Men of War: Assault Squad – 2. světová se vrací (recenze)

Vezměte starý osvědčený základ a přidejte vylepšený a rozšířený multiplayer. Gratuluji, právě jste ukuchtili přídavek Men of War: Assault Squad.

Přesně podle receptu z perexu postupovali vývojáři z Best Way a naservírovali vám tak samostatně spustitelný přídavek zaměřený daleko více na klání více hráčů po síti. Nebudu ale předbíhat a začnu pěkně od začátku, protože pokud nejste série znalí, asi bych vás do ní měl nejdříve ze všeho uvést.

Ať zvítězí taktika

Jak jste si určitě všimli z obrázků, série Men of War se řadí do žánru her strategických, odehrávajících se za druhé světové války. Nejedná se však o žádnou strategii, ve které si v kasárnách vytvoříte stovku vojáčků, následně ji pošlete na smrt a rychle naklikáváte stovku novou. Ne, o to vážně nejde. Man of War se řadí k realistickým taktickým strategiím a musíte ji tak brát.

Men of War 01.jpg Men of War 02.jpg

Patříte-li mezi jedince, kterým slovo taktika vůbec nic neříká, nebo vám jednoduše schází trpělivost, tento titul nebude nic pro vás.

Nejedná se o žádnou strategii, ve které si v kasárnách vytvoříte stovku vojáčků, následně ji pošlete na smrt a rychle naklikáváte stovku novou

Zpočátku každé hry totiž velíte jen hrstce svých vojáků, jejichž životy jsou ceněny zlatem. Již zmíněnou taktikou „hurá na nepřítele“ docílíte jen pohledu na decimaci svého vojska v řádu pár vteřin.

Taktická strategie se musí hrát takticky od samého začátku. Každý tah musíte mít dopředu řádně promyšlen, a když už máte šanci na útok, nesmíte zaváhat. Jako příklad může sloužit útok na kulometné hnízdo. Na čelní atak můžete rovnou zapomenout, jedině že byste se vyžívali v utrpení vlastních vojáků. Vypořádat se s kulometným hnízdem můžete hned několika způsoby. Odlákat pozornost z jedné strany a z opačné se pomalu, krytí za překážkami, se doplížit až na dosahu hodu granátu.

Men of War 04.jpg Men of War 05.jpg

Nechcete-li se k nepříteli moc přibližovat, stačí se ujmout role snipera, dostat se na dostřel a ukončit tak efektivně trápení obsluhy kulometu. Hra vám totiž pomocí stisku jediného tlačítka dovolí ujmout se velení každé jednotlivé jednotky. Kamera se nepřepne do pohledu z první nebo třetí osoby, jak byste mohli očekávat, ale zůstane pěkně nad její hlavou. Kouzlo spočívá v následném ovládání pomocí W,A,S,D kláves a ručního míření. Ostřelovačem se tak můžete plížit přesně, kudy chcete a zamířit nepříteli pěkně do černého.

Se samotnými vojáčky by to byla jen poloviční zábava, a tak nechybí ani různá technika od tanků, transportérů, minometů, až po třeba po těžké stacionární kulomety. Jednotlivé kusy těžké výzbroje si na scénu většinou pořídíte za dostatečný počet bodů, které získáváte svými úspěchy během hraní.

Více lidí, více zábavy

Zaměření Assault Squad na multiplayer naštěstí neznamená, že by se autoři úplně vykašlali na hru pro jednoho hráče. Připravili si pro vás skrimish po čtyřech mapách za každou z pěti hratelných stran – USA, Německo, Velká Británie, Rusko a Japonsko. Jednotlivé mapy jsou dostatečně rozsáhlé a většina z nich se více či méně podobná skutečné operaci z druhé světové války. Za Američany si tak prožijete vylodění a zavítáte do města Carentan, v kůži Němců si vyzkoušíte operaci Market Garden, Britové se zase podívají do Afriky atd.

Men of War 06.jpg Men of War 07.jpg

Celou skrimish lze projít i v kooperaci s jinými hráči přes LAN nebo internet a to nejen ve dvou hráčích. A tady teprve začíná ta správná hra, kdy budete proti umělé inteligenci nepřítele spolupracovat s ostatními. O jakou úroveň spolupráce půjde, záleží jen na samotných zúčastněných. S nováčky to půjde logicky hůře a často za ně budete hasit jejich začátečnické chyby.

Men of War 08.jpg Men of War 09.jpg

Již nakousnutá umělá inteligence je na vynikající úrovni, bude se vás při vašem útoku snažit obejít a dostat se vám do zad, až to někdy vypadá, jakoby počítač trochu švindloval.

Pro samotný multiplayer jsou k dispozici další dostatečně rozlehlé mapy, na které se vejde až 16 hráčů, takže bitvy jsou opravdu velkolepé

Občas ale zazlobí, a tak jste svědky nepříjemných záseků vlastních jednotek o překážky a jejich úplné zamrznutí, kdy do sebe nechají jen tak z metru střílet a nehnou ani brvou.

Men of War 10.jpg Men of War 11.jpg

Kromě kooperativní skrimishe nabízí hra také další módy k vyblbnutí po internetu. V klasickém Assault Zones se vede boj o jednotlivé vlajky přidávající oběma znepřáteleným stranám body, Combat mód přidává body za každé zabití nepřátelského vojáka a ve Frontlines si obě strany vymění roli obránce a útočníka. Pro samotný multiplayer jsou k dispozici další dostatečně rozlehlé mapy, na které se vejde až 16 hráčů, takže bitvy jsou opravdu velkolepé.

Není všechno zlato, co se třpytí

Každé hře se nevyhne sem tam nějaká chybka a s Men of War: Assault Squad tomu není jinak. Podle mého názoru nejvíce bije do očí absence jakéhokoliv tutoriálu. Neřeknu, kdyby se jednalo o datadisk, ale takový samostatně spustitelný přídavek by ho měl určitě obsahovat, protože nováčci nemají žádnou šanci se bez velké dávky trpělivosti a chuti do hry vůbec dostat.

Men of War 12.jpg Men of War 13.jpg

Druhou věcí, kterou musím Assault Squad vytknout, je pokulhávající technické zpracování. Engine už má své nejlepší roky za sebou a zarazí nepochopitelné výkyvy framerate, kdy se ze 40 snímků za vteřinu rázem dostanete na 10 a vůbec netušíte proč.

I tak jde ale o malé vady na kráse a Men of War: Assault Squad mohu s klidem doporučit každému milovníkovi taktických strategií. Hra nabízí spoustu zábavy jak v singleplayeru, tak hlavně v multiplayeru, na který se více zaměřuje. Neznalým série nicméně stále doporučím sáhnout po starším díle kvůli absenci jakéhokoliv tutoriálu.

Žánr: Strategie | Real-time strategie
Výrobce: Best Way | Webové stránky hry
  • Kooperativní skrimish