PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Kingdoms of Amalur: Reckoning - nekonečná akce (recenze)

Amalur přinese stovky hodin akční zábavy a k tomu vše, co má správné RPG mít. Tomuhle říkám pořádné akční RPG.

Není tomu ani měsíc zpátky, co jsem psal o preview verzi Kindgoms of Amalur, a už je na pultech hra celá. Ten měsíc se tvůrci rozhodně neflákali, vylepšovali a opravovali chyby, aby jich bylo naprosté minimum. Už dlouho se mi nestalo, abych měl tak bezproblémové hraní, jak na konzoli, tak v případě kolegů na PC. A to přitom mluvím o herním kolosu, o jehož herní době si mohou nechat zdát i vývojáři z Bethesdy svými bugy proslulí.

TIP: Když naleznete více trenérů, využijte možnost vynulovat si body v dovednostech. Pak můžete trénovat a body investovat do vytrénovaných schopností.

Na ději KoA je vidět, že se pod něj podepsal R.A. Salvatore, nebo aspoň pod hlavní příběhovou linku. Přeci jen, vzpomínání na hry, které začínají smrtí hlavního hrdiny, poměrně rychle člověka přenese k DnD, pro jehož světy tento slavný spisovatel tvořil svá díla nejčastěji (i když přímo Planescape vynechal).

Kingdoms of Amalur Reckoning 04.jpg

Abych byl přesnější, probouzíte se na hromadě mrtvol určených ke spálení právě ve chvíli, kdy nesmrtelní Tuatha napadnou laboratoř gnómského vědce zabývajícího se zkoumáním nesmrtelnosti. Jak asi správně chápete, právě vy jste jeho prvním a posledním vydařeným pokusem.

To vše je zasazeno do míst plných atmosféry, ať už se jedná o jasně barevné lesy, nebo potemnělé bažiny a opuštěné hrady

A nejen to, díky vašemu úniku smrti se na vás nevztahuje ani Osud, takže můžete klidně měnit běh dějin. Ve světě, kde má každý osud jasně daný, a najdou se i lidé, co dokáží osud jasně předvídat, je něco takového extrémně výhodné. Samozřejmě, že se pak ale stanete terčem Tuatha i vy sami a je jen na vás, zda zachráníte nejen smrtelné rasy od vymření.

Celý svět je přitom tak trochu pohádkový, mimo lidí a gnómů narazíte na elfy ve dvou provedeních, nesmrtelné Fae ať už jako Tuatha, nebo příznivěji nakloněné letní a zimní varianty. Do toho samozřejmě potkáte desítky různých monster typickými koboldy, pavouky a trolly počínaje, přes srandovní brownies, až po magické brouky připomínající nishkaru. To vše je zasazeno do míst plných atmosféry, ať už se jedná o jasně barevné lesy, nebo potemnělé bažiny a opuštěné hrady. Při této pastvě pro oči však stále stíháte sledovat vše podstatné, co při hraní potřebujete.

Stromy pro každého

Autoři se příliš nepárali s otevřeným světem, ale udělali spíš desítky lokací propojených cestičkami, které slouží vaší mašince k načtení dalšího obsahu. Na druhou stranu to znamená, že každá oblast je jedinečná a obsahuje celou řadu míst, kde jen stojíte s otevřenou pusou. I přes jasné barvy veselých lokací, případně temné těch ponurých, se však jasně vyznáte v tom, co je protivník, že támhle ta věc jde sebrat a tady se skrývá nějaké tajemství.

Pomáhá vám v tom částečně i jedna z dovedností umožňující na mapě sledovat protivníky, jejich natočení, tajné dveře a na nejvyšší úrovni i kameny s básničkami (a to si nedělám srandu, jsou užitečné a poskytují bonusy). Další dovednosti pak umožňují odemykání zámků, nebo odstraňování magických ochran z truhel, najdou se však i možnosti vyrábět si lektvary, zbraně, brnění, nebo třeba vyřezávat kameny do výbavy s různými efekty. A nechybí ani plížení, smlouvání a přesvědčování, vybrat si můžete zdarma každou úroveň jednu, nebo za peníze využít trenéra, případně najdete knížku. Každá z dovedností má přitom deset stupňů, které se výrazně liší účinností.

TIP: Zpočátku investujte do dovednosti Detect Hidden a vytáhněte ji aspoň na pátý stupeň - odhalení tajných dveří vždy přinese něco zajímavého

Aby toho nebylo málo, tak samozřejmě máte i bojové schopnosti rozdělené do tří stromů - bojového, magického a zlodějského. Je tak na vás, zda se naučíte efektní a efektivní kombinace úderů mečem, dýkami, nebo třeba magickou berlou mrazilkou, stejně tak jako každý strom s sebou přináší i aktivní schopnosti. Se stromy ještě souvisí kartičky osudu, které přidávají další zlepšení podle investovaných bodů do každého stromu a jejich kombinace, třeba pokud investujete do kouzlení, tak se můžete teleportovat na krátkou vzdálenost v boji, později s mrazivým efektem pro protivníky, což se vyplatí.

Kingdoms of Amalur Reckoning 03.jpgKingdoms of Amalur Reckoning 05.jpg

Se schopnostmi souvisí i výbava, která často vyžaduje aspoň několik bodů v některém ze stromů, je jasné, že na plátovou zbroj asi nebude stačit naučit se kouzlit a podřezávat krk. Každá kategorie pak s sebou táhne i trojici zbraní, které se dají v daném stromě vylepšovat a přidávat nové pohyby do boje. Kouzelníci třeba bojují holemi, hůlkami a magickými kruhy, co se samy vracejí do ruky. Každý z typů zbraní má své specifické pohyby a využití. Když hrajete na gamepadu, plynule zbraně střídáte, na myši pak musíte dvě používané zbraně přepínat.

Žánr: Akce, RPG | akční openworld RPG
Výrobce: 38 Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 10. února 2012