Grand Theft Auto 5 PC: dlouhá cesta domů (recenze)

Tak jsme se konečně dočkali. Sice to trvalo přes rok a půl, ale drsné getéáčko je konečně k dispozici na osobní počítače. Je to jen špatný port nebo si dali vývojáři záležet? Čtěte dál.

Jen málokterá série za svou existenci vzbudila tolik rozruchu a měla na starosti více pohoršení a žalob od mravokárců, než svého času rockové hvězdy, které se na pódiu pod vlivem drog svlékaly, řezaly lahví a utíraly zadek třeba státní vlajkou, kterou následně pálili. Kromě brutálního Manhunta, kde se jednalo pouze o násilí, v podstatě GTA nemělo konkurenci a díky moderním technologiím a lepší grafice je vše více explicitní a propracované, než kdykoliv jindy.

Původní recenze z Xboxu 360 jsem viděl, ale to už je nějaký pátek. Přede mne se tak dostala hra, od které jsem ne úplně věděl, co čekat, ale těšil jsem se. Byl jsem zvědavý, jestli se bude jednat o nějaký sprostý port bez optimalizace nebo zda-li se k nám dostane vymazlený produkt. Druhé možnosti hrál do karet fakt, že se na vývoji PC verze podíleli lidé, kteří mají na starosti například Max Payne 3.

GTA5 2015-04-14 18-54-22-58.jpgGTA5 2015-04-14 19-05-54-59.jpgGTA5 2015-04-14 19-57-57-61.jpg

Stará parta pohromadě

Ale začněme uvedením hlavních protagonistů, se kterými budete od začátku do konce. Poprvé v sérii totiž nebudete hrát jen za jednu postavu, ale rovnou za tři. Nejdříve je to afroamerický „homie“ Franklin, který žije se svou excentrickou tetkou v malém domku mimo centrál města Los Santos. Předlohou mělo být Los Angeles, ale na to byste určitě přišli sami.

Franklin je celkem šikovný a chytrý mladík, který by dost možná skončil i někde na univerzitě a pak měl zajímavě placenou práci

Franklin je celkem šikovný a chytrý mladík, který by dost možná skončil i někde na univerzitě a pak měl zajímavě placenou práci, ale osud mu to do vínku nedal. Místo toho se snažíte vysekávat svoje příbuzné z bryndy a svoje ruce si často umažete z nějaké velmi špinavé práce, jak jinak – mimo zákon. Často ani nevíte, o co jde díky svému kamarádovi Lamarovi, který bezmyšlenkovitě riskuje. Až moc často a za malou odměnu.

Místo obyčejné krádeže tak budete mít na svědomí mnoho životů z nepřátelských gangů. Franklin by samozřejmě raději vydělával více a za méně dřiny. „Náhodou“ se ale potká s naším druhým, a mne snad nejvíce sympatickým, hrdinou Michaelem. Je to člověk, kterému je přes čtyřicet, vlastní obrovskou krásnou vilu s bazénem. Nic ale nemůže být tak růžové, že? Doma má totiž dospívající dceru a problémového syna, kteří ho nesnáší a manželku, které hobluje trenéra tenisu. K samotnému bohatství se Michael nedostal chytrými investicemi, ale díky jeho temné minulosti úspěšného lupiče.

No a pak tu je třetí postava, za kterou hraní ochutnáte relativně dlouho od zapnutí kampaně – v zapadákově zahrabaný, Trevor. Mně to trvalo přes deset hodin, což je samozřejmě nic ve srovnání s celkovou potenciální hratelností GTA V.  Pokud vám chyběl totální magor, násilník a sadista, který je ale navíc docela inteligentní a umí si spočítat, že jedna a jedna jsou prostě dvě, tak to je přesně on. K této postavě mi bohužel nesedl dabing, byť je audio titulu na perfektní úrovni.

GTA5 2015-04-16 07-17-18-22.jpgGTA5 2015-04-16 07-40-41-42.jpgGTA5 2015-04-16 08-01-56-26.jpg

Hrdinou je Los Santos

Město Los Santos je obrovské. Nejedná se jen o velké město ale i lokality poblíž. Pláže, nebo třeba vidlákov, kde se zastavil čas a je to dobré místo tak akorát pro motorkářské gangy a varny methamfetaminu . Všude na vás něco čeká. Kromě hlavních misí se můžete opět věnovat mnohým volnočasovým aktivitám, u kterých strávíte pěkně dlouhé chvilky..

Ať už je to třeba plavání, jízda na kole, vyhazování peněz za holky ze striptýzového baru, nebo jen poflakování se po městě a rozpoutávání chaosu, kdy sbíráte co nejvíce hvězd za své přestupky a trestné činy, abyste následovně zdrhali před samotnout armádou a milionem policistů na zemi, vodě i ve vzduchu. Samozřejmě se může i u postranních misí jednat o různé loupeže bank, nájemné vraždy, krádeže apod. Rodiče prosím klid... Tato hra je oficiálně prodejná zákazníkům od osmnácti let.

GTA5 2015-04-14 21-25-09-90.jpgGTA5 2015-04-16 06-52-24-96.jpgGTA5 2015-04-17 07-28-49-28.jpg

Oproti dřívějším dílům mi GTA V přijde v tomto ohledu více napumpováné (Brucie by měl radost) kratochvílemi, ale i místa, která nemůžete navštívit vypadají lépe, uvěřitelněji. Abyste se neztratili, je ve hře implementována moc šikovná mapa, na které si můžete nastavit navigaci ke kýženému bodu a může to být další příběhová mise, nebo jen návštěva tetovacího salónu, kde strávíte půl hodiny výběrem kérek pro vašeho hrdinu.

Co se hlavních misí týče, opět se bude jednat o stoupání ve zločinecké hierarchii, ale řekl bych, že tentokrát je to zajímavější díky vztahům a profilům našich hlavních hrdinů. Každý dává jiné dílky do kouzelné skládačky. Každý z hrdinů má i nějakou speciální dovednost. Franklin je skvělý řidič a občas si vypomůže zpomalením času, pokud řídí. Velice fajn, pokud vás honí kolona policejních stíhaček. Trevora zase chytne amok a dává větší poškození do všeho, co trefí. Jako bonus je zásah obdařen i větším cákancem krve.

GTA5 2015-04-17 07-53-24-59.jpgGTA5 2015-04-19 09-34-03-30.jpgGTA5 2015-04-19 10-56-39-18.jpg

Potlesk si zaslouží důmyslně tvořené mise, kterým nechybí napětí ani humor. Když Michaelův syn ukradne otci jachtu, aby ji prodal a pomstil se mu, je unesen a vy mu musíte zachránit jeho nevděčný zadek. Následující honička opravdu stojí za to. Navíc si Rockstar pěkně utahuje z moderní kultury. V televizi běží kreslené animé, které nemá daleko k hentai, ale je solidně vtipné. Neméně legrační je scéna, u které se podílíte sabotáží nového telefonu. Smíchovou explozi vytvoří třeba i obyčejná scéna, kdy je Franklin nazván zaměstnancem měsíce u místního překupníka s auty, zatímco Lamar vybuchuje zlostí. A to je teprve začátek.

Městem pěšky i na kolech

Nikdo jistě nebude šokován skutečností, že ve hře budete používat desítky dopravních prostředků pro silnice, vodu nebo vzdušný prostor. Čeká vás také mnoho zbraní, od pistole, brokovnice a SMG po odstřelovací pušky, ale i tvrdší kalibr. Ke zbraním si můžete dokupovat i různé upgrady, dle vašich preferencí. Arzenál budete používat, jak jinak, proti jiným gangsterům a také strážcům zákona. Jejich umělá inteligence není vysloveně zlá, ale více vám zavaří svoji přesností.

GTA5 2015-04-19 11-22-01-17.jpgGTA5 2015-04-19 11-38-16-78.jpgGTA5 2015-04-19 12-11-31-40.jpg

Po grafické stránce je na tom titul dobře, byť je znát, že uběhly pomalu dva roky od primárního vydání. Co ale nesvede počet polygonů, to dokáže propracovanost světa. Nevšiml jsem si, že by ve čtyřce tak dokonale fungovala doprava se všemi pruhy, semafory a silničními předpisy. Tady se pomalu naučíte řídit auto ve městě jako v autoškole, pokud nejedete jako dobytek.  Když si zvolíte pohled z první osoby (novinka, která mi v GTA nesedí) uvidíte v autě třeba indikaci ruční brzdy a podobně.

Novinkou je jakýsi režisérský mód, u kterého si budete moci natáčet vlastní scénky

Vaše postavy také reagují na autorádio v autě, do kterého usedají, pokud zní, pro ně nesnesitelná muzika, Frank si tam rychle nahodí gangsta rap, Trevor drzý rock a Michael, ten něco více mainstreamového. Novinkou je jakýsi režisérský mód, u kterého si budete moci natáčet vlastní scénky, kterých je už nyní plný internet. Jistě se najdou lidé, kteří u toho stráví nejedno odpoledne.

Pro rozběhání titulu by vám mělo stačit stařičké, ale pro mnohé stále skvěle sloužící Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz, 4GB RAM, GT9800 nebo HD4870. Nakonec potřebujete 65 GB místa na disku. Ano, to není málo. Navíc mám i mírně negativní historku při instalaci na svoje PC. Pro titul jsem si uvolnil krásných 80 GB, abych měl malou rezervu, GTA si stáhl na Steam a čekal na inicializaci při prvním spuštění. Co čert nechtěl, najednou mi došlo místo na jednotce a musel jsem uvolnit dalších 30 GB. Poté se velikost hry opravdu srovnala na udávaný počet.

Připravte si dělo

Pokud si titul budete chtít zahrát na plné kule, bude to chtít ale něco silnějšího. Doporučen je i5 na 3,2 Ghz, případně FX-8350 od AMD, 8GB RAM a GTX660 nebo HD7870, obě dvě karty s 2GB VRAM. No, nevím jak kolegové z Rockstaru, ale u mne na Full HD rozlišení a nastavení velmi vysokých detailů ukazovala hra využití téměř 3 GB VRAM, což nebyl pro R9 280x nejmenší problém. A možná to nebude problém ani pro karty s menší kapacitou, ale moc bych tomu nevěřil.

GTA5 2015-04-19 13-40-41-41.jpgGTA5 2015-04-19 15-46-26-04.jpgGTA5 2015-04-19 15-56-26-04.jpg

Pokud honíte každý snímek, určitě si vypněte moderní vyhlazování MSAA, mějte zapnuté jen FXAA a omezte post-process efekty. Výrazně se vám zvedne framerate. Celkově je titul mnohem méně náročný než čtvrtá adaptace. Je to díky optimalizovanějšímu enginu RAGE, jenž byl přítomen i u čtverky. Optimalizace se bohužel podepsala na fyzice vozidel, dost možná fyzikální model celkově. V GTA V více sedí prostředky na silnici a připomínají nějakou arkádu. Je to škoda, ale chápu vývojáře. Mnoho hráčů bude také rádo, že titul rozběhají na jejich starších strojích.

Zvuková stránka nepřekvapí. Je to opět luxusní nadstandard. Čeká nás velký výběr mnoha songů z mnoha žánrů pro vaše autorádia, ať je to ujeté talk show, stanice hrající disko, rock nebo hip-hop, každý si vybere. Fenomenální je ale dabing všech postav v titulu. Dialogy samotné jsou obvykle velmi dobře napsané a filmovost titulu dělá z obyčejné hry umělecké dílo. Nic jiného jsme ale snad ani nečekali.

U GTA může člověk strávit stovky hodin díky dalším aktivitám, největším lákadlem je ale skvělý singleplayer se skvělými hrdiny, byť ne každému může přijít okej přepínání postav, které tak trošku přetrhává vazbu, kterou si zrovna vytvoříte s předešlou postavou. Mám také pocit, že mi nefungovala korektně vertikální synchronizace a obraz se prostě trhal (framerate byl ok). Hru jsem zkoušel s novými ovladači speciálně kvůli GTA V. Hra se výborně hraje jak na gamepadu, tak klasické kombinaci myši a klávesnice.

Můžete se se svými kamarády střílet v několika klasických módech. Asi nemá smysl připomínat, co znamená takový deathmatch

Kromě gigantického singleplayeru je v hře přítomen i online režim. Zprvu vás uvítá editor s vytvořením vaší postavy a dalekosáhlý tutorial, který spíše přijmete s povděkem, protože toho titul nabízí docela dost. Je možné ho však přeskočit. V online sekci je přístupno několik režimů. Můžete se se svými kamarády (nebo i ostatními neznámými hráči) střílet v několika klasických módech. Asi nemá smysl připomínat, co znamená takový deathmatch nebo last man standing. Milovníci rychlosti si rádi zazávodí a vytuní jejich oblíbený vehikl.

GTA5 2015-04-18 22-36-10-15.jpgGTA5 2015-04-19 11-41-32-81.jpgGTA5 2015-04-19 13-11-35-59.jpg

Pro mne nejzajímavější jsou „loupeže“, trošku připomínající PayDay. Občas je ale problém s matchmakingem, který trvá poměrně dlouho. V multiplayeru získáváte úrovně tím, jak hrajete. S tím souvisí i nové bonusy, například zbraně, vozidla atd. Online není povinnost, ale určitě potěší a zabaví na pěkně dlouho. My se mu budeme věnovat v samostatné recenzi.

Žánr: Akce | Městská akce
Výrobce: Rockstar North
Začátek prodeje: 14. dubna 2015
  • Čirá zábava
  • Dlouhá herní doba
  • Více zajímavých postav
  • Skvělá grafika
  • Modifikace
  • Zvuková stránka
  • Fyzika mohla být lepší
  • Průměrná AI

GTA V je obrovské dílo. Spojuje to nejlepší z předchozích titulů a i když někdo může brblat, že některé předchozí díly žádné nové GTA nepředčí, je to jen otázka vkusu.

Speciál: 10 let Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V slaví deset let. GTA 5 se začalo prodávat 17. září 2013, tenkrát pro PS3 a Xbox 360. O rok později přišel port pro PS4 a Xbox One a v roce 2015 také verze pro Windows. Je to úspěšná akční hra s otevřeným světem, která se odehrává ve smyšleném současném světě inspirovaným Jižní Kalifornií a hráči se dostávají do role kriminálníků. Hra zaujala svým rozsahem, pestrostí, zábavností i vysokou úrovní grafického zpracování.

Diskuze (37) Další článek: Total War: Warhammer pro PC odhalen, podívejte se na trailer