Fable III - Viva La Revolución (recenze)

Již potřetí čelí pohádkové království Albion smrtelné hrozbě, která má tentokrát podobu bezcitného tyrana. Vyrazte na cestu za revolucí.

Peter Molyneux je zvláštní postavou. Zatímco ještě koncem minulého tisíciletí patřil mezi nejúspěšnější herní designery s pověstí vizionáře sbírajícího jeden úspěch za druhým, v tom současném jako by se nemohl vymanit ze stínu svého mladšího já. Jeho hry z poslední doby sice stále nepostrádají originalitu a zajímavý novátorský rukopis, ale často jim chybí něco podstatného v oddělení hratelnosti. Před vydáním Fable III Molyneux tvrdil, že se na chybách druhého dílu poučil a trojka bude skutečná revoluce. Pokud mluvil jen o příběhu, tak nelhal.

 

Padesát let, které dělí druhý a třetí díl, si vybralo na království Albion těžkou daň. Pod vládou panovačného Logana zažívá strmý průmyslový růst, ale cenu platí v chudobě a otřesných podmínkách strádající obyvatelstvo.

Před vydáním Fable III Molyneux tvrdil, že se na chybách druhého dílu poučil a trojka bude skutečná revoluce

Města jsou znečištěná špínou a odpadem z továren, ve kterých pod otrokářským bičem vrchnosti pracuje většina obyvatel včetně dětí. Situace se stává neúnosnou a začíná být zřejmé, že království potřebuje revoluci. A revoluce potřebuje hrdinu, který by ji vedl.

Fable 3 02.jpg Fable 3 12.jpg 

Tím je Loganův mladší sourozenec, který po děsivé ukázce královské krutosti utíká z hradu a pod vedením průvodkyně Terezy začíná přesvědčovat potencionální spojence, že on je ten pravý k vedení revoluce. K získání jejich důvěry stačí vyřešit několik lokálních problémů, od vylepšení pošramocených sousedských vztahů, vyřízení si účtů s okolí sužujícími bandity či pomoci s bojem proti vrchnosti. Spojenectví je pak završeno slavnostním slibem konkrétní pomoci po získání trůnu.  

Slibem nezarmoutíš

Usednutí na trůn však není cílem, ale začátkem druhé časti hry. Nyní jste čerstvý král a vaši podaní ve vás vidí všemocného spasitele, ale zároveň se dozvíte, že království čelí velké hrozbě. Vše se bude točit okolo prázdné pokladnice, kterou je třeba během jediného roku naplnit. A jediná věc je jasná – jen stěží bude možné dodržet vše, co jste cestou na trůn svým spojencům slíbili. Způsob, jakým se s tím vyrovnáte, je jen na vás. Snadná cesta je jistě pokračovat v Loganově směru, dodržení většiny slibů si však vyžádá získání peněz z jiných zdrojů - ať už hrdinsky plněním vedlejších úkolů nebo podnikáním v realitách.

VIDEO: 3538 'Fable III - CG trailer'

Už původní díly uvrhly RPG prvky na listinu ohrožených druhů a trojka je téměř vyhubila. Veškerý vývoj postavy se děje prostřednictvím pečetí, které jsou odměnou za jakoukoliv činnost ve hře, zpravidla několik desítek za splnění úkolu a zhruba po jedné za interakci s prostředím – ať už za zabití nepřítele nebo nějaké (ne)přátelské gesto na vesničana.

Fable 3 06.jpg Fable 3 07.jpg 

Za pečeti se již klasicky vylepšují tři základní schopnosti (zbraně na krátko, střelné a magie), pár kouzel, vylepšení řemesel (k dispozici je hra na loutnu, pekař a kovář) a několik tematických balíčků gest. Vybavení je v duchu minulého dílu, tedy oblečení neposkytuje žádné bonusy a celou hru projdete se zbraní, kterou seberete téměř na samém počátku hry, jen se jí bude postupně vylepšovat vzhled.

Kdo by nechtěl být nesmrtelný? 

Souboje jsou poměrně pěkně zpracovány, bohužel přílišné zjednodušení si našlo cestu i sem. Na boj vystačí pouhá čtyři tlačítka, jedno je vyhrazeno útoku na blízko, další na dálku, třetí magii a čtvrté úskokům. Při jednoduchém zmáčknutí dojde ke slabému útoku, podržením se útok klasicky nabíjí.

Fable 3 03.jpg Fable 3 13.jpg 

Hra bohužel nenabízí žádné kombinování jednotlivých pohybů a speciální útoky se v případě zbraní na krátko vyvolávají pouhým několika sekundovým podržením tlačítka. Sice je tu poměrně široká škála efektivních útoků, ale ty se liší jen v animaci a hráč nad nimi nemá žádnou kontrolu. Co soubojům vůbec nepřidává na zábavnosti je praktická nesmrtelnost hráče. Při ztrátě všech životů totiž hrdina jen na chvilku omdlí a za pár sekund je zpátky na nohou s plným zdravím.

Fable 3 01.jpgKapitolou samou pro sebe je inventář. Molyneux s ním vede už delší dobu válku, jež si vyžádala několik obětí. Tou největší byl bezesporu předchozí díl Fable, který měl otřesný a nepoužitelný inventář. Při vývoji trojky na to šli vývojáři od lesa a radši ho úplně vynechali. Nahrazuje ho jakási svatyně, do které se můžete kdykoliv teleportovat. V ní se nachází nejen mapa pro okamžité cestování, ale i šatna, zbrojnice a zde se i vybírají jednotlivá kouzla. Vše je jednoduché a zdržuje to méně, než by člověk čekal, ale na kvalitně zpracovaný inventář to zkrátka nemá. Největší problém je jednoznačně u kouzel, které nemůžete v průběhu boje efektivně měnit a bohužel díky tomu většinu hry pravděpodobně odehrajete s jednou kombinací. I tuhle bitvu zkrátka Molyneux prohrál, i když nebyl poražen na hlavu jako v předchozím díle. 

Pohádkově krásný 

Kde ovšem Fable III získává body, je ztvárnění Albionu. Časový posun do herně neokoukaných kulis rozvíjejícího se indiustriálního věku funguje perfektně. Albion se navíc s každým královským rozhodnutím rozvíjí – zrekonstruovat městský chudobinec anebo místo něj zřídit hampejz? Vypustit krásné jezero kvůli dolům? Nebo obnovit staré město poškozené útokem na královský palác? Všechna tato rozhodnutí se podepíšou na vzhledu jednotlivých lokací, což může motivovat k opakovanému hraní.

Fable 3 04.jpg Fable 3 11.jpg 

Zatímco v jiných hrách vedlejší úkoly obvykle bývají neslanou omáčkou určenou k dobrovolnému prodloužení herní doby, autoři Fable III se na nich skutečně vyřádili. 

Časový posun do herně neokoukaných kulis rozvíjejícího se indiustriálního věku funguje perfektně

Ve světě Albionu na hráče čeká spousta vtipně ujetých úkolů – od přehrávání klasiků divadelních prken, shánění magického chrliče pro oživení pěveckého sboru zahradních trpaslíků, dokonce se z hráče stane figurka ve hře na hrdiny se třemi ujetými pány jeskyně. Obzvlášť ten poslední skutečně nemá chybu.

Fable 3 05.jpg Fable 3 09.jpg 

Fable III je až trestuhodně jednoduchá hra, která hráče po celou dobu doslova vede za ruku, souboje jsou díky nesmrtelnosti často nudnou rutinou, RPG prvky jsou ořezány na naprosté minimum, hlavní dějová linie a rozhodnutí v ní ani nemůžou být více černo-bílé. Přesto by byla škoda si ho nechat ujít nebo ho hrát s vypnutým mozkem, protože království Albion nabízí spoustu kouzelných míst, výborných vedlejších úkolů a zkrátka jako celek má jedinečnou atmosféru. Ale revoluce se opět nekoná.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Lionhead | Webové stránky hry
Začátek prodeje: Q4 2010
  • Pohádkový svět Albion
  • Povedené vedlejší úkoly
  • Kvalitní české titulky
  • Nesmrtelnost v bojích
  • Příliš jednoduché
  • Revoluce jenom v příběhu
Diskuze (6) Další článek: Video: Děs a ukolébavka v Dead Space 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,