Recenze: Worms 3D - legendární červíci v novém kabátku

Slavní, roztomilí a zákeřní červíci se vracejí na herní scénu. Tentokráte však v kompletním 3D zpracování. Jaké nové herní a taktické možnosti přinesl třetí rozměr? Nevytratila se pověstná atmosféra a hratelnost? A jak se povedlo ovládání? To vše a ještě mnohem více se dozvíte z naší recenze kompletní české verze.

Platforma: PC
Typ hry: tahová strategie
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, graf. karta 32 MB, DirectX 9.0, 1,4 GB na HDD 
Doporučená konfigurace: procesor 1,0 GHz, 512 MB RAM, graf. karta 64 MB, DirectX 9.0, 1,4 GB na HDD
Testovací konfigurace: AMD Duron 1,0 GHz, 256 MB RAM, GF3 Ti200 128 RAM, DirectX 9.0, Windows 2000 SP3
Multiplayer: ano
Domovská stránka:
http://www.worms3d.com
Výrobce hry: Team 17 (
http://www.team17.com)
Distributor hry: SEGA (
http://www.sega-europe.com
Distribuce v České republice: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz)

Červíci jsou jednou z mála her, které jsem z počítače dobrovolně nikdy neodinstaloval. Worms Armageddon hrajeme s přáteli doteď. O to více jsem se těšil na nový díl, od něhož jsem očekával stejnou porci zábavy, ale také něco navíc. Nechoďme dlouho okolo horké kaše a rovnou si řekněme, že hlavním lákadlem a největší změnou je přechod do kompletního 3D zpracování.

3D zpracování

Předně musím říct, že přechod do třetího rozměru poskytuje zcela jiný zážitek ze hry. Když jsem se poprvé ocitl v herní mapě, zmocnil se mě pocit totální zmatenosti z nepřehlednosti. Na vše, co jste se naučili v předchozích dílech, můžete s klidem zapomenout. Hra totiž i zkušeného hráče donutí k otevření manuálu a k důkladnému nastudovaní ovládání červíků. Manuál je mimochodem kompletně přeložen do češtiny i slovenštiny.

  

Vítejte ve Worms 3D * Menu hry spoléhá na názornost a nikoliv na tuny textu * Vylodění v Normandii

Jakmile vám přejde do krve základní ovládání, pomalu (ale jistě) vás hra začne vtahovat a na povrch vyplyne pověstná zábava a hratelnost. 3D zpracování také přináší nové taktické možnosti. Můžete se svými červíky krýt za různými překážkami, využívat výhod vyšších poloh a častovat nepřátele dole granáty. Než ale plně využijete všechny možnosti, který 3D prostor skýtá, strávíte ve hře desítky hodin. Grafická stránka je vydařená a přesně takhle jsem si nové červíky představoval. Roztomilá a  barevná grafika ke hře zkrátka patří, stejně tak jako kompletně zničitelný terén, který také nabyl nového rozměru. Hra nabízí velký počet možných rozlišení. Optimalizaci detailů sice budete hledat marně, ale díky velmi příjemným hardwarovým nárokům to ani není potřeba a hra se svižně hýbe i na dnes již podprůměrných strojích.

Ovládání červíků

Pokud nahlédnete do manuálu na stránku s ovládáním, zřejmě vás překvapivý zdánlivě velký počet tlačítek sloužících k ovládání. Ale jde naštěstí jen o první dojem. S červíky se pohybujete pomocí kláves W,S,A,D, kurzorové šipky pak slouží k natáčení červa libovolným směrem. Tuto možnost využijete například při pohybu po tenkém laně. Myš slouží k pohybu kamery kolem červíka, levé tlačítko pro střelbu a pod pravým tlačítkem se skrývá nabídka zbraní.

  

Videosekvence jsou opět parádní a vtipné * Tak kdepak je zakopán poklad? * Výhody vyššího postavení jsou zřejmé

Klávesa ENTER slouží ke skoku dopředu. Pokud ji stisknete dvakrát rychle za sebou, červík udělá salto vzad. Díky tomuto akrobatickému kousku se lze dostat i do zdánlivě nepřístupných míst. Za zmínku také stojí, že pokud červík při pohybu narazí na malou překážku (drobné převýšení či schůdek), sám se ji pokusí přeskočit. Této vymoženosti jsem se trochu obával, ale naštěstí se mi nikdy nestalo, že by červík při použití automatického skoku skončil ve vodě. Červa lze také po dobu skoku lehce ovládat, tedy korigovat jeho dopad. Orientovat se můžete podle stínu.

Neposedná kamera

Na hru se můžete dívat ze tří základních pohledů - pohled z vlastních očí, shora a klasický 3D, kdy svého červíka vidíte zezadu. Po stisknutí klávesy Q se hra přepne do pohledu z vlastních oči. Ten slouží především pro zaměřování nepřátel, které ve standardním 3D pohledu nemáte šanci zaměřit. Ačkoliv se může zdát zaměřování přes pohled vlastních očí lehké, není tomu tak. Červíkům se totiž třesou ruce a zaměřovací kříž je tak neustále v pohybu.

  

Ale néé, další ovečky si jdou zaplavat * Hlavně opatrně a hezky pomalu * Vyhráli jsme!

Pro ucelený přehled o situaci na bojišti má sloužit pohled shora, která se vyvolá klávesou E. Kamera se poslušně oddálí a vy si můžete prohlédnout pozici všech červíků. Tento pohled také slouží pro označení místa při leteckém náletu, naváděných střel (raketa, holub) a teleportu. Nešikovné je ovládání tohoto pohledu. Pohybem myši natáčíte a zoomujete a po stisku prostředního tlačítka či kolečka se s kamerou pohybujete. Problém je v invertování myši. Při standardním nastavení je myš v pohledu třetí osoby invertovaná, což vnáší do hry zbytečně další zmatky. V manuálu se bohužel nedočtete, jak tuto možnost změnit. Zmínku najdete až v souboru „readme.html“ v odstavci Rozšířené volby. Nechápu, proč tato možnost není přímo v menu ve hře.

Většinu hry se ale svému červíkovi díváte na záda. Kamera se nechová špatně, ale k dokonalosti ji přeci jen něco chybí. Problémy nastávají ve stísněných prostorách a úzkých místech, kdy s kamerou prakticky nemůžete hýbat a pohyb s červem se stává obtížným. Práce s kamerou tedy vyžaduje jistou dávku trpělivosti a rozvahy.

Zábavný singleplayer

Hra pro jednoho hráče skýtá rozmanité možnosti zábavy. První volbou je rychlá hra. Zde se nic nenastavuje, počítač zkrátka náhodně vybere mapu a vy můžete začít válčit. Dále jsou k dispozici výukové mise, které jsou určeny začátečníkům a naučí vás základy pohybu a ovládání zbrání. Ta pravá zábava ale přichází až s kampaní a se souboji.

  

Teď ti ztuhnul úsměv, co? * Další nepřítel to má za sebou * Oprava počítače prověří vaši paměť

Kampaň se skládá celkem z 35 misí. Tyto mise plníte v daném pořadí a za jejich splnění jste ohodnoceni medailí (zlatá, stříbrná, bronzová). Ty jsou závislé na času, který jste potřebovali k dokončení mise. Bohužel se před misí nedozvíte, jakého času je potřeba dosáhnout, aby jste získali zlatou medaili. Pokud ale chcete zlatou medaili, je třeba vždy jednat rychle. Ke každé misi se váže krátký, ale vtipný příběh, který vám nastíní celou situaci.

Náplň misí je rozmanitá. Většinou musíte zlikvidovat všechny nepřátelské červy, ale k tomu se váží i další úkoly, kdy musíte ještě navíc získat určitý počet beden apod. Jindy zase nehrajete vůbec proti nepříteli, ale ocitáte se na hřbitově, kde pomocí granátů „otvíráte“ hroby a hledáte poklad. Nebo za pomocí tryskového batohu sbíráte po moři roztroušené soudky rumu či za sbíráte bedny při seskoku padákem.

Během plnění misí se podíváte do Normandie a vyzkoušíte si vylodění, navštívíte také nespočet zahrad a farem, dále vesmír, sněhové pláně, ale i obyčejnou kuchyň. Velmi mě pobavila mise, kdy musíte zapnout lednici, která opět zamrazí díru v ledu, do které mezitím nepřátelé shazují nevinné ovečky. Také si vyzkoušíte opravu monitoru, kde musíte podle nákresu umístit na dané spoje miny a tím vytvořit propojení. Zde využijete vaši fotografickou paměť (nebo tužku a papír :-)). Mise mají společnou jednu vlastnost a tou je obtížnost. Zapomeňte na férový počet vašich a nepřátelských červů. V misích běžně stojí tři vaši borci proti sedmi nepřátelům. A ti jsou navíc zatraceně zákeřní a nemáte šanci se před nimi schovat, neboť vám hodí granát přesně k nohám i přes celou mapu.

Poslední nabídkou jsou soubojové mise. V nich si zastřílíte z různých zbraní na terče, zalétáte si s tryskovým batohem, vyzkoušíte další bláznivé zbraně a také se můžete vrhnout do deathmatchových soubojů, které se vám postupně odkrývají. V nich jste opět v početní nevýhodě a jste tak nuceni rozehrát koncert vašich taktických schopností, což je jedině dobře. Za výsledné časy, které jsou dány, můžete získat opět některou z medailí.

Zbraňový arsenál poněkud zchudnul

Co se nám na červících vždy líbilo, byly netradiční a bláznivé zbraně. Počet zbraní se v novém pokračování bohužel zmenšil. Vypuštěny byly kousky jako rotační kulomet, plamenomet či napalmový nálet. Některé byly nahrazeny - místo oblíbeného skunka je plynový granát, místo mortaru granátomet. Většina však díkybohu zůstala zachována, ale i tak mohlo být zbraní daleko více.

  

Zažijete i Ragnarok * Poslední mise za námi * Nálet v praxi

A co že máme tedy k dispozici? Předně je to tradiční bazuka, naváděná střela a již zmíněný granátomet. Dále můžeme využít několik druhů granátů (obyčejný, střepinový, plynový), přičemž jde zvolit časová prodleva do výbuchu. Nabídku střelných zbraní uzavírá brokovnice a Uzi. Z klasických zbraní jmenujme ještě dynamit, minu, vikingskou sekeru, ránu pěstí či baseballovou pálkou.

Lahůdkou jsou další šílené zbraně. Mezi ně rozhodně patří banánová bomba s obrovským ničivým účinkem, šílené krávy či stařenka. Oblíbená je také ovce a její super varianta, která ovšem pro mě v novém kabátku znamenala zklamání. Po vystřelení ovce totiž absolutně ztratíte přehled o tom, kde se nacházíte a kam chcete letět. Kamera ovečku zabírá zezadu a chvíli vám potrvá než najdete vůbec zemi. Navíc byl hodně zkrácen časový limit do výbuchu, a když už se konečně zorientujete, tak vám milá ovečka vybouchne ještě ve vzduchu. Hra obsahuje i další tajné zbraně, které si zpřístupňujete postupným hraním.

Při střelbě musíte počítat s povětrnostními podmínkami, které se nejvíce projevují u bazuky. Také si uvědomte, že střela letí po balistické křivce, tudíž musíte mířit nad červa. Ovšem díky 3D prostoru se alespoň zpočátku špatně odhaduje vzdálenost mezi vámi a nepřítelem. To rozhodně nehodnotím jako zápor, ale při prvních (neúspěšných) pokusech trefit nepřítele bazukou se má nervová soustava blížila bodu varu. Po pár hodinách hraní se úspěšnost zásahů rapidně zvýší, i když ani po pěti dnech hraní nejsem schopen pořádně využívat větru k tolik oblíbeným střelám bazukou za roh či přes celou mapu.

Síla tkví v multiplayeru

Multiplayer (hra více hráčů) byl vždy hlavní náplní hry a dodnes občas pořádáme s přáteli turnaje, kdy se na celý den zavřeme do pokoje a hrajeme červíky. Zábava je to neskutečná. A pokud zrovna nemáte po ruce živé protivníky, můžete zkusit štěstí proti počítači. Protivník je to vskutku zdatný a jeho inteligence se značně vylepšila. Dokonce dokáže obětovat i některé své červy, aby dosáhl vítězství.

  

Při volbě mapy se vyřádíte * Tak copak jsme vyhráli? * Škoda, že týmy jsou jen čtyři

Před spuštěním opět můžete nastavit různé parametry hry, jako jsou časový limit pro jedno kolo i celou hru, počet a sílu zbraní, frekvenci padán beden, náhlou smrt a mnoho dalších nastavení, které známe z předchozích dílů. Nově přibyl systém Wormpot, což je jakýsi hrací automat, který vám náhodně vybere parametry hry. Kombinací je podle slov autorů 10.000! Fantazii se zkrátka meze nekladou a každá hra tak může poskytnout zcela jiný zážitek.

Co mě ovšem zarazilo, byl maximální počet týmů, který je omezen na pouhé čtyři, což je hrozně málo. Například při našich turnajích se obvykle sešlo alespoň šest lidí a jak známo, čím víc lidí, tím větší zábava. V každém týmu si pak můžete zvolit různý počet červů, barvu, jména, hrobečky či zvukové hlášky. K dispozici je ještě hra po LANu či na internetu přes systém WormNET.

Kompletní lokalizace

Noví červíci u nás vycházejí v kompletní české lokalizaci. Přeložen je manuál a všechny texty ve hře. Úroveň překladu hodnotím jako velmi dobrou. Texty jsou přeloženy srozumitelně a nikde se mi nepodařilo najít vyložený nesmysl. Malá výtka směřuje k hláškám, které se objevují v průběhu hraní. Pokud je text delší, rozdělí se na dvě části, přičemž ta první zmizí hrozně rychle a mnohdy si ji ani nestihnete přečíst. Také občas nesedí pády, ale za to můžeme spílat pouze naší mateřštině.

Červíci také žvatlají česky (ba i slovensky a polsky). Namluvení není špatné, ale české hlášky mi připadají takové neslané a nemastné. Hlášky typu „vedle“ či „hlupáku“ působí suchým dojmem. Uvítal bych spíše lehce peprnější výrazy, ale takhle si zase na své přijdou především malé děti, které budou červíkům konečně rozumět. Osobně jsem po pár misích přepnul raději na slovenštinu, která je mnohem zajímavější. Raději, ať mi počítač nadává do somárů, než do hlupáků :-).

Světlé stránky hry
  • bláznivý zbraňový arsenál
  • trojrozměrné prostředí
  • báječné hlášky
  • kampaň a soubojové mise
  • kompletní lokalizace
  • nespočet hodin výborné zábavy
Temné stránky hry
  • neposedná kamera
  • zbraní mohlo být více
  • jen čtyři týmy v multiplayeru
  • počáteční dezorientace
  • problematické nastavení některých
  • voleb
  • chybí editor map

K dispozici je samozřejmě i pestrá paleta dalších všemožných hlášek (Vikingové, němci, alieni atd.), tudíž si vybere každý. Příjemná je také hudba. V menu uslyšíte svižné rytmy, které se k tomuto typu hry hodí. Ve hře už je hudby méně a spíše jen decentně podbarvuje celou atmosféru.

Jak noví červíci dopadli?

Když jsem začal nové červíky hrát, byl jsem zpočátku totálně zmaten, především díky kameře a celkovému 3D pojetí. Zhruba tak za hodinku jsem si však na trojrozměrné prostředí zvykl, dokázal jsem zkrotit neposednou kameru a rázem mě hra začala bavit. Pomalu (ale jistě) se začíná vkrádat pocit jisté závislosti, kterou jsme zažívali při předchozích dílech. Kampaň spolu se soubojovými misemi nabízí velkou porci na dlouhou dobu i pro osamělé vlky. Hlavní náplní jsou však souboje s vašimi kamarády a věřte, že pokud se naučíte v novém prostředí pohybovat, nabídnou vám Worms 3D ještě větší porci zábavy, než předchozí díly.

Grafika: 8/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 8/10
Ovládání: 6/10
Hratelnost: 8/10
Atmosféra: 8/10

Přechodem do 3D naštěstí červíci neztratili svoji pověstnou zábavnost a hratelnost. Jen to chce mít zpočátku pevné nervy a trpělivost. Dejte jim šanci a uvidíte, že vás  Worms 3D rozhodně nezklamou.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Team17 | Webové stránky hry
  • bláznivý zbraňový arsenál
  • trojrozměrné prostředí
  • báječné hlášky
  • kampaň a soubojové mise
  • kompletní lokalizace
  • nespočet hodin výborné zábavy
  • neposedná kamera
  • zbraní mohlo být více
  • jen čtyři týmy v multiplayeru
  • počáteční dezorientace
  • problematické nastavení některých
  • voleb
  • chybí editor map
Váš názor Další článek: Kohan: Kings of War - konečně zase povedená real-timovka?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,