Dungeons – pekelný zábavní park (recenze)

Vzpomínáte se slzou v oku na Dungeon Keepera? Díky Dungeons si jej můžete i připomenout.

Stýskalo se vám po temných kobkách, křiku hrdinů a kutání zlata? Vzpomínali jste na pekelníka Hornyho a sexy Mistress? Tím pádem byste měli zbystřit, neboť Dungeons cílí přesně na vás. Bohužel však pouze cílí. Ať už si po prohlédnutí obrázků myslíte cokoliv, musím vaše případné nadšení nad novou peckou lehce ochladit – Dungeons není Dungeon Keeprem, ale spíše budovatelskou strategií okořeněnou originálním tématem a černým humorem.

Takový typický Pepík z vesnice totiž do podzemí leze hlavně proto, aby tam našel hromadu peněz, dal přes tlamu pár nestvůrám a odnesl si pokud možno i nějaké ty jizvy, na které sbalí sousedovic Mařenku. A co byste to byli za nelidského pekelníka, kdybyste jeho tužby neuspokojili, nepřivedli ho až na samotný vrchol blaha a neodkrouhli jej až těsně před východem z vaší temné říše? Byli byste v první řadě dosti chudí na tzv. Soul Energy, potřebnou k dalšímu zneútulňování kobek, na němž stojí celý herní systém.

Co byste to byli za nelidského pekelníka, kdybyste jeho tužby neuspokojili?

Právě Soul Energy je totiž jedním ze tří herních platidel, za nějž si kupujete výhradně výzdobu pro své podzemí. Patřičným vyšperkováním vzhledu pak můžete ovlivňovat, jakým z tunelů se hrdinové vydají, ale také si zvyšujete takzvanou prestiž – a na té záleží, jestli dostanete od pekelného svazu licenci na stavbu těch nejlepších „atrakcí.“ K úspěšnému rýžování na penězochtivých hrdinech stačí už jen hromada věrných goblinů, jež vám v podzemí vykutají nějaké to zlato a postarají se o údržbu veškerých místností.

Co si člověk neudělá sám, to nemá

Celkový herní systém tak připomíná klasický Theme Park nebo Roller Coaster Tycoon, s tím rozdílem, že do celkového rozložení karet přispívají svou troškou do mlýna ještě poměrně silné RPG elementy. Postupem času totiž zjistíte, že ani početná armáda servisních goblinů nedokáže zastat všechnu práci. Hlavním vykonavatelem pekelné zlovůle se tak stanete především vy samotní a jakkoliv je v prvních chvílích příjemné sklidit ovoce své práce, postupem času a s narůstající obtížností začnete Dungeons proklínat.

Váš hrdina totiž i přes klasický RPG vývoj skrz poměrně neklasické ability a schopnosti (přeci jen možnost naučit se legendární kop s otočkou od Chucka Norrise nenabízí každá hra) stává v pozdějších fázích hry poměrně snadnou kořistí větších hrdinských výprav. Tento nešvar by se s přivřením obou očí dal ještě překousnout, ale fakt, že musíte být takřka u všeho, brzy znudí. Většinu herního času totiž nebudete rozdávat úkoly a vypiplávat dungeon svých snů, ale běhat s pekelným paňácem z místa na místo.

Většinu času nebudete rozdávat úkoly a vypiplávat dungeon svých snů, ale běhat s pekelným paňácem z místa na místo

Jednou totiž bude čas zabít toho hrdinského frajera, který se nestyděl napakovat na veškerých nabídnutých zdrojích. Pak ale nesmíte zapomínat ani na ostatní aspekty: hloubení dalších kobek se neobejde bez toho, aby vám goblini oddaně nedonesli jeden zlaťák utržený za narubanou hlínu – tím pádem je dobré stát někde poblíž, aby kopání nové knihovny nezabralo více, než obvyklých deset minut. Anebo se může stát, že statické potvory nestačí k nalákání hrdinů tím správným směrem, takže by se mohlo stát, že hrdinové ve vaší temné sluji zabloudí. A znuděný hrdina je horší, než trpaslík – může se klidně stát, že skrz chodby dojde až k samotnému srdci jeskyně a vám zbydou jen oči pro pláč.

Snaha o pobavení hráče

Brzy tak místo geniální zábavy následuje zahlcení zoufalým množstvím mikromanagementu a upadnutí do stereotypu. Autoři se sice aspoň v průběhu kampaně snaží hratelnost oživit a vrstvit na sebe jednotlivá patra hratelnosti (rozšiřování počtu hrdinů, souboje s ostatními pekelnými pány apod.), ale tak úplně se jim to bohužel nedaří. Zábavu aspoň naštěstí zaručí povedený černý humor a dávkování hry po menších kouscích.

Dungeons se tak nejen názvem odvolává na legendární heslo „Je dobré býti špatný,“ kterým proslul výtečný Dungeon Keeper. Odkazování na legendu extrémně specifického žánru však není zrovna oprávněné – Dungeon Keeper přinesl tuny černého humoru spolu s originálními herními mechanismy, kdežto Dungeons nabízí jen osvědčený koncept budovatelské strategie okořeněný špetkou humoru a německou pečlivostí. Rozhodně to není špatná hra, jen prostě úplně nenaplňuje očekávání a svůj potenciál zabíjí tím, že je neuvěřitelně zdlouhavá. Pokud si však na Dungeons najdete jen dvě hodinky týdně, budete výsostně spokojeni.

Žánr: Strategie | budovatelská strategie
Výrobce: Realm Forge Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. leden 2011