Dojmy: Guild Wars 2 – WoW dostává zásah

Guild Wars 2 sbírá vavříny už před vydáním a hlavní otázka je jasná, má se čeho bát král MMORPG her, World of Warcraft? Myslíme, že rozhodně ano.

Guild Wars šly vždy svou vlastní cestou a možná i proto uspěly. Ostatně co by to mohlo potvrdit více než deset milionů prodaných kusů původních her. Guild Wars 2 pak mají podle prvních dojmů našlápnuto k podobnému úspěchu. To podtrhuje nejen označení hry za nejlepší  MMORPG na letošním Gamescomu, ale zároveň poněkud neskromný fakt, že přemýšlím o přesunu z dlouho let placeného (po hříchu nikoliv i hraného) World of Warcraft. No řekněte, co může říct o kvalitě hry víc?

Guild Wars 2 08.jpg

Bylo nebylo

Jedním z výrazných prvků prvního (prvních?) dílů byla silná orientace na příběhovou linku. Dvojka v tomto trendu hodlá pokračovat. Zavede nás do Tyrie o dvěstěpadesát let po ději původních her. Změnilo se toho hodně, oblečení, zbraně, architektura…a mimo jiné i taková drobnost, jako je 5 prastarých draků, kteří se probudili ze spánku a dávají lokální populaci pořádně na budku.

Města byla zničena a přebudována, stará království převzali noví vládci

Kdysi dominantní lidé jsou vinou válek a pohrom na úpadku, další rasy prakticky vymřely a na jejich místo se tlačí nové, města byla zničena a přebudována, stará království převzali noví vládci. Na vás pak bude v průběhu šplhání se na 80. úrovneň sjednotit všechny rasy v boji proti nebezpečnému nepříteli.

Guild Wars 2 02.jpg Guild Wars 2 03.jpg

Vše pochopitelně začíná tvorbou postavy, která není jen o vybírání si účesu, velikosti nosu a počtu pupínků na čele. Ostatně právě samotnou vizuální úpravu postavy ani tvůrci v ukázce neměli implementovanou. Ani o krok dál nebylo k vidění vše – z 5 hratelných ras a 8 povolání byly k zahrání jen 2, respektive 4 (bojovník, elementalista, ranger a necromancer). Hlavní pozornost tvůrci zaměřili na systém dotazníku, který definuje vašeho hrdinu. Série otázek ve stylu: „Problémy řeším: a) sílou, b)inteligencí…“ vytvaruje příběhové odchylky, charisma, možnosti interakce s NPC nebo i styl oblečení vašeho hrdiny a další věci. Tvůrci mluví o stovkách tisíc unikátních příběhů, ale dobře známe vývojářské sliby.

Phasování všechno změní

Jasně najlajnovaným cílem je od začátku hráče co nejvíce zaujmout a pohltit. Samotný úvod je hodně akční. Ocítáte se ve vesnici pod útokem - domy hoří, příšery drancují a vraždí. Pokud čekáte úvodní masakrování pár umouněných příšerek, jste hrubě na omylu. Už po několika okamžicích, kdy je vaše postava sotva na druhé úrovni, se ze země vynořuje obrovský elementál a naše pozdvihnutá obočí tvůrci glosují: „Nechtěli jsme, aby epické stvůry byly jen v posledním patře dungeonu určeném pro postavy na vysoké úrovni.“ Nicméně zároveň se prý nemusíme obávat toho, že na podobnou gigantickou stvůru narazíme na každém druhém kroku. Bitva končí výbuchem, hrdina upadá do bezvědomí a následující dlouhý rozhovor potvrzuje důležitost příběhu a vyprávění.

VIDEO: 3270 'Guild Wars 2 - Manifesto'

Po hratelnostní stránce Guild Wars 2 slibují větší příklon k PvE (PvP pochopitelně chybět nebude, jen se o něm zatím moc nemluvilo) a systém dynamických událostí tomu má hodně pomoct. Pokud jste hráli Warhammer Online, představte si něco na způsob public questů. Na různých místech světa se odehrávají série úkolů a vy se jich můžete nebo nemusíte účastnit. Přičemž pokud jste na danou událost nasměrováni, stačí jen odzoomovat na mapu a jedním klikem se přesunout na místo.

Na počátku pomáháte na farmě krmením dobytka, zaléváním úrody, likvidováním škůdců, později dojde i na akčnější masakrování nájezdníků. Do boje se mohou zapojit kdykoliv další hráči, přičemž obtížnost se dynamicky mění – vlny protivníků jsou menší či větší a tak dále. Přibývající hrdinové vás ovšem nemají štvát, překážet ani ochuzovat o odměnu, i loot se totiž dynamicky upravuje. Větší počet hráčů by měl prostě dotvářet pocit velkého světa. Pokud se chcete s nimi bavit, máte možnost, pokud ne, nevadí. 

Guild Wars 2 04.jpg Guild Wars 2 05.jpg

Úžasná je variabilnost jednotlivých eventů. V jednom případě jste po danou dobu museli bránit zavlažovací zařízení proti otrávení, a pokud jste neuspěli, nevadí, žádný trapný restart úkolu. Prostředí se změnilo, pumpy začaly stříkat toxickou vodu, která zmutovala neškodné žížaly na zabijácké červy, a vy jste získali nový unikátní úkol je masakrovat. Tvůrci kromě příšer a prostředí mohou ovlivňovat i počasí, takže stále budete narážet na něco nového.

Guild Wars 2 09.jpgEventy z vyšších levelů pochopitelně budou obtížnostně narůstat, v jednom z pozdějších (který se dal vyzkoušet) se hrdinové utkávali s obřím drakem. Do bitvy postupně přibíhali další hrdinové, obsazovali kanóny či rovnou bušili do přerostlé ještěrky a pomáhali si. Tady byl prezentován i systém spolupráce postav s vyšším i nižším levelem, kdy mohlo docházet ke sdílení skillů. Velkou novinkou má být určitá rezignace na koncept healerů, protože každé z povolání prý má mít určité uzdravovací skilly a bude moct ressovat padlé druhy. 

Systém phasingu a velkých událostí, kdy se prostředí mění podle vašich činů, byl k vidění ve World of Warcraft už v Lich Kingovi a Cataclysm jde ještě o krok dál, nicméně Guild Wars 2 zatím vypadají na úplně jinou ligu. Dynamické změny prostředí dokáží navodit hráči pocit, že jeho činy mají smysl a není jen jedním z mnoha, což ke hře může přilákat i hráče jinak MMO neholdujícím. Zároveň přítomnost dalších hráčů vás utvrzuje v dojmu živoucího světa. Nicméně technologicky je phasing poměrně oříšek a jsem zvědav, jak to Guild Wars 2 půjde v ostrém provozu, kde nebude jen nějakých 200 hráčů.

Uchop meč, jdi na zteč

Obavy z technické stránky vzbuzuje i akčnější styl bojů, kde má hrát důležitou roli uskakování a rychlé reflexy. Na výstavě vše vypadalo zatraceně pohledně a plynule. Animace úderů a skillů nádherně navazovaly, všude pobíhala spousta dalších postav, protivníků a obrazovka zářila pestrobarevnými efekty.

Dynamické změny prostředí dokáží navodit hráči pocit, že jeho činy mají smysl a není jen jedním z mnoha

Nicméně hráči WoW vědí, jaká je latence mrcha nevyzpytatelná a to boje v Blizzardím klenotu rozhodně nejsou tak zběsilé a hardwarové nároky na PC, alespoň podle detailů prostředí, vysoké. A ostrý provoz s desítkami tisíc hráčů dá Guild Wars 2 pořádně zabrat. Nicméně soudy si necháme na open betu, kde se bude lámat chleba.

Guild Wars 2 06.jpg Guild Wars 2 07.jpg

Guild Wars 2 se podle zatím prezentovaných informací a ukázek snaží mířit na širší masu hráčů, což ovšem neznamená, že na původní harcovníky se zapomíná. Tvůrci ujišťují, že endgame obsahu, dungeonů i PvP bude dost. Jen o tom nejsou zatím připraveni mluvit. Ostatně mlčí i o přesném datu vydání hry, které je zatím vágně určeno na příští rok. Nemůžu se dočkat, protože Guild Wars 2 by mohlo lehce zamíchat kalnými vodami MMO her a rozhodně se hře na Doupěti budeme dál věnovat.

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: ArenaNet | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 28.8. 2012
  • Důraz na příběh a hrdinu
  • Dynamické události
  • Jednoduchá spoupráce
  • Zajímavé profese
  • Kouzelné prostředí
  • Občasné bugy
  • Nedotažené možosti
Diskuze (17) Další článek: Novinky o Batman: Arkham City

Témata článku: , , , , , , , , , , ,