat si lze i zbraně (tlumič, podvěšený granátomet, různá mířidla…), ale to je systém prakticky nezměněný z jedničky. Ostatně i ty zbraně jsou v podstatě povědomé: pár druhů pistolí, útočné pušky, brokovnice, samopaly, granáty a raketomet…

Chcete nahodit štít a všechny postřílet? Není problém. Nebo využijete optické kamufláže a protivníky obezřetně obejdete? I to jde.

Novinkou je třeba C4 a pár jednorázových experimentálních hraček jako zábavná „rozpleskávačka“ mimozemšťanů. K vozidlům přidám jen poznámku, stále tu jsou, ale využijete jich daleko méně než v minulém díle.

Nic pro másla

Příběhová kampaň Crysis 2 je rozdělena do devatenácti úrovní, které mně osobně zabraly lehce přes sedm hodin čistého času (podle statistik hry) a to na druhou ze čtyř úrovní obtížnosti. Na dnešní dobu slušné číslo. Až na pomalý rozjezd se jednalo o velmi zábavnou jízdu, které nenudila a to jak díky možnosti střídaní stylu hry, tak i díky pestrosti náplně misí.

Žánr: Akce | Sandboxová akce
Výrobce: Crytek | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 25. března 2011